پایان دوره دلالی در سهمیه ارزی به لطف مقررات جدید

پایان دوره دلالی در سهمیه ارزی به لطف مقررات جدید

طبق مقررات جدید دلالی در سهمیه ارزی و دلاری، متقاضیان خرید سهمیه ارزی باید با در دست داشتن مدارک شناسایی از جمله کارت ملی، به‌صورت حضوری به صرافی‌ها مراجعه کنند تا انتقال وجه از حساب شخصی‌شان صورت پذیرد. در ادامه با نیک پرداخت همراه باشید. شهاب قربانی، دبیرکل کانون صرافان ایران، به‌تازگی اعلام کرد: «مقررات دلالی در سهمیه ارزی را به‌گونه‌ای بازتنظیم کردیم که هیچ راهی برای دور زدن این قوانین باقی نماند.»

پیش‌تر ترفندهایی وجود داشت که برخی از دلالان این حوزه می‌توانستند از طریق ارائه چند کارت ملی برای افراد حقیقی، سهمیه ارزی تهیه کنند. شهاب قربانی در این رابطه افزود: «از این پس هر فرد، فقط یکبار می‌تواند با ارائه مدارک شناسایی معتبر، سهمیه ارزی ۲۰۰۰ دلاری تهیه کند. این مسئله به‌معنای آن است که دلالان دیگر قادر نخواهند بود با استفاده از چند کارت ملی و یک حساب بانکی، برای خرید سهمیه ارزی افراد اقدام کنند. در واقع دوره دلالی در سهمیه ارزی به پایان رسیده است.»

او همچنین تاکید کرد برای اینکه سهمیه ارزی به‌ یک فرد تعلق گیرد، ارائه کارت ملی شخص، دریافت از حساب خود شخص، حضور متقاضی و همچنین شماره تلفن همراهی که متعلق به‌شخص متقاضی باشد؛ در صرافی‌های تضامنی الزامی‌ است. طبق سیاست‌های بانک مرکزی، نیاز هر شخص حقیقی به ارز باید در طول یک‌سال برطرف گردد؛ درصورتی‌که فردی نیاز به ارز مازاد بر سهم خود داشته باشد، موظف است آن را از بازار آزاد تهیه کند. کرونا و پایان دلالی در سهمیه ارزی

قربانی در ادامه افزود: «شیوع بیماری کرونا در چند ماه گذشته، سبب افزایش تقاضا برای ارز در مراودات تجاری و همچنین تاخیر در انجام این مراودات شد. اما با گذشت دوره اوج این بیماری و از سرگیری مجدد روابط، حجم تقاضا با کاهش روبه‌رو بوده و التهاب بازار درحال تخلیه است.»

به گفته او موعد انجام تعهد صادرکنندگان برای بازگرداندن ۲۰ میلیارد دلار تا تیرماه سال جاری تعیین شده است اما با این‌ وجود، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که تا آن تاریخ، بازار ارز به تعادل خواهد رسید.

هم‌اکنون این سوال وجود دارد که آیا ممکن است نرخ تعادل ارز، حدود ۱۵ هزار تومان باشد؟ شهاب قربانی در پاسخ به این سوال اظهار کرد: «باتوجه به اینکه نرخ دلار در بازار عرضه و تقاضا تعیین می‌شود، ممکن است فشار عرضه دلار به‌حدی افزایش یابد که نرخ تعادل ارز به زیر ۱۵ هزار تومان برسد.»

منبع: برات نیوز

اخبار ارز دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب پیشنهادی

فهرست