سفر به ترکیه : کشتی شترها در ترکیه

سفر به ترکیه : کشتی شترها در ترکیه

کشتی شترها در ترکیه مراسمی شبیه بزکشی در افغانستان است که در میان مردم محلی و توریستان بسیار محبوبیت دارد. در سفر به ترکیه کشور عجایب و کشوری که در مرز آسیا و اروپا واقع شده است احتمال مشاهده دیدنی‌های زیادی وجود دارد که ممکن است حتی نام آن‌ها نیز برایتان عجیب باشد. کشتی شترها در ترکیه یک مراسم سنتی بسیار محبوب در ترکیه است که بیشتر در شهرهای ساحلی و غربی ترکیه رواج دارد. در این ورزش شترهای نر در زمینی پوشیده از گرد و خاک به مبارزه می‌پردازند و تماشاچیان بسیاری بر سر برد یا باخت شترها شرطبندی می‌کنند. روزهای نزدیک به مراسم کشتی شترها در ترکیه برای مردم محلی بسیار هیجان انگیز و پر از جنب و جوش است. شترها با زینت‌های خاص مانند فرش‌ها و قالیچه‌های کوچک دستبافت که به ظرافت تزئین شده‌اند به همراه رقص و آواز و موسیقی تا میدان مبارزه همراهی می‌شوند. صاحب شتر، سوار بر آن با کلاهی مخصوص در بین همگان مشخص است. کلاهی که صاحب شتر بر سر دارد نیز نوع خاصی است که به صورت اختصاصی برای صاحب شتر طراحی می‌شود. هر ساله این مراسم در محلی به نام «سلجوق» در نزدیکی ازمیر برگزار می‌شود و مردم از سراسر دنیا برای دیدن کشتی شترها در ترکیه راهی این منطقه می‌شوند. در طول این مسابقه از تماشاچیان به خصوص صاحبان شتر با غذاها و نوشیدنی‌های مختلف پذیرایی می‌شود.

سفر به ترکیه : کشتی شترها در ترکیه

بزرگترین مشکل در زمان برگزاری کشتی شترها در ترکیه متقاعد کردن شترها برای شروع جنگ با یکدیگر است. شتر نر قاعدتا برای مبارزه ساخته نشده است اما با شیوه‌های مختلفی که صاحب شتر از کودکی آن‌ها را در شتر پرورش می‌دهد از نظر روحی و جسمی شتر را برای مبارزه تربیت می‌کند و این شترها غالبا دندان‌ها و استخوان‌های محکمی دارند. البته شترها روحیه تهاجمی ندارند و تا زمانی که مجبور به مبارزه نشوند رفتار تهاجمی از خود نشان نمی‌دهند. در نتیجه این کشتی بیشتر خنده دار است تا پر از خونریزی و خشونت. معمولا برای تشویق شترها برای مبارزه یک شتر ماده در میدان نیز وجود دارد تا شترهای نر بر سر جفتگیری با شتر ماده شروع به مبارزه با یکدیگر کنند.

سفر به ترکیه : کشتی شترها در ترکیه

شترها به سختی برای مبارزه قانع خواهند شد و گاهی فقط صداهای بلند از بینی و دهان خود بیرون می‌دهند و در صورتی که تماشاچیان خیلی خوش شانس باشند و دو شتر قانع به مبارزه شوند، دو شتر مبارز بعد از سر و صدا کردن شروع به مبارزه خواهند کرد. مدت زمان این کشتی ده دقیقه است و با نشستن شتر برنده بر شتر شکست خورده به پایان می‌رسد. امتیاز شترها بر اساس استایل و میزان شدت و خشونت مسابقه تعیین می‌شود نه بر اساس میزان جراحتی که بر شتر شسکت خورده وارد شده است.

کشتی شترها در ترکیه سالیان درازی است که ادامه دارد، بیش از ۲۴۰۰ است که مردمان قبلیه‌ نشین ترکیه باستان شاهد برگزاری این نوع رقابت‌ها بودند. کشتی شترها در ترکیه از زمانی آغاز شد که قبیله‌ها و کاروان‌های شتر در خاورمیانه به سفر و تجارت می‌رفتند و احتمالا نوعی سرگرمی برای افراد کاروان در هنگام استراحت و اطراق بوده است.

سفر به ترکیه : کشتی شترها در ترکیه

در دوره‌ای که ترکیه رو به پیشرفت بود دولت ترکیه برای حذف این رسم اقدامات بسیار زیادی کرد و این رسم را نوعی عقب ماندگی و سنت گرایی خواند اما بعد از مدتی دوباره این مراسم به قوه خود بازگشت.

امروزه کشتی شترها در ترکیه بیشتر یک جاذبه توریستی و گردشگری است و  محبوبیت خود را در میان مردم ازمیر و آنکارا و مناطق غربی ترکیه حفظ کرده است. البته تعداد افرادی که شترها را برای مبارزه پرورش می‌دهند امروزه بسیار کم شده‌اند زیرا هزینه نگهداری، تغذیه و آموزش شتر برای مبارزه و رقابت اصلا ارزان نیست. هر ساله صدها شتر برای شرکت در این مسابقه از طرف مالکان خود آماده می‌شوند و مردم از سراسر ترکیه برای دیدن این مبارزه راهی غرب ترکیه می‌شوند.

در صورتی که شما هم این جاذبه فرهنگی و سنتی ترکیه را از نزدیک دیده اید یا اطلاعات مفید دیگری درباره کشتی شترها در ترکیه دارید می‌توانید اطلاعات و نظرات خود را با ما در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

خرید بلیطرزرو هتل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب پیشنهادی

فهرست