معرفی شهر باستانی هاتوسا

معرفی شهر باستانی هاتوسا پایتخت امپراتوری هیتی در ترکیه

اگر قصد بازدید از ترکیه و لذت بردن از تاریخ غنی این کشور دارید، شهر باستانی هاتوسا باید در فهرست شما باشد. در ادامه با نیک پرداخت درباره شهر باستانی هاتوسا بیشتر بخوانید.

یکی از جاذبه‌های گردشگری با قدمت اما ناشناخته ترکیه، شهر باستانی هاتوسا (Hattusa) است. این منطقه باستانی در استان ارزروم (Çorum)، در نزدیکی منطقه بوقازکاله (Boğazkale) و در کنار رودخانه کیزیلیرماک (Kızılırmak) قرار دارد. در گذشته این شهر پایتخت باستانی امپراطوری هیتی بوده است. امپراتوری قدرتمند و عظیمی که در عصر برنز، از دریای اژه در غرب تا رود فرات در شرق و سراسر آناتولی شمالی و سوریه را تحت حکومت خود داشت.

امپراتوری قدرتمند هیتی

شهر باستانی هاتوسا پایتخت امپراطوری هیتی

از امپراتوری هیتی چندین بار در کتاب مقدس به عنوان یکی از قدرتمندترین امپراطوری‌های باستان یاد شده است. گفته می‌شود که هیتی‌ها معاصر با مصری‌های باستان بوده‌اند و به آن‌ها بسیار شباهت داشته‌اند. در نبرد کادش (Kadesh)، مردم هیتی‌ با امپراطوری قدرتمند مصر جنگیدند. آن‌ها در نهایت فرعون رامسس بزرگ (Pharaoh Ramses) را شکست دادند و او را وادار به عقب‌نشینی کردند. بعد از این پیروزی، امپراتوری هیتی‌ پیمان صلحی را با فرعون مصر امضا کرد که این پیمان‌نامه، قدیمی‌ترین معاهده صلح جهان محسوب می‌شود. راسس فرعون بزرگ مصر برای تضمین این پیمان با یکی از شاهزادگان هیتی ازدواج کرد.

بیشتر بخوانید: بازار بزرگ استانبول بزرگترین بازار سرپوشیده جهان

سریعترین ارابه ها در شهر باستانی هاتوسا پایتخت امپراتوری هیتی

هیتی‌ها بسیار بیشتر از آنچه که در کتاب‌های تاریخ مدرن آمده است، در تاریخ باستان اثرگذار بودند. آن‌ها در ساخت ارابه بسیار مهارت داشتند و سبک‌ترین و سریع‌ترین ارابه‌های جهان را می‌ساختند. با وجود این که آن‌ها در عصر برنز می‌زیستند، از ابزارهای آهنی در ساخت ارابه‌ها استفاده می‌کردند.

شهر باستانی هاتوسا از افسانه تا واقعیت

شهر باستانی هاتوسا پایتخت امپراتوری هیتی از افسانه تا واقعیت

باورکردنی نیست که تا قرن ۲۰ هیتی‌ها تنها یک افسانه‌ محسوب می‌شدند و هیچ مدرکی برای اثبات وجود این امپراطوری نبوده است. اما با حفاری هاتوسا پایتخت باستانی امپراتوری هیتی و کشف ده‌ها هزار لوح گلی که نشان‌دهنده‌ی بسیاری از فعالیت‌های دیپلماتیک آن‌ها بود، همه چی عوض شد. مهم‌ترین لوح کشف شده مربوط به معاهده‌ی صلح بین هیتی‌ها و مصریان باستان بعد از نبرد کادش در قرن ۱۳ قبل از میلاد است.

آتش سوزی و نابودی شهر باستانی هاتوسا

نابودی شهر باستانی هاتوسا

هاتوسا در جنوب دشت بوداق‌کوزو (Budaközü) و در شیب ۳۰۰ متر بالاتر از دره‌ها قرار دارد. این منطقه از زمین‌های  حاصلخیز کشاورزی، تپه‌هایی پر از علف برای چرای دام‌ها و جنگلی پر از چوب که برای ساخت یک شهر بزرگ کافی است، تشکیل شده است. در حدود ۲ هزار سال قبل از میلاد مسیح، قبل از این که این منطقه به پایتخت باستانی امپراطوری هیتی تبدیل شود، قوم هاتیان (Hattian) در آن زندگی می کردند. اگر قصد بازدید از این شهر باستانی را دارید، می‌توانید رزرو بلیط هواپیما و همچنین رزرو هتل خود را به عهده نیک پرداخت بگذارید!

بیشتر بخوانید: جاذبه های گردشگری استانبول که شهرت جهانی دارند

لوح گلی از شهر باستانی هاتوسا

در قرن ۱۲ قبل از میلاد، هاتوسا پایتخت باستانی امپراتوری هیتی همراه با حکومت خود نابود شد. حفاری‌ها نشان می‌دهد که این شهر کاملا در آتش سوخته است. با این حال، به نظر می‌رسد که این تخریب پس از این که بسیاری از ساکنان هاتوسا شهر را ترک می‌کنند رخ داده، زیرا بسیاری از اجسام ارزشمند و پرونده‌های رسمی و مهم شهر از آن خارج شده است. این شهر سوخته هنگام کشف توسط باستان‌شناسان، بیشتر شبیه به شهر ارواح بوده است.

معماری شهر هیتی‌ها

معماری شهر باستانی هاتوسا پایتخت امپراتوری هیتی

این شهر حدود ۱/۸ کیلومتر مربع وسعت داشته و از دو بخش داخلی و بیرونی که با دیوارهای عظیم (که هنوز آثار آن‌ها قابل مشاهده است) تفکیک شدند، ساخته شده است. حصار خارجی با ۸ کیلومتر بنا، دور تا دور شهر را فرا گرفته است. در داخل شهر یک قلعه با ساختمان های بزرگ اداری و معابد بوده و محل اقامت سلطنتی‌ها بر فراز کوهی بلند قرار داشته است.

نقوش و مجسمه های ورودی و دروازه شهر باستانی هاتوسا

بیشتر بخوانید: بهترین وب سایت ها برای جستجوی آنلاین پروازها را می شناسید؟

در جنوب منطقه‌ی بیرونی و در حدود ۱ کیلومتری شهر، دروازه‌هایی با نقوش برجسته از جنگجویان، شیرها و ابوالهول و با تزئیناتی هنرمندانه به چشم می‌خورد. چهار معبد همراه با ساختمان‌های مجلل و سازه‌های مسکونی در این شهر وجود دارد که هر کدام در حیاطی ایوان‌دار ساخته شده‌اند. در منطقه‌ی بیرونی شهر، گورستانی است که در آن، اغلب اجساد دفن شده، سوزانده شده‌‌اند. گفته می‌شود که این شهر در بهترین دوران خود بین ۴۰ هزار تا ۵۰ هزار نفر جمعیت داشته است.

خرید بلیطرزرو هتل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب پیشنهادی

فهرست