چگونگی خودآموزی زبان

خودآموزی زبان ؛ بدون رفتن به کلاس، زبان خارجی یاد بگیریم

زمانی که تصمیم می‌گیرید زبانی را بیاموزید راه‌های مختلفی پیش رویتان است. یکی از این راه‌ها خودآموزی زبان است. در این مطلب از نیک پرداخت می‌توانید با نحوه یادگیری زبان از طریق خودآموزی و ویژگی‌های مثبت آن آشنا شوید.

وقتی برای اولین بار می‌خواهید زبان جدیدی را یاد بگیرید سوال‌های بسیاری در ذهنتان نقش می‌بندد. از جمله این‌که بهترین راه آموختن زبان کدام است؟ یا این‌که بهتر است چه کتاب‌هایی تهیه کنید و در کدام کلاس‌ها ثبت نام کنید؟ آیا رفتن به کلاس، برای یادگیری زبان ضروری است؟

بسیاری از افراد وقت شرکت در کلاس‌ها را ندارند و برخی دیگر از کلاس‌ها ناراضی هستند. در کلاس‌های زبان از روش‌هایی برای آموزش استفاده می‌شود که شاید برای همه مناسب نباشد. پس راه حل چیست؟ یکی از بهترین روش‌های یادگیری زبان، خودآموزی آن است. در ادامه نکات مثبت خودآموزی زبان و شیوه‌ی آن را بیان می‌کنیم.

نکات مثبت خودآموزی زبان

۱. یادگیری با سرعت دلخواه

بیشتر بخوانید: آیا در گوشی موبایل خود اپلیکیشن اندروید آیلتس دارید؟

کلاس‌های آموزشی زبان برای یادگیری گروهی طراحی شده‌اند. نیاز به توضیح نیست که سرعت یادگیری هر فرد متغیر است. در جلسات کلاس ممکن است برخی احساس کنند که مطالب به کندی جلو می‌رود. در مقابل افرادی هستند که در تلاش و تکاپو هستند تا خود را به مطالب برسانند. اما زمانی که خودتان زبان یاد می‌گیرید می‌توانید با هر سرعتی که مناسب شماست پیش بروید.

نکات مثبت در مورد خودآموزی زبان

۲. مطالعه و یادگیری در هر موقعیت و شرایطی

یکی از خوبی‌های خودآموزی زبان این است که در هر کجا که دلتان بخواهد می‌توانید آن را انجام دهید. برای مثال برخی ترجیح می‌دهند در خانه و پشت میزشان درس بخوانند و برخی دیگر دوست دارند در فضای کافی شاپ یا کتابخانه مطالعه کنند. در هر صورت هیچ مانعی سر راهتان نیست و خودتان می‌توانید بنا به نظرتان مکان مطالعه را تعیین کنید.

۳. صرفه‌جویی در هزینه‌ها

هزینه ثبت نام در کلاس‌های زبان معمولا هنگفت هستند. اما اگر خودآموزی زبان را برگزینید این هزینه را می‌توانید صرف مخارج دیگر کنید و منابع بیشتر و مناسب‌تری برای آموزش تهیه کنید. حتی اگر مبلغ زیادی صرف خریدن کتاب‌ها و منابع دیگر کنید، باز هزینه‌ آن بسیار کمتر از شهریه کلاس‌های زبان خواهد شد.

تاثیر خودآموزی زبان بر فرد

تاثیر خودآموزی زبان بر فرد

با خودآموزی زبان اعتماد به نفس و استقلال شما افزایش خواهد یافت. زیرا درمی‌یابید که بدون نیاز به استاد می‌توانید مهارت‌های خود را ارتقا دهید. نکته اخلاقی DIY که بسیار مشابه خودآموز است بسیار قابل توجه است. بر اساس این نظریه همه انسان‌ها اگر زمانی را صرف آموزش کنند به تنهایی می‌توانند از پس انجام کارها بربیایند. هر کسی توانایی خودآموزی زبان را دارد. خوشبختانه ما در عصری زندگی می‌کنیم که به راحتی به دریایی از اطلاعات دسترسی داریم. بنابراین مانعی بر سر راه نیست تا راه خود را به سوی خواسته‌هایمان بپیماییم.

پیدا کردن منابع برای خودآموزی زبان

وقتی صحبت از خودآموزی زبان به میان بیاید، اینترنت منبعی وسیع به شمار می‌رود. تا پیش از پیشرفت تکنولوژی و شکل‌گیری اینترنت به شکل امروزی یادگیری زبان خارجی به صورت خودآموز بسیار دشوار بود. امروزه جلسات آموزشی بسیاری به صورت آنلاین و با قیمت مناسب ارائه می‌شوند. از میان سایت‌هایی که جلسات آنلاین آموزش زبان با روش Mimic برگزار می‌کنند می‌توان پادکست‌های زبان خلاقانه را نام برد. سایت Add1Challenge نیز منبع بسیار مناسبی برای زبان آموزانی است که می‌خواهند به صورت خودآموز یک زبان خارجی را فراگیرند.

پیدا کردن منابع برای خودآموزی زبان

خودآموزی زبان و ذهن باز

کارول دوک روان‌شناسی است که تحقیقات خود را به حوزه شخصیت‌شناسی، پیشرفت و انگیزه اختصاص داده است. وی نکته‌ای بسیار جالب توجه در مورد اشخاصی دریافت که انگیزه بالایی برای یادگیری چیزهای جدید دارند. بر اساس تحقیقات او، همه چیز مربوط به ذهن فرد است. افرادی که ذهن بسته‌ای دارند معتقدند که موفقیتشان در گرو فاکتورهای از پیش تعیین شده است. آن‌ها معتقدند که با استعدادها و توانایی‌های خاصی متولد شده‌اند و نمی‌توانند آن‌ها را تغییر بدهند. بنابراین هنگام رویارویی با سختی‌ها در هنگام یادگیری مهارت جدید به سرعت به این نتیجه می‌رسند که استعداد آن را ندارند. بنابراین از پیشرفت ناامید می‌شوند و نتیجه می‌گیرند که برای آن کار ساخته نشده‌اند.

خودآموزی زبان و ذهن باز

وقتی صحبت از یادگیری زبان به میان آید، افرادی با ذهن‌های بسته اینطور تصور می‌کنند که اگر در کودکی زبانی را فرانگیرند دیگر فرصتی برای آموختن آن نخواهند داشت. همانطور که می‌دانید من کاملا با این نظر مخالف هستم.

اما این مسئله در مورد کسانی که در یادگیری موفق هستند چگونه است؟ این‌ها افرادی هستند که ذهنی باز دارند. آن‌ها معتقدند که با سخت‌کوشی می‌توانند مهارت‌های جدید را کسب کنند. بنابراین در مواجه شدن با سختی‌های راه خود را نمی‌بازند و ناامید نمی‌شوند. افرادی که ذهن باز دارند کمتر از شکست می‌ترسند. دلیل این امر آن است که این افراد شکست را بازخوردی از شخصیت خود نمی‌دانند. بلکه به شکست به عنوان فرصتی برای پیشرفت می‌نگرند.

بیشتر بخوانید: ۶ منبع رایگان آمادگی برای آیلتس

خبر خوب این است که می‌توانید نوع نگرش ذهنتان را به‌صورت آگاهانه تغییر دهید. پس اگر ذهن بسته‌ای دارید برای تغییر نگرشتان دیر نشده است.

آنچه در حین خودآموزی زبان درمی‌یابیم

با خودآموزی زبان نه تنها مهارت مکالمه را کسب می‌کنید بلکه موفق خواهید شد تا مهارت‌های خود را در دیگر زمینه‌های زبان ارتقا دهید. از ابتدا خود را مجبور کنید تا با افرادی که به آن زبان آشنایی دارند مکالمه کنید. این کار در ابتدا اصلا ساده به نظر نمی‌رسد. زیرا مجبور هستید پایتان را از محدوده‌ای که برای خود دارید فراتر بگذارید. زمانی که یاد بگیرید به اشتباهات خود بخندید اعتماد بنفس و مهارت‌های اجتماعی شما یک پله ارتقا می‌یابد.

خودآموزی زبان درمی‌یابیم

شما هم اگر قصد دارید تا زبانی را بیاموزید معطل نکنید و قدم در این راه بگذارید. شاید در ابتدا کمی دشوار باشد اما بعد از مدتی انگیزه شما بیشتر می‌شود و به راحتی می‌توانید توانایی خود را گسترش دهید.

آزمون های بین المللی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب پیشنهادی

فهرست