مقایسه دو آزمون GMAT و GRE

مقایسه دو آزمون GMAT و GRE

در این مطلب به مقایسه دو آزمون GMAT و GRE می‌پردازیم که هر دو برای ورود به دانشگاه‌های معتبر جهان طراحی شده‌اند. GMAT آزمون پذیرش مدیریت تحصیلی و GRE آزمون سوابق تحصیلی است. در نگاه کلی می‌توان گفت که GMAT بیشتر برای دانشجویان رشته‌های مدیریت و تجارت مناسب است در حالی که GRE دامنه وسیع‌تری را شامل می‌شود. برای اطلاع از جزییات بیشتر با نیک پرداخت همراه شوید. همچنین در صورتی که قصد شرکت در هر یک از این آزمون‌ها را دارید می‌توانید از صفحه پرداخت هزینه آزمون GMAT یا پرداخت هزینه آزمون GRE، هزینه شرکت در این آزمون‌ها را بپردازید.

اعتبار دو آزمون GMAT و GRE در رشته‌های بازرگانی

در مقایسه دو آزمون GMAT و GRE به بررسی میزان اعتبار آن‌ها می‌پردازیم. بیشتر مدارس و دانشگاه‌های بازرگانی و تجارت و حتی مراکزی که بالاترین رتبه‌های آموزشی را دارند نتایج هر دو آزمون را می‌پذیرند. البته بیشتر دانشجویان مشتاق این رشته‌ها، آزمون GMAT را انتخاب می کنند. می‌توان گفت که تقریبا همه ۲۵۰۰۰۰ شرکت‌کننده این امتحان می‌خواهند در مقاطع تحصیلات تکمیلی رشته‌های تجارت تحصیل کنند و این در حالی است که هر سال ۶۵۵۰۰۰ نفر در آزمون GRE‌ شرکت می‌کنند و تنها سه درصد یا کم‌تر از آنان تصمیمم دارند تا در این رشته‌ها تحصیل کنند یعنی حدود ۲۰۰۰۰ نفر در سال. در واقع نسبت دانشجویان رشته‌های تجارت در GMAT‌ به GRE سیزده به یک است. با مشاهده پروفایل‌های کلاسی مراکز آموزشی تجارت به وضوح می‌توان این تفاوت را مشاهده کرد چرا که تمرکز اصلی آن‌ها روی آزمون GMAT‌ است و اغلب میانگین افراد پذیرفته شده در آزمون GRE را منتشر نمی‌کنند.

آزمون بین المللی

لغو درخواست مدرک دو آزمون GMAT و GRE

در اغلب مراکز آموزشی تجارت، استانداردهای سفت و سختی برای آزمون‌های پذیرش وجود دارد. در برخی از مراکز با این مشکل مواجه هستیم که هیچ یک از این دو آزمون را قبول ندارند برخی از مراکز هم در صورتی که دانشجویان شرایط ویژه‌ای داشته باشند و پیش نیازشان خوب باشد اجباری به داشتن مدرک این آزمون‌ها ندارند. به عنوان نمونه  از سال ۲۰۱۱ به بعد برای کسانی که قصد دارند در دانشگاه  New York University’s Stern School of Business رشته MBA بخوانند دیگر این مدارک پذیرفته نیست. متقاضیانی که علاقه مند به تحصیل در دانشگاه The Rutgers University School of Business هستند در صورتی که تا ماکسیمم مقطع تحصیلی خود درس خوانده باشند و یا ۸ سال سابقه مدیریت داشته باشند دیگر نیازی به ارائه مدرک آزمون نیست.

بیشتر بخوانید: با قالب آزمون GMAT آشنا شوید

تفاوت دو آزمون GMAT و GRE

در ادامه مقایسه دو آزمون GMAT و GRE به بررسی تفاوت‌های آنان می‌پردازیم. هر دو آزمون در بررسی بسیاری از مهارت‌های یکسان با یکدیگر اشتراک دارند، اما تفاوت‌های اساسی آنان در ساختار، محتوا، سیاست‌های کلی و نحوه نمره دهی است. هر دو امتحان با بخش analytical writing آغاز می‌شوند اما در GRE این بخش شامل دو قسمت ۳۰ دقیقه‌ای می‌شود در حالی که GMAT‌ تنها یک قسمت را به آن اختصاص داده است. سوالات استدلال اساسی که به بررسی و ارزیابی اطلاعات می‌پردازد در حدود یک سوم از سوالات GMAT دیده می‌شوند اما GRE فاقد چنین پرسش‌هایی است. در هر دو آزمون شرکت‌کنندگان با استفاده از کامپیوتر امتحان می‌دهند، GRE‌ این امکان را به آنان می‌دهد تا از روی سوالاتی که شک دارند رد شوند و در صورت داشتن زمان اضافه به آن‌‌ها بازگردند و یا پاسخ‌ها را عوض کنند، اما در امتحان GMAT‌ باید سوالی که پیش رویتان است را پاسخ دهید تا سوال بعد به شما نشان داده شود و امکان تغییر جواب‌ها وجود ندارد.

زمان برای آزمون GRE‌، سه ساعت و ۴۵ دقیقه در نظر گرفته شده و هزینه شرکت در آن ۱۹۵ دلار است. برای شرکت در آزمون GMAT‌ باید ۲۵۰ دلار پرداخت کنید و در ۳ ساعت و ۳۰ دقیقه امتحان شما به پایان خواهد رسید.

میانگین نمرات فارغ‌التحصیلان رشته‌های تجارت در آزمون GRE

در روش مورد استفاده در گزارش U.S. News & World برای رتبه‌بندی مراکز آموزش تجارت، نمرات GMAT در نظر گرفته شده است و اثری از نمرات GRE در آن دیده نمی‌شود. احتمالا این دلیل اصلی آن است که بسیاری از مراکز آموزشی مربوط به این رشته‌ها هیچ‌گاه اطلاعات نمرات GRE‌ پذیرفته‌شدگان را اعلام نمی‌کنند و بدین‌ترتیب می‌توانند بدون نگرانی از رتبه‌‌بندی خود دانشجویانی با نمرات کم‌تر را بپذیرند. U.S. News در حال حاضر با توجه به وضعیت مذکور در تلاش است تا شیوه‌اش را اصلاح کند اما در حال حاضر دانشجویان باید مراکزی را انتخاب کنند که اعلام کرده‌اند آزمون GRE‌ را نیز به عنوان دومین آزمون پذیرا هستند.

GRE

بررسی اعتبار GRE

تحقیقات بسیار کمی در مورد GRE به عنوان پیش‌بینی‌کننده موفقیت مدارس تجارت انجام شده است، اما یک نمونه از آن‌ها پایان‌نامه دکترایی است که با موضوع مطرح شده توسط Charles Blake Bedsole سال ۲۰۱۳ در دانشگاه University of Georgia نوشته شده است. او ۷۴۹ دانشجو را در ۳ موسسه مختلف مورد بررسی قرار داد و مشخص شد که این آزمون تاثیر بسیاری در معدل کلی رشته MBA‌ دارد.

انتخاب آزمون مناسب

در ادامه مقایسه دو آزمون GMAT و GRE به متقضایان ادامه تحصیل در رشته‌های تجارت توصیه می‌کنیم که با امتحان کردن نسخه‌های تمرینی هر دو و ارزیابی توانایی‌های خود و رشته مورد علاقه‌‌شان از بین این دو انتخاب کنند. هدف خود را انتخاب کنید و سپس ابعاد همه جانبه را بسنجید. بیشتر مشاوران پذیرش در این دانشگاه‌ها معتقد هستد که GMAT‌ گزینه مناسب‌تری برای متقاضیان تحصیل در رشته‌های تجارت است اما دانشجویانی که با آن مشکل دارند می‌توانند در GRE‌ شرکت کنند، زیرا همانگونه که اشاره کردیم نمرات GRE‌ پذیرفته‌شدگان تاثیری در رتبه‌بندی دانشگاه‌ها ندارد (البته این بدان معنی نیست که دانشگاه‌ها هر نمره‌ای را قبول می‌کنند بلکه کار کمی آسان‌تر است). در مقایسه دو آزمون GMAT و GRE پیشنهاد می‌کنیم آزمونی را انتخاب کنید که فکر می‌کنید در آن نمرات بالاتری را کسب می‌کنید.

آزمون های بین المللی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب پیشنهادی

فهرست