ساختار جدید آزمون GMAT

آخرین تغییرات در ساختار جدید آزمون GMAT

آزمون GMAT مخفف اصطلاح Graduate Management Admissions Test است. این آزمون، یک آزمون استاندارد جهانی است که قبولی آن از الزامات پذیرش در دانشگاه‌ها و مدارس کسب و کار به ویژه در رشته‌های مدیریت، MBA و سایر رشته‌های مشابه است. این آزمون از سال ۲۰۱۲ دستخوش تغییرات و بازبینی‌های محتوایی و  چارچوب‌های قانونی قرار گرفت. جهت آگاهی از ساختار جدید آزمون GMAT با ما همراه باشید.

آخرین اصلاحات محتوایی و قانونی در آزمون GMAT

از سال ۲۰۱۲، ساختار جدید آزمون GMAT با معرفی بخش استدلال ترکیبی (Integrated Reasoning) که شامل مسائل چند قسمتی بود و همزمان به مهارت‌های کلامی و ریاضی نیاز داشت، به یک آزمون چهار بخشی تبدیل شد. یکی دیگر از بازبینی ‌های عمده در محتوا، کاهش تعداد سوالات تالیفی بخش مهارت نوشتاری (Analytical Writing Assessment) از ۲ سوال به ۱ سوال بود. ساختار قدیم آزمون GMAT در بخش مهارت‌های نوشتاری شامل ۲ وظیفه‌ی بررسی و تحلیل  یک مباحثه (Argument) و تالیف نامه درباره یک موضوع خاص (Issue) بود. وظیفه دوم ( تالیف نامه درباره یک موضوع خاص) در آخرین تغییرات آزمون GMAT حذف شد، اما بخش‌های مهارت کلامی (Verbal) و مهارت ریاضی (Quantitative) تغییری نکردند.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره نمره آزمون GMAT

شورای پذیرش مدیریت فارغ‌التحصیلان (GMAC) در تعدادی از قوانین آزمون نیز تجدیدنظر کرد. این تغییرات از ماه جولای سال ۲۰۱۵ اجرا شد. در ساختار جدید آزمون GMAT، نمرات لغو شده دیگر در طول گزارش نمره ذکر نمی‌شود، حداقل مدت زمان انتظار برای شرکت مجدد در آزمون GMAT از ۳۱ روز به ۱۶ روز کاهش یافته و کد احراز هویت مورد نیاز برای دسترسی به گزارش آنلاین نمرات، تاریخ تولد دانشجویان در نظر گرفته شده است. محدودیت رسمی شرکت در آزمون GMAT، پنج آزمون در هر دوره ۱۲ماهه است. نمرات آزمون GMAT به مدت ۵ سال از تاریخ آزمون و گزارش‌ قبولی در آن تا ۱۰ سال معتبر است. بنابراین اعتبار آخرین مدرک GMAT قبل از قوانین جدید، در سال ۲۰۱۷ منقضی می‌شود، ولی گزارش‌های رسمی آن برای موسسات تا سال ۲۰۲۲در دسترس خواهد بود.

انگیزه اصلی برای بازبینی در آزمون GMAT

بیشتر بخوانید: نکات کلی در مورد آزمون زبان GMAT

بازبینی‌های مربوط به ساختار جدید آزمون GMAT به درخواست مدارس کسب و کار مبنی بر بهبود سوالات، جهت ارزیابی بهتر متقاضیان، به ویژه دانشجویانی که توانایی حل مسائل پیچیده را داشتند، صورت گرفت. دیدگاه صدها نفر از مقامات دانشگاهی مدارس کسب و کار در سراسر جهان مورد بررسی قرار گرفت. این مقامات خاطر نشان کردند که سوالات استدلالی چند مرحله‌ای که نیازمند مجموعه‌ای از مهارت‌های ترکیبی هستند، بیشتر از سوالات متمرکز شده (مانند سوالات جبری یا سوالات تعیین پایان جمله) که در بخش‌های کلامی و ریاضی GMAT ظاهر می‌شوند، برای ارزیابی متقاضیان کاربرد دارد. بخش جدید استدلال ترکیبی، پاسخ شورای پذیرش مدیریت فارغ‌التحصیلان (GMAC) به این درخواست‌ها بود. به منظور اجتناب از افزایش مدت زمان امتحان، یکی از وظایف تالیفی (نگارش نامه) که ۳۰ دقیقه زمان می‌برد از بخش مهارت نوشتاری حذف گردید و ۳۰ دقیقه زمان به بخش استدلال ترکیبی اختصاص داده شد.

ساختار جدید آزمون GMAT و میزان دشوار شدن سوالات

ساختار جدید آزمون GMAT و میزان دشوار شدن سوالات

هنگامی که  بخش جدید استدلال ترکیبی به ساختار جدید آزمون GMAT اضافه شد، GMAC بارها تأیید کرد که سوالات آزمون جدید GMAT به طور قابل توجهی دشوار نشده است. با این حال بعضی از اساتید GMAT با این موضوع مخالف هستند و معتقدند آزمون سخت‌تر از قبل شده است. نظرات در این مورد همواره متفاوت است.

دانشجویان علاقه‌مند به حوزه کسب و کار که به بررسی توانایی استدلال ترکیبی خود تمایل دارند، ادعا می‌کنند که سوالات تخصصی‌تر به میزان قابل توجهی کم شده و آزمون به مراتب برای آن‌ها راحت‌تر گردیده است. سایر متقاضیان GMAT احساس می‌کنند که سوالات بخش جدید به تمرکز بیشتری نیاز دارند و مدت زمان این بخش کم و غیر منطقی است. در سطح فردی، این تغییرات در نهایت به دانشجویان در بهبود مهارت‌های حل مسائل کمک می‌کند و دانشجویانی که بیشترین توانایی آن‌ها در بخش نوشتار است، نسبت به قبل در سایر زمینه‌های ساختار جدید آزمون GMAT به آمادگی بیشتری نیاز دارند.

تغییرات محتوایی در آزمون GMAT و پذیرش مدارس کسب و کار

اگرچه نمره کل آزمون GMAT بیشتر بر اساس بخش‌های مهارت کلامی و ریاضی تعیین می‌شود و شاید این دیدگاه را القا کند که فقط همین دو بخش مهم هستند؛ اما نشانه‌هایی وجود دارد که اهمیت بخش استدلال ترکیبی را در پذیرش دانشگاه‌ها و مدارس کسب و کار نمایان می‌کند. بررسی عملکرد ادارات پذیرش مدارس کسب و کار در سال ۲۰۱۵ نشان می‌دهد که در ۶۰ درصد موارد، نمره بخش استدلال ترکیبی عامل مهمی در ارزیابی کلی عملکرد متقاضیان در آزمون GMAT بوده است.حتی اخیرا در پذیرش مدارسی که به نمره ساختار جدید آزمون GMAT اهمیت کمتری می‌دهند، نمره ضعیف در بخش استدلال ترکیبی یکپارچه می‌تواند تاثیر منفی داشته باشد.

جدیدترین آمارها بیان می‌کند که میانگین نمرات متقاضیان در بخش استدلال ترکیبی ۳۴/۴ از ۸ است. داوطلبان برای مدارس انتخابی کسب و کار باید حداقل نمره ۶ (۶۷ درصد) را مورد هدف قرار دهند و برای افزایش شانس پذیرش خود برای نمرات ۷ یا ۸ (به ترتیب ۸۱ و ۹۲ درصد) تلاش کنند.

نمونه هایی از الزامات موسسات و میانگین نمرات

الزامات موسسات درباره ساختار جدید آزمون GMAT و میانگین نمرات

اگر چه بسیاری از مدارس کسب و کار، از قبل شرایط خاص و حداقل نمرات GMAT را برای پذیرش تعیین نمی‌کنند، اما برخی از موسسات، برای پذیرش، سطح حداقل نمرات را در مورد بخش‌های استدلال ترکیبی و مهارت نوشتار مشخص می‌نمایند. برای مثال، دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در سن مارکوس (California State University San Marcos)، برای ورود به مرحله پذیرش، حداقل نمره ۴ در هر یک از بخش‌های آزمون GMAT را از الزامات قرار داده است.

بیشتر بخوانید: مقایسه دو آزمون GMAT و GRE

مدارس کسب و کار اغلب تنها میانگین نمرات کل GMAT را برای متقاضیان تعیین می‌کنند، اما بعضی از آنها میانگین نمره هر بخش را نیز گزارش می‌دهند. دانشگاه کلمسون (Clemson University) برای دانشجویان پذیرفته شده در رشته MBA، نمره ۵ در بخش‌های استدلال ترکیبی و مهارت نوشتار را شرط پذیرش قرار داده است. نکته عجیب این است که دانشجویان دکترای مدیریت در این موسسه دارای بالاترین میانگین نمرات کل (۶۷۰) و کمترین میانگین نمرات بخش استدلال ترکیبی (۵/۳) بوده‌اند، که نشان می‌دهد همیشه عملکرد GMAT در همه بخش‌ها سازگار نیست.

آزمون های بین المللی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب پیشنهادی

فهرست