انتشار مقاله در ژورنال علمی

۷ مرحله مهم برای انتشار مقاله در ژورنال علمی از دیدگاه الزویر (Elsevier)

محققان تلاش می‌کنند تا در راستای پیشرفت علم، پژوهش‌های با کیفیتی را انجام دهند. آن‌ها ضمن اینکه معتقدند فرضیه‌ها یکتا هستند، کار خود را با داده‌های معتبر و روش‌های تحقیق مناسب پیش می‌برند. هدف آن‌ها از قرار دادن یافته‌های پژوهش در اختیار عموم و انتشار مقاله در ژورنال علمی و ، ارائه بینش نظری و به اشتراک گذاری مفاهیم کاربردی و علمی در مورد موضوع کارشان است. به این منظور محققان نتایج پژوهش خود را در اختیار مجلات قرار می‌دهند تا برای انتشار مقاله آن‌ها اقدام کنند.

برای بسیاری از محققان، این مرحله سخت‌ترین بخش پژوهش است. اغلب وجود چندین نقص در فرآیند تهیه و ارسال مقاله، باعث رد پژوهش توسط ناشران می‌شود. آگاهی از این کاستی‌ها، می‌تواند احتمال پذیرش و انتشار مقاله را در مجله‌های علمی افزایش دهد. بنابراین رزومه پژوهشی‌ شما با انتشار مقاله در مجله‌های علمی قوی‌تر و پیشرفت حرفه‌ای شما بیشتر می‌شود.

در این مقاله، برای دانشجویان دکترا و سایر محققان جوان، مشکلات رایج در مقالات علمی، معرفی و راه حل‌های مفیدی برای رفع آن‌ها و دستیابی به مقالات موثرتر ارائه شده است. با اینکه که انواع مختلفی از مقالات پژوهشی مانند مقالات کوتاه، مقالات علمی پژوهشی و علمی ترویجی و غیره وجود دارد، اما این دستورالعمل‌ها برای تمام مقالات، چه براساس روش کیفی باشند و چه کمی، قابل استفاده است.

نکاتی برای انتشار مقاله در ژورنال علمی معتبر

نوشتن مقاله برای مجلات علمی یک فعالیت بسیار رقابتی است. از این رو دانستن دلایل رد شدن مقالات توسط مجلات علمی بسیار مهم است. چند دلیل مهم برای رد شدن مقالات وجود دارد. فرآیند بررسی و بازبینی قبل از انتشار مقاله در ژورنال علمی، یک مرحله ضروری است، زیرا یک نویسنده به تمام مسائل مربوط به اعتبار یک مقاله اشراف ندارد.

فراموش نکنید اگر برای انتشار مقاله در ژورنال علمی نیاز به پرداخت دارید، می‌توانید این کار را با استفاده از مسترکارت انجام دهید.

روش خرید با ویزا و مستر کارت

۱. برای ثبت و انتشار مقاله خود عجله نکنید

برای ثبت و انتشار مقاله خود عجله نکنید

این باور که دانشجویان دکتری و محققان باید پس از اتمام پژوهش خود سریعا برای انتشار مقاله در ژورنال اقدام کنند باعث شده تا آن‌ها برای انتشار مقالات خود عجله کنند. گاهی اوقات نویسندگان مقالات فکر می‌کنند بعد از دریافت بازخورد از ویراستار مجله و داوران، فرصت کافی را برای رفع نقایص کار خود دارند.

رویکرد و نگرش پیشگیرانه در نگارش مقاله، احتمال رد شدن و ناامیدی را کاهش می‌دهد. هر فعالیت تحقیقاتی باید بر یک جریان منطقی متکی باشد و ضروری است که برای تهیه مقاله به این جریان منطقی توجه شود. رویکرد پیشگرانه شامل بازخوانی و بررسی با دقت مقاله خود در زمان‌ها و شاید مکان‌های مختلف است. خواندن مجدد مقاله امری ضروری در زمینه تحقیق است و به شناسایی شایع‌ترین مشکلات و نقص‌های موجود در مقاله که ممکن است نادیده گرفته شوند، کمک می‌کند. علاوه بر بازخوانی، به اشتراک‌گذاری مقاله‌ با سایر محققان و همکاران و بازخورد گرفتن از آن‌ها نیز بسیار مفید است. شما برای این کار می‌توانید هر بخش از مقاله خود را که می‌خواهید دیگر محققان درباره آن‌ها نظر دهند، هایلایت کنید.

بیشتر بخوانید: تاثیر آزمون های زبان انگلیسی کمبریج بر افزایش اعتماد به نفس و انگیزه

۲. یک مجله مناسب را برای انتشار مقاله خود انتخاب کنید

انتخاب یک مجله مناسب را برای انتشار مقاله خود

از دوستان و همکاران خود درباره مجلات مناسب پرس و جو کنید. پیدا کردن یک مجله خوب می‌تواند به طور چشمگیری شانس پذیرش مقاله شما را بهبود بخشد و تضمین کند که یافته‌های شما را به مخاطبان هدف‌ می‌رساند.

وب سایت الزویر (Elsevier)، یک قابلیت نوآورانه به نام مجله یاب (Journal Finder) را ارائه داده است. نویسندگان با وارد کردن عنوان، خلاصه‌ و زمینه پژوهش خود، می‌توانند فهرستی از مناسب‌ترین مجلات را برای  انتشار مقاله خود دریافت کنند.

گاهی اوقات محققان کم تجربه تصمیم می‌گیرند که تحقیقات خود را همزمان به دو یا چند مجله ارسال کنند. در همه مجلات علمی، اصول اخلاقی تحقیق ایجاب می‌کند تا نویسندگان در یک برهه‌ی زمانی، مقاله خود را تنها به یک مجله ارسال نمایند. عدم توجه به این اصل اخلاقی، می‌تواند مشکلات حقوقی را برای نویسنده، دانشگاه تحت استخدام آن و مجله‌های مربوطه، ایجاد کند.

۳. اهداف، چهارچوب و دستورالعمل های مختص نویسندگان مجله مورد نظر را با دقت بخوانید

خواندن چهارچوب و دستورالعمل‌های مختص نویسندگان مجله

وقتی که چندین بار مقاله خود را بازخوانی کردید، از همکاران خود بازخورد گرفتید و یک مجله مناسب را برای انتشار انتخاب کردید، گام مهم بعدی خواندن اهداف و چهارچوب‌های مجله درباره زمینه تحقیق موردنظر شما است. انجام این کار، احتمال پذیرفته شدن مقاله شما را برای انتشار افزایش می‌دهد. گام مهم دیگر دانلود دستورالعمل‌های مربوط به نویسندگان و مطالعه آن‌ها است. باید مطمئن شوید که مقاله شما در چهارچوب دستورالعمل‌های تعیین شده توسط مجله قرار دارد. برخی از ناشران، بسیاری از مقالات را به خاطر عدم تبعیت از الزامات مربوط به ارقام، جداول، منابع، سبک و فرمت مجله رد می‌کنند.

در هر مرحله از بررسی و انتشار پژوهش، به دلایل مختلف احتمال رد شدن مقاله توسط مجله وجود دارد. برای مثال، اگر هدف تحقیق شما با اهداف و چهارچوب‌های مجله مورد نظر تطبیق نداشته باشد، یا اگر مقاله براساس دستورالعمل مجله ساختارسازی نشده باشد یا اگر مقاله شما انتظارات مجله را برآورده نکند، ممکن است توسط سردبیر مجله در همان مراحل ابتدایی بدون داوری رد شود. این نوع رد شدن ممکن است برای نویسندگان دلسردکننده باشد، زیرا آن‌ها احساس می‌کنند که وقت گران‌بهای خود را هدر کرده‌اند و اشتیاق خود را برای انجام پژوهش‌های دیگر در این زمینه از دست می‌دهند.

۴. در انتخاب یک عنوان خوب و نگارش یک چکیده تاثیرگذار بکوشید

انتخاب یک عنوان خوب و نگارش یک چکیده تاثیرگذار برای انتشار مقاله

عنوان و چکیده بخش‌های فوق‌العاده مهم یک مقاله هستند، زیرا اولین مواردی که ویراستار مجله با آن‌ّها مواجه می‌شود، همان عنوان و چکیده است. نکات زیر بازخوردهایی است که برخی ویراستارها و سردبیران درباره عنوان و چکیده مقاله ارائه داده‌اند:

  • عنوان باید شفاف، واضح و با موضوع اصلی مقاله مرتبط باشد.
  • چکیده باید با دقت نگارش شود و مواردی از قبیل هدف و محدوده پژوهش،مسئله اصلی و روش تحقیق، مجموعه داده‌ها، نتایج کلیدی، محدودیت‌ها، مفاهیم نظری و عملی را در بر گیرد.

۵. متن اصلی، لیست منابع، جداول و اعداد نوشته خود را ویرایش کنید

ویرایش مقاله خود را جدی بگیرید

ویژگی کلیدی یک نوشته علمی، وضوح و شفافیت آن است. قبل از ارسال مقاله برای انتشار، بهتر است نوشته خود را به شکل حرفه‌ای ویرایش کنید. مقاله‌ای که به یک مجله مروری ارسال می‌شود، قبل از داوری ابتدا توسط هیئت تحریریه به‌ شکل انتقادی و دقیق بررسی می‌گردد. براساس آماری که توسط الزویر منتشر شده است، بین ۳۰ تا ۵۰ درصد از مقالات ارسال شده به مجلات الزویر، قبل از اینکه به مرحله بررسی برسند، به خاطر ضعف در زبان رد می‌شوند. متنی که به درستی نوشته،  ویرایش و ارائه شده باشد، بدون خطا و قابل درک است و به شما کمک می‌کند تا به عنوان یک محقق حرفه‌ای، کار خود را به طور جدی در جهان منتشر کنید. اصلاحات عمده‌ای که به درخواست یک بررسی کننده انجام می‌شود، دور دیگری از ویرایش را ضروری می‌سازد.

بیشتر بخوانید: نمونه سوالات تافل برای کسب آمادگی برای شرکت در آزمون تافل (قسمت اول)

نویسندگان با ویرایش مقاله خود قبل از ارسال به مجله، می‌توانند انجام اصلاحات پایانی را برای خود تسهیل کنند. از این رو با دقت و توجه مقاله خود را ویرایش کنید (جلوگیری از به کار بردن اصلاحات غیر ضروری از قبیل «باید در اینجا ذکر کنم» و «نویسندگان بر این باورند») و تنها زمانی که مقاله از تمام جهات کامل و آماده برای چاپ است برای مجله ارسال کنید. شرکت‌های ویرایش حرفه‌ای هزینه‌های سنگینی را پرداخت می‌کنند و صرفا از لحاظ مالی برای آن‌ها به صرفه نیست که چندین بار مقاله شما را ویرایش نمایند. شما می‌توانید از ابزارهای کاربردی موجود مانند بررسی املا و گرامر در نرم‌افزار Microsoft Word یا نرم‌افزار Grammarly، برای ویرایش مقاله‌ خود بهره ببرید. در مجموع فواید یک ویرایش خوب، غیرقابل ‌انکار است.

۶. همراه با مقاله خود، کاور لتر (cover letter) را نیز ارسال کنید

ارسال کاور لتر (cover letter) همراه با پژوهش برای انتشار مقاله

هرگز اهمیت این نامه را که به ویراستار یا سردبیر مجله ارسال می‌شود، نادیده نگیرید. بسیاری از داوران مجلات‌ الزویر بیان می‌کنند که اغلب مقالات ارسالی فاقد کاورلتر هستند. در حالی ‌که این نامه فرصت مهمی برای متقاعد کردن ویراستار یا سردبیر مجله درباره با ارزش بودن مقاله شما است.

بر این اساس، نوشتن یک محتوا عالی برای کاور لتر، ارزش وقت گذاشتن را دارد. بعضی از محققان کم‌تجربه قسمت چکیده مقاله خود را در بخش کاور لتر کپی نموده و فکر می‌کنند مقاله آن‌ها آماده انتشار است. از انجام این کار اجتناب کنید. یک کاور لتر خوب اول باید موضوع اصلی مقاله را مشخص کند. دوم، نوآورانه بودن مقاله را ثابت کند و سوم، مرتبط بودن مقاله را با مجله مورد نظر توجیه کند. توصیه می‌شود که کاور لتر بیشتر از نیم صفحه نباشد. مهم‌تر از همه، در کاور لتر باید از همکاران و محققانی که مقاله را خوانده و بازخور داده‌اند، تشکر کنید.

بیشتر بخوانید: تفاوت تافل و آیلتس چیست؟

۷. نظرات‌ بررسی کنندگان مقاله را با دقت اعمال کنید

ویراستارها و سردبیران اصلی معمولا پذیرش مقاله را به انجام اصلاحات تعیین شده توسط بررسی کنندگان در بخش «تجدید نظر و ارسال مجدد» منوط می‌کنند. این اصلاحات ممکن است به تغییرات عمده یا جزئی در مقاله نیاز داشته باشند. محققان کم‌تجربه باید جنبه‌های کلیدی فرآیند اصلاح مقاله را رعایت کنند. اول، مهم است که فرآیند اصلاح را با دقت پیگیری نمایند. دوم، باید تمام نظرات و بازنگری‌های خواسته شده را بررسی و آن‌ها را اصلاح کنند و چشم بسته از موردی نگذرند. سوم، اصلاح مقاله باید در مهلت مقرر انجام شود و چهارم، فرآیند اصلاح ممکن است در چند مرحله ارجاع داده شود.

روند تجدید نظر به دو سند اصلی نیاز دارد. اول فایلی که تمام بازنگری‌های درخواستی توسط بررسی‌کنندگان، در آن درج شده باشد. دوم فایلی که پاسخ‌های نویسنده را نسبت به بازنگری‌‌های درخواست شده نشان می‌دهد. این دو سند باید با دقت طراحی شوند. نویسنده مقاله می‌تواند با نظرات ویراستارها موافقت یا مخالفت کند (معمولا موافقت تحسین برانگیز است). نویسندگان همواره موظف به انجام توصیه‌های ارائه شده آن‌ها نیستند، اما در این صورت باید توجیه خوبی برای مخالفت خود ارائه دهند.

نتیجه‌گیری درباره انتشار مقاله در ژورنال علمی

با افزایش روزافزون کارهایی که برای انتشار مقاله در ژورنال ارسال می‌شوند، تهیه یک مقاله خوب برای پذیرش در یک مجله می‌تواند بسیار دلهره‌آور باشد. گرچه نرخ پذیرش برای موضوعات خاص یا بخش‌های ویژه معمولاً بیش از ۴۰ درصد است. اما مجلات بسیار معتبر، تنها کمتر از ۱۰ درصد از مقالات ارسال‌شده را می‌پذیرند. از این رو ممکن است محققان مجبور شوند تا مقالات رد شده خود را با کمی تغییر برای مجلات دیگری ارسال کنند.

هر چند توصیه‌های ارائه شده در این مقاله جامع نبود، اما اجرای همین موارد نیز دشوار نیست. این توصیه‌ها به توجه، برنامه‌ریزی و اجرای دقیق نیاز دارند. انجام این توصیه‌ها به دانشجویان دکتری و سایر محققان کمک می‌کند تا احتمال انتشار مقاله خود را افزایش دهد.
فراموش نکنید اگر برای انتشار مقاله خود در مجلات معتبر علمی نیاز به پرداخت وجه داشتید، خدمات پرداخت نیک پرداخت در خدمت شما است. ضمن اینکه پرداخت هزینه ارزیابی مدرک تحصیلی توسط WES و پرداخت هزینه آزمون‌های تافل و آیلتس نیز از دیگر خدمات ماست.

نحوه خرید از سایت‌های خارجی
برای پرداخت آسان و تکمیل خرید خود کلیک کنید
دانشگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب پیشنهادی

فهرست