فریلنسینگ چیست

فریلنسینگ چیست و چه شرایطی دارد؟

تجارت دنیا در حال حاضر به سمت کارهای پروژه‌ای و کارمزدی گرایش دارد و بدین ترتیب افراد بیشتری به سوی فریلنسینگ یا دورکاری می‌روند. پیش از شروع به کار به عنوان یک فریلنسر، باید بدانید که فریلنسینگ چیست و اطلاعات زیادی در مورد این شیوه از کار به دست بیاورید. در یک کلام شما باید با ریسک‌های این نوع تجارت آشنا شوید.

برای اینکه بدانیم فریلنسر کیست و فریلنسینگ چیست ، کجا به دنبال اطلاعات باشیم؟ با گشت و گذار در اینترنت به منابع فراوانی می‌رسید که در مورد فریلنسینگ به شما توصیه‌هایی می‌کنند، اما نمی‌توان به تمامی منابع اعتماد کرد. منبع کاملی برای این نوع تجارت نیست و به همین خاطر تصمیم گرفتیم که راهنمایی جامع در زبان فارسی برای فریلنسینگ به شما ارائه دهیم.

از مسائلی مثل راه اندازی کسب و کار دورکاری، پیدا کردن پروژه‌های خوب، مالیات، پس‌انداز طولانی مدت و بسیاری مباحث دیگر را اینجا جمع کرده‌ایم و همه را در اختیار شما قرار خواهیم داد. پس از مطالعه این مقاله به طور کامل درک می‌کنید که فریلسنینگ چیست و فریلنسر چگونه کار می‌کند؟

در این مقاله مطالبی از صدها منبع آنلاین و صحبت با چندین متخصص جمع‌آوری شده است. به خاطر طولانی بودن مقاله، این مقاله در چندین بخش منتشر خواهد شد که در صورت دنبال کردن وبلاگ نیک پرداخت، می‌توانید طی روزهای آتی بیشتر درباره دورکاری اطلاعات کسب کنید.

الفبای دورکاری یا فریلنسینگ

فریلنسینگ چیست

واقعا مدل کسب وکار فریلنسینگ چیست که هر روز در حال گسترش است و مخاطبان بیشتری پیدا می‌کند؟ جای تعجب نیست که به همین خاطر انواع مختلفی از دورکاری وجود داشته باشد. دو بنیاد Freelancers Union و Upwork پنج نوع از فریلنسینگ را مشخص کرده‌اند تا هر شخص در یک بخش قرار بگیرد.

  • پیمانکار آزاد: این افراد کارها را به صورت پروژه‌ای انجام می‌دهند و برای هر پروژه، یک قرارداد جداگانه دارند. بسیاری بر این باورند که کلمه فریلنسر یا دورکار مشخصا به این نوع اطلاق شده است.
  • مونلایتر (Moonlighter): این دسته از فریلنسرها یک شغل تمام‌وقت و یک شغل پاره‌وقت دارند. مثلا یک مهندس تمام وقت که آخر هفته‌ها به عنوان مشاور فعالیت دارد، یا یک معلم که پس از مدرسه تدریس خصوصی می‌کند، در این دسته از فریلنسیگ قرار می‌گیرند.
  • کارمند تنوعی: در این شکل، شما با یک کارمند سنتی که در عین حال فریلنسر است، روبرو هستید. این افراد زمان خود را بین یک کار پاره‌وقت و کار فریلنسینگ در هر زمانی تقسیم می‌کنند. به دلیل گسترش اپلیکیشن‌هایی که پروژه‌ها را در هر زمانی به شما ارائه می‌دهند این نوع کار به شدت محبوب است. یک کارمند تنوعی ممکن است ۲۰ ساعت در هفته در یک شرکت فعالیت داشته باشد و ۱۰ ساعت یا بیشتر هم به صورت پروژه‌ای فعالیت کند.
  • کارمند موقت: بسیاری از ما با این نوع کار آشنا هستیم. یک کارمند موقت عموما یک کار سنتی یا کاری قراردادی با زمان مشخص دارد. به عنوان مثال یک طراح وب که سه ماه روی پروژه‌ یک وب‌سایت فعالیت دارد و تا زمان راه‌اندازی یک کارمند محسوب می‌شود.
  • صاحب کسب و کار دورکاری: به این موقعیت به چشم فریلنسر فریلنسرها نگاه کنید. تصور کنید که یک نفر به صورت پاره‌وقت یک سری سگ را برای قدم زدن به پارک می‌برد. حال او می‌خواهد تجارت خود را گسترش دهد، پس یک سری فریلنسر را برای انجام این کار استخدام می‌کند.

مزایای فریلنسینگ چیست ؟

در گذشته، فریلنسینگ شبیه به یک کار ثانویه بود و توجه خاصی به آن نمی‌شد. امروزه کار آزاد اصلی‌ترین انتخاب میلیون‌ها فعال در بازار کار است. یک سری ترند در دنیای مدرن وجود دارد. در سراسر دنیا، بسیاری در حال حاضر تلویزیون کابلی خود را رها کرده‌اند و به سوی تلویزیون اینترنتی می‌روند. پرداخت ارزی آنلاین به شدت محبوب شده و جوانان امروزی هم در حال گرایش به این نوع کار هستند.

جوانانی که امروزه حدودا ۲۰ سال سن دارند، به احتمال بیشتر پس از اطلاع از این که فریلنسینگ چیست ، به سمت دورکاری گرایش پیدا می‌کنند. همچنین بسیاری فریلنسر بومی هستند، یعنی اولین شغل دوران بزرگسالی آن‌ها فریلنسینگ بوده است.

می‌دانید فریلنسینگ چیست

چرا چنین اتفاقی در حال رخ دادن است؟ باید در این مقاله به یک سری از مزایای فریلنسینگ اشاره کنیم و مشخص کنیم که چرا اکثر جوانان به این شکل از کار گرایش دارند.

  • ساعت کاری منعطف: عموما همه ما از ساعت کاری صبح و کار کردن روی چندین پروژه مختلف، متنفر هستیم. فریلنسینگ در این زمینه کاملا دست بالا را دارد. شما ساعت کاری خود را مشخص می‌کنید و با سرعت خودتان پیش خواهید رفت و فقط زمانی که آماده هستید، یک پروژه تازه تحویل می‌گیرید. به این ترتیب این امکان را دارید که با زمان آزاد خود به کارهایی که به آن علاقه دارید بپردازید. در حقیقت دلیل اصلی که مردم به سمت فریلنسینگ گرایش دارند، ساعت کاری منعطف است.
  • ساعات کاری کمتر: شما میزان کار خود را مشخص می‌کنید. فریلنسرها عموما کمتر از ۴۰ ساعت مرسوم (حدودا ۳۶ ساعت) کار می‌کنند.
  • آرامش محل کار: می‌توانید در هر جایی مشغول به کار شوید. دفتر خانگی، کافه یا حتی یک دفتر اشتراکی می‌تواند محل کار شما باشد. حدودا سه چهارم فریلنسرها (۷۳ درصد) می‌گویند که یکی از دلایل انتخاب فریلنسینگ آزادی عمل در انتخاب محل کار است.
  • کاهش مالیات: (این بخش مشخصا با قوانین داخل کشور ایران صدق نمی‌کند و برای فریلنسرهای خارج از کشور اهمیت بیشتری دارد.) به عنوان یک شاغل آزاد، باید یک سری هزینه پرداخت کنید که به عنوان یک کارمند تمام‌وقت نیاز به پرداخت ندارید. کارت تجاری، تبلیغات، هزینه حمل و نقل، سفر، کامپیوتر و دیگر وسایل را باید از جیب بپردازید. اما جای نگرانی نیست چون می‌توانید تمامی این هزینه‌ها را از مالیات خود کم کنید. می‌توانید هزینه‌هایی مانند استخدام فریلنسر، سود وام تجاری، سود کرایه دفتر، استهلاک، مالیات و بیمه مالک خانه را نیز از مالیات اصلی کم کنید. اگر حساب درستی از هزینه‌ها داشته باشید، می‌توانید هزینه کمتری بر روی مالیات خود بکنید.

معایب فریلنسینگ چیست ؟

 

فریلنسینگ تمام‌وقت برای اشخاصی که انگیزه شخصی دارند و از آزاد بودن خلاقیت خود لذت می‌برند، انتخاب فوق‌العاده‌ای است. اما پیش از این که تمام زمان خود را روی این پروژه متمرکز کنید، باید با یک سری چالش‌های موجود آشنا شوید.

  • امنیت شغلی: مطمئنا از آزادی و انعطافی که نسبت به یک کارمند تمام‌وقت سنتی دارید راضی هستید. اما ممکن است که میزان کار کمتر و همچنین پرداخت نامنظمی را تجربه کنید. اکثر اوقات شما وابسته به بودجه مشتری هستید، به همین خاطر باید سعی کنید با چندین مشتری کار کنید و تنها روی یک نفر تمرکز نکنید. تمام این دلایل باعث می‌شود که بودجه ماهانه مشخصی وجود نداشته باشد. سه چهارم فریلنسرها نگران پرداخت نامنظم هستند که شاید از معایب بزرگ فریلنسینگ باشد. اما یه نظر می‌رسد فریلنسرهای با تجربه چنین مشکلی ندارند و همیشه کار برای انجام دارند.
  • حقوق ساعتی: کارکنان و کارمندان تمام‌وقت برای هر ساعتی که سر کار حضور دارند حقوق دریافت می‌کنند. چنین چیزی برای یک فریلنسر صدق نمی‌کند. مدیریت مشتری، پیدا کردن کار و حتی ارسال صورتحساب عموما زمان زیادی می‌برد و این زمانی است که شما پولی برای آن دریافت نمی‌کنید. اما از آن طرف تمام پولی که پس از انجام پروژه دریافت می‌کنید، کاملا متعلق به خود شما خواهد بود.
  • مزایای شغلی: وقتی که به صورت تمام‌وقت در شرکتی مشغول به کار هستید، شرکت کل بیمه یا قسمتی از آن را برای شما پرداخت می‌کند، اما شما چنین مزیتی را ندارید. مجبور هستید که هزینه بیمه را از درآمد خود کسر کنید. ۴۴ درصد فریلنسرها نگران همین مسئله هستند. در ضمن به عنوان یک فریلنسر، مرخصی با حقوق هم در کار نیست و اگر یک روز کار نکنید، پولی دریافت نخواهید کرد.
  • مدیریت مالی: به عنوان یک کارمند تمام‌وقت شما نگران اوضاع مالی شرکت نیستید، اما در تجارت فریلنسینگ نیازمند شخصی هستید که مسائل مالی را در کنترل خود داشته باشد. مسئله فقط مالیات نیست، بلکه حسابداری، صورتحساب، لیسانس و قراردادها همگی نیازمند یک متخصص هستند. اگر این کارها را خود شما انجام می‌دهید، ساعت کاری شما سنگین‌تر خواهد شد.

برای آشنایی بیشتر با این نوع کسب و کار و کسب اطلاعات دقیق‌تر درباره اینکه فریلنسینگ چیست ، حتما قسمت‌های بعدی مقاله را دنبال کنید.

فروش ارز دیجیتالفروش پرفکت مانیفروش پی پالفروش مسترکارتفروش وب مانیفروش ویزاکارت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب پیشنهادی

فهرست