اخذ اقامت تحصیلی آلمان برای دانشجویان خارجی

اخذ اقامت تحصیلی آلمان برای دانشجویان خارجی

ادامه تحصیل در خارج از کشور مقدماتی دارد که باید بدون با دقت آن‌ها را پشت سر بگذارید. مرحله اول دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌ است. بعد از دریافت پذیرش از دانشگاه‌های آلمان باید هرچه سریع‌تر در دفتر اخذ اقامت محلی ثبت نام کنید. بعد از دریافت نامه موافقت با ثبت‌نامتان می‌توانید برای دریافت اقامت تحصیلی آلمان اقدام کنید.

تهیه مدارک برای دریافت اقامت تحصیلی آلمان

در خاطر داشته باشید در صورت تغییر محل زندگی بین شهرهای مختلف آلمان موظفید دفتر اخذ اقامت محلی را از جابجایی خود مطلع کنید. برای این اطلاع رسانی تا یک هفته فرصت دارید تا آدرس محل جدید اقامت خود را به این دفاتر اعلام کنید. این قانون نه تنها برای دانشجویان خارجی بلکه برای دانشجویان آلمانی نیز باید رعایت شود. در دفتر اخذ اقامت محلی باید فرم ثبت نام را تکمیل کرده و رسید ثبت نام خود را دریافت کنید. حواستان باشد که این رسید مدرک مهمی است و باید به خوبی از آن نگهداری کنید. در هنگام ثبت نام برای اقامت تحصیلی آلمان در دفاتر اخذ اقامت محلی، باید مدارک زیر را به همراه داشته باشید.

– گذرنامه به همراه ویزا (درصورت داشتن ویزا) و کارت شناسایی

– اجاره نامه محل اقامت (اگر داشته باشید)

بیشتر بخوانید: اخذ پذیرش تحصیلی در آلمان چه شرایطی دارد؟

اخذ اقامت تحصیلی آلمان

دریافت اقامت تحصیلی آلمان

علاوه بر تاییدیه ثبت نام باید برای دریافت اقامت تحصیلی آلمان اقدام کنید.

اقامت تحصیلی آلمان برای دانشجویان مقیم کشورهای تحت اتحادیه اروپا بصورت اتوماتیک در دفاتر اخذ اقامت صادر می‌شود. از جمله این کشورها می‌توان سوئیس، نروژ، ایسلند و لیختن اشتاین را نام برد. در این صورت تنها مدارکی که از دانشجو خواسته می‌شود تأییدیه پوشش بیمه سلامتی و منبع مالی موثق است.

اما اگر مقیم یکی از کشورهای اتحادیه اروپا نباشید، باید از طریق دفاتر اقامت بیگانگان در شهر خود برای اخذ اقامت تحصیلی آلمان اقدام کنید. کارمندان این دفاتر اطلاعات لازم در مورد مدارکی که برای دریافت اقامت تحصیلی آلمان احتیاج دارید در اختیارتان خواهند گذاشت.

شهریه و مدارک

مدارک مورد نیاز برای اخذ اقامت تحصیلی آلمان

برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان از دفاتر اقامت بیگانگان باید بصورت حضوری در این مراکز اقدام کنید. بعد از مراجعه نخست از شما خواسته می‌شود تا مدارک زیر را تهیه کنید.

– رسید ثبت نام در دفتر اخذ اقامت

– تاییدیه پوشش بیمه سلامت

– گواهی پذیرفته شدن از دانشگاه‌های آلمان

– مدرکی بابت داشتن حمایت مالی

– گذرنامه و ویزا (درصورت داشتن ویزا)

– گواهی تایید سلامت

– رسید پرداخت شهریه

– اجاره نامه محل اقامت

– عکس گذرنامه

مبلغ قابل پرداخت برای کسانی که برای بار اول درخواست اخذ ویزای تحصیلی می‌دهند برابر با ۱۱۰ یورو است. همچنین افرادی که قبلاً این شهریه اولیه را پرداخت کرده‌اند باید ۸۰ یورو بایت بررسی درخواست خود بپردازند.

بیشتر بخوانید: شرایط تحصیل در آلمان با دیپلم چیست؟

بعد از طی تمام مراحل، اجازه اقامت تحصیلی آلمان بصورت یک کارت به شما ارائه می‌شود. این کارت حامل اطلاعاتی مانند مشخصات فردی شما و اثر انگشتتان است. همچنین روی کارت عکس گذرنامه‌ نیز چاپ شده است. دفتر اخذ اقامت بیگانگان پاسخ درخواست شما را بعد از گذشتن چهار تا شش هفته خواهد داد. برای دریافت جواب درخواست خود باید شخصاً به دفتر مراجعه کنید. اقامت تحصیلی آلمان معمولاً بین یک تا دو سال اعتبار دارد. پس از اتمام تاریخ اعتبار در صورت نیاز برای تمدید اقامت تحصیلی آلمان باید دوباره از طریق دفاتر مربوطه اقدام کنید.

در پایان فراموش نکنید نیک پرداخت با تجریه و دانش در زمینه راهکارهای پرداخت بین‌المللی می‌تواند در تمامی مراحل دریافت ویزای تحصیلی آلمان از پرداخت هزینه آزمون تافل و آیلتس گرفته تا هزینه تعیین وقت سفارت و پرداخت هزینه بلیط هواپیما و رزرو هتل شما را همراهی کند.

تحصیل در بهترین دانشگاه‌های دنیا و پرداخت هزینه‌های مرتبط

دانشگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب پیشنهادی

فهرست