چگونگی قالب آزمون GMAT

با قالب آزمون GMAT آشنا شوید

امروزه بسیاری برای ادامه تحصیل در کشورهای خارجی به دنبال یادگیری زبان انگلیسی و اخذ مدارک معتبر زبان برای ارائه به دانشگاه‌ها هستند. برای دانشجویانی که در رشته‌های بازرگانی و MBA تحصیل می‌کنند، در دست داشتن مدرک زبان GMAT برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌، امری ضروری است. در ادامه مطلب به چگونگی قالب آزمون GMAT می‌پردازیم. بنابراین اگر دانشجوی MBA و در فکر مهاجرت تحصیلی هستید، این فرصت مناسبی است تا با قالب آزمون GMAT آشنا شوید.

بخش‌های آزمون GMAT

قالب امتحان GMAT در چهار نوع سؤال طراحی می‌شود. این چهار بخش را می‌توان با عناوین رایتینگ تحلیلی، اجتماع استدلال‌ها، ارزیابی کمی و شفاهی مشخص کرد.

در ارزیابی رایتینگ تحلیلی، آزمون‌دهنده باید متنی با محتوای تحلیلی در مورد یک موضوع خاص بنویسد. باید در نظر داشت که متن پاسخ، نباید زبان جدلی داشته باشد و باید به صورت تحلیلی نوشته شود. همچنین آزمون‌دهنده نباید نظرات شخصی خود را در متن بیان کند.

چهار نوع سؤال قالب آزمون GMAT

در بخش ارزیابی اجتماع استدلال‌ها، دانشجویان باید با ترکیب کردن اطلاعاتی از منابع شفاهی، تصویری و آماری، مهارت‌های استدلالی شفاهی و آماری خود را نشان دهند.

در بخش ارزیابی کمی نیز، آزمون‌دهندگان باید موضوع مطرح شده را بصورت کمی بررسی کنند. برای حل مسئله در بخش ارزیابی کمی، دانش‌آموزان باید با استفاده از مباحث بنیادی ریاضی، جبر و هندسه موضوع را تحلیل کنند. همچنین در این بخش، تحلیل دانش‌آموزان باید بر اساس تفسیر عددی نمودارها و جداول موجود تنظیم شوند.

تمرکز اصلی در بخش ارزیابی شفاهی، روی درک مطلب و سنجش مطالب نوشته شده و همچنین دایره لغات آزمون‌دهنده است. آزمون‌دهندگان باید در حد پایه‌ای دانش زبان انگلیسی داشته باشند با این حال، برای پاسخ دادن به سؤال، نیازی به آشنایی با موضوع مورد ارزیابی نیست. در حقیقت با استفاده از دانش پایه‌ای زبان و آگاهی از قالب امتحان GMAT دانشجویان می‌توانند این آزمون را پشت سر بگذارند.

قالب آزمون GMAT

مدیریت آزمون GMAT در بخش‌های گوناگون با یک ساختار مشخص اداره می‌شود. در ابتدای آزمون، دانش‌آموزان با ارزیابی رایتینگ تحلیلی روبه‌رو می‌شوند. دانش‌آموزان برای بیان استدلال‌های خود، در قالب متن، برای سؤال اول ۳۰ دقیقه زمان دارند. بعد از سؤال اول نوبت به بخش اجتماع استدلال‌ها می‌رسد. قالب امتحان GMAT در بخش دوم به صورت ۱۲ سؤال چند بخشی طراحی شده که مدت پاسخگویی به آن ۳۰ دقیقه است. بسیاری از سؤالات بخش اجتماع استدلال‌ها به صورت دو گزینه‌ای (صحیح یا غلط و بله یا خیر) هستند، همچنین برخی از سؤالات نیز سه یا چهار گزینه‌ای هستند. بخش سوم آزمون که ارزیابی کمی نام دارد شامل ۳۷ سؤال چند گزینه‌ای و مدت زمان پاسخ‌گویی به آن ۷۵ دقیقه است. در آخر آزمون نیز به بخش ارزیابی شفاهی می‌رسید. در این قسمت نیز ۷۵ دقیقه فرصت دارید تا به ۴۱ پرسش چند گزینه‌ای پاسخ دهید.

قالب آزمون GMAT بخش کامپیوتری جی مت

زمان کل آزمون ۲۱۰ دقیقه (سه ساعت و نیم) است. آزمون‌دهندگان می‌توانند به مدت ۸ دقیقه پیش از آغاز هر کدام از دو بخش آخر، استراحت کنند.

مدیریت آزمون GMAT

آزمون GMAT مدتی است که دیگر به صورت کاغذی برگزار نمی‌شود. بنابراین آزمون در سنترهای آزمون کامپیوتری گرفته می‌شود. در بخش رایتینگ تحلیلی دانش‌آموزان متن خود را در کامپیوتر می‌نویسند. همچنین در بخش‌های بعدی امتحان، سؤالات روی صفحه نمایش ظاهر و  پاسخ‌های دانش‌آموزان در کامپیوتر ذخیره می‌شود. اگر مهارت‌های کامپیوتر بالایی ندارید نگران نباشید، برای گذراندن این آزمون تنها به مهارت‌های پایه‌ای کامپیوتر نیاز خواهید داشت. نتایج خام آزمون برای بخش‌های چند گزینه‌ای توسط کامپیوتر محاسبه می‌شود. این بخش از سؤالات، ۱۰ نمره از نمره کل آزمون را در بر می‌گیرند. نمره دهی در بخش رایتینگ تحلیلی، توسط اساتید دانشگاهی آموزش دیده و واجد شرایط با مدارک مختلف صورت می‌گیرد. همچنین اپلیکیشن کامپیوتری مخصوصی، روی این نمره نظارت می‌کند. انطباق کامپیوتری، یکی از ویژگی‌های بخش کمی و شفاهی در قالب امتحان GMAT است. نتیجه این امر کنترل بهتر آزمون و میزان دشواری آن است. همچنین بهترین راه برای مطمئن شدن از عادلانه بودن آزمون در هر مرکز است.

بیشتر بخوانید: تاثیر آزمون های زبان انگلیسی کمبریج بر افزایش اعتماد به نفس و انگیزه

بررسی اجمالی تطبیق کامپیوتری GMAT

آزمون GMAT در قالب تطبیق کامپیوتری، میزان دشواری سؤالات را بعد از هر پرسش تعیین می‌کند. به این معنا که اگر به سؤال، پاسخ غلط بدهید پرسش بعدی آسان‌تر خواهد بود و اگر پاسختان صحیح باشد، سطح سؤال اندکی بالا می‌رود. شرکت‌کنندگان آزمون کامپیوتری GMAT، نمی‌توانند حین پاسخ‌گویی، به سؤال قبلی یا بعدی بروند. بنابراین هر سؤال باید در زمان خود و به ترتیب پاسخ داده شود. پس در نظر داشته باشید که وقتی پاسخی را وارد می‌کنید و از آن می‌گذرید، دیگر نمی‌توانید آن را تغییر دهید.

انطباق کامپیوتری قالب آزمون GMAT

در حقیقت در آزمون تطبیقی کامپیوتری، ترتیب سؤالات بر اساس آنچه کامپیوتر مشخص می‌کند قرار می‌گیرد. سؤالات آزمون از بانک نمونه سؤالات که به بخش‌های گوناگون دسته‌بندی شده‌اند انتخاب می‌شوند. به صورتی که ترکیب سؤالات، همیشه یکسان است. همچنین سؤالات موجود در بانک نمونه سؤالات، از لحاظ سطح دشواری، رده‌بندی شده‌اند. بنابراین شرکت‌کننده‌ی موفق، بعد از آن که به تمام سؤالات سخت موجود در بانک سؤالات پاسخ صحیح داد، در نهایت به پرسش‌های آسان می‌رسد. در مقابل، دانش‌جویانی که به سؤالات پاسخ اشتباه می‌دهند سریع‌تر سؤال‌های آسانشان تمام می‌شود.

آمادگی برای قالب آزمون GMAT

قابل پیش‌بینی بودن قالب امتحان GMAT به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا بهتر برای آزمون آماده شوند. در بیشتر آزمون‌های استاندارد، ترتیب سؤالات به صورت رندوم است و عوامل تجربی روی نمره فرد تاثیری ندارد. در مقابل، در امتحان GMAT کارکرد شرکت کننده، دقیق‌تر در نمره نهایی مشخص می‌شود. تمامی این‌ها کمکی برای کسانی است که قصد شرکت در آزمون GMAT را دارند. بسیاری از شرکت‌کنندگان در آزمون، سبک منحصربه‌فرد ترتیب سؤال در آزمون را، از نقاط قوت این امتحان می‌دانند.

آمادگی برای قالب آزمون GMAT

موفقیت در بخش رایتینگ تحلیلی در گرو استفاده از کامپیوتر و سرعت در تایپ کردن است. بعد از این بخش، به سؤال دوم، یعنی اجتماع استدلالی می‌رسید که در آن باید مهارت‌های شفاهی و آماری خود را نشان دهید. بعد از تمام شدن این بخش، دیگر سختی‌های کار را پشت سر گذاشته‌اید و می‌توانید آسوده باشید.

در صورتی که قصد شرکت در این آزمون بین‌المللی را دارید و می‌خواهید هزینه‌ی آزمون را پرداخت کنید روی خدمات نیک پرداخت حساب کنید.

آزمون های بین المللی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب پیشنهادی

فهرست