بهترین دانشگاه‌های دنیا

تحصیل در بهترین دانشگاه‌های دنیا و پرداخت هزینه‌های مرتبط

بهترین دانشگاه‌های دنیا و تحصیل در آنها یکی از اهداف دانشجویانی است که قصد مهاجرت تحصیلی دارند. انتخاب یک دانشگاه که در رتبه‌بندی بهترین دانشگاه‌‌های دنیا قرار داشته باشد، بسیار حائز اهمیت است. رشته‌های تحصیلی بسیاری پتانسیل تحصیل در خارج را برای دانشجویان فراهم می‌کنند؛ اما اینکه دانشگاه مورد نظرتان در لیست بهترین دانشگاه‌های جهان قرار دارد یا نه یک بحثی است و اینکه شما به آزمون‌های مهمی مثل آزمون تافل و آیلتس نیاز خواهید داشت یک بحث دیگر. در ادامه این مطلب به طور مفصل در مورد همه این مباحث صحبت خواهیم کرد.

مزایای تحصیل در خارج از کشور

تحصیل در بهترین دانشگاه‌های دنیا این فرصت را به افراد می‌دهد که علاوه بر کسب دانش و مهارت‌های بین‌المللی یکی از بهترین تجربه‌های زندگی شخصی‌شان را پشت سر بگذارند. آشنایی با فرهنگ کشور مقصد، تفریح در نقاط زیبای جهان و تشکیل‌دادن یک دایره دوستی جدید، از جمله مزایای تحصیل در خارج از کشور است.

جهانگردی

حضور شما در بهترین دانشگاه‌های دنیا به این معناست که شما وارد یکی از بهترین کشورهای جهان شده‌اید. به طور مثال فرض کنید که شما برای ادامه تحصیل درکشور کانادا پذیرفته شده‌اید. آشنایی با فرهنگ، آداب و رسوم، مکان‌های دیدنی و کلی چیزهای دیگر مانند غذاها، ارتباط با مردم آن کشور و … برای شما جالب خواهد بود. علاوه بر همه این مزایا، شما دیگر به سفر در محدوده کشور خودتان قانع نمی‌شوید. اگر در یکی از بهترین دانشگاه‌های دنیا در اروپا پذیرفته شوید، امکان این را خواهید داشت که به راحتی به هر کشور اروپایی سفر داشته باشید.

تحصیلات عالی

سیستم آموزشی داخل ایران را با هیچ کجای دنیا مقایسه نکنید. تجربه شما از تحصیل در بهترین دانشگاه‌های دنیا این امکان را به وجود خواهد آورد تا متوجه شوید چه سطحی از آموزش در جهان وجود دارد. مهارت‌ها و مدارک بین‌المللی شما پس از فارغ‌التحصیلی در چنین دانشگاه‌هایی باعث پیشرفت روزافزون شما خواهد شد. از آن‌جایی که مهم‌ترین بخش اکثر کشورهای پیشرفته سیستم آموزشی آن‌هاست، می‌توان اطمینان داشت که شما از بهترین سطح تحصیلی در دانشگاه‌های خارج از کشور بهره‌مند خواهید شد.

تحصیل بهتر، زبان بهتر

مهارت‌های شما در زبان‌های خارجه چگونه است؟ سطح مهارتتان در زبان دوم با تحصیل در بهترین دانشگاه‌های دنیا بالاتر خواهد رفت. مثلاً اگر مهارت شما در زبان آلمانی در سطح B2 باشد، با پذیرفته‌شدن در بهترین دانشگاه آلمان ناگزیرید که سطح زبانتان را بهبود بدهید. اصلاً گاهی دست خودتان هم نیست، چون همینکه شما در فرهنگ آن کشور وارد می‌شوید، سطح جدیدی از روابط اجتماعی را تجربه خواهید کرد و همین باعث می‌شود تا سطح زبان شما بالاتر برود. گاهی هم شما به یک کشور جدید برای تحصیل می‌روید که هیچ آشنایی خاصی با زبان آن ندارید. در این حالت هم شما مجبورید که زبان آن کشور را خیلی زود یاد بگیرید و یک مهارت به مهارت‌های قبلی‌تان اضافه کنید.

شغل جدید در کنار تحصیل

یکی از مزایای تحصیل در بهترین دانشگاه‌های دنیا، امکان برخوداری از شغل‌های مناسب و پردرآمد است. تصور کنید که شما یک فریلنسر هستید و در یک کشور خارجی برای ادامه تحصیل پذیرفته شده‌اید. اینکه در کنار ادامه تحصیلتان در یک سطح پیشرفته بخواهید به کارتان هم ادامه بدهید خیلی خفن است؛ مگر نه؟ پس از اینکه مهارتتان در زبان دوم یا زبان سوم بهبود یافت، همان کار قبلی‌تان را به سرعت شروع کنید و بهترین درآمد را در کنار بهترین مدرک تحصیلی به دست بیاورید.

بهترین دانشگاه‌های دنیا
اگر فریلنسر هستید، در کنار ادامه تحصیلتان در یک سطح پیشرفته می‌توانید به کارتان هم ادامه بدهید و همکارانی از کشورهای مختلف پیدا کنید

سفر به دنیای کشف‌نشده

این یک واقعیت انکارناپذیر است که ممکن است در کشور فعلی خود شرایط انجام بسیاری از امور مورد علاقه و تفریحات مانند اسکی در سالن‌های سرپوشیده و … برایتان فراهم نباشد و نتوانید خیلی از علایق یا آرزوهایتان را عملی کنید. شما با مهاجرت به کشورهای خارجی برای ادامه تحصیل، می‌توانید تفریحات و کارهای جدید را هم تجربه کنید.

امکان تحصیل در کشورهای دیگر باعث می‌شود که شما برخی از تفریحات و کارهایی که دلتان می‌خواست را انجام بدهید. برای مثال شاید در کشور خود نتوانید ورزش مورد علاقه‌‌تان را به صورت حرفه‌ای انجام دهید و شرایط ورزش کردن در آن رشته به عواملی بستگی داشته باشد که کشور شما نتواند برایتان مقدورش کند، اما با مهاجرت تحصیلی به یک کشور دیگر می‌توانید ورزش محبوب خود را نیز به صورت حرفه‌ای دنبال کنید. مثلا شاید شما یک خانم جوان علاقمند به راگبی یا پسری با علاقه بسیار به هاکی روی یخ باشید و در کشور دیگر بتوانید به این علایق جامع عمل بپوشانید.

کمال همنشین

از دیگر مزایای تحصیل در بهترین دانشگاه‌های دنیا، پیداکردن یک‌جین رفیق جدید است. البته باید در این یک مورد خیلی حواستان را جمع‌وجور کنید. ایجاد و حفظ ارتباطات جدید در یک کشور جدید می‌تواند نقش مهمی را در دایره ارتباطی شما ایفا کند. با یک دوست خوب در یک کشور خارجی می‌توانید دلتنگی‌هایتان را رفع کنید، کارهای هیجان‌انگیزی را تجربه کنید، به همایش‌های بین‌المللی بروید و آینده خوبی را با هم رقم بزنید.

دانشگاه‌های جدیدتر

به نظرم این بخش، مهم‌ترین مزیت تحصیل در دانشگاه‌های خارجی است. چرا؟ چون شما با تحصیل در خارج از کشور می‌توانید فرصت ادامه تحصیل در بهترین دانشگاه‌های دنیا را داشته باشید. زندگی تحصیلی‌تان را یک پلکان نسبتاً عریض تصور کنید.

حالا به این فکر کنید که نصف مسیر این پلکان را می‌توانید توسط یک آسانسور بالا بروید. آفرین! دقیقاً نکته ماجرا اینجاست که تحصیل در خارج از کشور می‌تواند شبیه یک آسانسور برای شما باشد. تحصیل در یک دانشگاه متوسط اروپایی، شانس شما را برای قبول‌شدن در یک دانشگاه بسیار معتبر بین‌المللی بالا می‌برد.

قایقی خواهم ساخت!

تجربه تحصیل در دانشگاه‌های خارجی امکان تجربه یک زندگی مستقل را هم فراهم می‌کند. هرچقدر تا اینجای داستان وابسته به خانواده یا محیط اطرافتان بوده‌اید، در خارج از این محیط مستقل خواهید بود. مثل سهراب سپهری قایقتان را بسازید و آن را به آب بیندازید. آینده روشنی در انتظار شماست.

بهترین دانشگاه‌های دنیا
قبل از اینکه چمدان لباس‌هایتان را محکم ببندید، مطمئن شوید که همه کارهای قانونی لازم را انجام داده‌اید.

شرایط مهاجرت تحصیلی خارج از کشور

گذشته از همه مزایا و خوبی‌های تحصیل در بهترین دانشگاه‌های دنیا، باید مراحل رسیدن به آن‌ها را هم در نظر گرفت. شرایط مهاجرت تحصیلی در خارج بیشتر بر دو موضوع سطح کیفی آموزش و هزینه دانشگاه‌هاست. اما فراتر از این دو موضوع کلی، شرایط اخذ ویزای دانشجویی هم وجود دارد که شما باید قبل از هرگونه اقدام، به سراغ آن‌ها بروید.

شرایط ویزای دانشجویی

اولین شرط درخواست ویزای دانشجویی، پذیرفته‌شدن توسط دانشگاه‌ مورد نظرتان است. در قدم بعدی شما باید توسط مدارکی که به سفارت کشور مقصد ارائه می‌دهید ثابت کنید که توان تامین هزینه‌های تحصیلی و زندگی را دارید.

مهارت زبانی شما قدم مهم بعدی است. در اکثر مواقع شما باید مدارک زبانی بین‌المللی لازم مثل مدارک زبان آیلتس یا تافل را کسب کرده باشید. بعضی از دانشگاه‌های موردنظر شما حساسیت خاصی در مورد شرایط سنی دارند. به عبارت دیگر، یکی از شرایط اخذ ویزای دانشجویی، شرایط سنی است.

مدارک ویزای تحصیلی

مدارک مورد نظر برای کسب ویزای تحصیلی یا دانشجویی به خواسته‌های سفارت کشور مورد نظر بستگی دارد. اما در شرایط کلی باید مراحل زیر را در نظر داشته باشید:

در قدم اول باید یک وقت سفارت و تکمیل فرم درخواست را به صورت حضوری یا آنلاین رزرو کنید. در قدم دوم باید توجه کنید که مدارک لازم مثل پاسپورت، شناسنامه، مدارک تحصیلی (همه مدارک تحصیلی از دبیرستان تا فارغ‌التحصیلی)، عکس و مدارک تمکن مالی را همراهتان داشته باشید. البته بعضی از سفارت‌ها برای انجام ویزای دانشجویی، یک مصاحبه با شما انجام خواهند داد. فراموش نکنید که همه مدارک‌تان را به همراه ترجمه آن‌ها به سفارت تحویل بدهید.

نمره قبولی در تافل یا آیلتس

همان‌طور که گفتیم برای تحصیل در بهترین دانشگاه‌های دنیا نیاز به نمره قبولی در آزمون تافل یا آیلتس دارید. البته جالب است بدانید که بسیاری از دانشگاه‌های جهان نمره قبولی در آزمون تافل را لازمه پذیرش متقاضیان می‌دانند.

پرداخت هزینه‌ها (ارزیابی مدارک، آزمون تافل و هزینه سفارت)

توجه کنید که برای تعیین وقت سفارت هم باید مبلغی را بپردازید. این هزینه برای کشورهای عضو شینگن متغیر است. مثلاً هزینه تعیین وقت برای سفارت آلمان حدود ۵۰۰ هزار تومان آب می‌خورد. درباره اینکه این هزینه‌ها به صورت کامل چگونه است و چطور می‌توان آن‌ها را پرداخت در ادامه صحبت خواهیم کرد.

پرداخت هزینه آزمون تافل

هزینه آزمون زبان تافل در سال ۱۴۰۰ در ایران چیزی معادل شش‌میلیون و دویست و دوازده هزارتومان یا ۲۴۵ دلار آب می‌خورد. البته شما می‌توانید مستقیماً به سایت رسمی آزمون تافل بروید و به صورت مستقل همه روند ثبت نام و پرداخت هزینه را انجام دهید.

این اصلا خوب نیست که به دلیل محدودیت‌های بانکی ایران نتوانید پذیرش خود را برای ورود به بهترین دانشگاه‌های دنیا بگیرید. به همین دلیل مجموعه نیک پرداخت با در نظر گرفتن یک بخش جداگانه برای پرداخت هزینه آزمون تافل در کنار شما خواهد بود. توجه کنید که آزمون تافل به صورت TOEFL pBT یا آزمون کاغذی آن دیگر در ایران برگزار نمی‌شود و شما مجبورید که در آزمون TOEFL iBT یا اینترنتی شرکت کنید.

پرداخت هزینه آیلتس

پرداخت هزینه سفارت

همان‌طور که گفتیم مراحل تعیین وقت در انواع سفارت‌ها متفاوت است. البته قبل از هرچیز باید از زمان‌بندی برای تعیین‌وقت سفارت مورد نظرتان مطمئن شوید. گاهی می‌توان بعد از یک روز یک وقت گرفت و گاهی تا چندماه بعد هم امکان تعیین وقت وجود نخواهد داشت. البته شما می‌توانید با واردکردن اطلاعات خودتان و پرداخت هزینه‌های ارزی سفارت، اقدام به تعیین وقت مورد نظرتان بکنید. نکته جالب اینجاست که نیک پرداخت با برخورداری از بخش پرداخت ارزی سفارت کار شما را آسان کرده است و می‌توانید هزینه‌های تعیین وقت سفارت و ویزای خود را به راحتی پرداخت کنید.

پرداخت هزینه ارزیابی مدارک دانشجویی

یکی از مهم‌ترین بخش‌های تحصیل در بهترین دانشگاه‌های دنیا، ارائه درست و دقیق مدارک دانشجویی است. موسسه WES (World Education Services) معتبرترین مرکز ارزیابی مدارک تحصیلی دانشجویان متقاضی در آمریکای شمالی است. بدین‌ترتیب اگر برای ادامه تحصیل در کانادا یا بهترین دانشگاه‌های دنیا در آمریکا اقدام می‌کنید باید درخواست خود را به این موسسه اعلام کنید.

به عبارت ساده‌‌تر اگر دانشگاه مورد نظر شما در ایالات متحده یا کانادا قرار دارد باید پکیج Course by Course with GPA & course-levels را انتخاب کنید تا نمره‌های شما توسط WES ارزیابی و معدل‌گیری شوند. هزینه این ارزیابی توسط WES را می‌توانید به راحتی با کمک نیک پرداخت و از طریق درگاه هزینه ارزیابی مدارک توسط WES انجام بدهید و در بهترین دانشگاه‌های دنیا تحصیل کنید.

بهترین دانشگاه‌های دنیا در سال ۲۰۲۱

بهترین دانشگاه‌های دنیا از نظر رتبه‌بندی، اکثرا متعلق به ایالات متحده هستند. رتبه‌بندی زیر برگرفته از سایت Times Higher Education است. پیش از آن خواندن مطلب بهترین مقاصد سال ۲۰۱۸ برای تحصیل در خارج از کشور نیز پیشنهاد می‌شود. سعی کردیم که در این بخش، یک لیست ۵ تایی از بهترین دانشگاه‌های دنیا را در سال ۲۰۲۱ ارائه دهیم:

  1. دانشگاه آکسفورد

دانشگاه آکسفورد با اختلاف در صدر جدول بهترین دانشگاه‌های دنیا است که در انگلیس قرار دارد. مارگارت تاچر و تونی بلر از جمله دانشجویانی بودند که از این مکان با درجات بالای علمی فارغ‌التحصیل شده‌اند.

بهترین دانشگاه‌های دنیا
دانشگاه آکسفورد بهترین دانشگاه جهان در رتبه‌بندی سال ۲۰۲۱ است.
  1. دانشگاه استنفورد

به سانفرانسیسکو در ایالت کالیفرنیا می‌رویم، جایی که گل سرسبد بهترین دانشگاه‌های دنیا در آنجا قرار دارد. دانشگاه استنفورد با ضریب پذیرش ۴ درصد، در صدر رقابتی‌ترین دانشگاه‌های جهان ایستاده است. البته تحصیل در استنفورد اصلا کار راحتی نیست و پروسه ورود به این دانشگاه بسیار پیچیده است. ۸۴ برنده جایزه نوبل و ۸ برنده جایزه فیلدز از جمله دستاوردهای این مجوعه علمی‌ آموزشی است.

  1. دانشگاه هاروارد

دانشگاه هاروارد بی‌شک یکی از بهترین دانشگاه‌های دنیا تلقی می‌شود. این دانشگاه از بالاترین بودجه اهدایی برخوردار است و بیش از ۴۰ نفر از برندگان جایزه نوبل در این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند. دانشگاه هاروارد در شهر کمبریج ایالت ماساچوست قرار دارد؛ این شهر به افتخار دانشگاه کمبریج لندن به این اسم نامگذاری شده است.

بهترین دانشگاه‌های دنیا
دانشگاه هاروارد در کمبریج آمریکا قرار دارد. این شهر به افتخار دانشگاه کمبریج به این اسم نامیده شده است.
  1. موسسه فناوری کالیفرنیا

انیستیتو تکنولوژی کالیفرنیا که با عنوانی همچون CalTech یا موسسه فناوری کالیفرنیا هم شناخته می‌شود یک دانشگاه خصوصی در ایالات متحده است. جالب است بدانید که یکی از پروژه‌های بزرگ ناسا که آزمایشگاه پیش‌رانش جت نام دارد در این دانشگاه اداره می‌شود. احتمالاً در رتبه‌بندی بعدی، انیستیتو تکنولوژی کالیفرنیا در رتبه اول بهترین دانشگاه‌های دنیا قرار خواهد گرفت.

  1. موسسه علمی‌فناوری ماساچوست (MIT)

موسسه علمی‌فناوری ماساچوست در ایالات متحده از بهترین دانشگاه‌های دنیا در زمینه علوم فناوری است. بسیاری از افراد تاثیرگذار بر دنیا در این دانشگاه تحصیل کرده‌اند.

از دانشگاه‌های دیگر چه خبر؟

از رتبه‌بندی دانشگاه‌های برتر دنیا که بگذریم، به لیستی دیگر دانشگاه‌ها می‌رسیم که احتمالا نظرتان را جلب خواهند کرد. این لیست شامل ۴ عدد از بهترین دانشگاه‌های دنیاست که در اروپا و آمریکای شمالی قرار دارند و می‌توانند مکانی مناسب برای ادامه تحصیل شما به شمار بروند:

  1. امپریال کالج لندن

موسسه علمی‌آموزشی امپریال کالج لندن نامزد عنوان بهترین دانشگاه پزشکی جهان است. این موسسه جزو ۱۰ الی ۱۱ دانشگاه برتر جهان است که از اساتید و مدارک بسیار معتبر برخوردار شده است.

  1. دانشگاه تورنتو

دانشگاه تورنتو پرچمدار دانشگاه‌های سرتاسر کاناداست. در حال حاضر بیش از ۷۰۰ رشته تحصیلی در مقطع لیسانس و ۲۰۰ رشته تحصیلی در مقطع فوق لیسانس در این دانشگاه وجود دارد. این دانشگاه از جمله مکان‌های تاریخی و سنتی در کشور کانادا به شمار می‌رود.

بهترین دانشگاه‌های دنیا
دانشگاه تورنتو پرچمدار مراکز آموزش عالی کشور کاناداست.
  1. دانشگاه هایدلبرگ آلمان

دانشگاه هایدلبرگ در آلمان یکی از بهترین دانشگاه‌های دنیا و قدیمی‌ترین دانشگاه آلمان است. این دانشگاه اولین مکان آموزشی است که رشته‌های بسیار تخصصی مثل جامعه‌شناسی مدرن، روان‌پزشکی، ژنتیک و فیزیک محیط زیست را ارائه داده است. این دانشگاه به صورت سالانه پذیرای دانشجویان متعددی از همه نقاط دنیاست. حدود ۲۰ درصد جمعیت دانشجویی این دانشگاه را دانشجویان خارجی تشکیل می‌دهد.

  1. دانشگاه سابانجی ترکیه

استقبال دانشجویان از تحصیل در ترکیه در سال‌های اخیر چشمگیر بوده است. هزینه‌های بسیار پایین تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه امکان تحصیل رایگان را هم به وجود آورده است. با توجه به اینکه سیستم آموزشی ترکیه در سطح اروپا قابل قبول است، می‌توان روی آن حساب باز کرد. دانشگاه سابانجی ترکیه هم‌اکنون بیش از ۴۰۰۰ دانشجو دارد. این دانشگاه در سال ۲۰۱۹ در رنکینگ جهانی، رتبه ۵۱۰ را از آن خود کرد.

جمع‌بندی

تحصیل در بهترین دانشگاه‌های دنیا علاوه بر ارتقای سطح تحصیلی و کسب مهارت‌های پیشرفته بین‌المللی، به بهبود سطح زندگی و تجربه‌ای جدید از زندگی منجر می‌شود. بهترین دانشگاه‌های دنیا را با هم مرور کردیم و راه‌های کسب پذیرش برای انواع آن‌ها را شرح دادیم.

با همه این اوصاف ممکن است که هنوز یک سوال در ذهنتان باقی مانده باشد: امکان تحصیل رایگان هم وجود دارد؟ پاسخ مثبت است! بسیاری از بهترین دانشگاه‌های دنیا هزینه‌های بسیار پایینی دارند و اغلب رایگان تمام می‌شوند. این بحث در مورد دانشگاه‌های اروپا بیشتر صدق می‌کند و شما می‌توانید با کسب ویزای تحصیلی، به تحصیل رایگان در اروپا مشغول شوید. کافی است که عزم خودتان را جزم کنید و مطالب این مقاله را نقشه راه خود قرار دهید.

در انتها یادتان باشد که پس از اخذ پذیرش و انجام کارهای مهاجرت تحصیلی خود، در پرداخت هزینه خرید بلیط پرواز خارجی و رزرو هتل در خارج از ایران و پرداخت هزینه آزمون‌های بین المللی نیز می‌توانید روی نیک پرداخت حساب کنید.

پرداخت هزینه آزمون تافل

دانشگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب پیشنهادی

فهرست