موانع و مشکلات ایجاد رمزارز ملی چه مواردی است؟

موانع و مشکلات ایجاد رمزارز ملی چه مواردی است؟

در سال‌های گذشته لزوم ایجاد رمزارز ملی توسط برخی کشورهای اتحادیه اروپا مطرح شده است. ایران هم از این قافله عقب نمانده و مقامات اعلام کرده‌­اند که برای غلبه بر تسلط دلار، نیاز به رمزنگاری ارز ملی است اما متاسفانه این موضوع هنوز هم در ایران با محدودیت‌هایی مواجه است. در ادامه با نیک پرداخت همراه باشید.

به نقل از برات نیوز، «فرزین فردیس» عضو کمیسیون اقتصاد نوآور و تحول اتاق بازرگانی تهران، با اشاره به این محدودیت‌ها اظهار داشته است:

«بزرگ‌ترین محدودیت در زمینه ایجاد رمزارز ملی در ایران، این است که نهادها باید سایر ارزهای رمزنگاری‌شده را هم به‌رسمیت بشناسند. اما هنوز محدودیت‌های قانونی در این زمینه وجود دارد.»

از نظر فردیس، رسمیت‌شناختن سایر ارزهای رمزنگاری‌شده به این معنی است که اگر شخصی، به‌عنوان یک صادر‌کننده یا واردکننده‌ که تمام یا بخشی از پول کالا را با استفاده از رمزارزها پرداخت یا دریافت کرده باشد؛ بتواند از گمرک یا بانک مرکزی، گواهی‌های لازم را دریافت کند و در سیستم داخلی با مشکلی مواجه نشود.

او عنوان کرد:

«نکته مهم‌تر در ایجاد رمزارز ملی این است که سازمان امور مالیاتی و جامعه حسابرسان هم این موضوع را قبول کنند.»

سازمان امور مالی باید بپذیرد که بخشی از حساب‌ها از طریق رمزارز انجام شود و همچنین سازمان جامعه حسابرسان هم هویت این موضوع را مجهول نداند.

ایجاد رمزارز ملی

فردیس همچنین افزود:

«تعدادی از صرافی‌ها باید کار تبادل رمزارز را انجام دهند.»

از نظر او در صورت حل‌شدن این محدودیت‌ها، ایران هم مانند کشورهای دیگر، ظرفیت خوبی برای تجارت با رمزارزها دارد.

رضا قربانی، سردبیر ماهنامه عصر تراکنش به‌گونه‌ دیگری به موضوع محدودیت ایجاد رمزارز ملی نگاه می‌کند. او معتقد است:

«پول نقد دیجیتال و دور زدن تحریم‌ها، فقط توسط سیستم‌های متمرکز با هزینه کمتر امکان‌پذیر بوده و مطرح‌شدن آن توسط برخی‌ افراد، نشانگر عدم‌شناخت آن‌ها از اکوسیستم مالی کشور است.»

محدودیت‌های ایجاد رمزارز ملی بیشتر از این‌ها است

محدودیت‌های ایجاد رمزارز ملی به این موارد ختم نمی‌شود. تحریم‌های آمریکا هم موضوع دیگری است که در این رابطه مطرح می‌شود. آمریکا در سال گذشته با اعمال تحریم، توانست بسیاری از صرافی‌های رمزارز (به‌خصوص صرافی‌هایی که فعالیت بین‌المللی دارند) را تشویق به قطع دسترسی کاربران ایرانی کند و مشکل‌های زیادی برای فعالان ایرانی در عرصه رمزارز ایجاد کند. با ‌این ‌حال،کارشناسان معتقد هستند که آمریکا نمی‌تواند به‌طور کامل، ارز رمزنگاری‌شده ملی ایران را تحریم کند؛ زیرا ایران می‌تواند با کشورهای دوست به‌توافق کامل برسد و روابط مالی و بانکی را در قالب رمزارز انجام دهد.

منبع: برات نیوز

اخبار ارز دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب پیشنهادی

فهرست