آزمون زبان GMAT

نکات کلی در مورد آزمون زبان GMAT

امروزه بسیاری از دانشجویان قصد دارند تا برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های کشورهای خارجی، اقدام کنند. قدم نخست در این زمینه، اخذ مدرک زبان معتبر توسط شرکت در آزمون‌های بین‌المللی است. آزمون زبان GMAT یکی از امتحاناتی است که به زبان انگلیسی برگزار می‌شود و مخصوص دانشجویان رشته‌های بازرگانی طراحی شده است. با نیک پرداخت همراه باشید تا با این آزمون آشنا شوید.

کلیات آزمون GMAT

آزمون GMAT یک امتحان زبان مرسوم برای ارزیابی دانشجویان احتمالی ارشد و دکترا در رشته‌های بازرگانی است. به طور کلی دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در کشورهای خارجی در مقطع کارشناسی ارشد یا دکترا در رشته‌هایی مانند مدیریت بازرگانی، مدیریت مالی یا حسابداری دارند، باید این آزمون را پشت سر بگذارند. آزمون زبان GMAT نخستین بار در سال ۱۹۵۳ برگزار شد. امروزه به‌صورت سالانه ۲۵۰۰۰۰ نفر برای رقابت بر سر ۶۰۰۰ موقعیت در این آزمون شرکت می‌کنند. در آمریکا آزمون زبان GMAT در ۲۱۰۰ حوزه دانشگاهی برگزار می‌شود. همچنین در کشورهای اروپایی، آسیایی و آفریقایی این آزمون در ۱۱۳ حوزه مختلف برگزار می‌شود. با این‌که بیشتر دانشگاه‌های بازرگانی مدرک آزمون GRE را نیز برای ارزیابی زبان انگلیسی می‌پذیرند، بیشتر متقاضیان شرکت در آزمون، GMAT را برمی‌گزینند.

کلیات آزمون زبان GMAT

آزمون زبان GMAT از ۴ بخش مختلف تشکیل شده است. این چهار بخش را می‌توان با عناوین رایتینگ تحلیلی، اجتماع استدلال‌ها، ارزیابی کمی و بخش شفاهی مشخص کرد. هدف این چهار بخش مختلف ارزیابی مهارت‌های کلی دانشگاهی فرد است. بنابراین با این‌که سوالات آزمون صرفا مربوط به موضوعات بازرگانی و مالی نیستند، توانایی فرد را به خوبی محک می‌زنند. باور بر آن است که آزمون زبان GMAT به عنوان یک امتحان استاندارد توانایی‌های فرد را با توجه به دانش در سطح کارشناسی به خوبی مشخص می‌کند. نمرات GMAT همچنین برای رتبه‌بندی دانشگاه‌های بازرگانی استفاده می‌شود. برای مثال گزینش دانشجویی ۰/۲۵ در رتبه‌بندی سایت U.S. News به این معناست که آن مرکز آموزشی مسئول ۲۵٪ کل رتبه‌بندی دانشگاه‌ها است. تقریبا دو سوم نمره دانشجویان گزینش شده از آزمون‌های معتبر، مربوط به امتحان GMAT است.

نمره دهی در آزمون زبان GMAT

بیشتر بخوانید: مقایسه دو آزمون GMAT و GRE

نمره شرکت‌کنندگان آزمون زبان GMAT به شکل نمره کل به آن‌ها ارائه می‌شود. در کنار نمره کل، نمره هر یک از چهار بخش امتحان نیز به‌صورت جداگانه به دانشجو گزارش می‌شود. نمره کل آزمون بین ۲۰۰ تا ۸۰۰ بوده و با توجه به عملکرد دانشجو در بخش‌های شفاهی و کمی محاسبه می‌شود. سوالات هر یک از این دو بخش به‌صورت چهار گزینه‌ای هستند. نمره هر یک از این دو بخش بین ۰ تا ۶۰ بوده و نمره کل توسط فرمولی که در آن ضریب سختی و آسانی سوالات اعمال شده است محاسبه می‌شود. نمره بخش اجتماع استدلال‌ها بین ۱ تا ۸ است و بر اساس عملکرد متقاضیان در سوالات چند قسمتی، نمودارها و جداول محاسبه می‌شود. نمره بخش رایتینگ تحلیلی نیز بر اساس نوع نگارش متن رایتینگ در پاسخ به مبحث مطرح شده تعیین می‌شود.

میانگین نمره آزمون GMAT

میانگین نمره آزمون زبان GMAT

بر اساس آمار شورا مدیریت پذیرش فارغ‌التحصیلان (GMAC) میانگین نمره کل آزمون برابر با ۵۴۷/۳۵ است. همچنین دو سوم از شرکت‌کنندگان نمره بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ را کسب می‌کنند. میانگین نمره نیز در بخش شفاهی ۲۷/۰۴ و در بخش کمی ۳۸/۰۳ گزارش شده‌اند. ارقام نشان داده‌اند که نمره بخش شفاهی اکثر شرکت کنندگان بین ۹ تا ۴۴ و در بخش کمی بین ۷ تا ۵۰ است. بنابراین کمتر اتفاق می‌افتد که نمره‌های خارج از این بازه را مشاهده کنیم. نمره دو بخش رایتینگ تحلیلی و اجتماع استدلال‌ها در نمره کل تاثیری نداشته و میانگین آن‌ها به ترتیب برابر با ۴/۳۴ و ۴/۳۳ است. آمار شورای مدیریت پذیرش فارغ‌التحصیلان در نمره آزمون GMAT بر اساس اطلاعات مربوط به ۷۸۲۴۶۲ شرکت کننده در سه سال تنظیم شده‌اند. تنها استثنا در این میان مربوط به بخش اجتماع استدلال‌ها است. زیرا این بخش اخیرا به آزمون اضافه شده و آمار آن از اطلاعات ۳۸۸۰۱۹ شرکت کننده استخراج شده است.

درصدهای آزمون GMAT

درصدهای آزمون زبان GMAT

شورا مدیریت پذیرش فارغ‌التحصیلان نمره شرکت‌کنندگان را در هر بخش به‌صورت درصد نیز ارائه می‌دهد. بر اساس آمار مربوط به شرکت کنندگان اخیر نمره کل ۳۰۰، درصد ۳ را به دنبال دارد. همچنین نمره ۴۰۰، ۵۰۰، ۶۰۰، ۷۰۰ و ۷۶۰ به ترتیب متناظر با ۱۲، ۳۱، ۶۱، ۸۹ و ۹۹ درصد هستند. کسب نمره ۴۰ در بخش شفاهی منجر به نتیجه ۹۰ درصدی می‌شود. همچنین هر نمره‌ای بالاتر از ۴۴ در رتبه ۹۹ درصد جای می‌گیرد. آمار نشان می‌دهد که تنها ۱۲ درصد از شرکت‌کنندگان در بخش کمی نمره بالاتر از ۵۰ را کسب می‌کنند و تنها سه درصد هستند که نمره کامل ۶۰ را در بخش کمی بدست‌ می‌آورند. به‌طور متوسط می‌توان گفت که ۸ درصد از متقاضیان در دو بخش رایتینگ تحلیلی و اجتماع استدلال‌ها نمره کامل را کسب می‌کنند. نمره ۷ در بخش اجتماع استدلال‌ها درصد ۸۱ را به دنبال دارد. در حالی که نمره ۵ در بخش رایتینگ تحلیلی متناظر با ۶۰ درصد است.

نمره مورد قبول دانشگاه‌های بازرگانی در آزمون GMAT

نمره مورد قبول آزمون زبان GMAT برای دانشگاه‌های بازرگانی

بیشتر دانشگاه‌های بازرگانی مقدار حداقلی برای نمره GMAT مشخص نکرده‌اند. با این حال با بررسی متوسط نمره دانشجویان پذیرفته شده می‌توان رنج مورد قبول را به خوبی تخمین زد. رابطه مشهودی میان گزینش‌پذیری دانشگاه‌های بازرگانی و عملکرد دانشجویان در آزمون زبان GMAT برقرار است. حداقل نمره GMAT برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌هایی که در رتبه‌بندی زیر مقام ۵۰ هستند، برابر با ۶۵۰ است. همچنین دانشگاه‌هایی با رتبه بین ۱ تا ۲۵ دانشجویانی را می‌پذیرند که در آزمون زبان GMAT ، نمره ۷۰۰ به بالا داشته باشند. بهترین دانشگاه‌های بازرگانی هاروارد، استنفورد، دانشکده بازرگانی Booth در دانشگاه شیکاگو، دانشکده Wharton در دانشگاه پنسیلوانیا و دانشکده مدیریت Sloan در دانشگاه صنعتی ماساچوست هستند. نمره GMAT مورد قبول این دانشگاه‌ها به ترتیب برابر با ۷۳۰، ۷۳۳، ۷۲۶، ۷۳۰ و ۷۱۶ است. متوسط نمره GMAT دانشکده بازرگانی Jones در دانشگاه رایس (Rice University) که در رتبه‌بندی جهانی در مقام ۲۵ قرار گرفته، برابر با ۶۷۶ است. همچنین نمره ۸۰٪ دانشجویان پذیرفته شده در کالج بازرگانی Broad در دانشگاه میشیگان (رتبه ۳۵ جهانی) در رنج ۵۸۷ تا ۷۳۰ است. میانگین نمره GMAT دانشجویان پذیرفته شده در این دانشگاه نیز برابر با ۶۶۶ است. میانگین نمره GMAT در کالج مدیریت کارول در بوستون (رتبه ۵۰ جهانی) برابر با ۶۷۲ است.

در صورتی که قصد شرکت در این آزمون را دارید برای پرداخت هزینه آزمون GMAT می‌توانید از خدمات ما استفاده کنید.

آزمون های بین المللی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب پیشنهادی

فهرست