ارز

فشار تحریم‌ها علیه ایران علت اصلی نوسانات ارزی است؟

قیمت ارز در ایران دو سالی است روی خوش ندیده است و بخشی از آن به فشار تحریم‌ها مربوط است. هر تحولی نوسانات این بازار را به اوج می‌رساند و با توجه به وابستگی بخش مهمی از تولیدات کشور به واردات و تامین ارز عملا تولید پی در پی در حال گران‌تر شدن است. یک کارشناس اقتصادی معتقد است به هم ریختن عرضه و تقاضا ناشی از اعمال فشار تحریم‌ها ی ایالات متحده بوده است. به همین دلیل دولت اگر کمبودی هم داشته باشد ناشی از فشار تحریم‌هاست و نه عملکرد این یا آن نهاد دولتی.

به گزارش نیک پرداخت، هر گاه فشار نوسانات ارزی بالا می‌رود عده‌ای توپ را به زمین دولت یا بانک مرکزی می‌اندازند ولی در مقابل تعدادی از کارشناسان هم هستند که دولت را با تمام ضعف‌ها و کمبودها مسبب این شرایط نمی‌دانند.

هادی حق شناس، کارشناس امور اقتصادی، در این رابطه معتقد است: هر بازاری از جمله بازار ارز از دو بخش اصلی تشکیل می‌شود؛ عرضه و تقاضا. این دو بخش به گونه‌ای با یکدیگر ارتباط دارند که اگر سمت عرضه با اخلال مواجه شود، بخش تقاضا نیز از گزند آن در امان نمی‌ماند. مثلا اگر در بازار نان تعداد نانوایی‌ها به نحوی کاسته شود که عرضه مختل شود قطعا در بخش تقاضا نیز اخلال شکل می‌گیرد.

اخلال در بخش عرضه و تقاضا

این کارشناس افزود: در بخش بنزین قاچاق صورت نمی‌گیرد چرا که به دلیل اخلال در بخش عرضه عملا تقاضا افزایش می‌یابد و تقاضا چه از طریق قاچاق و چه از راه زد و بندهایی غیرقانونی شکل می‌گیرد. به دلیل اخلال در عرضه سالهاست کشور ما با این وضعیت مواجه است. این در حالی است که در بازار ارز سالها درآمدهای نفتی و ارز حاصل از صادرات غیرنفتی تامین کننده بازار کشور بوده ولی با اعمال تحریم‌ها نتیجه به دست آمده اخلال در این بازارهاست.

بیشتر بخوانید: اولین صندوق قابل معامله بیت کوین تصویب شد و آماده عرضه است

بدترین حالت تجارت خارجی کشور

وی تصریح کرد: از سوی دیگر تا قبل از سال ۹۷ و به جز سالهای ۹۱ و ۹۲ عملا تجارت خارجی کشور در بدترین حالت بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار بوده است. حال آنکه در شرایطی چون سال ۹۰ این به بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار هم رسید. به بیان دیگر هاضمه اقتصاد ایران با تجارت بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار در دهه ۹۰ عادت کرده است. حال به هر دلیلی، در اینجا تحریم‌های ظالمانه، درآمدهای نفتی به صفر نزدیک شده و صادرات غیر نفتی هم به دلیل کرونا با بسته شدن مرزها و مشکل در بازگرداندن ارز حاصل از صادرات مواجه است.

عوارض انقباض اقتصادی

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: وقتی عمق ماجرا را بررسی کنیم می‌بینیم در پنج ماهه نخست امسال کل حجم تجارت خارجی ما ۲۴ میلیارد دلار بوده حال آنکه این رقم در مدت مشابه سال ۹۰ بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار بوده است. این در حالی است که وقتی یک اقتصاد به رقم صادرات و وارداتی عادت کرد انقباض اقتصادی قطعا عوارضی به همراه خواهد داشت. از جمله این عوارض نوسانات ارزی، نرخ تورم بیش از ۳۰ درصد، بیکاری دو رقمی و رکود اقتصادی است.

نقش دولت در نوسانات

او در پاسخ به نقش دولت گفت: اگر این واقعیات اقتصادی را در نظر نگیریم آن گاه تصور می‌شود نوسانات تقصیر یک مقام مسئول یا نهاد تصمیم گیر است. گرچه از این نوسانات برخی سوداگران بهره‌های بزرگی می‌برند اما اصل مساله این است که امروز بخش عمده تجارت خارجی ما که منشا ارزی دارد با شکل نگرفتن صادرات دچار مشکلات عدیده شده است.

منبع: خبرآنلاین

خوشحال می شویم نظرات و پیشنهادات خود را در خصوص این مطلب با ما در میان بگذارید. 

اخبار ارز دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب پیشنهادی

فهرست