انتخاب و خرید دامنه

انتخاب و خرید دامنه مناسب را چگونه انجام دهیم؟

انتخاب و خرید دامنه مناسب از اولین قدم‌های راه‌اندازی کسب و کار یا ایجاد وبسایت شخصی است. اگر نمی‌دانید برای انتخاب و خرید دامنه مناسب کسب و کار یا شرایط خود چکار باید کنید، در ادامه با نیک پرداخت همراه باشید.

در فرایند طراحی وب‌سایت، انتخاب و خرید دامنه از اهمیت بسیاری برخوردار است زیرا دامنه به اسم و برند سایت بدل می‌شود. برای داشتن دامنه می‌توانید به صورت مستقیم از ارائه‌دهنده سرویس میزبانی وب خرید کنید یا از سرویس‌های دیگر خرید دامنه استفاده کنید که برای کسانی که از سرور شخصی استفاده می‌کنند پیشنهاد می‌شود.

اگر برای سرور خود از سرویس‌های مستقل خرید دامنه استفاده می‌کنید در نظر داشته باشید که از سایت‌هایی مانند no-ip.com استفاده کنید که آدرس‌ IP استاتیک ارائه می‌دهند. آدرس IP یک آدرس عددی است که برای شناسایی رایانه شما در فضای اینترنت لازم است.

اگر این آدرس مدام در حال تغییر باشد (مانند چیزی که در بعضی از سرویس دهندگان اینترنت اتفاق می‌افتد) تخصیص نام دامنه به سرور موفقیت‌آمیز نخواهد بود. بهتر است برای خرید دامنه از سایت‌هایی مانند register.com، namecheap.com و godaddy.com استفاده کنید زیرا در مقایسه با دیگر رقبا، استقلال سرویس‌های قابل توجهی دارد.

فرآیند انتخاب و خرید دامنه

فرایند ثبت نام برای انتخاب و خرید دامنه در روش‌های خرید از ارائه‌دهنده میزبان وب یا سرویس‌های مستقل، فرایندی یکسان است. در هر دو این روش‌ها از شما خواسته می‌شود نام دامنه‌ای که می‌خواهید را بنویسید و سایت پسوند‌های قابل انتخاب با نام دامنه را به شما نمایش می‌دهد.

به طور کلی انتخاب اول شما باید پسوند com باشد زیرا این پسوند برای قرار گرفتن در کنار دامنه و به خاطر سپردن آسان‌تر است همچنین گوگل به پسوند‌های org، com و net علاقه دارد و این سایت‌ها را در نتایج خود بیشتر نشان می‌دهد اگرچه خود گوگل وجود چنین چیزی را رد می‌کند. این علاقه احتمالا به این خاطر است که سایت‌های با پسوند info و biz معمولا سایت‌های اسپم یا درآمدزایی کاذب هستند.

مراحل انتخاب و خرید دامنه

مرحله انتخاب نام دامنه برای استفاده، مرحله‌ای است که بهینه‌سازی کلمه کلیدی نقش اصلی را ایفا می‌کند. مراقب وسوسه‌ای که بسیاری از وب‌مستر‌ها گرفتار آن می‌شوند باشید، آن‌ها سعی می‌کنند نامی جذاب و خلاقانه برای آدرس اینترنتی خود انتخاب کنند اگر چه استفاده از نام‌ها، عبارات خلاقانه و جذاب به عنوان آدرس اینترنتی برای بازدیدکنندگان گیرا‌تر است (به ویژه اگر حجم بازاریابی آفلاین زیاد باشد) اما این کار رتبه بالایی در موتور‌های جست‌و‌جو به سایت شما نمی‌دهد.

نکته اصلی این است که باید با استفاده از کلمات کلیدی دامنه‌ای به یاد ماندنی برای مخاطبان و خوشایند برای موتور‌های جست‌و‌جو خلق کنید به طوری سایت بتواند در ده نتیجه اول موتور‌های جست‌و‌جو فهرست شود.

به آدرس http://www.godaddy.com/bulk-domain-search.aspx بروید و کلمات کلیدی که در ذهنتان دارید وارد کنید، این سایت کلمات کلیدی، نام‌ها و پسوند‌های مختلف را بررسی می‌کند. سایت godaddy نام‌ها را از نظر ثبت شدن و امکان دریافت آنها بررسی می‌کند و آنهایی را که گرفته شده‌اند، حذف می‌کند و فهرستی از دامنه‌های غنی از کلمه کلیدی و در دسترس ارائه می‌دهد.

اگر دامنه مورد نظر شما قبلا گرفته شده باشد، سرویس انتخاب و خرید دامنه پیشنهاد‌های دیگری را ارائه خواهد داد که می‌توانید از آنها استفاده کنید. این موضوع می‌تواند بسیار مفید باشد زیرا دیده شده نام‌های پیشنهادی معمولا رتبه بهتری در موتور‌های جست‌و‌جو نسبت به نام انتخابی اولیه به دست می‌آورند.

به طور کلی بهترین دامنه‌ها کوتاه هستند، خط تیره و امثال آن را ندارند و توضیح یک کلمه‌ای، دو کلمه‌ای یا سه کلمه‌ای بی‌نظیری در مورد سایت ارائه می‌کنند.

بیشتر بخوانید: بهترین راهنمای انتخاب نام دامنه برای وب سایت شما

یک مثال خوب برای توضیح کافی درباره نام دامنه cheapknives.com است. دامنه‌ای کوتاه که خط تیره و مانند آن ندارد و با توجه به معنای انگلیسی دامنه، اگر نام سایتی برای فروش چاقو‌های ارزان قیمت باشد توضیحی عالی درباره آن سایت ارائه می‌کند. وجود یک خط تیره یا نقطه در نام دامنه معمولا ایرادی ندارد اما بیش از آن‌ هم برای کاربران و هم برای موتور‌های جست‌و‌جو جذابیتی ندارد.

یکی دیگر از گزینه‌های مطرح در خرید دامنه تهیه دامنه‌هایی است که استفاده شده‌ یا در حال منقضی شدن هستند. فنی محبوب که بازاریاب‌های اینترنتی از آن در به دست آوردن ترافیک برای وب‌سایت‌های خودشان بهره می‌برند. می‌توانید این نوع دامنه‌ها را در هر جایی پیدا کنید از ebay گرفته تا سایت‌هایی که به صورت ویژه برای این کار تأسیس شده‌اند (این سایت‌ها با یک جست‌و‌جوی ساده در گوگل قابل دسترسی هستند).

مثلا می‌توانید به سایت snapnames.com بروید و روی دامنه‌هایی که قبلا گرفته شده پیشنهاد قیمتی ارائه دهید. در این سایت، می‌توانید اطلاعات تماس و حساب خود، دامنه موردنظر و قیمت پیشنهادی را ثبت کنید. هنگامی که دامنه مورد نظر برای فروش در دسترس قرار گرفت، سایت بی‌درنگ آن‌ را برایتان خریداری می‌کند. به این ترتیب دیگر نیازی نیست که یک دامنه را همواره زیر نظر بگیرید و منتظر خرید آن باشید.

منابع انتخاب و خرید دامنه

در ادامه فهرستی از سایت‌هایی که می‌توانید در آن‌ها دامنه‌های استفاده شده یا منقضی را خریداری کنید ارائه شده است:

  • NameJet.com
  • Namecheap.com
  • SnapNames.com
  • Afternic.com
  • Pool.com
  • Sedo.com
  • Flippa.com
  • DomainTools.com
  • whois.sc

همچنین در سایت‌هایی مانند eBay و flippa مزایده‌هایی برای دامنه‌های منقضی برگزار می‌شود، می‌توانید به این سایت‌ها مراجعه کنید و به جست‌و‌جوی دامنه بپردازید. علاوه بر این می‌توانید دامنه‌های استفاده شده که گاهی محتوا هم به همراه دارند خریداری کنید و تاریخچه، ترافیک، لینک‌ها و پیج‌رنک دامنه را به دست آورید.

ثبت انتخاب و خرید دامنه

بسیاری از افرادی که دامنه یا وب‌سایت می‌فروشند به شما نمودار‌های مالی و ترافیک ورودی را نشان خواهند داد. مطمئن شوید که در این آمار اغراق نشده باشد و بتوانید در طول زمان به آن‌ها نگاهی بیاندازید. توجه داشته باشید که مدت زمان یک ماه به اندازه کافی خوب نیست. در مورد چگونگی ایجاد ترافیک ورودی به سایت هم سوال کنید و از فروشنده گزارش سرور را درخواست کنید.

ثبت انتخاب و خرید دامنه

هنگامی که دامنه مورد نظر خود را انتخاب کردید نوبت به ثبت کردن آن می‌رسد. در انتخاب کسی که ثبت دامنه‌های شما را مدیریت می‌کند کاملا محتاط باشید زیرا از دست دادن دامنه‌ها ممکن است شما را از دور کسب و کار یا برنامه‌هایتان خارج کند. از ابزار‌هایی مانند regselect.com برای مقایسه قیمت‌ها و انتخاب بهترین شرکت ثبت‌کننده استفاده کنید.

برای ثبت دامنه، شرکت ثبت‌کننده به نام شخص یا شرکت مالک دامنه (ثبت‌کننده)، نام فردی که به امور دامنه رسیدگی می‌کند (رابط مدیریت) و نام شخصی که به امور فنی دامنه رسیدگی می‌کند (رابط فنی) نیاز دارد.

بیشتر بخوانید: تفاوت نام دامنه و هاست چیست و هر دو چه استفاده‌ای دارند؟

فردی که نام کاربری و کلمه عبور ثبت را در اختیار دارد، کنترل دامنه را هم در اختیار دارد حتی اگر مالک قانونی دامنه آن را به نام خود ثبت کرده باشد باز هم مهم در اختیار داشتن نام کاربری و رمز عبور است پس این نکته را در نظر داشته باشید و احتیاط کنید.

سعی کنید کلمات عبور پیچیده انتخاب کنید تا از خطر هک شدن در امان باشید. هکر‌ها در صورت موفق شدن ممکن است بتوانند مالکیت و سرور وابسته به دامنه را تغییر دهند. بهتر است ثبت کننده‌ای را بیابید که برایتان امکان قفل کردن حساب کاربری را فراهم آورد.

نکته پایانی هم این که از ثبت دامنه با سرویس میزبانی وب خود پرهیز کنید زیرا این کار هنگامی که تصمیم به تغییر سرویس میزبانی وب خود بگیرید، ممکن است اوضاع را برای انتقال دامنه کمی پیچیده کند.

هاستینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب پیشنهادی

فهرست