بلک فرایدی چیست؟

بلک فرایدی یا جمعه سیاه چیست و چرا به این نام مشهور شد؟

واژه جمعه سیاه در نگاه اول بیشتر شبیه به یک روز تاریخی نحس و شوم است که انگار قرار است یک واقعه تلخ و غم‌انگیز را یادآوری کند؛ ماجرا در واقعیت اما اصلا این‌چنین نیست! بلک فرایدی یا روز جمعه سیاه اتفاقا یکی از روزهایی است که مردم بسیاری از کشورها از جمله شهرهای ایالات متحده تمام سال را به انتظار آمدنش می‌نشینند. از صاحبان کسب‌وکارها و مشاغل کوچک، مستقل و اینترنتی گرفته تا مغازه‌دارها، بازاری‌ها و عاشقان خرید کردن، همگی از فرصتی که این روز در اختیار آن‌ها می‌گذارد، به خوبی استفاده می‌کنند؛ یا حداقل سعی می‌کنند که این کار را انجام دهند.

از آن‌جایی که ما ایرانیان برای هر واژه و رویداد، یک معادل فارسی هم داریم، بسیاری از پلتفرم‌های ایرانی از بلک فرایدی (Blackfriday) با عنوان حراجمعه استفاده می‌کنند. البته حراجمعه‌ها تقریبا همیشه در چارچوب یک حراجی آنلاین باقی می‌مانند، اما ماجرای Black Friday کلا با هرچیز دیگری تفاوت دارد. اصلاح جمعه سیاه برای اولین‌بار در اوایل ۲۰۰۰ میلادی و در رابطه با وبسایت‌های فروشگاهی آنلاین مورد استفاده قرار گرفت. از آن‌جایی که این اصطلاح به سرعت در سطح اینترنت و بین کاربران دنیای خریدهای اینترنتی رایج شد، خرده‌فروشان سنتی که با روش‌های قدیمی محصول می‌فروختند هم تسلیم این موج همه‌گیر شدند.

اما داستان جمعه سیاه فقط به همین چندخط تعریف مختصر و دنیای مردم آن‌طرف دنیا محدود نمی‌شود. در ادامه این مطلب می‌خوانید که بلک فرایدی دقیقا یعنی چه و تاریخچه آن به صورت دقیق از کجا، چه کسانی و چه اهدافی ریشه می‌گیرد. آیا خرده‌فروشان آنلاین می‌توانند روی گستردگی این فصل خرید ویژه حساب ویژه‌ای باز کنند؟ آیا جمعه سیاه برای ایرانیان هم وجود دارد و اگر پاسخ مثبت است، چه تاریخی را باید برای آن در نظر گرفت؟ با ما همراه باشید تا پاسخ تمامی این سوالات مهم را بررسی کنیم و پرونده سیاه‌ترین جمعه سال را با خریدهای باورنکردنی ببندیم!

جمعه سیاه چیست؟

جمعه سیاه مشخصا به روز بعد از جشن شکرگزاری (thanksgiving) گفته می‌شود که در واقع به معنای شروع فصل کوتاه اما هیجان‌انگیز تعطیلات و خرید کردن است. شاید پیش خودتان بگویید که مگر خرید کردن هم جشن گرفتن و منتظر بودن می‌خواهد؟ پاسخ ما به سوال مهم شما این است که این خرید کردن با همه خرید کردن‌های دنیا فرق می‌کند؛ اصلا به همین دلیل است که روز بلک فرایدی را به عنوان طلایی‌ترین روز سال برای خرید کردن‌ها مخصوصا خریدهای اینترنتی می‌نامند.

مهم‌ترین پارامتر روز بلک فرایدی برای خرید کردن در این است که مردم می‌توانند انواع محصولات مورد نظرشان با قیمت‌های تکرارنشدنی بخرند. احتمالا هرگز پیش نمی‌آید که بتوان محصولات برند اپل را با قیمتی بسیار کمتر از ارزش واقعی آن خرید؛ دلیل ما برای انتخاب واژه تکرارنشدنی در جمله قبلی به همین دلیل بود. عاشقان خرید می‌توانند تمام سال منتظر بمانند تا در روز جمعه سیاه با ارزان‌ترین قیمت ممکن هر آن‌چیزی که می‌خواهند را بخرند.

تاریخ شروع این رویداد مهم و دوست‌داشتنی که کمتر کسی از خیر تخفیفات و پیشنهادات آن می‌گذرد، برای امسال ۲۶ نوامبر یعنی ۵ آذر ۱۴۰۰ است. بلک فرایدی همیشه در شامگاه چهارمین و آخرین پنجشنبه نوامبر هرسال اتفاق می‌افتد و بسیاری از خرده‌فروشان برای ارائه وسوسه‌انگیزترین تخفیفات و بیشترین فروش‌های خود دورخیز می‌کنند. ادامه این مطلب را از دست ندهید تا به صورت مفصل به بلک فرایدی ۱۴۰۰ در ایران هم بپردازیم.

تاریخچه جمعه سیاه؛ چرا به این نام خوانده می‌شود؟

فیلادلفیا، پنسیلوانیا، دهه ۵۰ میلادی؛ جایی که عبارت جمعه سیاه یا بلک فرایدی برای اولین‌بار به زبان آمد و مورد استفاده قرار گرفت. آن سال‌ها جمعیت بسیار زیادی برای خرید کردن در آخرین جمعه نوامبر راهی منطقه خرید فیلادلفیا می‌شدند و جمعیت آن‌ها از دور بیشتر شبیه به یک توده سیاه در حال حرکت به نظر می‌رسید. افسران پلیس ایالات متحده در آن زمان از عبارت جمعه سیاه برای توصیف روز بلک فرایدی استفاده می‌کردند. این جمعیت خیلی زیاد آن‌قدر حجیم و غیر قابل کنترل شد که چیزی جز تصادف اتومبیل‌ها، دعواهای شدید و هرج‌ومرج به چشم نمی‌آمد.

یک آگهی و ادامه داستان

اما بیایید به ۱۱ سال بعد از سال ۱۹۵۰ برویم؛ به ۱۹۹۶ و آگهی‌هایی که توسط Earl Apfelbaum به چاپ می‌رسید. آقای آپفل‌باو که یکی از فروشندگان تمبرهای کمیاب و عتیقه در فیلادلفیا بود، از عنوان بلک فرایدی برای یکی از آگهی‌های فروش استفاده کرده بود. سال‌ها گذشت و گذشت تا اینکه در دهه ۸۰ میلادی، دیگر تقریبا تمام پنسیلوانیا از این عبارت استفاده می‌کردند؛ البته این استفاده از این عبارت فراتر از مرزهای ایالتی آمریکا رفت و از سال ۲۰۰۰ به بعد، در همه‌جای دنیا مورد استفاده قرار گرفت.

خرده‌فروشان موافق واژه جمعه سیاه نبودند

خرده‌فروشان به هیچ‌عنوان با پذیرفتن عبارت بلک فرایدی موافق نبودند؛ از نظر آن‌ها ترکیب جمعه سیاه یادآور رویدادهای واقعا سیاهی بود که در تاریخ ایالات متحده حک شده بودند. آن‌ها عقیده داشتند که انتخاب عنوان بلک فرایدی می‌تواند تمام اتفاقات بد آن روزهای سیاه را جمع کند و هربار که کسی اسم جمعه سیاه را به زبان می‌آورد، حس خوبی نداشته باشد؛ آن روزهای واقعا سیاه این‌ها اتفاقات بودند:

  • دوشنبه سیاه (۱۹ اکتبر ۱۹۸۷): وحشتناک‌ترین افت بازار سهام در تاریخ ایالات متحده که باعث کاهش ۲۲ درصدی شاخص داوجونز شد.
  • پنجشنبه سیاه (۲۴ اکتبر ۱۹۲۹): سقوط بازار سهام ایالات متحده که از آن به عنوان یکی از بزرگترین رکودهای تاریخ یاد می‌شود.
  • جمعه سیاه (۲۴ سپتامبر ۱۸۶۹): اولین سقوط بازار طلای ایالات متحده در این روز رخ داد. در آن سال طلا یکی از بازارهای تجاری اولیه و نبض تپنده اقتصاد آمریکا تلقی می‌شد؛ همه سرمایه‌گزاران با هر سطحی از درآمد ورشکست شدند.

حسابداری و طرح یک داستان قابل هضم

تلاش‌ها برای عادی‌سازی بلک فرایدی و دور ساختن عنوان این روز از روزهای سیاه تاریخی در تقویم ایالات متحده ادامه داشت تا اینکه خرده‌‍‌فروشان خودشان دست به کار شدند. زبان دنیای تجارت در دنیای حسابداری با دو رنگ قرمز و سیاه آمیخته شده است؛ زیان‌ها معمولا با جوهر قرمز و سود یا درآمدها با جوهر سیاه ثبت می‌شوند. خرده‌فروشان هم با تکیه بر همین منطق حسابداری، عنوان جمعه سیاه را منطقی، مثبت و نویدبخش درآمدهای بیشتر جلوه دادند. در نهایت هم عبارت بلک فرایدی یا جمعه سیاه رنگ‌وبویی مثبت و مطلوب به خود گرفت و همگی متفق‌القول این اصطلاح را به رسمیت شناختند.

بلک فرایدی
فیدلادلفیا، پنسیلوانیا؛ تصویری از جمعیت مردم در مرکز خرید

چرا بلک فرایدی برای خرده‌فروشی‌های آنلاین مهم است؟

خرده‌فروشان به طور سنتی برای فصل خرید پیش از کریسمس فروش انواع محصولات از لوازم الکترونیکی گرفته تا اسباب‌بازی‌ها را شروع می‌کنند. این فروشندگان معمولا ساعت ۵ صبح را به عنوان یک زمان مناسب برای شروع فروش محصولاتشات در نظر می‌گیرند اما با شدت گرفتن و جنون‌آمیز شدن دنیای خریدهای اینترنتی اوضاع کمی دستخوش تغییرات شده است.

برای مثال در سال ۲۰۱۸ همگی شاهد یک رکوردشکنی تاریخی در دنیای خریدهای اینترنتی با حجم معاملات ۶.۲ میلیارد دلاری بودند؛ حجم فروشی که نسبت به سال پیش یعنی سال ۲۰۱۷ حدود ۲۳ درصد رشد فزاینده داشت. با عبور کاربران از دنیای خریدهای حضوری و رسیدن به دنیای اینترنتی، معاملات آنلاین قبل از تعطیلات و روز بلک فرایدی فرصتی منحصربه‌فرد و استثنایی را برای خرده‌فروشان فراهم کرده‌اند.

حرکت به سوی فروش بیشتر

اکثر خریدارانی که در روز بلک فرایدی به فروشگاه‌های اینترنتی برای خرید کردن می‌روند، از گوشی‌های موبایل برای این کار استفاده می‌کنند. از طرفی یک بررسی نشان می‌دهد که احتمال خریدهای آنلاین در بلک فرایدی در مقام مقایسه با دیگر جمعه‌های سال حدود ۶ برابر بیشتر است.

طبق یک آمار معتبر، خرده‌فروشان به ترتیب ۲۴۰ و ۳۸۰ درصد افزایش درآمد را در روزهای جمعه سیاه و سایبر ماندی تجربه می‌کنند؛ این واقعا شگفت‌انگیز نیست؟ بلک فرایدی در مقایسه با یک روز عادی، با حدود ۲۲۰ درصد ترافیک بیشتر همراه است؛ البته این میزان ترافیک اینترنتی برای روز سایبر ماندی برابر با ۱۵۵ درصد گزارش شده است.

بیش از ۷۰ درصد خریداران در دنیای خریدهای اینترنتی از خرده‌فروشانی که ارسال محصولات را به صورت رایگان انجام می‌دهند، استقبال می‌کنند. تمام دوره ۵ روزه فصل خرید (از دوشنبه تا جمعه) که در تعطیلات اتفاق می‌افتد، ایده‌آل‌ترین زمان برای خرده‌فروشان است تا دستی روی حساب‌و‌کتاب‌های‌شان بکشند.

بلک فرایدی
جمعه سیاه بهترین گزینه برای مشتری و فروشنده است؛ مشتری از بیشترین تخفیف استفاده می‌کند و فروشنده هم از حجم فروش بالایی بهره‌مند می‌شود.

آماده‌سازی کسب و کار برای بلک فرایدی

بلک فرایدی در اصل به یک دوره زمانی ۵ روزه گفته می‌شود که در آخرین جمعه نوامبر هرسال اوج می‌گیرد. برای حضور موفق در این دوره ۵ روزه که در واقع یک فصل کوتاه خرید در سرتاسر دنیاست، لازم است تا چندین استراتژی مهم را در نظر گرفت:

  • به چشم بیایید: خرده‌فروشان آنلاین که برای یک حجم فروش وحشتناک آماده می‌شوند، از ابزارهای مختلفی برای هدایت مشتریان به سوی آفرها و پیشنهادات ویژه استفاده می‌کنند. برای مثال استفاده از عکس‌ها و بنرهای ابرقهرمانان معروف برای برجسته‌تر کردن پیشنهادات ویژه می‌تواند ایده خوبی باشد.
  • اگر از من خرید کنید، چه اتفاقی می‌افتد: به این سوال مهم مشتریان پاسخ دهید، که خرید کردن از فروشگاه شما چه سودی می‌تواند برای آن‌ها داشته باشد. با ارائه تخفیفات و پیشنهاداتی که افراد را برای خرید کردن تشویق می‌کنند، مشتریان را به سمت خود بکشانید.
  • تحریک عاطفی: به افرادی که سراغ فروشگاه شما می‌آیند، اطمینان بدهید که آن‌ها هیچ تفاوتی با مشتریان عادی شما ندارند؛ به آن‌ها بگویید که خرید کردن در فروشگاه شما به راحتی امکان‌پذیر است و کافی است تا برای شروع، روی فلان دکمه کلیک کنند. یک پنجره مخصوص پشتیبانی، یک بخش ویژه برای پاسخ به سوالات و یک بخش مخصوص برای اهدای جوایز و تخفیفات هم در نظر بگیرید تا مشتریان بالقوه به شما اعتماد کنند.

خرید آنلاین و تخفیف‌های جمعه سیاه

محبوب‌ترین معاملات جمعه سیاه معمولا حول لوازم الکترونیکی مثل تلویزیون، سیستم‌های کامپیوتری، تبلت و کنسول‌های بازی می‌چرخند. این در حالی است که بعضی از خریداران مایل هستند تا ساعت‌های زیادی را در صف منتظر بمانند تا بهترین فرصت‌ها را از آن خود کنند. البته ناگفته نماند که اکثر کاربران ترجیح می‌دهند تا به جای خرید کردن حضوری از قابلیت فروش‌های آنلاین استفاده کنند.

برای استفاده هرچه بهتر از فرصت‌های ایده‌آل خریدهای اینترنتی بهتر است تا قبل از شروع فصل خرید، سایت‌های مورد نظرتان را لیست کنید تا در اولین فرصت برای خریدهای ایده‌آل خود اقدام کنید. البته با به وجود آمدن فرصتی با عنوان سایبر ماندی، افرادی که از جمعه سیاه جا مانده‌اند، می‌توانند خریدهای خود را به سرانجام برسانند. البته آخرین فرصت برای افرادی که از بلک فرایدی و سایبر ماندی جا مانده‌اند، می‌تواند دوشنبه سبز (Green Monday) باشد؛ این دوشنبه در واقع دومین دوشنبه ماه دسامبر است و می‌توان از تخفیف خرید خوبی در آن روز بهره‌مند شد.

تاریخ شروع بلک فرایدی ۱۴۰۰ در ایران

همان‌طور که گفته بودیم، ۵ آذر ۱۴۰۰ برابر با ۲۶ نوامبر ۲۰۲۱ تاریخ شروع بلک فرایدی در ایران است. برخلاف تقویم میلادی که جمعه سیاه در آن به عنوان آخرین جمعه ماه نوامبر محسوب می‌شود، این روز در تقویم امسال به عنوان اولین جمعه آذرماه ثبت شده است. آیا برای خریدهای با تخفیف‌های باورنکردنی در سایت‌های خارجی و حراجمعه‌ها آماده هستید؟

بلک فرایدی
تصویری از ازدحام و رفت‌وآمد مردم در روز بلک فرایدی

تخفیفات بلک فرایدی ۲۰۲۱

فروشگاه‌های آنلاین معتبر بسیاری در سال ۲۰۲۱ دست به کار شده‌اند تا بهترین محصولات را با بیشترین تخفیف و کمترین قیمت ممکن به مشتریان عرضه کنند؛ برای مثال چند محصول زیر که توسط پلتفرم‌های معروف ارائه شده‌اند را در نظر داشته باشید:

جمع‌بندی

حالا که با مفهوم، تاریخچه و دنیای وسیع بلک فرایدی آشنا شدید، بهتر است تا یک‌راست و مستقیم به سراغ خرید از سایت های خارجی برای استفاده از تخفیفات این روز برویم. بسیاری از کاربران دنیای مجازی و از همه مهم‌تر عاشقان خریدهای اینترنتی در ایران هرساله با حسرت از روز جمعه سیاه به راحتی عبور می‌کنند. مهم‌ترین دلیل ان‌ها برای خرید نکردن از سایت‌های خارجی در این فرصت استثنایی، مشکل در مرحله پرداخت با کارت بانکی ایرانی است.

اما خبر خوب برای همه کاربران ایرانی که دوست دارند پرداخت خریدهای هیجان انگیز با تخفیفات استثنائی خود در جمعه سیاه که بعضی از آن‌ها تا ۹۰ درصد هم آف می‌خورند انجام دهند، استفاده از پلتفرم نیک پرداخت است. مجموعه حرفه‌ای و مطمئن نیک پرداخت با فراهم کردن شرایطی مناسب برای کاربران، امکان خرید از هر سایت خارجی را در اختیار آن‌ها می‌گذارد.

برای استفاده از این قابلیت‌ها و خرید از طریق درگاه پی پال کافی است تا روی لینک خرید با پی پال در نیک پرداخت کلیک کنید و از فراموش‌نشدنی‌ترین جمعه سال لذت ببرید! فراموش نکنید که نیک پرداخت پرداخت شما از دیگر سایت‌های پذیرنده درگاه‌های ویزا و مسترکارت، پرفکت مانی و وب مانی را نیز انجام خواهد داد و می‌توانید پیش از ثبت سفارش از مشاوره متخصصین فروش ما استفاده کنید.

بلک فرایدی
برای پرداخت آسان و تکمیل خرید خود کلیک کنید
خرید از سایت های خارجی

۲ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • علیرضا محسنی
    اردیبهشت ۳, ۱۳۹۸ ۱۵:۲۶

    بسیار جالب و عالی بود
    مرثی از شما

    پاسخ
  • ممنون از مطلب مفیدی که در سایتتون قرار دادین. استفاده از نکاتی که نوشتین، میتونه خیلی بهمون کمک کنه. اعتقادم اینه که باید از سایت هایی که محتواهای خوب دارن، حمایت بشه. من صاحب سایت برچسب هستم. در صورت تمایل می تونیم در زمینه رپورتاژ رایگان با هم تعامل داشته باشیم؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب پیشنهادی

فهرست