شرکت های لیزینگ

غول‌های آینده بورس کدام شرکت‌ها هستند؟

دبیرکل انجمن لیزینگ از شرکت‌های لیزینگ به عنوان غول‌های آینده بورس نام برد.

به گزارش نیک پرداخت و به نقل از ایسنا؛ محمد هادی موقعی با توجه به مصوبه جدید شورای فقهی بانک مرکزی که طبق آن اجاره عملیاتی توسط شرکت‌‎های لیزینگ از جهت انطباق با موازین شرعی مورد تایید قرار گرفته است، اعلام کرد: حیات اقتصاد و گردش سالم نقدینگی می‌تواند در گرو قراردادهای لیزینگ عملیاتی باشد و در صورت اجرا شدن این قرارداد در شرکت‌های لیزینگ، این شرکت‌ها به طرز قابل توجهی دگرگون شده و غول‌های آینده بورس و بازار سرمایه خواهند بود. همچنین، سهام این شرکت‌ها در ردیف سهام‌های ارزشمند قرار می‌گیرد.

تاثیرات لیزینگ عملیاتی بر اقتصاد

او درباره لیزینگ عملیاتی و تاثیرات آن بر اقتصاد، توضیح داد: «لیزینگ عملیاتی همان قرارداد اجاره‌های عادی است که در میان افراد جامعه و بنگاه‌های اقتصادی به صورت پراکنده رواج دارد که رایج‌ترین آن قرارداد اجاره املاک مسکونی و اداری است.

دارایی‌های دیگری در ایران چون دستگاه‌های راه‌سازی، معدنی و ساختمانی و یا دستگاه‌های چاپ گران قیمت، ام ار آی و سایر دستگاه‌های درمانی گران قیمت و … نیز در قالب قرارداد اجاره عادی مورد استفاده قرار می گیرند. از سال ۱۳۸۶ که دستورالعمل اجرایی لیزینگ توسط بانک مرکزی ابلاغ شد و سپس در ۹۵/۱۰/۱۴ که اصلاحیه آن نیز به تصویب شورای پول و اعتبار رسید، انعقاد این قرارداد برای شرکت‌های لیزینگ منع شده است.

سرانجام با مذاکرات انجام شده با بانک مرکزی و اعضای کمیته فقهی این قرارداد برای نهاد مجاز پولی و اعتباری چون شرکت لیزینگ مجاز شد؛ اما باید پیشنهاد کمیته فقهی بانک مرکزی تبدیل به مصوبه شورای پول و اعتبار شود تا قابل اجرا باشد. تکنیک اصلی این قراردادها این است که برای درآمدزایی از دارایی‌ها نباید تنها مالک بود بلکه کافی است متخصص استفاده از یک دارایی باشید».

بیشتر بخوانید: هودل تا زمان مرگ

چه حوزه هایی از این قرارداد نفع می‌برند؟

دبیر کل انجمن ملی لیزینگ افزود: قرارداد لیزینگ عملیاتی زنجیره تامین در صنعت لیزینگ را کامل می‌کند و سطح لیزینگ در ایران به سطح جهانی نزدیک می‌شود. بسیاری از پیمان‌های بزرگ نفتی، پتروشیمی و سایر حوزه‌های زیرساختی به خصوص معادن، راه و ساختمان از منتفع‌ترین بخش‌هایی از این نوع قرارداد خواهند بود.

وی بخش‌هایی از اقتصاد و تجارت که از قرارداد لیزینگ عملیاتی شرکت‌های لیزینگ بهره خواهند برد را صنعت هوایی، ریلی، معدن، راه، ساختمان، پتروشیمی و نفت و گاز، درمان و پزشکی و گردشگری اعلام کرد و گفت: در شرایطی که قدرت خرید جامعه کم است با خلق قرارداد رسمی و حرفه‌ای اجاره عملیاتی، مستاجرانی را خواهیم دید که در طبقات اقتصادی جامعه به جای قدرت خرید با قدرت اجاره به میدان می‌آیند و این یک بازی تازه برای اقتصاد خواهد بود.

منبع: ایسنا

خوشحال می شویم نظرات خود را در بخش کامنت ها با ما در میان بگذارید

اخبار ارز دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب پیشنهادی

فهرست