چرا سرمایه‌ گذاری در بورس خوب است؟

چرا سرمایه‌ گذاری در بورس خوب است؟

طبق آخرین اخبار به دست آمده، کارشناسان بهترین مسیر برای حرکت نقدینگی را بازار بورس و سرمایه اعلام کرده‌اند. در واقع سرمایه‌ گذاری در بورس بهترین کاری است که می‌توان انجام داد و این موضوع درحالی مطرح می‌شود که سرریز شدن نقدینگی به سمت بازارهای طلا، سکه و ارز، برای اقتصاد مضر به نظر می‌رسد. به‌ گفته کارشناسان، بهترین راه بهبود اقتصاد و اشتغالزایی، حرکت نقدینگی به سمت بازار سرمایه است که این امر مسلتزم رعایت ملزوماتی در رشد بورس خواهد بود. در ادامه با نیک پرداخت همراه باشید.

از آنجایی‌که نظام بانکی، نقش تعیین‌کننده‌ای در سیاست‌های پولی و اعتباری دارد و همچنین از آن، به‌عنوان یکی از ابزارهای اقتصادی قدرتمند در دست دولت یاد می‌شود؛ باید سیاست‌های مناسب و هماهنگ با اهداف کلان اقتصادی، برای آن اتخاذ شود. به این ترتیب می‌توان گفت که با استفاده از ابزارهای کنترل‌کننده، می‌توان نقدینگی را به سمت فعالیت‌های مولد اقتصادی روانه کرد تا ثبات اقتصادی افزایش یابد و زمینه‌های لازم برای شکل‌گیری سرمایه‌گذاری، اشتغال، تولید و … فراهم آیند.

دلیل اهمیت سرمایه‌ گذاری در بورس؟

به نقل از برات نیوز، اکنون این سوال مطرح است که چه‌چیز باعث می‌شود تا بورس و بازار سرمایه، بهترین پناهگاه سرمایه‌های مردم باشد؟ درست در زمانی که اموال دولتی واگذار شدند و سهام عدالت آزاد شد؛ شاخص بورس رشد بی‌سابقه‌ای را تجربه کرد. اما باوجود تمام این اتفاقات، هنوز هم می‌توان گفت که بهترین مسیر برای سرریز شدن نقدینگی مردم، همین بازار سرمایه است و حتی برای افرادی که تاکنون حضور در این بازار را تجربه نکرده‌اند، می‌تواند راه مطمئنی برای رشد سرمایه باشد.

تحلیلگران حوزه اقتصاد معتقد هستند که تا به امروز، مسئولیت جلوگیری از حرکت نقدینگی به‌ سمت بازارهای سوداگرانه و هدایت آن به‌ سوی فعالیت‌های تولیدی برای تامین بودجه مورد نیاز بنگاه‌های اقتصادی، برعهده بانک‌ها بود؛ اما از این پس، این مسئولیت می‌تواند به بازار سرمایه واگذار شود. هرچند که همین تحلیلگران، اعتقاد دارند که برای هدایت نقدینگی از بازار سرمایه به‌ سمت تولید، باید الزاماتی وجود داشته باشد.

ما طی روزهای اخیر، شاهد افزایش قیمت ارز، طلا، سکه و از طرفی، ریزش شاخص بورس بودیم. این موضوع باعث شد تا در خصوص توانایی کنترل نقدینگی توسط بازار سرمایه، تردیدهایی ایجاد شود. اما تحلیلگران در این راستا اعلام کردند که چنین نوساناتی در بازار سرمایه، طبیعی بوده و بورس در مسیر رسیدن به ثبات قدم برمی‌دارد. از طرفی آن‌ها معتقد هستند که در روزهای آینده، همچنان نقدینگی زیادی به این بازار سرازیر خواهد شد.

راهکار سرمایه‌ گذاری در بورس

چه راهی برای هدایت منابع بازار سهام به‌ سمت تولید وجود دارد؟

یکی از اقتصاددانان کشور به نام حسین راغفر، در رابطه با آثار منفی حرکت نقدینگی به‌ سوی بازارهای سوداگرانه اذغان داشت که برای جلوگیری از حرکت نقدینگی به‌ سمت چنین بازارهایی، باید نظام مالیاتی را فعال کنیم. او همچنین اعلام کرد که باید از درآمد فعالیت‌های غیرمولد، مالیات دریافت شود تا بتوان منابع بازار سهام را به‌ سوی تولید هدایت کرد.

حسین عبده تبریزی، یکی دیگر از کارشناسان حوزه اقتصادی بیان کرده است که حرکت نقدینگی به‌ سمت شرکت‌های تولیدی کارآمد، به کاهش نرخ بازدهی تصنعی بازارهای سفته بازی نیاز دارد تا مردم منابع مالی خود را در طرح‌های نیمه‌کاره، زیرساختی و عمرانی با بازدهی مناسب، سرمایه‌گذاری کنند یا منابع مالی خود را در دسترس شرکت‌هایی قرار دهند که «ارزش» تولید می‌کنند.

به‌گفته یکی از اقتصاددانان کشور محمود جامساز، بازار سرمایه در زمانی بهترین جایگاه برای سرازیر شدن نقدینگی انباشته خواهد بود که این بازار، بر اساس استانداردهای بین‌المللی اداره شود. او معتقد است علی‌رغم اینکه رشد اقتصادی کشور در دو سال پیاپی، ۱۴ درصد منفی بوده است؛ شاخص بورس به‌ طرز غیرمنتظره‌ای رشد داشت که هیچ منطق اقتصادی آن را توجیه نمی‌کند.

با توجه به این موضوع، برای اینکه بتوان از سودهای کنونی بازار سرمایه در جهت تامین منابع مالی و ارتقا بورس استفاده کرد،؛ باید منابع مالی که به بورس وارد می‌شوند، با دقت مورد بررسی قرار گیرند و دقیقا مطابق با اصول اقتصادی و استانداردهای بین‌المللی عمل کنند.

منبع: برات نیوز

اخبار ارز دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب پیشنهادی

فهرست