برترین جاذبه های گردشگری استانبول

جاذبه های گردشگری استانبول که شهرت جهانی دارند

استانبول شهری فرهنگی و تاریخی است، که ترکیب این دو عنصر باعث زیبایی و هیجان بسیار این شهر شده است. برترین جاذبه های گردشگری استانبول پذیرای گردشگران و علاقمندان تاریخ و فرهنگ کشور ترکیه از سراسر جهان هستند. این شهر در دوران نوسنگی بنا شده و امروزه شهر مدرنی است که به دلیل وجود مساجد، قصرهای سلطنتی و کلیساها و بازارهای باستانی، به میراث تاریخی خود پایبند است. قرار گرفتن بزرگ‌ترین شهر ترکیه بین شرق و غرب جهان، همه بازدیدکنندگان را به خود جذب می‌کند. در ادامه برترین جاذبه های گردشگری استانبول را به‌طور متخصر به شما معرفی می‌کنیم.

۱. برج گالاتا

برج گاتالا از برترین جاذبه های گردشگری استانبول

برج گالاتا با ۶۷ متر ارتفاع، بر فراز استانبول فرمانروایی می‌کند و مناظر بی‌نظیری از شهر قدیمی استانبول و محیط اطراف آن ارائه‌ می‌دهد. این برج سنگی قرون وسطی، که در قدیم به برج مسیح معروف بود، در سال ۱۳۴۸ ساخته شد و در آن زمان بلند‌ترین ساختمان استانبول بود. این برج هنوز هم با قامت بلندش بر فراز شهر استانبول ایستاده و در طی قرن‌ها بارها بازسازی شده است. زمانی از این برج به عنوان برج مراقبت برای تشخیص آتش سوزی استفاده می‌شد. امروزه در قسمت فوقانی برج در طبقه نهم، یک کافه و یک رستوران وجود دارد، که هر دو با آسانسور قابل دسترس هستند و از آن‌جا می‌توان مناظر خیره‌کننده‌ای را مشاهده کرد.

۲. موزه‌ی باستان‌شناسی استانبول

موزه‌ی باستانشناسی از برترین جاذبه های گردشگری استانبول

یکی از مهمترین موزه‌های ترکیه، موزه باستان‌شناسی استانبول است، که در واقع از سه موزه‌ی باستان‌شناسی، موزه‌ی شرق باستان و موزه‌ی هنرهای اسلامی تشکیل شده است. این سه موزه در مجموع بیش از یک میلیون عتیقه از تمدن‌های سراسر جهان را در خود جای داده‌اند. این موزه در سال ۱۸۹۱ به عنوان اولین موزه‌ی ترکیه در قصر توپکاپی تأسیس شد. قدمت موزه هنرهای اسلامی به سال ۱۴۷۲ می‌رسد. این موزه‌ها شامل هزاران آثار با ارزش، از جمله تابوت اسکندرکبیر است.

بیشتر بخوانید: بهترین هتل های میدان تقسیم استانبول را می‌شناسید؟

۳. کلیسای کورا

کلیسای کورا از برترین جاذبه های گردشگری استانبول

یکی از برترین جاذبه های گردشگری استانبول، کلیسای کورا است. مسیر توریستی کلیسای کورا ممکن است کمی فرسوده باشد، اما بازدیدکنندگان می‌گویند که این هنر زیبای مربوط به عصر بیزانس، ارزش سختی مسیر رسیدن به آن را دارد. موزاییک‌های مجلل و نقاشی‌های دیواری، تصویر زندگی عیسی و مادرش، مریم را نشان می‌دهند. این کلیسا به نام کلیسای نجات‌دهنده‌ی مقدس معروف بوده  که یکی از زیباترین آثار باقیمانده معماری بیزانس است. در زمان کنستانتین، کلیسای کورا در سال‌های اولیه یک صومعه بود؛ چند قرن بعد، این کلیسا به یک مسجد تغییر کرد و در سال ۱۹۴۸ به موزه تبدیل شد.

۴. آب‌انبار اسیلیکا سیسترن

آب‌انبار اسیلیکا سیسترن از برترین جاذبه های گردشگری استانبول

آب‌انبار اسیلیکا سیسترن در واقع سرداب کلیسایی است که در قرن ششم میلادی به دستور امپراتور روم ساخته شده و محل تامین آب قصر و ساختمان‌های مهم شهر قسطنطنیه بوده است. بازدید کننده‌ها از تکنولوژی مورد استفاده رومیان باستان در ساختن این معماری عجیب، بسیار شگفت زده می‌شوند. این آب‌انبار زیرزمینی، در چند قدمی مسجد آبی که در قرن سوم به عنوان کلیسا ساخته شده بود، بنا شده است. این آب‌انبار به کاخ غرق شده معروف است که می‌تواند تا ۷۶ هزار متر مکعب آب را در خود نگه‌دارد. از این آب‌انبار در سال ۱۹۶۳ به عنوان یکی از لوکیشن‌های فیلم از روسیه با عشق، فیلمبرداری شد.

۵. کاخ دولماباغچه

کاخ دلمه‌باغچه از برترین جاذبه های گردشگری استانبول

لوکس، قهوه‌ای و زیبا فقط برخی از صفت‌هایی است که برای توصیف کاخ دولماباغچه مورد استفاده قرار می‌گیرد، که با قصر ورسای فرانسه قابل مقایسه است. پر‌زرق و برق‌ترین کاخ ترکیه در قرن نوزدهم با استفاده از ۱۴ تن ورق طلا و با ترکیبی از معماری سنتی عثمانی و سبک‌های نئوکلاسیک اروپایی ، باروک و روکو ساخته شده است. از سال ۱۸۵۶ تا ۱۹۲۴ این کاخ  محل سکونت شش پادشاه ترکیه بوده و یکی از بزرگ‌ترین لوسترهای کریستال جهان (که هدیه‌ای از ملکه ویکتوریا است)، در آن آویزان است. محل قرارگیری کاخ دولماباغچه در کنار خط ساحلی تنگه‌ی بسفر استانبول خیره‌کننده است.

بیشتر بخوانید: بهترین وب سایت ها برای جستجوی آنلاین پروازها را می شناسید؟

۶. مسجد سلیمان

مسجد سلیمانیه از برترین جاذبه های گردشگری استانبول

یکی دیگر از برترین جاذبه های گردشگری استانبول، مسجد سلیمان است. بازدیدکنندگان مسجد سلیمان می‌گویند زیبایی و آرامش  این مسجد الهام‌بخش حس معنوی به آن‌ها است. این مسجد روی سومین تپه‌ی استانبول واقع و توسط سلطان سلیمان معروف در سال ۱۵۵۰ ساخته شده است. مسجد سلیمان، بسیار عظیم و با‌شکوه است و ترکیبی از بهترین معماری اسلامی و بیزانس را دارد. این مسجد در طول سال‌ها به شدت آسیب دیده، از جمله در جنگ جهانی اول که طعمه آتش سوزی عظیمی بود که در اواسط قرن ۲۰ کاملا بازسازی شد. این مسجد چهار مناره دارد که نشان می‌دهد که توسط سلطان سلیمان ساخته شده است. گنبد این مسجد در زمان امپراتوری عثمانی بلندترین نقطه‌ی استانبول بود.

۷. بازار بزرگ

بازار بزرگ از برترین جاذبه های گردشگری استانبول

مسافرانی که دوست دارند خرید کنند، نباید از بازار بزرگ استانبول، یکی از بزرگ‌ترین بازارهای داخلی جهان، با بیش از ۵۰۰۰ مغازه، غافل شوند. این بازار روزانه بیش از ۲۵۰،۰۰۰ بازدید کننده دارد و در آن انواع جواهرات، فرش، ادویه‌جات، انواع ترشی، عتیقه و سرامیک نقاشی شده کار دست، یافت می‌شود. به همین دلیل این بازار را یکی از برترین جاذبه های گردشگری استانبول می‌شناسند. شروع کار این بازار به سال ۱۴۶۱ بر‌می‌گردد و در خود دو حمام یا حمام بخار، دو مسجد و چهار چشمه دارد. هر آن چه در جاهای معمول یافت نمی‌شود (مانند سکه‌های قدیمی، سلاح‌های تزئینی و مبلمان عتیقه و …) را نیز در اینجا پیدا می‌کنید.

۸. کاخ توپکاپی

کاخ توپقاپی از برترین جاذبه های گردشگری استانبول

قصر توپکاپی یکی از پر‌بیننده‌ترین و زیباترین جاذبه های گردشگری استانبول است که تاریخ و مناظر خیره‌کننده را در یک کاخ دست ترکیب می‌کند. کاخ توپکاپی با پنج کیلومتر دیوار سنگی و ۲۷ برج در زمان امپراتوری عثمانی ساخته شده است. توپکاپی، که به قرن پانزدهم برمی‌گردد، روی تپه‌ای با مناظری از دریای مرمره، تنگه بسفر و خلیج شاخ طلایی واقع شده است. در قدیم این کاخ محل اقامت رسمی و سلطنتی سلاطین امپراتوری عثمانی و مقر دولت ترکیه بوده، اما در‌حال‌حاضر به عنوان بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین کاخ جهان به یک موزه تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: پرداخت هزینه رزرو هتل از سایت های خارجی چگونه ممکن است؟

بازدیدکنندگان می‌توانند از حرمسرا ،محل کار دولت، مجموعه‌ای از سلاح‌های قدیمی که توسط سلطنتی‌ها استفاده می‌شد و آشپزخانه‌های کاخ با مجموعه‌ای از ظروف عتیقه و خزانه‌داری با مجموعه‌ای از جواهرات و ساعت‌ها دیدن کنند.

۹. مسجد آبی

مسجد ابی از برترین جاذبه های گردشگری استانبول

مسجد آبی، که در اوایل قرن هفدهم ساخته شده ، امروز نیز محل عبادت مسلمانان است. این یعنی بازدیدکنندگان باید زمان بازدید خود را با دقت انتخاب کنند، زیرا در‌های مسجد در ساعات نماز روزانه مسلمانان به روی بازدیدکنندگان بسته می‌شود. همه‌ی بازدیدکنندگان باید کفش خود را درآورند و زنان باید موهای خود را بپوشانند. گنجینه‌های با‌ارزش این مسجد شامل ۲۰،۰۰۰ کاشی سرامیکی لعاب‌دار در طرح‌های مختلفی از گل‌های لاله‌ و ۲۰۰ شیشه‌‌ی رنگ‌آمیزی شده با طرح‌های پیچیده است. این مسجد توسط سلطان احمد ساخته شده که نامش روی کاشی‌های آبی گنبد و در سطح بالایی فضای داخلی مسجد حک شده است.

۱۰. مسجد ایاصوفیه

مسجد ایاصوفیه از برترین جاذبه های گردشگری استانبول

از مشهورترین جاذبه های گردشگری استانبول مسجد ایاصوفیه است. ایاصوفیه عبادت‌گاهی است که در طول قرن‌ها توسط ادیان مختلف اداره شده است. ایاصوفیه در سال ۵۳۷ به عنوان یک کلیسای ارتدکس شرقی یونانی، خانه‌ی اسقف قسطنطنیه بود. تقریبا پس از گذشت شش دهه از ساخت آن، در قرن دوازدهم به یک کلیسای کاتولیک روم تبدیل شد. تا اینکه در سال ۱۴۵۳ تبدیل به مسجد شد و تا سال ۱۹۳۱، مسجد باقی ماند. مسجد ایاصوفیه در سال ۱۹۳۵ به عنوان یک موزه بازسازی شد. در آن زمان، بزرگ‌ترین کلیسای جامع جهان بود و به عنوان الهام‌بخش دیگر مساجد، از جمله مسجد آبی، به عنوان نمونه‌ای عالی از معماری بیزانس معرفی می‌شد. ایاصوفیه بیشتر برای موزاییک‌های خود که صحنه‌های مختلف مذهبی را نشان می‌دهند، شهرت یافته‌است.

اگر قصد سفر به استانبول را دارید و می‌خواهید هتل و بلیط هواپیما رزرو کنید، روی خدمات نیک پرداخت حساب کنید!

خرید بلیطرزرو هتل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب پیشنهادی

فهرست