سفر به ترکیه : موزه مو آوانوس

سفر به ترکیه : موزه مو آوانوس عجیب ترین موزه ترکیه

ترکیه کشور زیبایی‌ها است که شاید در کنار تمام این زیبایی‌ها، شاهد یکی از عجیب‌ترین موزه‌های دنیا هم باشید. در شهر آوانوس ترکیه واقع در کاپادوکیا، موزه‌ای قرار دارد که یکی از عجیب‌ترین موزه‌های دنیا به حساب می‌آید. موزه مو آوانوس موزه‌ای عجیب با داستانی جالب است که در این مطلب نیک پرداخت، بیشتر با آن آشنا خواهید شد.

شهر آوانوس ترکیه مرکز سفال و سفالگری در ترکیه است. موزه مو آوانوس در این شهر، مجموعه‌ای با بیش از ۱۶۰۰۰ قطعه مو از زنان و مردان مختلف سراسر دنیا به همراه نامه یا آدرس‌های مختلف است. این موزه عجیب، در یک غار کوچک که سابقا محل سفال‌گری فردی به نام چز گالیپ (Chez Galip) بوده واقع شده که امروزه یکی از عجیب‌ترین موزه‌های دنیا به حساب می‌آید.

داستان این موزه از این قرار است که ۳۰ سال پیش از تاسیس آن، شخص مورد علاقه گالیپ، قصد سفر و ترک شهر آوانوس را داشت. از آن جایی که آن‌ها همدیگر را بسیار دوست داشتند، او هنگام خداحافظی تکه‌ای از موهایش را همراه با یادداشتی، به رسم یادگار در کوزه‌ای به گالیپ می‌دهد. بعدها زنان محلی با شنیدن داستان غم انگیز جدایی این دو نفر، تکه‌ای از موی خود را در یک گلدان به همراه یادداشتی، به گالیپ هدیه می‌دادند.

طی سالیان زیاد کم‌کم این موزه در سراسر ترکیه معروف شد و همگان برای دیدن آن‌ها و خواندن یادداشت‌ها، به این موزه می‌آمدند و اکنون این موزه، محل نگهداری بیش ۱۶۰۰۰ تکه موی سر افراد مختلف از سراسر دنیا است.

سفر به ترکیه و موزه مو آوانوس
امروزه شهر آوانوس بیش از آن که به صنعت سفالگری خود مشهور باشد، به موزه مو عجیب و غریب آوانوس شهرت دارد.
داستان این دو نفر برای افرادی که به دیدن مغازه گالیپ می‌آمدند، بسیار جالب بود و تحت تاثیر قرار می‌گرفتند؛ تا جایی که هر کدام تکه‌ای از موی خود را به همراه نام و آدرس‌شان یا تکه یادداشتی، به گالیپ هدیه می‌دادند. با زیاد شدن تعداد این دسته موها، گالیپ تصمیم گرفت تا موزه مو آوانوس را افتتاح کند.

این موزه به صورت رسمی در سال ۱۹۷۹ تاسیس شد و به نمایش عموم در آمد. زنانی که به دیدن این موزه می‌روند، می‌توانند به دلخواه دسته‌ای از موهای خود را به همراه نام و آدرس‌شان به موزه مو آوانوس هدیه کنند. جالب است بدانید که هر سال در ابتدای ماه ژوئن یا دسامبر، از یک مشتری درخواست می‌شود تا از بین دسته موهای اهدا شده، ۱۰ دسته مو را به‌طور تصادفی انتخاب کند. به افرادی که در این قرعه کشی انتخاب می‌شوند؛ سفر رایگان به کاپادوکیا، شرکت در کلاس‌های کوزه گری و اقامت در یکی از مهمان خانه‌های زیبا و سنتی این منطقه هدیه داده می‌شود.

قرعه کشی در موزه مو آوانوس
بازدید از این موزه رایگان است و اصلا ضرورتی ندارد که هنگام بازدید از آن، موی خود را هدیه کنید؛ با این حال به بازدیدکنندگانی که قصد این کار را دارند، یک قیچی و کاغذی برای نوشتن یادداشت ارائه می‌شود تا هدیه خود را به موزه مو آوانوس اهدا کنند. شاید بازدید از این موزه کمی برای شما عجیب باشد اما گاهی قدم زدن بین خاطرات افراد از سراسر دنیا، تجربه جالبی است.

خرید بلیطرزرو هتل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب پیشنهادی

فهرست