ارزهای دیجیتال

تاریخچه ارزهای دیجیتال ؛ بیت کوین از چه سالی وارد بازار شد

ارز دیجیتال (Cryptocurrency) یک نوع پول الکترونیکی است که به عنوان ابزاری برای مبادله در فضای مجازی طراحی شده است. از ارزهای دیجیتالی برای رمزنگاری، ایمن کردن و تایید تراکنش‌ها استفاده می‌شود. در این مقاله به شکل مختصر به تاریخچه ارزهای دیجیتال می‌پردازیم.

تاریخچه ارزهای دیجیتال

تلاش‌های متعددی برای ایجاد ارزهای دیجیتال در دهه ۹۰ صورت گرفت ولی اغلب این تلاش‌ها با شکست روبه‌رو شد. دلایل زیادی باعث شکست شد از جمله می‌توان به کلاهبرداری، مشکلات مالی و عدم اعتماد عمومی اشاره کرد.

سرانجام در سال ۲۰۰۹ یک برنامه‌نویس ناشناس یا گروهی از برنامه‌نویسان، تحت نام مستعار ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) بیت کوین را در بازار جهانی به همگان معرفی کردند. ساتوشی این سیستم را به عنوان یک سیستم پول نقد الکترونیکی توصیف کرد که کاملا غیر متمرکز است، به این معنی که هیچ سرور درگیر و هیچ مرجع کنترلی مرکزی وجود ندارد.

​هر تراکنش، یک فایل شامل فرستنده و گیرنده (نشانی‌های اینترنتی) و مقدار سکه‌هایی است که منتقل می‌شود.

تاریخچه ارزهای دیجیتال

کاربرد ارزهای دیجیتال

چندین سال پیش، خرید و فروش ارزهای دیجیتال رایج نبوده و به ندرت خریدار و فروشنده‌ای پیدا می‌شد اما در عصر حاضر خرید و فروش آن بسیار رواج پیدا کرده است. در بین ارزهای دیجیتالی بیت کوین از محبوبیت خاصی برخوردار است ولی این ارز دیجیتالی هم در بازار پر رقابت امروز برای حفظ جایگاه خود با ارزهای مثل اتریوم، لایت کوین و… در رقابت است.

امکانی وجود دارد که دارندگان این ارزها می‌توانند آن‌ها را به سادگی به ارز مورد نظر خود تبدیل کنند و در بازارهایی که این ارزها را قبول می کنند به فروش برسانند.

بسیاری از مردم در سراسر جهان ارزهای دیجیتالی را به عنوان نوعی سرمایه‌گذاری پذیرفته‌اند. اتریوم به عنوان دومین ارز دیجیتالی بیشترین سرعت نرخ رشد را برای خود ثبت کرده است. با این حال سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال از ریسک بالایی برخوردار است چون بازار دائما در حال نوسان است از طرفی هنوز بحث قانونی بودن یا نبودن ارزهای دیجیتالی در سرتاسر دنیا هنوز کاملا مشخص نیست.

شما می‌توانید ارزهای دیجیتال را مستقیما خریداری کنید یا با استفاده از کامپیوتر و تجهیزاتی که تهیه آن‌ها با صرف هزینه زیادی همراه است ارز دیجیتالی استخراج کنید. همچنین می‌توانید در قبال انجام کار، ارز دیجیتال را به عنوان دستمزد خود دریافت کنید.

با معرفی بیت کوین به عنوان نوعی ارز دیجیتالی دولت آمریکا با این ارز و تبادل آن به شدت مخالفت کرد  ولی اکنون ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین را به عنوان نوعی سرمایه پذیرفته است.

بیشتر بخوانید: معرفی کامل ارز دیجیتال دای و نحوه خرید و فروش آن

در سایر نقاط جهان نیز موسسات و نهادهای قانونی تیم‌هایی را تشکیل داده‌اند تا ارزهای دیجیتالی را بیشتر بشناسند و مناسب با عملکرد آن قوانینی را وضع کنند تا تجارت این ارزهای دیجیتالی در چارچوب مقررات قانونی قرار بگیرد.

البته با وجود گذشت ده سال از تاریخچه ارزهای دیجیتال هنوز هم نگرانی در سرتاسر جهان وجود دارد چون این ارزهای دیجیتالی نوعی پول رمزگذاری شده‌اند که به راحتی می‌توان در معاملات غیر قانونی مورد استفاده قرار بگیرند بدون این که قابل ردیابی باشند. علاوه بر این، ارزهای دیجیتال می‌توانند سبب فرار مالیاتی یا وسیله‌ای برای پولشویی افراد سودجو باشند. در کنار این نگرانی‌های قابل حل، این ارزهای دیجیتال مزیت‌های بسیاری دارند.

خرید ارز دیجیتالفروش ارز دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب پیشنهادی

فهرست