تفاوت اتریوم و اتر

تفاوت اتریوم و اتر چیست و کاربرد هر کدام در کجا است؟

نام اتریوم و اتر را حتما شنیده‌اید، اما اتریوم چیست و چه تفاوتی با اتر دارد؟ در این مقاله سعی کردیم تا به زبان ساده تفاوت اتریوم و اتر را برایتان توضیح دهیم تا بتوانیم در مقاله های بعدی به طور تخصصی‌تری به اتریوم بپردازیم. با ما همراه باشید.

برای دانستن تفاوت اتریوم و اتر باید در ابتدا بدانیم اتریوم چیست و از کجا آمده است. سپس به توضیح مفهوم اتر می‌پردازیم تا در نهایت تفاوت اتریوم و اتر را معرفی کنیم.

اتریوم چیست و از کجا آمده است؟

اتریوم یک فناوری مبتنی بر توسعه بلاک چین است که اکثر به طور کلی یکی از عوامل توسعه رمزنگاری در طول ۷ سال گذشته بوده است. قبل از توجه به ویژگی های منحصر به فرد اتریوم، توضیحی از مفاهیم پایه ای بلاک چین برای درک بهتر این مبجث مفید خواهد بود.

اتریوم چیست

در عصر ارتباطات، امروزه ما انواع مختلفی از اطلاعات مانند رمزها، اطلاعات شخصی و جزئیات مالی را بر روی سرورهای ابری مانند گوگل و فیس بوک ذخیره می‌کنیم. دلایل زیادی برای این کار وجود دارد. این شرکت ها با هزینه های کم اجازه ذخیره و بازیابی اطلاعات را به ما می‌دهند و به جلوگیری از بروز مشکلات برای هاست‌ها هم کمک می‌کنند. اما از سوی دیگر وجود اطلاعات شخصی بر روی کامپیوترهای دیگر باعث می‌شود این اطلاعات در معرض هک شدن قرار بگیرند. این مشکل در واقع به دلیل اساس اینترنت مرکزی است که در آن هزاران نفر از راه‌های مختلف به یک کامپیوتر مرکزی متصل می‌شوند.

اخیرا سیستم‌های غیرمتمرکزی برای اینترنت به وجود آمده‌اند مانند فناوری بلاک چین که برای فراهم کردن امنیت بیشتر و ناشناس بودن، به دنبال جدا شدن از اینترنت متمرکز است. اتریوم نتیجه حرکت به سمت اینترنت غیرمتمرکز است. هدف اتریوم این است که با استفاده از فناوری بلاکچین، سیستمی مستقل و بدون دخالت واسطه‌های جانبی که مسئول ذخیره سازی اطلاعات و اسناد مالی هستند، ایجاد کند. اتریوم ها از «گره‌ها» که توسط افراد داوطلب برای جایگزین کردن سرورهای فردی به جای سرویس‌های ابری بزرگ برای ارائه خدمات اینترنتی استفاده می‌کند.

ایده اصلی این است که این نودها یک «کامپیوتر جهانی» بسازند تا بتوانند زیربنایی را برای مردم در سراسر دنیا، برای استفاده از اینترنت، فراهم کنند. در مدل اتریوم ایده آل هیچ‌کس جز خودتان نمی‌تواند به اطلاعات شخصی شما دسترسی داشته باشد که در اینصورت خطر آسیب و هک شدن نیز بسیار کمتر است.

بیشتر بخوانید: استارتاپ های برتر را بشناسید؛ کریپتو و بلاک چین در مسیر رشد

امکان ایجاد برنامه های جدید

در کنار غیرمتمرکز شدن سرور و هاست، هدف بعدی اتریوم بسترسازی برای ارائه نوع جدیدی از برنامه‌ها به نام «dapp» است. کارکرد این برنامه ها مشابه با شبکه گسترده اتریوم است که به صورت غیرمتمرکز از شبکه جهانی نودها که اتریوم ها آن را فراهم می‌کنند، استفاده می‌کنند.

اتر چیست؟

اتر - اتریوم

اگر اتریوم یک نوع شبکه غیر متمرکز متصل باشد، پس اتر چیست و تفاوت اتریوم و اتر در چه چیزی است؟ اتریوم مالکی ندارد. اما تمام برنامه ها و خدماتی که متصل به این شبکه هستند، به توان محاسباتی نیازمندند که این توان رایگان نیست. اتر یک راه حل برای پرداخت کرهزینه توان محاسباتی است؛ ماهیت اتر مانند پول نقد است، یعنی برای معامله نیاز به اشخاص ثالث برای ثبت یا پردازش این معاملات ندارد. با این وجود اتر دقیقا ارز دیجیتال نیست. می‌توان آن را به عنوان سوختی برای راهبرد برنامه ها در شبکه غیرمتمرکز اتریوم در نظر گرفت.

برای مثال در نظر بگیرید که می‌خواهید یک سری از اعداد را با هم جمع کنید، برای این‌کار ماشین‌حساب شما نیاز به باتری برای ایجاد توان محاسباتی دارد. در شبکه اتریوم، شما این محاسبات را می‌توانید به شخص دیگری واگذار کنید و در ازای آن به جای خرید باتری برای ماشین حساب، به او با استفاده از توکن‌هایی به نام اتر، هزینه این محاسبات را پرداخت کنید. به این صورت مشخص خواهد بود که با توجه به توان محاسباتی مورد نیاز برای یک معادله (که از طریق سختی محاسبه آن می‌توان به این توان پی برد) می‌توان حدس زد هرچقدر توان محاسباتی موردنیاز بیشتر باشد، اتر بیشتری برای انجام این محاسبه موردنیاز است.

بیشتر بخوانید: ماینینگ اتریوم چگونه انجام می‌شود؟

تفاوت اتریوم و اتر چیست؟

هر فعالیتی در شبکه اتریوم یا برنامه غیرمتمرکز نیازمند زمان و نیروی برق محاسبه شده متفاوتی است. هر چقدر برق و زمان بیشتری لازم باشد، اتر بیشتری برای انجام کار لازم است. به همین دلیل اتر متفاوت از ارزهای دیجیتال دیگر مانند بیت کوین است.

موارد متفاوت دیگری هم وجود دارد. به عنوان مثال بسیاری از ارزهای دیجیتال یک سقف برای حداکثر ماینینگ دارند. اتر محدودیتی ندارد. سالانه ۱۸ میلیون اتر می‌تواند استخراج شود. یا مثلا در سال ۲۰۱۴، حدود ۶۰ میلیون اتر توسط کاربران خرید و فروش شد در حالی‌که ۱۲ میلیون دیگر توسط «بنیاد اتریوم» خریده شد.

بنیاد اتریوم متشکل از توسعه‌دهندگان و تحلیلگرانی است که برای تقویت شبکه اتریوم و فناوری اصولی کار می‌کنند. ۵ توکن اتر یا ETH به استخراج کنندگان اختصاص داده شده است تا به عنوان زیرواحد اتر باشد. ETH در واقع هزینه‌ای است که برای هر ۱۲ ثانیه از تحلیل مورد نیاز است. این قسمت از سیستم اتریوم در واقع همانجایی است که بسیار شبیه به سایر ارزهای دیجیتال مانند بیتکوین است.

با وجود تمام مدل‌های مختلف از اتر، فهمیدن مقدار دقیق اتر موجود در دنیا کمی مشکل است.به همین دلیل، توسعه دهندگان در تلاشند تا با تغییر الگوریتم‌های تولید اتر با کمک الگوی «Proof of Stake» این وضعیت را تغییر دهند.

ارز دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب پیشنهادی

فهرست