صومعه‌ های شگفت انگیز و غیرقابل دسترس در جهان

صومعه‌ های شگفت انگیز اغلب در برخی از دورافتاده‌ترین مناطق با فاصله زیادی از شهرها و روستاها قرار گرفته‌اند و برای بازدید از آن‌ها باید عزمی راسخ داشته باشید، که بازهم برای رسیدن به غیر قابل دسترس‌ترین صومعه‌های جهان کافی نیست. هدف از احداث این بناها در چنین مناطقی این بود که تنها افراد خاص از‌ آن استفاده کنند و هر کسی نتواند وارد آن شود، هدف دیگر آن بود که راهبان در سکوت و تنهایی امور مذهبی خود را بهتر انجام دهند.

امروز بیشتر آن‌ها تبدیل به نقاط گردشگری شده‌اند و البته از محبوبیت بالایی در میان بازدیدکنندگان برخوردار هستند. اگر قصد بازدید از صومعه‌ های شگفت انگیز و صعب العبور را دارید جای نگرانی نیست در حال حاضر مسیرهایی مانند پله و تلکابین به مجموعه‌ها اضافه شده‌اند، البته همچنان در ارتفاعات بالایی هستند و به صدها متر کوهنوردی نیاز دارند. در ادامه با نیک پرداخت همراه شوید تا ۵ مورد از صومعه‌ های شگفت انگیز جهان را به شما معرفی کنیم.

صومعه‌ های شگفت انگیز متئورا در یونان

متئورا (Meteora) را به زبان یونانی می‌توان به معنی معلق در هوا یا بالای بهشت ترجمه کرد که خود شامل مجموعه‌ای از شش صومعه است. به راحتی می‌توان آن را یکی از بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین صومعه‌های شرقی ارتدوکس در یونان دانست. شش صومعه که بر روی ستون‌های سنگی طبیعی ساخته شده‌اند، یکی از قوی‌ترین نمونه‌های تبدیل و تغییر شکل از چنین طبیعتی به محلی برای عزلت، مراقب و عبادت است.

صومعه‌ های شگفت انگیز متئورا یونان

صومعه متئورا بر فراز صخره‌هایی با همین نام قرار دارد. گفته می‌شود ارتفاع آن ۴۰۰ متر بالاتر از دره پنیاس (Peneas) و در بالای شهر کوچک کالامباکا (Kalambak) و در میان دشت تسالین ( Thessalian) ساخته شده است. در دوره ترس و وحشت ناشی بی‌ثباتی‌های سیاسی قرن ۱۴ بعد از میلاد مسیح ساختن صومعه در بالای قله‌های غیر قابل دسترس رایج شد تا جایی که آخر قرن ‍۱۵، ۲۴ صومعه با چنین موقعیتی احداث شده بود و این روند تا قرن ۱۷ نیز ادامه یافت. امروز تنها در چهار صومعه به نام‌های ghios Stephanos ،Aghia Trias ،Varlaam و Meteoron هنوز مناسک مذهبی انجام می‌شود.

از همان ابتدا دسترسی به این صومعه‌ها بسیار دشوار بود و نیاز به نردبان‌های بلند متصل به هم و یا تورهایی بزرگی بود که با آن‌ها افراد و کالاهای مورد نیاز را بالا می‌کشیدند. سرانجام در دهه ۱۹۲۰ میلادی تصمیم گرفتند تا با ساختن پلکانی سنگی در دل کوه راه رسیدن به آن را از طریق سرزمین‌های مجاور هموار سازند.

بیشتر بخوانید: باغ سنگی چندیگر در هند محصول خلاقیت و علاقه به محیط زیست

صومعه تانگ کالات در برمه

تانگ کالات (Taung Kalat) یکی دیگر از صومعه‌ های شگفت انگیز جهان است که بالای قله‌ای آتشفشانی ۷۳۷ متر بالاتر از زمین‌های مجاور در برمه (میانمار) ساخته شده است و حدود ۵۰ کیلومتر از جنوب غربی باگان فاصله دارد. آتشفشان خاموش کوه پوپا نیز در همان نزدیکی واقع شده است. اگر قصد بازدید از آن را دارید باید از ۷۷۷ پله بالا بروید که در عوض با منظره‌ای فوق‌العاده تماشایی مواجه خواهید شد.

صومعه‌ های شگفت انگیز تانگ کالات

اگر به سمت شمال‌غرب نگاه کنید در دور دست‌ها معبد باگان را خواهید دید و در شرق نیز قله پوشیده شده از درختان تانگ ماجی (Taung Ma-gyi)  به چشم می‌خورد. در آن‌جا مخروط آتشفشانی وجود دارد که ۶۱۰ متر قطر و ۹۱۴ متر عمق دارد و اگر از جهات مختلف به کوه نگاه کنید اشکال متفاوتی را خواهید دید. در ضمن بوزینه‌های دم کوتاه که این‌جا زندگی می‌کنند نیز یکی از جاذبه‌های گردشگری صومعه هستند.

صومعه تاکشانگ پالپوگ در بوتان

سومین جایگاه در لیست غیر قابل دسترس‌ترین صومعه‌های جهان را به تاکشانگ پالپوگ (Taktsang Palphug) اختصاص داده‌ایم که با نام آشیانه ببر هم شناخته می‌شود. محل ساخت آن بر روی صخره‌های به ارتفاع ۹۰۰ متر در بالای دره پارو (paro)است. شیب صخره‌های کوه به حدی زیاد است که گویی عمودی هستند و معبد نیز بر روی همین دیواره‌ها بنا شده است. اگر چه رسیدن به آن بسیار دشوار به نظر می‌رسد اما چندین راه مختلف برای رسیدن به این مجموعه وجود دارد، مسیری از شمال غربی که از میان جنگل می گذرد و مسیرهای جنوب و شمال توسط مریدان آن مورد استفاده قرار می‌گیرند. مسیری مال‌رو نیز از میان جنگل‌های کاج می‌گذرد و در سراسر آن پرچم‌های رنگارنگ عابدان به چشم می‌خورد. بیشتر روزهای سال، صخره توسط ابر‌ها پوشیده می‌شود و حس و حال عجیبی را ایجاد می‌کند.

بیشتر بخوانید: تونل عشق اوکراین ، مقصدی بی‌نظیر برای سفر عاشقانه

صومعه‌ های شگفت انگیز تاکشانگ

صومعه سومالا در ترکیه

سومالا (Sumela) در بالای صخره‌های آلتمدره در ترکیه ساخته شده است و ارتفاع آن ۱۲۰۰ متر است که موجب شده تبدیل به مهم‌ترین جاذبه گردشگری در این پارک ملی شود. ساخت آن به سال ۳۸۶ بعد از میلاد مسیح و زمان امپراطوری تئوبوسیوس باز می‌گردد. افسانه‌ها می‌گویند که دو کشیش تندیسی از مریم مقدس یافتند و در پی آن تصمیم به احداث چهارمین مورد از غیر قابل دسترس‌ترین صومعه‌های جهان گرفتند. در طول سال‌های گذشته این صومعه بارها تخریب شد و توسط پادشاهان متعددی مورد باسازی قرار گرفت. آخرین باسازی در قرن ۱۳ و در دوره سلطنت الکسیوس سوم انجام شد.

پس از جنگ جهانی اول و مهاجرت اجباری بیش از دو میلیون نفر ترک و یونانی در میان این سرزمین‌ها صومعه کم‌کم متروکه شد. سرانجام مورد بازسازی قرار گرفت و امروز به عنوان موزه استفاده می‌شود.

صومعه هنگینگ در چین

و اما به آخرین مورد از غیر قابل دسترس‌ترین صومعه‌های جهان در چین می‌رسیم که در میان دره‌ کوه هنگ ساخته شده است. ارتفاع آن تنها ۷۵ متر از سطح زمین است اما به گونه عجیبی با استفاده از سنگ و تیرچه‌های چوبی در داخل صخره جای گرفته است. در مساحتی به وسعت ۱۵۲ مترمربع بیش از ۴۰ اتاق قرار دارد که همگی از طریق راهروهای تو در تو به یکدیگر متصل هستند. داخل آن نیز بیش از ۸۰ مجسمه از جنس برنز، آهن و گل به چشم می‌خورد. هدف از احداث آن در چنین منطقه‌ای محافظت از معبد در برابر سیل، باران، برف و آفتاب شدید بوده است. تمامی این ویژگی‌های صومعه هنگینگ را به یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های استان شانکسی تبدیل کرده است.

صومعه‌ های شگفت انگیز هنگینگ

اگر قصد بازدید از این صومعه‌ های شگفت انگیز را دارید می‌توانید برای خرید بلیط هواپیما و یا رزرو هتل، روی خدمات نیک پرداخت حساب کنید.

خرید بلیطرزرو هتل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب پیشنهادی

فهرست