حیات وحش هندوستان

گوناگونی حیات وحش هندوستان جاذبه طبیعی برای دوست داران طبیعت

بسیاری از گردشگران علاقه دارند تا بازدید از گونه‌های جانوری خاص را در برنامه سفر خود قرار دهند. حیات وحش هندوستان گوناگونی وسیعی دارد و این فرصت را در اختیار توریست‌ها قرار می‌دهد تا جانورانی مانند ببر بنگال، فیل آسیایی و کرگدن را از نزدیک ببینند.

وقتی صحبت از گوناگونی حیات وحش به میان می‌آید کمتر کشوری هست که بتواند با هندوستان رقابت کند. تنوع حیات وحش هندوستان این کشور را در فهرست محبوب‌ترین مقاصد برای گردشگرانی قرار داده که علاقه دارند تا جانوران عجیب و غریب را از نزدیک ببینند. در سراسر این کشور بیش از ۵۱۵ منطقه حفاظت شده حیات وحش و همچنین ۹۹ پارک ملی وجود دارد. از آن‌جایی که این کشور از لحاظ جغرافیایی تنوع بالایی دارد، شرایط آب و هوایی حاکم بر محیط این پارک‌ها نیز بسیار متفاوت هستند. در نتیجه هیچ دو پارکی را نمی‌توان یافت که مشابه یکدیگر باشند. در حقیقت هرکدام از این مناطق محافظت شده و پارک‌ها از لحاظ تنوع زیستی منحصر به‌فرد هستند.

نقاط کانونی حیات وحش هندوستان

نقاط کانونی حیاط وحش در هندوستان

علاوه بر این‌ها سه تا از ۴۳ نقطه کانونی حیات وحش در جهان در کشور هندوستان واقع شده‌اند. این سه نقطه کانونی گهات غربی، هیمالیای شرقی و هند و برمه نام دارند. با توجه به امنیت بالایی که در این مناطق حکم‌فرماست، حیات وحش در این نقاط بدون مشکلی به زندگی خود ادامه می‌دهند. در حقیقت می‌توان گفت خطری این گونه‌ها را تهدید نمی‌کند و در معرض انقراض قرار نمی‌دهد. تنوع این گونه‌های جانوری نیز بسیار بالاست و گونه‌های بی‌شماری از پرندگان و پستانداران را شامل می‌شود. از مهم‌ترین گونه‌های حیات وحش هندوستان می‌توان ببر بنگال، فیل آسیایی، کروکودیل، کرگدن، شیر آسیایی، روباه، گرگ، خرس و افعی را نام برد.

در ادامه مطلب به معرفی چند طبقه از مهم‌ترین و محبوب‌ترین جانوران حیات وحش هندوستان خواهیم پرداخت. پس اگر قصد مسافرت به این کشور پر از شگفتی را دارید و از عاشقان حیات وحش هستید، این مقاله را از دست ندهید.

[irp posts=”۱۰۶۷۶″ name=”سفری مقرون به صرفه در پاییز”]

شکوه و عظمت شیر آسیایی

شیر آسیایی در حیات وحش هندوستان

شیر آسیایی، این گونه باشکوه و زیبا سال‌ها در خطر انقراض بوده است. در سال ۱۹۷۴ جمعیت این جانوران کاهش پیدا کرد و به ۱۸۰ راس رسید. با این وجود به لطف تلاش‌های بی وقفه‌ای که برای نجات این گونه از انقراض به عمل آمد، جمعیت شیرهای آسیایی افزایش پیدا کرد. امروزه تعداد ۴۱۱ راس از این جانور کم‌یاب در پارک بین‌المللی حفاظت شده Gir در شهر گجرات یافت می‌شود. این پارک حفاظت شده منطقه‌ای وسیع است که به نگهداری از این گونه اختصاص داده شده است. این گربه سانان نسبت به گونه آفریقایی خود تفاوت‌های بسزایی دارند.

برای مثال این جانوران از شیر آفریقایی کوچک‌تر بوده و یال کم پشت‌تری دارند. همچنین حفره گوش آ‌ن‌ها به مراتب کوچک‌تر است. میانگین وزن شیرهای آسیایی ماده بالغ در بازه ۱۰۰ تا ۱۲۰ کیلوگرم است. این در حالی است که وزن شیرهای نر به ۲۰۰ کیلوگرم هم می‌رسد. اگر هوش بالای این جانور را در به دام انداختن طعمه به وزنش اضافه کنید درمی‌یابید که شیر آسیایی شکارچی بی‌رقیب در حیاط وحش است. بازدید از این جانور باشکوه در حیات وحش هندوستان یکی از جاذبه‌های گردشگری برای توریست‌ها محسوب می‌شود. نکته جالب توجه دیگر آن است که در پارک بین‌المللی Gir می‌توانید گونه‌های جانوری دیگری که در آن زندگی می‌کنند را نیز مشاهده کنید.

کرگدن هندوستان، نماد قدرت و چالاکی

کرگدن در حیات وحش هندوستان

با حرکت به سمت شمال شرق هندوستان به سرزمین کرگدن‌های تک شاخ خواهید رسید. این گونه کمیاب یکی از شگفتی‌های حیات وحش هندوستان به شمار می‌رود که سالانه توریست‌های بسیاری را به خود جذب می‌کند. این جانوران نیز مانند شیرهای آسیایی زمانی در معرض انقراض بودند. امروزه اما نزدیک به دو سوم از جمعیت این گونه در ایالت آسام هندوستان به حیات خود ادامه می‌دهند.

کرگدن‌های تک شاخ بعد از فیل‌های آسیایی بزرگترین جانوران خشکی در آسیا محسوب می‌شوند. ویژگی‌های اصلی این جانوران پوست خاکستری-قهوه‌ای زمخت و پر چین و چروکشان است. البته شاخ بزرگی که در جلو صورتشان قرار گرفته و به صورت شمشیری دو لبه عمل می‌کند از مهمترین شاخصه‌های این گونه به شمار می‌رود. شاخ کرگدن ظاهری منحصر به‌فرد و جنگجو به این جانور می‌دهد و برای بسیاری از انسان‌ها ارزش بالایی دارد. به همین دلیل است که سالانه کرگدن‌ها توسط افرادی شکار می‌شوند که به دنبال شاخ آن‌ها هستند. کرگدن‌های تک شاخ با اینکه وزن بالایی دارند بسیار چابک هستند. این جانوران شناگران ماهری هستند و همچنین در هنگامی دویدن سرعتشان به ۵۵ کیلومتر بر ساعت هم می‌رسد. بهترین محل برای دیدن کرگدن‌های تک‌شاخ پارک بین‌المللی Kaziranga در ایالت آسام هندوستان است.

[irp posts=”۱۹۷۱۳″ name=”پیشنهاد سفر خارجی در پاییز: زیباترین و پاییزی‌ترین مقاصد گردشگری”]

فیل‌های هندی، غول‌هایی آرام

فیل در حیات وحش هندوستان

با دیدن فیل‌های هندی درمی‌یابید که چرا فیل‌ها همواره از محبوب‌ترین حیوانات در میان انسان‌ها بوده‌اند. فیل‌های آسیایی در مناطقی که پوشش گیاهی آن متناسب با تغذیه‌شان باشد زندگی می‌کنند. این جانوران از درختان برگ‌ریز خشک و تر، علفزارها و درختان همیشه سبز غذای خود را تامین می‌کنند. زیستگاه این جانوران اکثرا مناطق پر آب پوشیده شده از گیاهان مورد علاقه‌شان یعنی علف‌های بلند است. در مقایسه با فیل‌های آفریقایی این جانوران نسبتا از نظر جثه کوچکتر هستند. اما خرطوم آن‌ها از گونه‌های آفریقایی بلندتر بوده و جمجمه پهن‌تری نیز دارند.

فیل‌های هندی نر بزرگتر از ماده‌ها بوده و معمولا تا ارتفاع ۳/۵ متر و وزن ۳۰۰۰ کیلوگرم رشد می‌کنند. حیات وحش هندوستان از این گونه جانوری بسیار غنی است. با این حال بهترین مکان‌ها برای نظاره این غول‌های آرام پارک‌های بین‌المللی Bandipur، Nagarhole و Jim Corbett است.

بیشتر بخوانید: باغ سنگی چندیگر در هند محصول خلاقیت و علاقه به محیط زیست

ببر بنگال، استاد استتار و شکار

ببر بنگال در حیات وحش هندوستان

وقتی صحبت از شکار به میان بیاید هیچ جانوری نمی‌تواند با ببر بنگال مقابله کند. پوست راه راه زرد و نارنجی این گربه سانان به آن‌ها اجازه می‌دهد تا به خوبی در محیط پنهان شوند و در زمان مناسب حمله را آغاز کنند. برای این شکارچیان ماهر هیچ طعمه‌ای بیش از حد بزرگ یا دور از دسترس نیست. ببر بنگال به راحتی می‌تواند جانوران عظیمی چون بوفالو یا گوزن را شکار کند.

وزن ببرهای بنگال نر به‌طور میانگین ۲۵۰ کیلوگرم است در حالی که ببرهای ماده حدودن بین ۱۰۰ تا ۱۰ کیلوگرم وزن دارند. این جانوران معمولا در سرزمین‌هایی با پوشش گیاهی استوایی یا علف زارها زندگی می‌کنند.  از پارک‌های بین‌المللی هندوستان که در آن می‌توان این جانوران را از نزدیک مشاهده کرد می‌توان Ranthambore، Bandhavgarh و Corbett را نام برد.

بازدید از حیات وحش هندوستان تنها دلیل سفر یه این کشور نیست. هندوستان پر از ناشناخته‌هایی است که همواره گردشگران را از سراسر جهان به خود جلب می‌کند. با نیک پرداخت همراه باشید تا شما را با دیگر جاذبه‌های دیدنی هند آشنا کنیم.

خرید بلیطرزرو هتل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب پیشنهادی

فهرست