مستر کارت چیست

مستر کارت چیست و چه کاربردی دارد؟

مستر کارت یکی از شناخته شده‌ترین پلتفرم‌های پرداخت الکترونیکی در سرتاسر جهان است. این پلتفرم به تسهیل ارتباط و مبادله مالی بین مشتریان، سازمان‌ها و کسب و کارها کمک می‌کند. بسیاری از افراد، مستر کارت را به عنوان یک شیوه پرداختی با استفاده از انواع کارت‌های دبیت یا اعتباری می شناسند.

معمولا روی این کارت‌ها لوگوی مستر کارت حک شده است. این کارت‌ها می‌توانند از انواع کارت‌های اعتباری، اقساطی و پیش‌پرداختی باشند. در حالی که دیگر جنبه‌های مستر کارت نظیر نقشش در پردازش تراکنش‌ها چندان شناخته شده نیست. در این مطلب نیک پرداخت بیش از پیش با مستر کارت و کاربردهای آن آشنا خواهیم شد.

مستر کارت چیست؟

مستر کارت شرکتی فعال در حوزه پرداخت‌های الکترونیکی است. این شرکت با فراهم آوردن پلتفرمی برای مشتریان، کسب و کارها و سازمان‌ها، امکان انجام پرداخت‌های الکترونیکی را فراهم می‌کند. شبکه پرداختی این پلتفرم شامل کارت‌هایی با ۴ نوع اعتباری، دبیت، تجاری و پیش پرداخت هم است. در حال حاضر، مستر کارت توانسته است بیش از ۲۱۰ کشور جهان و همچنین بیش از ۱۵۰ ارز رسمی را پشتیبانی و سرویس دهی کند.

مستر کارت یک شرکت ارائه دهنده خدمات مالی است که با موسسات مالی همکاری می‌کند و از این طریق کارت‌های اعتباری مستر کارت را صادر می‌کند. این شرکت یکی از ۴ شرکت بزرگ فعال در زمینه کارت‌های اعتباری است. شرکت‌های دیگر شامل Visa، Deliver و American Express هستند. منظور از همکاری موسسات مالی با مستر کارت این است که همه عملیات مربوط به تراکنش‌ها از طریق مستر کارت به عنوان پردازنده شبکه انجام می‌شود.

مستر کارت برای پرداخت سود روی صدور هر کارت با این موسسات، مشارکت مالی دارد. موسسات مالی برای جذب مشتریان بیشتر، ویژگی‌های پرشماری را در کارت‌های مستر کارت ارائه می دهند. بعضی از ویژگی‌های محبوب این کارت‌ها شامل هزینه سالانه، پاداش نقدی و معافیت از مالیات هستند.

مستر کارت چیست و چه می‌کند
مستر کارت پلتفرمی را برای انجام پرداخت‌های الکترونیکی فراهم کرده است

ویژگی‌های ظاهری مستر کارت چیست؟

کارت‌های اعتباری مستر کارت با لوگوی مستر کارت حک شده روی آن‌ها شناخته می‌شوند. این لوگو به شما کمک می‌کند تا با اطمینان، نسبت به خرید مستر کارت خود اقدام کنید. کارت‌های پرداخت الکترونیکی، دارای شماره کارت اعتباری هستند که با شماره شناسایی نهاد صادر کننده (INN) شروع می‌شوند.

شماره شناسایی درج شده روی کارت‌های اعتباری مستر کارت، این شرکت را به عنوان صادر کننده کارت معرفی می‌کنند تا اگر زمانی لوگو درج شده روی کارت قابل مشاهده نبود، مشکلی پیش نیاید. البته همانطور که گفته شد مستر کارت با موسسات مالی مختلفی در زمینه صدور کارت همکاری دارد. بنابراین ممکن است این کارت‌ها برای هر موسسه از نظر ظاهری به طور متفاوت سفارشی‌سازی شده باشند.

مستر کارت چگونه کار می‌کند؟

مستر کارت به خودی خود برای افراد و کسب و کارها کارتی صادر نمی کند. بلکه این مؤسسات مالی هستند که با توجه به نیاز و نوع مشتریانشان این کار را انجام می دهند. مثلا بانک‌ها در سراسر جهان برای عقد قرارداد مشارکت با مستر کارت تماس می گیرند. بنابراین حق صدور کارت‌های اعتباری مستر کارت را دریافت می‌کنند.

هر صادرکننده کارت، قوانین خود را برای استفاده از  مستر کارت اعمال می‌کند. این بدان معناست که هر بانک خصوصی حق انتخاب مشتریانی که می خواهد به آن‌ها مستر کارت ارائه کند را دارد.

مستر کارت امکانات و محصولات پرداختی مختلفی را به موسسات مالی نظیر بانک‌ها ارائه می‌کند. موسسات مالی همکار با مستر کارت، وظیفه اعتبارسنجی صاحبان حساب‌ها، جمع آوری سپرده‌ها یا پرداخت‌ها و تصمیم گیری درباره قیمت‌ها را بر عهده دارند. ضمن اینکه به صدور و شارژ مستر کارت هم می پردازند. پس از این مراحل، مشتریان این موسسه‌ها می‌توانند از خدمات فراهم شده توسط مستر کارت استفاده کنند.

کسب و کارهایی که مستر کارت را به عنوان یک روش پرداختی می‌پذیرند، هزینه معامله‌ای به ازای تراکنش هر مشتری به این شرکت پرداخت می‌کنند. این هزینه، بخشی از هزینه خدمات پردازش شبکه است که شرکت مسترکارت ارائه می‌دهد.

پردازش تراکنش‌ها در مستر کارت

همانطور که گفته شد وطیفه اصلی مستر کارت، ایفای نقش به عنوان شبکه پردازش پرداخت‌ها است. شبکه مرکزی مستر کارت، معاملات پرداخت را هدایت کرده و و تبادل اطلاعات مورد نیاز برای تکمیل تراکنش‌ها را تسهیل می‌کند. اکثر تراکنش‌ها دارای ۴ بازیگر اصلی هستند:

  • صاحبان حساب
  • صادرکننده کارت
  • خریدار (پرداخت کننده پول)
  • بانک

طبق قوانین، افرادی که استفاده از کارت‌های پرداختی مستر کارت را پذیرفته‌اند باید همه انواع آن را در هنگام معاملات قبول کنند. مشتریان ملزم به ارائه شناسه نیستند مگر اینکه برای تکمیل معامله به آن نیاز باشد (مثلا برای تایید آدرس مقصد).

هر مستر کارت برای پردازش تراکنش‌ها به شبکه پردازش پرداخت مستر کارت نیازمند است. همکاری با مستر کارت به عنوان شبکه پردازش پرداخت، امکان پرداخت الکترونیکی را فراهم آورده است. به همین صورت است که مبالغ به حساب دارنده کارت واریز شده یا به صورت اعتبار در اختیارش قرار می‌گیرند.

انواع محصولات مستر کارت

مستر کارت خدمات مختلفی را به بانک‌ها و دیگر موسسات مالی ارائه می‌کند. این موسسات هم با توجه به سیاست‌های خود می‌توانند این خدمات را به مشتریانشان پیشنهاد دهند. در ادامه به مرور برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

  • کارت‌های اعتباری

با محصولات اعتباری مستر کارت، صادرکننده کارت اعتباری می‌تواند امکان انجام خرید را برای مشترکانش فراهم کند. با مزیت‌های پیشنهادی مستر کارت، صادرکنندگان کارت می‌توانند کارت‌های اعتباری خود را با توجه به نوع مشتریان، سفارشی سازی کنند.

  • کارت‌های دبیت

این دسته از کارت‌ها به دارندگانشان اجازه دسترسی به سرمایه ذخیره شده در حساب بانکیشان را می‌دهد. همچنین می‌توان از آن برای دریافت پول نقد از عابر بانک‌ها و همچنین برای کار با دستگاه‌های pos استفاده کرد.

دبیت در مستر کارت چیست
نمایی از یک مستر کارت دبیت
  • کارت‌های پیش پرداخت

با داشتن این کارت‌ها، افراد  بدون نیاز به داشتن موجودی در حساب بانکی یا حتی سابقه اعتباری، اقدام به خرید کنند. برنامه پیش پرداخت مستر کارت به کسب و کارها و سازمان‌ها امکان پیشنهاد خدمات متنوعی به مشتریانشان را می‌دهد. از آن جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد: پرداخت صورتحساب، پرداخت‌های نقطه به نقطه، دریافت حقوق و دستمزد و … .

  • کارت‌های تجاری اعتباری و دبیت

این دسته از مستر کارت‌ها برای همه سازمان‌ها و آژانس‌های دولتی طراحی شده است. از این کارت‌ها می‌توان برای تعیین جریان پرداختی‌ها، مدیریت اطلاعات و مخارج و همچنین کاهش هزینه‌ها بهره برد.

مزایای استفاده از مستر کارت

مزیت‌های اصلی استفاده از مستر کارت به عنوان روش پرداختی را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

– مستر کارت به همراه ویزا کارت، محبوب‌ترین کارت‌های پرداخت آنلاین در سراسر جهان هستند

– اکثر بانک‌ها و موسسات، مستر کارت را پشتیبانی می کنند

– امنیت مستر کارت با استفاده از امنیت سه طرفه (۳-D Secure) ارتقا یافته است

– مستر کارت تقریبا همه کشورها را پشتیبانی می‌کند

ویرا کارت و مستر کارت چیست
ویزا کارت شباهت‌های بسیاری با مستر کارت دارد

تفاوت مستر کارت و ویزا کارت

ویزا کارت هم از دیگر پلتفرم‌های پرداختی معروف در جهان است. این دو پلتفرم از عملکرد مشابهی برخوردار هستند. به طوری که در کاربردهای عادی تقریبا هیچ تفاوتی نمی توان بین آن‌ها قائل شد. تفاوت اصلی آن‌ها در امتیازاتی است که هر کدام از آن‌ها به مشتریانشان ارائه می‌کنند. در ادامه به مقایسه مستر کارت و ویزا کارت از جنبه‌های مختلف می‌پردازیم.

  • دسترسی پذیری

تقریبا بین این دو از این نظر تفاوتی وجود ندارد. از هر دو کارت در سراسر جهان و هر جایی که این کارت‌ها را قبول می‌کنند می‌توان استفاده کرد. ضمن اینکه امکان استفاده آنلاین از آن‌ها به صورت کردیت کارت مجازی هم فراهم است.  اکثر موسسات، سازمان هاو حتی خرده فروشی‌ها از این دو پلتفرم در کنار هم بهره می برند.

  • امنیت

هر دو پلتفرم، هنگام خرید آنلاین از شما در برابر کلاهبرداری محافظت می‌کنند. مستر کارت از یک طرح امنیتی به نام طرح کد امن استفاده می‌کند. ویزا هم از یک سیستم مشابه به نام Verified by Visa scheme استفاده می‌کند.

  • حفاظت از قیمت

یکی از ویژگی‌های بسیار خوب مستر کارت که هنوز در ویزا کارت از آن خبری نیست، قابلیت حفاظت از قیمت است. اگر در ازای دریافت سرویسی، مبلغی را در مستر کارت بپردازید و این قیمت ظرف ۶۰ روز کاهش پیدا کند، مستر کارت معمولا مابه التفاوت آن را به شما بازمی گرداند.

قیمت تراکنش‌ها به چه صورت است؟

مستر کارت به عنوان یک ارائه دهنده خدمات پردازش شبکه، هزینه‌های شبکه در تراکنش‌های مختلف را محاسبه می‌کند. این هزینه‌ها به عنوان پیش پرداختی، جهت تامین هزینه‌های کارت‌های اعتباری روی حساب بازرگانان اعمال می‌شوند. بازرگانان در هر تراکنش هم درصد بسیار کمی از مبلغ آن تراکنش را پرداخت می‌کنند. این هزینه همراه با تمام هزینه‌های مرتبط با یک تراکنش خاص است.

بازرگان، مسئول عملیات بانکی، پردازشگر شبکه و صادر کننده کارت، چهار نهاد اصلی درگیر در تراکنش هستند. بنابراین، بیشتر هزینه‌های تراکنش برای بازرگانان به طور معمول شامل هزینه پرداش شبکه و عملیات بانکی تراکنش می‌شود.

با پذیرش کارت اعتباری، بازرگانان می‌توانند فروش خود را افزایش دهند، زیرا مشتریان، مانند گزینه پرداخت، مناسب و مطمئن هستند. زمانی که مشتریان مبلغ را به مستر کارت پرداخت می‌کنند، دریافتی بازرگانان به حساب‌شان پرداخت می‌شود. این مبلغ توسط مسئول عملیات بانکی در حساب بازرگان ثبت می‌شود.

جمع بندی

در این مطلب ضمن مرور اینکه مستر کارت چیست، با شیوه کارکرد آن هم آشنا شدیم. مستر کارت سرویس‌های بسیار متنوعی را در اختیار مشتریانش قرار داده است. اگر شما مستر کارت ندارید، اما درگاه سایتی که قصد خرید از آن را دارید از ویزا و مسترکارت پشتیبانی می‌کند، می‌توانید فرآیند پرداخت را به نیک پرداخت بسپارید. برای این کار می‌توانید با همکاران ما در نیک پرداخت تماس بگیرید.

نحوه خرید از سایت‌های خارجی
برای پرداخت آسان و تکمیل خرید خود کلیک کنید

منابع: thebalance، ikajo، money

 

خرید مسترکارتفروش مسترکارت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب پیشنهادی

فهرست