سایبر ماندی

سایبر ماندی چیست و چه فرقی با بلک فرایدی دارد؟

با اِلن دیویس و اسکات سیلورمن به روزهای تعطیل و پر از هیجان سال ۲۰۰۵ برمی‌گردیم؛ تعطیلاتی که باعث خلق ایده سایبر ماندی و آغاز تبدیل شدن این روز به یکی از روزهای مهم در تقویم دنیای خریدهای اینترنتی شد. حالا بیش از ۱۶ سال است که صبح همه دوشنبه‌های بعد از روز شکرگزاری به صورت اختصاصی به خریداران اینترنتی اختصاص داده شد. اما واژه Cyber Monday به چه معناست و اساسی‌ترین تفاوت آن با بلک فرایدی در چه چیزی است؟ آیا واقعا در این روز بیشترین خریدهای اینترنتی روزانه به ثبت می‌رسند یا همه این‌ها فقط یک افسانه از هزاران داستان خیالی مغرب زمین است؟

یکی از مهم‌ترین تاثیرات این روز به گسترش کسب‌وکارها مربوط می‌شود؛ اما Cyber Monday چگونه و از چه طریقی می‌تواند روی فروشگاه‌های اینترنتی یا کسب‌وکارهای این‌چنینی موثر باشد؟ این‌بار و با نزدیک شدن به این روز مهم در دنیای خریدهای اینترنتی، ما هم بیکار ننشستیم و ذره‌بین محتوایی خود را به صورت عمیق روی داستان Cyber Monday، تفاوت آن با روزهای دیگر و ریشه‌یابی آن قرار دادیم. چیزی به رسیدن این روز نمانده و پیشنهاد ما هم این است که با این مطلب همراه شوید تا به صورت مفصل به سایبر ماندی بپردازیم.

سایبر ماندی چیست؟

واژه Cyber Monday یک اصطلاح جاافتاده در دنیای بازاریابی یا مارکتینگ است که مشخصا به اولین دوشنبه بعد از تعطیلات عید شکرگزاری در ایالات متحده مربوط می‌شود. این رویداد آنلاین که به صورت یک‌روزه یا ۲۴ ساعته رخ می‌دهد، در ابتدا برای ترغیب و تشویق مردم برای خریدهای اینترنتی ایجاد شد و هم‌اکنون به عنوان مسیری برای توسعه دادن و گرم کردن بازار بلک فرایدی یا جمعه سیاه تلقی می‌شود.

هرساله یک هفته مانده به شروع رویداد سایبرماندی، معاملات اولیه در دنیای خرده‌فروشان شروع می‌شود؛ احتمالا این روند، خود به تنهایی باعث گرم شدن بازار این روز می‌شود. طبق برآوردها امسال یعنی سال ۲۰۲۱ از جمله سال‌هایی است که خریدهای اینترنتی در روز سایبر ماندی سر به فلک خواهد کشید. هم اکنون هم هزاران‌ هزار کالا و محصول در فرووشگاه‌های معتبر مثل آمازون، Best Buy و Walmart و Gearbest در حال به فروش رسیدن هستند.

کاربران دنیای خریدهای اینترنتی در روز Cyber Monday سراغ خرید محصولاتی می‌روند که قرار است قیمت‌های عجیب‌وغریب آن‌ها  به تخفیف‌های باورنکردنی برسد. از پوشیدنی‌ها گرفته تا لوازم الکترونیکی مانند لپ‌تاپ و یا اسباب‌بازی‌های منحصربه‌فرد، همه و همه را می‌شود در سایبر ماندی با قیمتی باورنکردنی خرید و به خانه برد.

روز ۲۹ نوامبر امسال یعنی سال ۲۰۲۱ به روز Cyber Monday اختصاص دارد و از همین حالا انتظار می‌رود که باز هم مثل همیشه محصولاتی مانند لوازم خانگی و سیستم‌های کامپیوتری در کنار دیگر خدمات مانند خرید گیفت کارت پلی استیشن و اکانت بازی بیش از همه و البته زودتر از همه به فروش برسند. با اینکه سایبر ماندی همیشه به عنوانرویداد مکمل بلک فرایدی ارزیابی می‌شود، اما باید حساب دیگری روی آن باز کرد و همه تبلیغات، آفرها و قیمت‌ها را با وسواس خاصی بررسی کرد؛ چون این‌کار واقعا ارزشش را دارد!

تاریخچه سایبر ماندی

در ابتدا برای اینکه درک بهتری از Cyber Monday و تاریخچه آن داشته باشید، لازم است فلسفه بلک فرایدی را درک کنید. روز شکرگزاری در ایالات متحده در واقع شروع غیر رسمی فصل خریدهای اینترنتی است. از آن‌جایی که آخرین تعطیلات فدرال در آخرین پنجشنبه اتفاق می‌افتد، اکثر کارفرمایان، روز جمعه را به کارکنان خود مرخصی می‌دهند. همین امر باعث شد تا خرده‌فروشان با ارائه یک دوره فروش با عنوان One-Day Only این روز را غنیمت بشمارند و با تکیه بر تخفیفات عجیب‌وغریب، آمار فروش خود را به بیشترین حد ممکن افزایش دهند.

با توجه به اینکه دنیای اینترنت از دهه ۹۰ شروع شده بود و در سال ۲۰۰۵ در اوج خود به سر می‌برد، بعضی از کمپانی‌ها مثل آمازون و eBay روی تجارت الکترونیک تمرکز کردند. البته این تمرکز باید برنامه‌ریزی‌شده می‌بود تا کنترل مشتریان و داغ بودن بازار بلک فرایدی یا جمعه سیاه از دست نرود.

همان‌طور که در ابتدای مطلب گفتیم، واژه سایبر ماندی با ایده الن دیویس و اسکات سیلورمن و با هدف پوشش کامل‌تر و بهتر بلک فرایدی خلق شد. روز Cyber Monday به مشتریان و کاربران دنیای خریدهای اینترنتی این امکان را می‌داد تا چیزهایی که در روز بلک فرایدی تهیه نکرده بودند را حالا به راحتی بخرند.

حالا با گذشت ۱۶ سال، سایبر ماندی رشد وحشتناک و تصاعدی داشته داشت. فروش‌های Cyber Monday که در آغاز فقط با چند خرده‌فروش پیش می‌رفت، در سال ۲۰۱۴ به ۲ میلیارد دلار آمار در فروش محصولات رسید. حالا در سال ۲۰۲۱ همه‌چیز طبق پیشبینی‌ها قرار است بزرگتر، وسیع‌تر و پرشورتر باشد.

سایبر ماندی
سایبر ماندی بهترین نقطه برای جبران جاماندن از بلک فرایدی محسوب می‌شود؛ یک فرصت طلایی.

آمار و ارقام سایبر ماندی

آمار معتبر و دقیق ارائه‌ شده توسط رسانه BlackFriday خبر از رشد خیره‌کننده، تصاعدی و باورنکردنی سایبر ماندی در بازه ۱۵ ساله ۲۰۰۵ تا ۲۰۲۰  می‌دهد. در جدول پیش رو،حجم فروش سالانه این روز مهم را می‌بینید:

حجم فروش اینترنتی سال فعالیت
۴۸۴ میلیون دلار ۲۰۰۵
۶۰۸ میلیون دلار ۲۰۰۶
۷۳۳ میلیون دلار ۲۰۰۷
۸۴۶ میلیون دلار ۲۰۰۸
۸۸۷ میلیون دلار ۲۰۰۹
۱.۰۲۸ میلیارد دلار ۲۰۱۰
۱.۲۵ میلیارد دلار ۲۰۱۱
۱.۴۶ میلیارد دلار ۲۰۱۲
۱.۷۴ میلیارد دلار ۲۰۱۳
۲.۶ میلیارد دلار ۲۰۱۴
۳.۱ میلیارد دلار ۲۰۱۵
۳.۷ میلیارد دلار ۲۰۱۶
۴.۷ میلیارد دلار ۲۰۱۷
۶ میلیارد دلار ۲۰۱۸
۷.۹ میلیارد دلار ۲۰۱۹
۹.۸۱ میلیارد دلار ۲۰۲۰

تفاوت سایبر ماندی و بلک فرایدی

خاستگاه بلک فرایدی یا جمعه سیاه به دهه ۵۰ میلادی برمی‌گردد، یعنی حدود ۵۵ سال زودتر از Cyber Monday. همان‌طور که گفتیم، سایبر ماندی در سال ۲۰۰۵ و برای گرم‌ نگه داشتن بازار جمعه سیاه خلق شد تا رویداد فروش تا دو روز پس از آن هم ادامه داشته باشد. هنوز هم بزرگترین تفاوت Cyber Monday و Black Friday در تنوع و فرصت‌های فروش است؛ در اینکه بلک فرایدی از گستره فروش بالاتر و حجیم‌تری برخوردار است، شکی نیست.

بسیاری از خرده‌فروشان و کسب‌وکارهای کوچک باهوش از بازار داغ بلک فرایدی که معمولا از روز سه‌شنبه شروع و به روز جمعه ختم می‌شود، استفاده می‌کنند تا بفهمند کدام معاملات و تبلیغات در بورس هستند. آن‌ها همه این آمار را جمع‌آوری می‌کنند تا با یک دودوتا چهارتای درست‌وحسابی، محصولات و خدماتشان را در روز سایبر ماندی به حداکثر برسانند.

بلک فرایدی یا جمعه سیاه به طور سنتی و سوای از بحث فروش‌های اینترنتی همیشه بر معاملات فروشگاهی متمرکز بوده است. حالا هم یکی از تفاوت‌های بین این دو روز در این است که بلک فرایدی هم به صورت فیزیکی و هم رویداد فروش آنلاین برگزار می‌شود، در صورتیکه سایبر ماندی تنها در بستر آنلاین برگزار خواهد شد. یکی دیگر از مهم‌ترین تفاوت‌های این دو روز هم در نوع محصولاتی است که در آن‌ها به فروش می‌رود. بلک فرایدی بیشتر محصولات بزرگتر مثل تولیدات شرکت اپل را به فروش می‌رساند، در صورتی که سایبر ماندی میزبان فروشندگانی است که محصولات الکترونیکی ساده‌تر، لباس و اپلیکیشن‌های خاصی را می‌فروشند.

سایبر ماندی
بلک فرایدی چه از لحاظ تاریخی و چه از لحاظ حجم فروش در مقام بالاتری نسبت به سایبر ماندی قرار دارد.

اهمیت سایبر ماندی برای کسب‌وکارها

فصل زمستان برای بسیاری از کسب‌وکارها چیزی شبیه به یک سکته است؛ زمان در دنیای فروش محصولات کند می‌گذرد و حجم سودآوری به حداقل‌ترین مقدار خود می‌رسد. استفاده از فرصت‌هایی مانند Cyber Monday می‌تواند به صاحبان مشاغل مختلف کمک کند تا همه اهداف خود تا پایان سال را عملی کنند.

هیچ‌وقت فکر نکنید که ممکن است حالا برای حضور در رویداد Cyber Monday خیلی دیر باشد؛ روند پیشرفت شرکت‌های موفق را زیر نظر بگیرید و ببینید که برنامه‌های تبلیغاتی آن‌ها در سال‌ها مختلف چگونه بوده است. همان‌طور که اشاره کرده بودیم، بسیاری از صاحبان کسب‌وکارهای کوچک از جمله خرده‌فروشان اینترنتی با بررسی تبلیغات و رویدادهای بلک فرایدی، یک دورخیز اساسی برای فروش محصولات در Cyber Monday می‌کنند.

اگر شما هم جزو یکی از صاحبان مشاغل اینترنتی هستید و ایده‌های جالبی برای حضور در فروش محصولات در روز سایبر ماندی دارید، می‌توانید دست به کار شوید و به هیچ‌چیز حتی نقد کردن درآمد ارزی هم فکر نکنید. مجموعه نیک پرداخت با فراهم کردن بستری مناسب برای تبدیل انواع ارزهای بین‌المللی به ریال در کنار شما ایستاده است. برای اطلاعات بیشتر کافی است تا روی آدرس الکترونیکی بخش ویژه نقد کردن درآمد ارزی در نیک پرداخت کلیک کنید تا از کاروان پردرآمدها جا نمانید.

پادکستر فریلنسر
با استفاده از بخش ویژه نقد کردن درآمد ارزی در نیک‌پرداخت می‌توان درآمدهای ارزی و دلاری خود را به ریال تبدیل کرد.

کسب‌وکارها چگونه می‌توانند خود را برای سایبر ماندی آماده کنند؟

بررسی‌ استراتژی‌های کاربردی و مختلف نشان می‌دهد که کسب‌وکارهای مجازی برای موفقیت در این روز می‌توانند از ۵ نکته زیر به خوبی استفاده کنند:

  • گوشی موبایل یادتان نرود: اگر فروشگاه اینترنتی خود را فقط به یک سایت معمولی محدود کرده‌اید، باید همین الان دست به کار شوید و فضای آن را برای گوشی‌های موبایل هم مهیا کنید. تحقیقات نشان می‌دهند که اکثر کاربران دنیای اینترنتی با استفاده از گوشی‌های موبایل، خریدهای اینترنتی را به پایان می‌رسانند.
  • از مدیریت تقاضای مشتریان مطمئن شوید: پیش از شروع کار در روز Cyber Monday باید از اینکه آیا می‌توان تقاضای مشتریان را به صورت کامل پوشش داد یا خیر مطمئن شد. به مسئله حمل‌ونقل، پست کردن محصولات و خیلی چیزهای دیگر باید پیش از لطمه خوردن برندتان پرداخته شود.
  • بازارگرمی کنید: تمام دنیای Cyber Monday تنها به حضور شما در بازار این روز ختم نمی‌شود؛ شما باید بتوانید از طریق ایمیل‌ها، تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، کمپین‌های تبلیغاتی و غیره خود را به مشتریان بشناسانید.
  • از کلمات کلیدی استفاده کنید: کلمات کلیدی دقیقا همان‌چیزهایی هستند که مشتریان را به خرید کردن از شما نزدیک می‌کنند. مثلا مشتریان همه حجم خرید خود در سال را به تعویق می‌اندازند تا در این روز بتوانند با استفاده از تخفیفات خرید کنند. شما می‌توانید با استفاده از کلمات کلیدی مانند تخفیف روز سایبر ماندی، فروش ویژه با قیمت‌های باورنکردنی یا آغاز فروش محصولات الکترونیکی زیر قیمت بازار به استقبال مشتریان بروید.
  • شبکه‌های اجتماعی را هرگز فراموش نکنید: از شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام، توییتر، تلگرام و فیسبوک برای تبلیغات هرچه‌تمام‌تر استفاده کنید. مسئله اصلی موفقیت در بازاریابی دیجیتال، تبلیغات بسیار گسترده و مناسب است؛ این نکته را فراموش نکنید تا با دست پر به استقبال خفن‌ترین روز در دنیای خریدهای اینترنتی یعنی سایبرماندی بروید.
سایبر ماندی
برای موفقیت در دنیای خریدهای اینترنتی به خصوص در روز سایبر ماندی باید با استراتژی‌های مهمی از جمله فراهم کردن فضای مناسب برای سایت‌ها استفاده کرد.

سایبر ماندی ۲۰۲۱ و پیشنهادات شگفت‌انگیز

فناوری و تکنولوژی ۲ عنصر سنگ بنای معاملات دنیای Cyber Monday هستند؛ به همین دلیل مشتریان همیشه انتظار قیمت‌های عالی و شگفت‌انگیز را برای لپ‌تاپ‌ها، تلویزیون‌های هوشمند، گوشی‌های موبایل و ساعت‌های هوشمند دارند. انتظار ما این است که امسال در ۲۹ نوامبر سال ۲۰۲۱ همه نسخه‌های جدید از محصولات الکترونیکی به فروش برسند. لیست زیر را به عنوان چند پیشنهاد شگفت‌انگیز در Cyber Monday امسال در نظر بگیرید:

  • لپ‌تاپ‌ها: MacBook Airs, Dell XPS 13, Chromebooks, Ultrabooks
  • تلویزیون‌ها: LG OLED TVs, Samsung QLED TVs
  • تبلت‌ها: M1 iPad Pro, iPad Air, iPad 10.2
  • ساعت‌های هوشمند: Apple Watch 6
  • کنسول‌های بازی: Nintendo Switch
  • هدفون‌ها: AirPods, Sony WH-1000xm4, Galaxy Buds
  • گوشی‌های موبایل: Phone 13 + 12, Galaxy S21
  • دوربین‌ها: Nikon, Sony, Canon DLSR

جمع‌بندی

دنیای سایبر ماندی در ابتدا با ایده فراهم کردن موقعیتی برای جامانده‌های بازار بلک فرایدی خلق شد. رفته‌رفته با گذشت هرسال از روز دوشنبه بعد از بلک فرایدی، حجم معاملات و خریدهای اینترنتی در Cyber Monday افزایش یافت تا اینکه به سقف چند میلیارد دلاری در سال‌های اخیر رسید. تفاوت اساسی و مهم Black Friday و Cyber Monday در تنوع محصولات و البته پلتفرم‌های فروش کالاها است.

به عبارت ساده‌تر بلک فرایدی که بیش از ۵۰ سال زودتر از Cyber Monday بنا نهاده شد، تنها یک بازار خرید از سایت‌های خارجی و اینترنتی محسوب نمی‌شود و می‌توان آن را در دنیای بازارهای واقعی هم پیدا کرد. تمام نکات مهم برای حضور موفق در دنیای پرفروش و پردرآمد Cyber Monday در این مطلب گنجانده شده است. دوشنبه این ماه یعنی ۲۹ نوامبر ۲۰۲۱ که همان یکشنبه ۷ آذر ۱۴۰۰ می‌شود را به هیچ‌وجه از دست ندهید و خودتان را برای یک دنیای مملو از خریدهای اینترنتی آماده کنید! در ضمن شما می‌توانید با استفاده از حساب پی پال، وب مانی و پرفکت مانی در نیک پرداخت تمام خریدهای خود را از سایت‌های خارجی انجام بدهید!

نحوه خرید از سایت‌های خارجی
برای پرداخت آسان و تکمیل خرید خود کلیک کنید

 

خرید از سایت های خارجیخرید پرفکت مانیخرید وب مانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب پیشنهادی

فهرست