فریلنسینگ موفق

فریلنسر موفق و ۱۰ نکته عملیاتی برای رسیدن به آن! (قسمت اول)

تبدیل شدن به یک فریلنسر موفق موضوعی است که همواره افراد مختلف در مورد آن سؤالات گوناگونی دارند. معمولاً یکی از آن سؤالات این است: «پیشنهاد شما برای تبدیل شدن به فریلنسری تمام وقت و موفق چیست؟» به عبارت دیگر، افراد بسیاری هستند که می­‌خواهند با یک دستورالعمل به فریلنسری موفق تبدیل شوند.

با وجود آنکه احتمال ناامید شدن شما وجود دارد، باید مقاله­‌ی پیش رو را با این جمله شروع کرد؛ «هیچ راه و روش یکسان و مشخصی برای داشتن کسب و کار فریلنسر موفق وجود ندارد؛ به بیانی دیگر، به ازای هر فرد، راه متفاوت و جدیدی وجود دارد.»

با این حال، قواعد مشخص و امتحان شده‌­ای نیز وجود دارد که به عنوان مثال­­‌هایی برای چگونگی انجام فریلنسینگ گفته می­­‌­شود. این مثال‌­­­ها نباید تأثیر بر موقعیت شغلی داشته باشد؛ چه طراح گرافیک، چه توسعه­­­‌گر شبکه یا نویسنده­­­‌ای آزاد باشید، باید این مثال­­­‌ها را سر لوحه­­­‌ی امور قرار دهید. امید است این نکات گاهی در ذهن شما یادآوری شده و باعث بهبود فرایند کسب و کار فعلی شما شود.

پس بدون هیچ حرف اضافه­، در ادامه شماری از بهترین نکات فریلنسینگ موفق ارائه می‌­­­­شود:

۱. استفاده از قرارداد در هر پروژه برای فریلنسر موفق

اگر به تازگی شروع به فعالیت فریلنسینگ کرده‌­­اید، این سخن را آویزه­­‌ی گوشتان بکنید و رایج­­‌ترین اشتباه موجود در این حرفه را تکرار نکنید. «همیشه برای هر مشتری و هر پروژه، یک قرارداد تنظیم کنید.»

خودتان را گرفتار پیدا کردن کامل­­ترین و بهترین نوع قرارداد نکنید. در آغاز می‌­­توانید با یک نمونه قرارداد اولیه، کار خود را شروع کنید؛ اما به یاد داشته باشید که در ادامه و به مرور، متن قرارداد را بهبود دهید.

قرارداد برای فریلنسینگ موفق

فریلنسرهای زیادی هستند که وقت زیادی را صرف جزئیات قراردادها می­­‌کنند؛ در نهایت، توجه زیاد به جزئیات موجب تلف شدن زمانی می­­‌شود که باید صرف پول درآوردن کرد. چیزی که در حال حاضر نیاز دارید، قراردادی عمومی است که برخی قواعد پایه را رعایت کند؛ قراردادی که شرایط مهم برای شما و مشتری را جهت رسیدن به توافق لحاظ کند. در ساده‌­­ترین شکل، قرارداد شما باید شرایط زیر را پوشش دهد:

  • به جای کپی برداری غیر قانونی از آثار دیگران، کار شما باید محصولی اصیل و بکر باشد.
  • اطلاعات اختصاصی مشتری، باید محرمانه باقی بماند.
  • شرایط پرداخت مالی (چه مقدار از مبلغ مورد توافق، در چه مرحله­­‌ای از فرایند انجام کار پرداخت شود.)
  • هنگامیکه مشتری، کار ارائه شده را کامل ارزیابی کرد؛ مسئولیت تمامی فرایندهایی را می­­‌پذیرد که از آن به بعد روی کار انجام می‌­­شود. (مانند چاپ، قرار دادن لوگو روی آن و …)
  • هم شما و هم مشتری حق دارید به وظایف متقابل نسبت به یکدیگر پایان دهید؛ این نکته­­‌ای است که مستلزم به رعایت آن هستید.

داشتن شرایط پایه­­‌ای برای هر پروژه باعث حفاظت از شما می‌­­شود؛ اما مهم‌تر از آن، به مشتری کمک می­­‌کند که نسبت به نحوه‌­­ی کار کردن شما آگاه باشد. هنگامی که متن قرارداد را تنظیم کردید؛ مشتری می­­‌تواند نسخه­­‌ای از آن را چاپ و سپس امضا کند و برای شما نسخه­­‌ی امضا شده را بفرستد. همچنین می‌­­تواند نسخه­­‌ای دیجیتالی از آن را به امضا برساند.

بیشتر بخوانید: برای نقد کردن درآمد ارزی چه روش‌هایی وجود دارد؟

معمولا قرارداد نوشته شده از منظر حقوقی، حرفه­‌ای به حساب نمی‌­­آید و نمونه­­‌های موجود روی صفحات اینترنت، تمام شرایط و موقعیت‌ها را پوشش نمی­­‌دهد. اگر شرایط همکاری پیچیده باشد و قرار است که از یک پروژه، مبلغ زیادی درآمد به دست بیاورید؛ بهتر است که با فردی حقوق­­دان و حرفه­­‌ای مشورت کنید تا قراردادی خاص برای آن پروژه تنظیم شود.

۲. فریلنسر موفق و دریافت مبلغ اولیه از مشتری

عدم پرداخت به موقع حق الزحمه یا تقلب مشتری در معامله، از بزرگترین مشکلاتی هستند که راجع به دنیای فریلنسینگ می­‌شنوید. احتمالا خوش شانس باشید که چنین موقعیتی را تجربه نکنید؛ بدین منظور باید فرایندی ساده برای آغاز پروژه لحاظ کنید.

برای آنکه پرداخت مبلغ توافقی را ۱۰۰% تضمین کنید، باید از مشتری مبلغی را به عنوان پیش پرداخت درخواست کنید. به عنوان قاعده‌­ای سر انگشتی، برای تمامی پروژه­‌هایی که در دست دارید، می‌­توانید ۵۰% مبلغ را پیش از شروع هر کاری، از مشتری درخواست کنید. این درخواست باید در صحبت­‌های اولیه گفته و در قرارداد نوشته شود.

دریافت مبلغ اولیه برای فریلنسینگ موفق

اگر مشتری با این شرایط مشکل داشته باشد، باید برای شما چراغ خطری روشن شود. این احتمال وجود دارد که تا به حال، هیچ قراردادی در حوزه­‌ی خدمات فریلنسری نداشته است؛ با این حال، باید حفاظ خود را نسبت به این شرایط بالا نگه دارید. به او در مورد شرایط پیش پرداخت توضیح دهید؛ که آن برای محافظت از هر دو طرف قرارداد است و اینکه پروژه بدون اعمال این شرط، انجام نخواهد شد. اگر بعد از توضیحات شما، مشتری باز با این شرایط مشکل داشت؛ بیخیال پروژه شوید. احتمالاً از آن دست افرادی نیست که بتوانید با او همکاری داشته باشید.

هنگامی که قرارداد امضا شد و مبلغ پیش پرداخت را دریافت کردید؛ بلافاصله انجام کار را شروع کنید. پس از اتمام پروژه، پیش از آنکه فایل نهایی را به مشتری تحویل دهید، ۵۰% نهایی مبلغ قرارداد را طلب کنید.

این شرایط برای آن است که مشتری به کار انجام شده­‌ی شما دسترسی نداشته باشد؛ یا اینکه پروژه را کنسل کرده و دیگر خبری از او نشود. بنابراین، پیش از آنکه کل مبلغ قرارداد را دریافت کنید، هیچ فایل اصلی و کاملی از نتایج پروژه را برای مشتری ارسال نکنید.

گذاشتن این شرایط ساده و تعهد به انجام آن، به شما این تضمین را می­‌دهد که هیچ وقت، هیچ تقلبی از سمت مشتری صورت نگیرد.

۳. نترسیدن از «نه گفتن»

«نه گفتن» سخت است؛ بخصوص در شرایطی که فردی بخشنده هستید و می­‌خواهید که مردم از همکاری با شما احساس رضایت داشته باشند. نمی‌خواهید که هیچ کس از شما ناامید شود؛ پس به هر روش ممکن، بدون توجه به باری که بر دوش شما خواهد افتاد، به دیگران پیشنهاد کمک می‌دهید.

مهم نیست که چه می‌­کنید و چگونه آن را انجام می‌­دهید؛ در هر صورت، یک نفر را ناامید خواهید کرد. آن فرد می­‌تواند مشتری باشد که نصفه و نیمه پروژه را به او تحویل می­‌دهید، خانواده باشد که به علت کار کردن طولانی مدت از حضور شما بی بهره هستند یا خودتان هستید که استرس کار زیاد را به انتخاب خود، تحمل می‌­کنید.

پس باید نسبت به رد کردن پروژه، در صورتیکه با توانایی­‌های شما هم خوانی نداشته باشد، راحت باشید. برای آنکه بتوانید به خوبی پروژه را ارزیابی کنید، که آیا می‌­توانید آن را انجام دهید یا خیر، این سؤالات را از خود بپرسید:

  • آیا در این زمینه که مشتری از من می­‌خواهد، متخصص هستم؟
  • چرا این پروژه را قبول کنم؟ آیا تعهدی باید در قبال آن بدهم؟
  • چرا باید این پروژه را به لیست پروژه‌­های فعلی خودم اضافه کنم؟

اینکه هر پروژه‌­ای بر سر راه خود را بپذیرید، نتیجه­‌اش آن است که برنامه­‌ی کاری خود را با الزامات و تعهداتی نادرست، کامل کرده‌­اید. شما در این وضعیت دچار استرس و اضطراب می‌­شوید؛ بدترین قسمت ماجرا آن است که هیچ جای خالی برای «فرصت طلایی» خودتان باقی نگذاشته­‌اید.

برای تبدیل شدن به یک فریلنسر موفق نمی­‌توانید به مشتری ایده‌­آل خود جواب مثبت بدهید، مگر آنکه به افراد اشتباه جواب منفی داده باشید. دفعه­ دیگر که یک پروژه نصیب شما شد، قبل از بله گفتن، واقعا موقعیت پیش رو را مورد ارزیابی قرار دهید و سؤالات بالا را بپرسید. با تصمیمی آگاهانه برای آینده‌­ای مطلوب، پروژه را انتخاب کنید.

۴. تمرکز بر تجارت فریلنسینگ موفق خود

اگر تا بدین جای مقاله را دنبال کرده‌­اید؛ می­‌دانید که در مورد تمرکز برای یک فریلنسر موفق و اهمیت آن، در لابه‌­لای سطور این نوشته تاکید شده است. این بخش به ارائه­‌ی نکاتی در این مورد، اختصاص داده شده است.

فریلنسرهای زیادی هستند که مرتبا با مشکل مواجه می­‌شوند و در این مورد سؤال می­‌پرسند. معمولا کار مناسب و کافی پیدا نمی­‌کنند و برای معرفی نام و نشان خود، دچار مشکل هستند. اگر  بر هویت برند خود و نوع پروژه­‌هایی که می­‌گیرید، تمرکز کنید؛ آنگاه از بازاریابی تا دریافت مزد بیشتر و رسیدن به نتیجه‌ی نهایی، همه چیز برای شما آسان‌­تر می­‌شود. یک یا دو خدمتی را که در آن متخصص هستید،  انتخاب کنید؛ در ادامه تنها پروژه­‌هایی را بپذیرید که به این گروه­‌ها مربوط می­‌شوند. باقی موضوعات را بیخیال شوید.

فریلنسر موفق

هنگامیکه نوع خدمات مورد نظر را انتخاب کردید و تخصص لازم را در آن کسب کردید، مطمئن شوید که آن را به برندی شخصی تبدیل کنید.

در وبسایت شخصی خود، هر لغت و عبارتی را، با لغات کلیدی مرتبط با آن تخصص جایگزین کنید. فقط آن نوع فعالیت­‌هایی را که در آن تخصص دارید، در مجموعه نمونه کارهای فریلنسری خود قرار دهید. سپس شروع به تولید محتوا پیرامون خدمات مد نظر کنید؛ ثابت کنید که در آن موضوعات از تخصص کافی برخوردار هستید.
تمام این رویه‌ها، به نوعی بازاریابی همراه با پروژه است؛ در حقیقت هر پروژه‌­ای را که به اتمام می­‌رسانید، ترافیکی از پروژه‌های جدید را به شما هدیه می­‌دهد.

بیشتر بخوانید: ۴ رویکرد برای مدیریت زمان فریلنسر

۵. در ویترین گذاشتن کار درخواستی

در مسیر تبدیل شدن به یک فریلنسر موفق این نکته به نظر با نکته­‌ی قبلی، یعنی تمرکز بر کسب و کار فریلنسری، شباهت دارد؛ اما موضوعی متفاوت است و ارزش بحث کردن دارد.

بسیاری از فریلنسرها اشتباه می­‌کنند و نمونه کارهای خود را با کارها و موضوعات گوناگون پر می­‌کنند؛ هدف واقعی آنها، نشان دادن خود به عنوان متخصص­ در همه­‌ی زمینه­‌ها است.

در حقیقت بین مجموعه نمونه کارهای فریلنسری و آکادمیک تفاوت وجود دارد. نمونه کارهای فریلنسری باید تنها شامل کارهایی باشد که در آن تخصص دارید و می­‌خواهید مشتریانی با پروژه­‌هایی مشابه با آن، پیدا کنید. نمونه کارها می­‌تواند از بین پروژه‌­های انجام شده­‌ی قبلی برای مشتریان یا کارهای شخصی باشد.

فریلنسینگ موفق و نمونه کار

آیا تا به حال شنیده‌­اید که می­‌گویند: «خود را برای شغلی که می­‌خواهی آماده کن، نه شغلی که داری.»

وقتی بحث در مورد نمونه کار می‌شود، باید کارهایی را به نمایش بگذارید که هم رده‌ پروژ‌ه‌­های فریلنسری باشند که می‌خواهید. لزومی ندارد که پروژه‌های در دست اقدام را به نمایش بگذارید.

فرض کنید که متخصص طراحی لوگو هستید. اگر این همان چیزی است که می‌­خواهید با آن شناخته شوید؛ باید تنها پروژه‌هایی را که به طراحی لوگو مربوط می­‌شوند، به عنوان نمونه­‌ی کار خود در معرض دید مشتریان جدید قرار دهید. این همان روشی است که باعث می­‌شود مشتریان احتمالی در بخش طراحی لوگو، شما را به دیگر فریلنسرهای موفق طراحی لوگو، که دارای نمونه­ کارهای متنوع در بخش‌­های مختلف هستند، ترجیح دهند.

در قسمت دوم این مقاله، ادامه‌ی نکات کلیدی مورد نیاز برای تبدسل شدن به یک فریلنسر موفق ، گفته می‌شود.

فروش ارز دیجیتالفروش پرفکت مانیفروش پی پالفروش مسترکارتفروش وب مانیفروش ویزاکارت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب پیشنهادی

فهرست