تحصیل در آلمان

اخذ پذیرش تحصیلی در آلمان چه شرایطی دارد؟

آلمان یکی از کشورهایی است که بیشترین متقاضی را برای اخذ پذیرش تحصیلی دارد. را‌های مختلفی برای درخواست پذیرش تحصیلی در آلمان وجود دارد که روش مناسب درخواست پذیرش به رشته تحصیلی و ملیت فرد بستگی دارد. توجه داشته باشید که هر دانشگاه مهلت و شرایط پذیرش خاص خود را دارد. با نیک پرداخت همراه باشید، در ادامه این مطلب اطلاعات جامعی در این زمینه ارائه شده است.

انتخاب مکان ادامه تحصیل

دانشگاههای آلمان

انتخاب محل مناسب برای ادامه تحصیل به سابقه تحصیلی و رشته شما بستگی دارد. در آلمان سه بخش اداری مختلف درخواست‌های پذیرش را بررسی می‌کنند.

ابتدا درخواست شما در مرکز تشخیص صلاحیت تحصیلات عالیه Stiftung für Hochschulzulassung بررسی می‌شود. پس از آن خدمات پذیرش دانشگاه‌ها برای دانشجویان بین‌المللی Arbeits- und Servicestelle für Internationale Studienbewerbungen, uni-assist فایل شما را ارزیابی می‌کند و در نهایت دانشگاه مقصد نظر خود را اعلام می‌کند. اینکه کدام محل برای ادامه تحصیل شما گزینه مناسبی است، به محدودیت‌های پذیرش در رشته تحصیلی شما بستگی دارد. به همین منظور ابتدا باید بررسی کنید که رشته تحصیلی شما شامل محدودیت‌ها می‌شود یا خیر.

بیشتر بخوانید: شرایط دریافت ویزا برای ادامه تحصیل در آلمان

محدودیت‌ های اخذ پذیرش تحصیلی در آلمان

این محدودیت‌ها در واقع شرایط اخذ پذیرش تحصیلی در آلمان را تعیین می‌کنند. حتی اگر تمام شرایط کلی مورد نیاز را داشته باشید، اخذ پذیرش از دانشگاه‌های آلمان کار ساده‌ای نیست. علت این امر آن است که تعداد درخواست‌ کنندگان همواره بیشتر از موقعیت‌های تحصیلی موجود است. این محدودیت‌ها در حقیقت مشخص می‌کنند که کدام افراد واجد شرایط برای اخذ پذیرش هستند. اگرچه هر دانشگاه شرایط خاص خود را دارد، اما بطور کلی برخی محدودیت‌ها در دانشگاه‌های سراسر آلمان یکسان هستند. محدودیت‌های منطقه‌ای آن‌هایی هستند که مختص یک دانشگاه خاص باشند.

محدودیت‌های منطقه‌ای و سراسری برای رشته‌های مختلف

مصاحبه دانشجویی

محدودیت‌های سراسری برای رشته‌هایی مانند پزشکی، داروسازی، دامپزشکی، دندانپزشکی و مدیریت جغرافیایی که از رشته‌های محبوب هستند، مشخص شده است. برای اخذ ادامه تحصیل در رشته‌های فوق باید از طریق مرکز پذیرش دانشگاه‌ها (Stiftung für Hochschulzulassungاقدام کنید. بعضی از دانشگاه‌ها برای برنامه‌های آموزشی در رشته‌های تحصیلی دیگری نیز محدودیت‌هایی قائل هستند. برای مثال بعضی دانشگاه‌ها از متقاضیان امتحان ورودی می‌گیرند یا با آن‌ها مصاحبه می‌کنند. این شرایط در هر دانشگاه متفاوت است. اطلاعات مربوط به محدودیت‌های رشته تحصیلی خود را می‌توانید از کمیسیون تحصیلات عالیه (Hochschulkompass) دریافت کنید.

مدارک مورد نیاز برای درخواست پذیرش

مدارک درخواست پذیرش تحصیلی

اطلاعات مربوط به مدارک مورد نیاز برای درخواست پذیرش را می‌توانید از دفتر دانشجویان خارجی دانشگاه دریافت کنید. فرم‌ها و جزئیات اطلاعات مورد نیاز برای درخواست پذیرش (که در هر دانشگاه متفاوت هستند) نیز از طریق سامانه کمکی درخواست یا مرکز تشخیص صلاحیت تحصیلات عالیه (Stiftung für Hochschulzulassung) قابل دسترس هستند. در زیر فهرستی از مدارک مورد نیاز برای درخواست پذیرش گنجانده شده است.

  • کپی گواهی صلاحیت ورود به برنامه تحصیلی
  • کارنامه تحصیلی
  • گواهی آخرین مدرک تحصیلی
  • عکس گذرنامه
  • کپی گذرنامه
  • مدرک معتبر زبان

مدارک باید معتبر باشد و به زبان آلمانی ترجمه شوند. برای ترجمه مدارک می‌توانید به سفارت آلمان در کشور خود مراجعه کنید. البته برخی از دانشگاه‌ها مدارک نوشته شده به زبان انگلیسی یا فرانسوی را هم می‌پذیرند.

بیشتر بخوانید: شرایط تحصیل در آلمان در رشته‌ های علوم انسانی

هزینه درخواست پذیرش

هرینه درخواست پذیرش تحصیلی

حتماً مبلغی را برای اخذ مدارک و گذراندن آزمون زبان در نظر بگیرید. همچنین برای بررسی درخواست پذیرش نیز هزینه‌ای کنار بگذارید. اگر از سامانه کمکی دانشگاه استفاده کنید، هزینه بررسی مدارک شما برابر با ۷۵ یورو برای اولین ارسال درخواست است. هزینه ارسال درخواست‌های دیگر نیز در طول همان ترم ۱۵ یورو است. دانشگاه‌ها همچنین برای ارزیابی مدارک و درخواست شما مبلغی دریافت می‌کنند. اگر این مبلغ را نپردازید، دانشگاه درخواست شما را بررسی نمی‌کند. البته ارزیابی درخواست پذیرش در Stiftung für Hochschulzulassung رایگان است.

زمان ارسال درخواست پذیرش

مهلت ارسال درخواست پذیرش تحصیلی

معمولاً مهلت نهایی ارسال مدارک و درخواست‌نامه چند ماه پیش از شروع ترم در نظر گرفته می‌شود. دانشگاه تنها در صورتی درخواست شما را بررسی می‌کند که تمام مدارک مورد نیاز را تا پیش از اتمام مهلت ارسال تکمیل کنید. بنابراین هرچه زودتر با دفتر دانشجوهای خارجی تماس بگیرید بهتر است. زیرا در این صورت فرصت کافی دارید که پیش از اتمام مهلت فرستان درخواست‌نامه، مدارک خود را کامل کنید.

جدول زمانی برخی مراحل اصلی برای ترم زمستانی به شرح زیر است:

مهلت نهایی ارسال درخواست معمولاً از اواخر مه تا پانزدهم ژوئیه است.

نامه موافقت با پذیرش در ماه اوت یا سپتامبر فرستاده می‌شود.

اگر درخواست شما رد شود در ماه سپتامبر یا اکتبر به شما خبر داده خواهد شد.

اگر می‌خواهید برای ترم تابستانی (مارس یا آپریل) اقدام کنید زمان‌ بندی‌ها بصورت زیر است.

مهلت نهایی ارسال درخواست معمولاً از ابتدای دسامبر تا پانزدهم ژانویه است.

نامه موافقت با پذیرش در ماه فوریه یا مارس فرستاده می‌شود.

اگر درخواست شما رد شود در ماه سپتامبر یا اکتبر به شما خبر داده خواهد شد.

جدول زمان‌بندی‌ها در برخی دانشگاه‌ها متفاوت است. گاهی ثبت نام تنها برای ترم زمستانی وجود دارد. بنابراین بهتر است جزئیات مربوط به مهلت ارسال مدارک را از سایت دانشگاه مورد نظرتان دریافت کنید.

نیک پرداخت با تجربه و دانش در زمینه راهکارهای پرداخت بین‌المللی می‌تواند در تمامی مراحل دریافت ویزای تحصیلی آلمان از پرداخت هزینه آزمون تافل و آیلتس گرفته تا هزینه تعیین وقت سفارت و پرداخت هزینه بلیط هواپیما و رزرو هتل شما را همراهی کند.

دانشگاه

۲ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب پیشنهادی

فهرست