نام دامنه و وب هاستینگ نام دامنه و میزبانی وب

تفاوت بین نام دامنه و میزبانی وب چیست؟

هنگامی که بسیاری از افراد قصد ایجاد یک سایت برای خود دارند، تفاوت بین نام دامنه و وب هاستینگ (میزبانی وب) را نمی­‌دانند. در این مقاله از نیک پرداخت به بررسی دو مفهوم نام دامنه و میزبانی وب می‌پردازیم.

تفاوت بین نام دامنه و وب هاستینگ چیست؟

برای آشنایی با تفاوت بین نام دامنه و وب هاستینگ بهتر است که در ابتدا به تعریف هر کدام بپردازیم. سپس به سوالات رایج شما دوستان عزیز پاسخ می‌دهیم.

نام دامنه و وب هاستینگ

نام دامنه چیست؟

نام دامنه، آدرس وب سایت شما است که مردم در نوار آدرس مرورگر هنگام بازدید از سایت شما مشاهده می­‌کنند. به عبارت دیگر، اگر وب سایت شما یک خانه باشد، نام دامنه شما آدرس آن خواهد ­بود. اگر بخواهیم کمی تخصصی‌تر در رابطه با آن صحبت کنیم، تعریف آن به صورت زیر است:
اینترنت اساسا یک شبکه عظیم کامپیوتری است که از طریق کابل به یکدیگر متصل هستند. برای آن که بتوانید به راحتی آن‌ها را شناسایی کنید، به هر کامپیوتر یک سری از اعداد به نام IP آدرس اختصاص داده می‌­شود. این آدرس شامل یک سری از اعداد است که با استفاده از علامت “دات” از یکدیگر جدا شده‌اند.

بیشتر بخوانید: بهترین راهنمای انتخاب نام دامنه برای وب سایت شما

به یاد داشتن این آدرس‌ها برای یک کامپیوتر کار مشکلی نخواهد بود، اما برای ما انسان‌هایی که روزانه با مسائل مختلفی درگیر هستیم، قطعا یک چالش بزرگ است که با استفاده از این IP آدرس‌­ها به سایت مورد ­نظر متصل شویم. به همین دلیل برای حل این مشکل، نام دامنه اختراع شد. به همین خاطر است که باید در نام دامنه از کلمات کلیدی استفاده شود که کاربر به راحتی آن را به خاطر بسپارد. پس برای دستیابی به سایت‌های مختلف نیازی به تایپ کردن رشته اعداد مختلف نیست.

وب هاست چیست؟

وب هاست جایی است که باید تمامی فایل­‌های سایت خود را در آن قرار­ دهید. پس می­‌توان از هاست، تعبیر خانه‌ای را داشت که سایت شما در آن زندگی می‌کند. بنابراین برای این که تمامی سایت‌ها وجود خارجی داشته باشند، وب هاستینگ یک نیاز اصلی است.

بیشتر بخوانید: انواع وب هاستینگ را بشناسید

زمانی که آدرس سایت شما یا همان دامنه در مرورگر وارد می‌شود، بلافاصله به آدرس هاستینگ شما تبدیل خواهد‌ شد. بنابراین با استفاده از این تبدیل، فایل­‌های سایت شما در اختیار کاربران قرار خواهد­ گرفت.
شرکت‌های وب هاست در زمینه نگهداری و ارائه خدمت به وبسایت‌ها تخصص دارند. به همین دلیل است که هاست‌های خود را در طرح‌های مختلف به مشتریان خود ارائه می‌دهند.

نام دامنه و میزبانی وب

ارتباط بین نام دامنه و وب هاستینگ چیست؟

نام دامنه و وب هاستینگ دو سرویس متفاوت هستند که با یکدیگر باعث ایجاد یک سایت می‌شوند. پشت هر نام دامنه، آدرس سرویس وب هاستینگ که محل ذخیره‌سازی فایل­‌های وبسایت است، وجود دارد. بدون نام دامنه، افراد قادر به پیدا کردن وب سایت­ نخواهند ­بود و بدون وب هاستینگ، شما نمی­توانید یک وب سایت را بسازید.

برای ساخت سایت به نام دامنه نیاز است یا وب هاستینگ؟

بیشتر بخوانید: خرید هاست از GoDaddy چه مزایا و معایبی دارد؟

برای ساخت یک وبسایت شما باید نام دامنه و وب هاستینگ را با هم در اختیار داشته‌ ­باشید. معمولا نام دامنه‌­ای که خریداری می‌­کنید دارای اعتبار یک ساله است. برای ذخیره فایل‌­های وبسایت، نیاز به وب هاستینگ دارید. پس از این که میزبانی را دریافت کردید، باید تنظیمات نام دامنه خود را به روز کنید و آن را به ارائه‌دهندگان خدمات وب هاستینگ خود اختصاص دهید. خوشبختانه برای خریداری نام دامنه و میزبانی وب ، شرکت‌های مختلفی وجود دارد که شما می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

آیا نام دامنه و میزبانی وب را باید با هم خرید؟

شما می‌توانید نام دامنه و میزبانی وب را از دو شرکت مختلف خریداری کنید. با این وجود، در این صورت باید با تغییر تنظیمات DNS خود، نام دامنه­‌تان را به شرکت میزبانی وب خود بدهید. از سوی دیگر، اگر نام دامنه و میزبانی وب خود را از همان شرکت خریداری کنید، مجبور نیستید تنظیمات نام دامنه را تغییر دهید. همچنین تنظیم نام دامنه و میزبانی وب از طریق یک داشبورد مسلما کار راحت‌تری است.

آیا می توان نام دامنه را به یک شرکت دیگر انتقال داد؟

جواب این سوال مثبت است. شما هر زمان که بخواهید می‌توانید نام دامنه خود را به شرکتی که مد نظر دارید، تغییر دهید. برای انجام این کار می‌توانید از دستورالعمل­‌های هر دو شرکت، جهت راحتی کار خود استفاده کنید.

آیا می‌توانم میزبانی وب سایت خود را به شرکت دیگری انتقال دهم؟

مشابه با نام دامنه، هر زمان که احساس کردید می­‌خواهید خدمات هاستینگ خود را تغییر دهید، می‌­توانید کمپانی مورد نظرتان را تغییر دهید. توجه داشته باشید که پس از آن، باید تنظیمات نام دامنه خود را ویرایش کنید و آن‌ها را به ارائه‌دهندگان خدمات میزبانی وب جدید خود اختصاص دهید.
امیدواریم که این مقاله به شما کمک کند تا تفاوت بین نام دامنه و میزبانی وب را به خوبی متوجه شده باشید. اگر سوالی دارید می‌توانید از طریق روش‌های ارتباطی موجود در سایت، با ما در ارتباط باشید.

خرید از سایت های خارجیهاستینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب پیشنهادی

فهرست