چگونگی نمره آزمون GMAT

همه چیز درباره نمره آزمون GMAT

در نمره آزمون GMAT هر چهاربخش مختلف (شفاهی، کمی، استدلال‌ها و رایتینگ تحلیلی) به صورت جداگانه محاسبه می‌شود. شرکت کنندگان در آزمون یک نمره کل دریافت می‌کنند که تنها بر اساس بخش شفاهی و کمی تعیین شده است. همچنین نمره هر بخش بصورت جداگانه به شرکت کنندگان ارائه می‌شود. علاوه بر این‌ها رتبه درصدی در اختیار زبان آموزان قرار می‌گیرد که عملکرد آن‌ها را با دیگر شرکت کنندگان در سال‌های قبل مقایسه می‌کند. نمره‌ای که بیشتر از همه اهمیت دارد و معمولا به عنوان نمره اصلی آزمون GMAT در مراکز آموزشی اقتصاد و بازرگانی به‌کار می‌رود همان نمره کل است. مشاوران پذیرش معتقدند نمره کل و نمره بخش کمی برای اخذ پذیرش در دانشگاه‌های اقتصاد و بازرگانی تعیین کننده هستند. می‌توان گفت نمره آزمون GMAT برای اخذ پذیرش حتی نسبت به مدرک کارشناسی عامل مهم‌تری به حساب می‌آید.

نمره آزمون GMAT

نمره کل از نمره آزمون GMAT

نمره کل آزمون GMAT در بازه ۲۰۰ تا ۸۰۰ قرار می‌گیرد. سهم بخش شفاهی و کمی در نمره این آزمون تقریبا برابر است. شورا مدیریت پذیرش فارغ‌التحصیلان (GMAC) فرمول کلی نمره‌دهی را افشا نکرده‌اند. با این حال بر اساس شواهد موجود می‌توان گفت که نمره بخش شفاهی تاثیرگذاری بیشتری دارد. نمره هر بخش علاوه بر صحیح بودن پاسخ به میزان دشواری سوال نیز بستگی دارد. شرکت کنندگان نمره خام و غیر رسمی را که توسط  کامپیوتر محاسبه می‌شود بلافاصله بعد از اتمام آزمون دریافت می‌کنند. بر اساس آمار GMAC نمره دو سوم تمامی شرکت کنندگان در آزمون بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ است. همچنین میانگین کل نمره‌ها تقریبا ۵۵۰ تخمین زده شده است. نمره آزمون GMAT ۷۰۰ نشان دهنده درصد ۸۹ و نمره ۷۵۰ درصد ۹۸ را به دنبال دارد.

بیشتر بخوانید: با قالب آزمون GMAT آشنا شوید

نمره بخش شفاهی و کمی

نمره آزمون GMAT بخش شفاهی و کمی

نمره آزمون GMAT در بخش شفاهی و کمی برای شرکت کندگان از ۰ تا ۶۰ محاسبه می‌شود. بر اساس GMAC از آن‌جایی که این نمره‌ها توسط الگوریتم انطباق کامپیوتری که میزان دشواری سوال را لحاظ می‌کند محاسبه می‌شوند قابل طبقه بندی هستند. در نتیجه تعداد پاسخ‌های صحیح می‌تواند منجر به نمره دهی در رنج مشخصی شود. برای مثال نمره متناظر با ۲۵ پاسخ صحیح ممکن است بین ۲۸ و ۳۰ باشد. داده‌های GMAC مشخص می‌کنند که اخذ نمره بالا در بخش کمی نسبت به بخش شفاهی معمول‌تر است. میانگین نمره‌های شرکت کنندگان در بخش کمی برابر با ۳۹ است. این در حالی است که میانگین نمره‌ها در بخش شفاهی ۲۷ است. کسب نمره ۴۶ در بخش شفاهی درصد ۹۹ را به دنبال دارد. اما درصد متناظر با نمره ۴۶ در بخش کمی تنها ۶۲ درصد است. نمره زیر ۹ و بالای ۴۴ در بخش شفاهی از نظر GMAC نمره‌های کمیاب هستند و این بازره برای بخش کمی زیر ۷ و بالای ۵۰ است.

نمره بخش اجتماع استدلال‌ها

نمره بخش اجتماع استدلال‌ها روی نمره کل GMAT تاثیر ندارد. نمره این بخش از آزمون در بازه ۱ تا ۸ گزارش می‌شود. این نمره بر اساس تعداد پاسخ‌های صحیح محاسبه می‌شود. برای اخذ نمره هر سوال باید به بخش‌های مختلف آن پاسخ صحیح دهید. بر اساس آمار GMAC متوسط نمره شرکت کندگان در این بخش حدود ۴/۲۳ است. همچنین درصد متناظر با نمره ۷ برابر ۸۲ درصد و برای بالاترین نمره یعنی ۸ برابر با ۹۲ درصد است.

نمره بخش رایتینگ تحلیلی

نمره آزمون GMAT در بخش رایتینگ تحلیلی

نمره دهی رایتینگ تحلیلی توسط میانگین‌گیری بین دو ارزیابی مستقل و در بازه ۱ تا ۶ مشخص می‌شود. هر متن یکبار توسط یک شخص بار دیگر توسط کامپیوتر ارزیابی می‌شود. اگر دو نتیجه بیشتر از یک نمره با هم تفاوت داشته باشند شخص دوم نیز متن را بررسی می‌کند تا ارزیابی مجدد روی متن صورت بگیرد. بر اساس داده‌های GMAC متوسط نمره شرکت کنندگان در بخش رایتینگ تحلیلی برابر با ۴/۳۷ است. همچنین درصد متناظر با نمره ۵/۵ برابر با ۸۱ درصد و برای بالاترین نمره یعنی ۶ برابر با ۹۰ است. نمره بخش رایتینگ تحلیلی نیز در نمره کل GMAT محاسبه نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: آزمون GMAT کامپیوتری چه فرقی با آزمون کاغذی دارد؟

میانگین نمره آزمون GMAT در آموزشگاه‌های مشخص

میانگین نمره آزمون GMAT

برای اخذ پذیرش در دانشگاه‌های معتبر بازرگانی و اقتصاد باید درصدهای بالا در آزمون GMAT کسب کنید. میانگین نمره کل پذیرفته شدگان در بخش بازرگانی دانشگاه هاروارد برای مثال برابر با ۷۳۰ بوده و ۸۰ درصد نمره این افراد نیز در بازه ۶۹۰ تا ۷۶۰ است. بازه کلی نمره آزمون GMAT برای پذیرفته شدگان در دانشگاه استنفورد نیز بین ۵۷۰ تا ۸۰۰ با میانگین ۷۳۳ است. درصد پذیرفته شدن در دانشگاه وارتون پنسیلوانیا برابر با ۱۳ درصد بوده و متوسط نمره این افراد ۷۳۲ است. بررسی‌های اخیر نشان داده‌اند که شانس افرادی با نمره آزمون GMAT ۷۷۰ برای پذیرش در دانشگاه پنسیلوانیا اقدام می‌کنند تقریبا ۲/۵ درصد بیشتر است. میانگین نمره آزمون GMAT برای ۲۵ دانشگاه برتر ایالت متحده برابر با ۷۰۰ با بالاتر است. همچنین این مقدار برای ۷۰ دانشگاه بازرگانی برتر تقریبا برابر با ۶۵۰ است. بهتر است شرکت کنندگان در آزمون GMAT از پیش در مورد نمره مورد انتظار دانشگاهی که برای پذیرش آن اقدام می‌کنند اطلاعات کسب کنند.

گفتنی است نیک پرداخت توانایی انجام پرداخت مربوط به ثبت نام آزمون GMAT در سریع‌ترین و راحت‌ترین حالت ممکن را دارد. اگر برای ثبت نام در این آزمون نیاز به مشاوره و راهنمایی بیشتری دارید حتما با نیک پرداخت تماس بگیرید.

آزمون های بین المللی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب پیشنهادی

فهرست