آزمون های زبان انگلیسی کمبریج

تاثیر آزمون های زبان انگلیسی کمبریج بر افزایش اعتماد به نفس و انگیزه

مرکز آزمون‌های منطقه‌ای دانشگاه کمبریج یکی از دپارتمان‌های دانشگاه کمبریج است که در سال ۱۸۵۸ تاسیس شد و هدفش برگزاری آزمون‌های استاندارد زبان انگلیسی در مدارس و ایجاد ابزاری برای سنجش و ارزیابی سطح زبان داوطلبان حوزه‌هایی مانند ‌تحصیل و اشتغال بود. این مجموعه در حال حاضر نیز مجموعه‌ای از آزمون‌های سطح‌بندی شده‌ را در زمینه‌ی ارزیابی مهارت زبان انگلیسی با عنوان آزمون های زبان انگلیسی کمبریج ارائه می‌دهد که در اکثر کشورها و دانشگاه‌های جهان به رسمیت شناخته می‌شود.

ویژگی‌ آزمون های زبان انگلیسی کمبریج

در ادامه به بررسی برخی از ویژگی‌های بارز آزمون های زبان انگلیسی کمبریج که باعث افزایش محبوبیت در میان زبان‌آموزان شده است می‌پردازیم.

۱. مبتنی بر سطوح و استانداردهای بین‌المللی

مدارک زبان انگلیسی کمبریج، مبتنی بر آزمون‌های سطح‌بندی شده است که همانند مراحل یک نردبان هستند. هر آزمون یک سطح از بهبود در مهارت زبان انگلیسی را می‌سنجد و وقتی یک زبان‌آموز یک آزمون را با موفقیت پشت سر می‌گذارد، همیشه آزمون بعدی در دسترس است و می‌تواند پس از مدتی در آزمون بعدی شرکت کند. زبان‌آموزان همیشه می‌دانند اهداف بعدی چه هستند که این موضوع به آن‌ها برای ادامه دادن به دوره‌ها انگیزه و اعتماد به نفس بیشتری می‌دهد.

آزمون های زبان انگلیسی کمبریج با چارچوب اروپایی مشترک مرجع

آزمون های زبان انگلیسی کمبریج با چارچوب اروپایی مشترک مرجع (CEFR)، که متشکل از مجموعه‌ای از معیارهای شناخته شده‌ی بین‌المللی برای سنجش توانایی در زبان‌های دوم یا خارجی است، هماهنگ هستند. CEFR به شش سطح تقسیم می‌شود که هر سطح مشخص می‌کند که فرد چه کارهایی می‌تواند انجام دهد. به عنوان مثال، در سطح B2، فرد می‌تواند از صحبت‌های شخص دیگری که مشغول به حرف زدن است، یادداشت‌برداری کند یا نامه‌ای برای درخواست‌های غیر‌استاندارد یا متن‌هایی دقیق و واضح برای طیف وسیعی از موضوعات بنویسد و دیدگاه خود را در مورد موضوع مورد نظر توضیح دهد و نقاط ضعف و قوت آن را مشخص کند. در آزمون سطح B2 ابتدا از متقاضی خواسته می‌شود تا دقیقا این وظایف را انجام دهند تا مشخص شود که آیا فرد مهارت‌های نوشتاری مربوط به سطح B2 را به دست آورده است یا خیر؟

بیشتر بخوانید: ۵ ترس عمده داوطلبان آزمون آیلتس و راه‌های مقابله با آن را بشناسید

توصیف‌گرهای سطوح CEFR، برای زبان‌آموزان دنباله‌ای از اهداف طبیعی را دنبال می‌کنند. بنابراین پیشرفت از طریق شش سطح برای زبان‌آموزان بسیار مؤثر است. آن‌ها متوجه می‌شوند که در چه سطحی از استانداردهای بین‌المللی قرار دارند، چه باید بکنند تا بتوانند به سطح بعدی بروند و آزمون‌ها توانایی‌های آن‌ها را ارزیابی می‌کنند.

۲. هدف‌گذاری‌های معنی‌دار

اهمیت هدف‌گذاری معنی‌دار پشتوانه‌ی تحقیقاتی بسیاری در زمینه‌ی روانشناسی آموزشی دارد. در سال‌های پس از جنگ، جان اتکینسون در دانشگاه میشیگان به مطالعه‌ی چگونگی افزایش انگیزه‌ی مردم پرداخت. اتکینسون در کتاب «انگیزه و دستاورد» استدلال می‌کند، زمانی که برای فعالیتی ارزشمند، اهداف قابل دستیابی وجود دارد، انگیزه افزایش می‌یابد. امروزه یکی از این اهداف، توانایی استفاده از زبان انگلیسی در جوامع حرفه‌ای و آموزشی بین‌المللی است.

جان هاتدی و هلن تیمپرلی از دانشگاه اوکلند در سال ۲۰۰۷ در زمینه‌ی خود ارزیابی و تعیین اهداف، برای یادگیرندگان، سه سوال مهم را مطرح می‌کنند: اهداف چه هستند؟ چه پیشرفت‌هایی در جهت دستیابی به اهداف انجام شده است؟ و چه فعالیت‌هایی برای پیشرفت بیشتر، مورد نیاز است؟ آزمون‌هایی که برمبنای اهداف معنی‌دار و قابل دستیابی طراحی شده‌اند و چهار مهارت خواندن، نوشتن، گوش دادن و صحبت کردن زبان را در بر می‌گیرند، زبان‌آموزان را در پاسخگویی به این سه سوال کلیدی یاری می‌کنند.

در مطالعات مربوط به یادگیری زبان‌های خارجی، تاثیر‌گذارترین نظریه‌ درباره‌ی انگیزه، اصل «خودانگیزی» است که توسط زولتان دنی از دانشگاه ناتینگهام ارائه شده است. زبان‌آموزان خود را در زمانی که به زبان مسلط هستند تصور می‌کنند و این تصاویر ذهنی از خودشان در آینده، باعث تشویق و تحریک آن‌ها برای مطالعه و تلاش بیشتر می‌شود.

۳. مهارت‌هایی برای زندگی واقعی

آزمون های زبان انگلیسی کمبریج بر مدل «توانایی ارتباط زبانی» که بر اهمیت مکالمه و تعامل در زندگی واقعی تاکید می‌کند، مبتنی است که مطابق با نظریه‌ی پیشنهاد شده در مقاله‌ی مایکل کانال و مریل سوئین (در سال ۱۹۸۰) در زمینه‌ی شایستگی‌های ارتباطی است. این موضوع باعث تشویق و افزایش انگیزه‌ در زبان‌آموزان می‌شود، زیرا مهارت‌هایی که برای آزمون‌ نیاز دارند، همان مهارت‌هایی هستند که خارج از کلاس درس نیز کاربرد دارند و از آن‌ها استفاده می‌کنند.

آزمون های زبان انگلیسی کمبریج مهارتهایی برای زندگی واقعی

به این ترتیب، آزمون های زبان انگلیسی کمبریج جهت تاثیرگذاری مثبت بر آموزش و یادگیری طراحی شده‌اند. آنچه که نیک صویله آن را «تاثیر طراحی» می‌نامد. این امر، پدیده‌ی تدریس برای قبولی در آزمون (معلمان مهارت‌هایی را به دانش‌آموزان آموزش می‌دهند که فقط با آن‌ها می‌توانند آزمون را طی کنند، در حالی که این مهارت‌ در زندگی واقعی و فراتر از آزمون مفید نیستند) را کاهش می‌دهد. در کمبریج با ذینفعان اصلی، از قبیل آزمون‌گیرندگان، والدین و موسسات مشورت می‌شود و بهترین نظریه‌ها و شیوه‌ها دنبال می‌گردد تا آزمون‌های کمبریج با نیازهای زندگی واقعی همسو باشند.

آزمون های زبان انگلیسی کمبریج برای زندگی و کار مردم بسیار ارزشمند هستند، زیرا این آزمون‌ها به عنوان دروازه‌های ورود برای تحصیلات تکمیلی، مهاجرت و اهداف شغلی توسط بسیاری از موسسات و دولت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. تحقیقات کمبریج در مادرید در سال ۲۰۱۱ نشان می‌دهد که بهبود چشم‌انداز شغلی یکی ازعوامل مهمی است که انگیزه‌ی دانش‌آموزان را برای یادگیری زبان انگلیسی چند برابر کرده است. آزمون های زبان انگلیسی کمبریج انگیزه‌ی بیرونی (که از محیط بیرونی افراد نشات می‌گیرد) و انگیزه‌ی درونی را (که تنها از رضایت شخصی حاصل می‌شود) افزایش می‌دهد.

۴. کمک به خودآموزی زبان

نتایج آزمون های زبان انگلیسی کمبریج فقط سطح کلی زبان‌آموز را توصیف نمی‌کند؛ بلکه درباره‌ی سطح داوطلب در زمینه‌‌ی مهارت‌های فردی مانند خواندن و صحبت کردن نیز اطلاعاتی ارائه می‌دهد. از نمرات این آزمون‌ها می توان برای پذیرش در دوره‌های آموزش عالی یا دوره‌های تدریس حرفه‌ای استفاده کرد.

اطلاعات حاصل از نتایج این آزمون‌ها به زبان‌آموزان کمک می‌کند تا نقاط ضعف خود را رفع، اهداف جدیدی را تعیین و بر پیشرفت خود نظارت کنند. به این ترتیب، آنها به طور فعالانه در یادگیری خود مشارکت می‌کنند و با اعتماد به نفس به سوی سطح بعدی حرکت می‌نمایند.

۵. حلقه‌ای از موفقیت، اعتماد به نفس و خودکارآمدی

تحقیقات بخش ارزیابی کمبریج درباره‌ی دانش‌آموزان مدارس نشان داده است که اعتماد به نفس بر پیشرفت‌های تحصیلی آینده‌ی افراد تاثیر مثبتی دارد. به همین ترتیب، اعتماد به نفس حاصل از موفقیت در آزمون های زبان انگلیسی کمبریج می‌تواند خود‌کارآمدی یادگیرندگان را افزایش دهد. به عبارت دیگر، اعتقاد به توانایی در دستیابی به اهداف، منجر به موفقیت‌های تحصیلی در آینده می‌شود.

آزمون های زبان انگلیسی کمبریج کلید موفقیت و اعتماد به نفس

به گفته‌ی یکی از دانش‌آموزان ایتالیایی که آزمون مهارت سطح C2 را گذرانده بود: ” آزمون های زبان انگلیسی کمبریج با جهش و پیشرفت در زبان، عزت نفس و اعتماد به نفس افراد را افزایش می‌دهند و چیزی که در نهایت با ارزش است، همین افزایش عزت نفس و اعتماد به‌ نفس است.”

۶. یک آزمون استاندارد قابل اعتماد

آزمون های زبان انگلیسی کمبریج به منظور تضمین عدالت و صحت آزمون‌ها برای زبان‌آموزان همه‌ی کشورها، در شرایط امن و با توجه به استانداردهای سختگیرانه طراحی و مدیریت می‌شوند. موسسات و مقامات سراسر جهان نتایج این آزمون‌ها را به رسمیت می‌شناسند. تحقیقات نشان می‌دهد که این موضوع بسیار برانگیزاننده است، زیرا نمرات زبان‌آموزان، یک ارزیابی مستقل و عینی از توانایی زبان آن‌ها است. به قول یکی از معلمان:«پدر و مادرها از این آزمون‌ها خوششان می‌آید چون توسط دانشگاه کمبریج ارزیابی می‌شوند نه معلمان مدارس».

دیدگاه برگزارکنندگان آزمون و معلمان

کمبریج به طور منظم برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی عملکرد آزمون‌های خود، تحقیق و بررسی می‌کند. تحقیقات که اخیرا در مکزیک، اسپانیا، مصر، مالزی، ویتنام و چین صورت گرفته است، بهبود انگیزه و ماهیت انگیزشی آزمون های زبان انگلیسی کمبریج را تایید می‌کند. مطالعات مادرید در ۲۸ مدرسه‌ی ابتدایی و متوسطه نشان می‌دهد که مهم‌ترین عوامل انگیزه‌ی دانش‌آموزان برای یادگیری زبان انگلیسی و شرکت در آزمون های زبان انگلیسی کمبریج عبارتند از: توانایی در برقراری ارتباط هنگام مسافرت، بهبود چشم‌انداز شغلی، اهمیت و جهانی بودن زبان انگلیسی و تأثیر والدین آن‌ها. انگیزه نه تنها برای دانش‌آموزان، بلکه برای معلمان نیز اهمیت دارد و ٪۵۳ از معلمان در این تحقیق اعلام کرده‌اند که انگیزه‌ی بیشتری برای تدریس زبان انگلیسی و آموزش آزمون های زبان انگلیسی کمبریج داشته‌اند؛ هیچکس نگفته که انگیزه‌اش کم شده است.

دیدگاه معلمان و برگذار کنندگان آزمون های زبان انگلیسی کمبریج

در مطالعه‌ی دیگری در تایوان در سال ۲۰۱۲ که درباره‌ی احساس زبان‌آموزان جوان در رابطه با آزمون های زبان انگلیسی کمبریج انجام شد، نشان داد که ٪۴۱ از دانش‌آموزان، این آزمون‌ها را دوست داشتند و فقط ٪۱۴ از آن‌ها دوست نداشتند. ٪۳۶ اعلام کردند که می‌خواهند پس از امتحان سخت‌تر برای زبان انگلیسی درس بخوانند و ٪۱۵ تمایلی به این کار نداشتند. در مقایسه‌ی بین آزمون های زبان انگلیسی کمبریج و آزمون های زبان انگلیسی معمولی خودشان، ۷۹ درصد معتقد بودند که آزمون های زبان انگلیسی کمبریج سخت‌تر است، اما ۶۶ درصد اعلام کرده‌اند که آزمون های زبان انگلیسی کمبریج را بیشتر دوست داشتند.

بیشتر بخوانید: آزمون اینترنتی تافل چه مزیت هایی دارد؟

معلمان گفتند که بازخورد دانش‌آموزان‌شان، به خصوص دانش‌آموزان قوی‌تر در مورد آزمون، مثبت است. یکی از معلمان اظهار داشت که آزمون به اندازه‌ای که دانش آموزان انتظار داشتند، دشوار نبود. این موضوع مهم است، زیرا امتحانات برای نوجوانان به جای چالشی بودن، باید تشویق‌کننده باشد.

در پایان اگر قصد شرکت در یکی از آزمون‌های بین المللی مانند تافل یا آیلتس را دارید می‌توانید از خدمات نیک پرداخت برای پرداخت هزینه ثبت نام این آزمون‌ها استفاده کنید. در صورت هر گونه سوال یا مشکل حتما با بخش پشتیبانی تماس بگیرید.

آزمون های بین المللی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب پیشنهادی

فهرست