جنگل زیر آب ؛ با ۷ مورد از عجیب ترین جنگل های دنیا آشنا شوید

جنگل زیر آب اصطلاحی است برای توصیف بقایای درختانی که با افزایش سطح دریا، در آب غرق شده‌اند. این جنگل‌ها پس از فرو رفتن در آب، مدت طولانی در زیر گِل و لای و ماسه دریاها دفن شده ‌بودند تا این که هزاران سال بعد در اثر پایین آمدن سطح آب، دوباره نمایان شدند. در این مقاله ۷ جنگل زیر آب در دنیا را به شما معرفی می‌کنیم، با نیک پرداخت همراه شوید.

۱. جنگل زیر آب دریاچه کایندی در قزاقستان

دریاچه‌ی کایندی (Kaindy) با طول ۴۰۰ متر در کشور قزاقستان واقع شده است که عمق آن در برخی نقاط به ۳۰ متر می‌رسد. این دریاچه در فاصله ۱۲۹ کیلومتری شهر آلماتی (Almaty) و در ارتفاع ۲۰۰۰ متری سطح دریا قرار دارد. کایندی در اثر رانش زمین و ریزش سنگ‌های عظیم آهکی بوجود آمده است. مسیری که به این دریاچه ختم می‌شود، دارای مناظر بسیار زیبا و چشم‌نوازی از گلوگاه ساتی (Saty Gorge)، دره رود چیلیک (Chilik River) و گلوگاه کایندی (Kaindy Gorge) است. تنه‌ها‌ی خشک شده نوعی از درختان صنوبر با نام Picea Schrekiana از میان آب‌های این دریاچه بیرون زده‌اند.

جنگل زیر آب کایندی قزاقستان

دریاچه بزید در رومانی

بیشتر بخوانید: درخت هیتاچی هاوایی، الهام بخش نام شرکت هیتاچی

دریاچه‌ی بزید (Bezid) در منطقه ترانسیلوانیا (Transylvania) در کشور رومانی قرار دارد. این دریاچه‌ی به طور مصنوعی بعد از به زیر آب رفتن کل دهکده بزید بر اثر سیل ایجاد شد. این سیل تمام خانه‌های دهکده را به زیر آب فرو برد و فقط ساختمان کلیسا و سر درختان از آب دریاچه بیرون است. ظاهرا حدود ۲۵ سال پیش، سدی در این منطقه ساخته شد که از ورود مجدد سیل به دره رودخانه والی (river valley) جلوگیری می‌کند. اهالی منطقه از زمانی که خانه‌هایشان در آب فرو رفت، این دهکده را ترک کردند و به مکان دیگری رفتند.
جنگل رویایی غوطه ور در آب دریاچه بزید

دریاچه پریار در هند

دریاچه‌‌ی پِریار در ایالت کرالا (Kerala) هند واقع شده و نمونه‌ای شگفت‌انگیز از یک جنگل زیر آب است که تنه‌های خشک شده درختان همانند دستانی که به سوی آسمان کشیده شده‌اند، سر از آب بیرون آورده‌اند. آب این دریاچه توسط رودخانه‌ پریار تامین می‌شود و ۵۵ کیلومتر مربع از منطقه را می‌پوشاند. در ادامه دریاچه  پریار از طریق کانال‌ها و آبراهه‌هایی که از میان رشته‌کوه‌های وسترن قات (Western ghat) عبور می‌کنند،‌ آب رودخانه ‌وایگای (Vaigai) در ایالت تامیل نادو را (Tamil Nadu) تامین می‌کند. بقایای درختان خشکیده نشان می‌دهند که در قدیم جنگل بسیار سرسبزی در این منطقه به جای دریاچه پریار بوده است.

جنگل رویایی غوطه ور در آب دریاچه پریار

دریاچه سد یوداوالاو در سریلانکا

شاخه‌های درهم‌تنیده و پرپیچ و تاب درخت‌های واقع شده در دریاچه سد یوداوالاو (Udawalawe)، گستردگی و عظمت جنگلی را که قبل از ساخته شدن سد در این منطقه بوده است، نشان می‌دهد. رودخانه والاو (walave) که آب آن از چشمه‌های آب موجود در جنگل‌ها و جلگه‌های مناطق مرتفع‌تر فراهم می‌گردد، آب این دریاچه‌ را تامین می‌کند.

جنگل رویایی غوطه ور در آب دریاچه یوداوالاه

دریاچه وُلتا در غنا

از دریاچه ولتا که بزرگترین دریاچه مصنوعی جهان محسوب می‌شود، بقایای درختان بی‌شماری پدیدار شده است. این دریاچه بر اثر ساخت سد هیدروالکتریکی آکوسومبو (Akosomba) بوجود آمده است که نیروی برق اکثر شهرهای این کشور را تامین می‌کند. این سد در سال ۱۹۶۵ بهره‌برداری شد. قبل از ساخت این سد ، ۷۸۰۰۰ نفر در این منطقه سکونت می‌کردند و به علت کشته شدن ۲۰۰۰۰۰ دام و تخریب ۱۲۰ ساختمان بزرگ و بسیاری از خانه‌های مسکونی مجبور به نقل مکان شدند.

جنگل رویایی غوطه ور در آب دریاچه ولتا

دریاچه کادو در تگزاس

بیشتر بخوانید: صومعه‌ های شگفت انگیز و غیرقابل دسترس در جهان

دریاچه کادو (lake caddo) با ۲۵۴۰۰ هکتار (۱۰۳ کیلومتر مربع) وسعت، همراه با باتلاق‌های اطراف خود، بین دو شهر هریسون (Harrison) شمالی و ماریون (Marion) جنوبی، در مرز بین ایالت‌های تگزاس و لوئیزیانا (Louisiana) واقع شده است. با انعکاس سایه درختان باشکوه سرو در جنگل‌های عظیم واقع شده در این منطقه در آب‌های آرام این دریاچه، تصاویر بی‌نظیری شکل می‌گیرد.

جنگل زیر آب دریاچه کادو

دریاچه‌ کامپونگ پلاک در کامبوج

جنگل زیر  آب دریاچه‌ کامپونگ پلاک (kampong pluk) از درختانی به نام مانگروویس (mangroves) تشکیل شده و زیستگاه گونه‌های مختلف حیات وحش است. اهالی این منطقه از میگو‌های دریاچه تغذیه می‌نمایند و در خانه‌های مرتفعی که روی تنه‌های درختان ساخته شده‌اند، زندگی می‌کنند.

جنگل رویایی غوطه ور در آب دریاچه کامپونگ پلاک

خرید بلیطرزرو هتل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب پیشنهادی

فهرست