بانک مرکزی

آیا انتشار اوراق ودیعه دو ساله به کنترل تورم کمک می‌کند؟

به گفته پیمان قربانی، معاون بانک مرکزی، این بانک در نظر دارد تا با انتشار اوراق ودیعه دو ساله رشد نقدینگی و تورم را کنترل کند.

به گزارش نیک پرداخت و به نقل از برات نیوز، پیمان قربانی معاون بانک مرکزی در این خصوص گفته است: بانک مرکزی می‌خواهد در راستای کنترل تورم و مدیریت رشد نقدینگی، اوراق ودیعه را با سررسید دو ساله منتشر کند که قرار است این پیشنهاد، در شورای پول و اعتبار برای بررسی و اخذ مصوبه لازم مطرح شود.

بنا بر اظهارات او هر ۱۰۰ هزار میلیارد ریال انتشار اوراق ودیعه، رشد پایه پولی و نقدینگی را به میزان ۲.۸ واحد درصد کاهش می دهد و به کنترل تورم کمک می کند.

بیشتر بخوانید: چرا باید ارز دیجیتال بخرم ؛ دلایل خرید بیت کوین

بنا بر اظهارات او هر ۱۰۰ هزار میلیارد ریال انتشار اوراق ودیعه، رشد پایه پولی و نقدینگی را به میزان ۲.۸ واحد درصد کاهش می دهد و به کنترل تورم کمک می کند.

قربانی همچنین خاطر نشان کرده است : ابعاد فقهی انتشار اوراق یاد شده، قبلا در شورای فقهی بانک مرکزی به تصویب رسیده و در مهر ماه سال ۱۳۹۷ نیز مجوز قانونی لازم از شورای عالی هماهنگی اقتصادی اخذ شده است.
معاون اقتصادی بانک مرکزی همچنین ضمن تشریح سیاست جدید این بانک برای مدیریت نقدینگی گفت: بانک مرکزی در نظر دارد ۵۰ هزار میلیارد تومان اوراق ودیعه منتشر کند که انتشار کل این مبلغ می‌تواند ۱۴ واحد درصد رشد نقدینگی را کاهش دهد.

سیاست های بانک مرکزی برای مدیریت نقدینگی

پیمان قربانی در مورد سیاست‌های جدید بانک مرکزی برای مدیریت نقدینگی در اقتصاد ایران اظهار داشت: البته سایر اقدامات سیاست‌های پولی مانند عملیات بازار باز و افزایش کف نرخ سپرده‌گیری از بانک‌ها را هم به‌ موازات انجام می‌دهد. وی درباره علت احیای مجدد سپرده‌های بالای یک سال گفت:‌ این موضوع در جهت معرفی ابزارهای سپرده‌ای با ماندگاری بیشتر در شورای پول و اعتبار مطرح و مصوب شد.

منبع: برات نیوز

 

 

اخبار ارز دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب پیشنهادی

فهرست