مسکن کارگری

رئیس اتاق تعاون از جزئیات مسکن کارگری پرده برداشت

رئیس اتاق تعاون ایران با اشاره به ساخت مسکن کارگری در شهرک‌های صنعتی درباره‌ی میزان آورده کارگران در این طرح، گفت: با توجه به نوع مسکنی که در این طرح ساخته می‌شود ممکن است میزان آورده متفاوت باشد اما ۴۰ درصد آورده را بانک و ۲۰ درصد را خود کارگران تأمین خواهند کرد.

واحدهای مسکونی با متراژ بالا

به گزارش نیک پرداخت و به نقل از خبرگزاری مهر، عبداللهی ادامه داد: تلاش ما این بوده که مسکن کارگری حتماً در قالب الگوهای مسکن ۶۵ متر و ۷۵ متر نباشد و احداث واحدهای مسکونی با متراژ بالاتر را هم پیش‌بینی کرده‌ایم لذا ممکن است به تناسب نوع مسکنی که ساخته می‌شود آورده متقاضی متفاوت باشد.

رئیس اتاق تعاون ایران افزود: در این طرح وام با نرخ پایین از سوی دولت داده خواهد شد و مابقی آورده توسط متقاضی یا کارگر پرداخت می‌شود، اما تلاش ما این است که قیمت زمین را از مسکن حذف کنیم و با وزارت راه و شهرسازی هم توافق شده که این شرط در زمین‌هایی که اختصاص داده می‌شود مورد نظر قرار گیرد تا قیمت مسکن برای کارگران ارزان‌تر تمام شود.

حمایت بانک توسعه تعاون

وی در ادامه، اظهار داشت: اگرچه در حال حاضر بانک توسعه تعاون را داریم ولی به دلیل شرایط کلی این بانک نمی‌تواند مزیت خاصی برای تعاونی‌ها قائل شود چون مثل بانک‌های تجاری عمل می‌کند و تابع ضوابط و دستورالعمل‌های مرتبط با نظام بانکی است و نهایتاً بتواند بخش بیشتری از تسهیلاتش را به تعاونی‌ها اختصاص بدهد لذا عملاً حمایت ویژه‌ای از بخش تعاون صورت نمی‌گیرد.

رئیس اتاق تعاون ایران تصریح کرد: «در حال حاضر شرایط برای ایجاد بانک غیردولتی تعاون در کشور مهیا نیست ضمن آنکه سیاست بانک مرکزی نیز کاهش تعداد بانک‌های کشور است و نمونه آن را اخیراً در ادغام چند بانک نظامی دیدیم. لذا در آینده امکان تأسیس بانک غیردولتی تعاون وجود ندارد ولی ما با جدیت آن را پیگیری می‌کنیم تا در شرایط مساعدتری موافقت آن را بگیریم.

امیدواریم در این فاصله سرمایه بانک توسعه تعاون را تقویت کنیم و با توجه به آنکه با افزایش هزینه‌های امروز سرمایه فعلی بانک کفاف نمی‌دهد، درصدد هستیم تا بودجه قابل توجهی برای افزایش سرمایه بانک توسعه تعاون و کمک بهتر به تعاونی‌ها در سال آینده تصویب شود.»

بیشتر بخوانید: مغز متفکر هفده ساله به اتهام هک توییتر دستگیر شد

آسیب تعاونی‌ها در دوران کرونا

عبداللهی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره حمایت از تعاونی‌ها و کسب‌وکارهای آسیب دیده بخش تعاون در دوران کرونا اظهار داشت: بلای کرونا همچنان که بر مردم دنیا نازل شده در کشور ما هم مشکلات عدیده‌ای را به وجود آورده و طبعاً بخش تعاون هم مانند دیگر بخش‌ها گرفتار شده است ولی تأثیر کرونا در حوزه تعاونی‌های تولیدی کمتر بوده و در حوزه مسکن و خدمات آسیب‌پذیری بیشتر بوده است.

رئیس اتاق تعاون ایران افزود: در این راستا برنامه‌های مختلفی برای حمایت تعاونی‌ها پیش‌بینی شده و به اجرا در آمده است اما معتقدیم که حمایت از تعاونی‌ها به قدر کافی صورت نگرفته و صدمات ناشی از کرونا را جبران نکرده است که امیدواریم دولت حمایت جدی‌تر و موثرتری در این خصوص از تعاونی‌ها صورت دهد هرچند که باید به میزان امکانات و بودجه دولت هم توجه کنیم.

تعاونی‌ها در مقایسه با بنگاه‌های بزرگ توان کمتری داشتند و آسیب‌پذیری بیشتری از خود نشان دادند اما ما معتقدیم که باید در دوران کرونا و پساکرونا هم باید حمایت‌های لازم برای حفظ و ماندگاری بنگاه‌ها به ویژه تعاونی‌ها صورت گیرد.

منبع: مهر

خوشحال می شویم که نظرات و پیشنهادات خود را در مورد این مطلب با ما به اشتراک بگذارید

اخبار ارز دیجیتال

مطالب پیشنهادی

فهرست