صعود جدید شاخص

آغاز صعود جدید شاخص با عرضه اولیه ها

بازار سرمایه در چند روز گذشته روی موج جدیدی سوار شده و عرضه اولیه ها، آغاز صعود جدید شاخص بورس را نوید میدهند.
به نقل از نیک پرداخت و به گزارش برات نیوز، در چند روز گذشته اصلاح در قالب اصلاح زمانی و دست به دست شدن سهام اتفاق افتاده که این موضوع باعث شده تا بازار خود را آماده موج بعدی صعود جدید شاخص کند.به گفته تحلیلگران بازار سرمایه، علت اصلی رشد این روزهای بورس، وضعیت پولی اقتصاد کلان و افزایش رشد نقدینگی در کشور است و مهمتر از آن روندی است که نشان می‌دهد در حالا تبدیل شدن فرآیند شبه پول به پول هستیم.
این در حالی است که با توجه به بالا بودن انتظارات تورمی و پایین بودن نرخ سود سپرده‌ها انگیزه در اقتصاد کشور برای نگهداری سپرده‌های مدت‌دار کاهش پیدا کرده و در نتیجه روند قوی برای تبدیل شدن شبه پول به پول اتفاق افتاده که این موضوع تاثیر خود را به شکل‌های مختلف در کشور گذاشته است.
رشد عجیب حدود ١٠ درصدی قیمت دلار که تقریبا در سه روز کاری گذشته رخ داد اکنون در حال رقابت با بورس است که روزانه بیش از دو درصد رشد را تجربه می‌کند.به گفته کارشناسان بازار سرمایه، روند اتفاقاتی که در وضعیت پولی کشور در حال رخ دادن است اثر خود را در بازارهایی مانند بازار طلا، ارز و سکه می‌گذارد و به مرور شاهد تاثیرگذاری آن بر بازار مسکن هم خواهیم بود.
برخی علت روند صعودی اخیر شاخص بورس در این بازار را رشد پرشتاب نرخ ارز می‌دانند که از طرفی باعث رشد سودآوری شرکت‌ها و از طرف دیگر منجر به افزایش ارزش جایگزینی شرکت‌ها می‌شود اما باید گفت چیزی که در اقتصاد کلان در حوزه پولی در حال رخ دادن است می‌تواند به عنوان اصلی‌ترین عامل در رشد اخیر شاخص بورس و نرخ دلار تلقی شود.این در حالی است که در نخستین روز هفته جاری، ارزش معاملات خرد رکورد زد و به بیش از ۲۸ هزار میلیارد تومان رسید، افزود: در چند روز اخیر که بازاری پرحجم و پر معامله را پشت سر گذاشتیم، فرآیند دست به دست شدن سهام اتفاق افتاد به همین دلیل اکنون در چنین شرایطی انتظارات تورمی و قدرت بالای تقاضا اجازه اصلاح شدید به بازار را نمی‌دهد.

 

بیشتر بخوانید: انتقال ۹۵ میلیون دلار بیت کوین توسط یکی از نهنگ های ثروتمند

 

به گفته کارشناسان بازار سرمایه ، بازار از هفته گذشته تا دیروز نزدیک به ۱۵ درصد اصلاح در شرکت‌های کوچک اتفاق افتاد، در سهام شرکت‌های کوچک اصلاح قیمتی اتفاق افتاد، اما سهام شرکت‌های دلاری محور که نقدینگی عمده جامعه را به خود اختصاص می‌دهند، فرصت چندانی برای اصلاح قیمتی پیدا نکردند.همچنین شرکت‌های بزرگ به محض اینکه خواستند وارد فاز اصلاحی سهام شوند، بازار به چشم یک فرصت خرید به آن‌ها نگاه کرد و به سرعت سهام آنها در حجم بالا خریداری شد، بنابراین تقاضای بالا  اجازه اصلاح قیمتی شدید به این سهام را نداد.

عرضه اولیه ها کدام هستند که باعث صعود جدید شاخص بورس می‌شوند؟

عرضه اولیه سهام «شرکت لیزینگ پارسیان» با نماد «ولپارس» روز چهارشنبه (۱۸ تیر ماه) در بورس تهران انجام می‌شود و این عرضه می‌تواند صعود جدید شاخص را شروع کند.

آگهی عرضه اولیه سهام شرکت “لیزینگ پارسیان” به نماد «ولپارس» منتشر شد که مطابق آن روز چهارشنبه (۱۸ تیر ماه) تعداد ۴۰۰ میلیون سهم معادل ۲۰ درصد از به عنوان پانصد و چهلمین شرکت در فهرست شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بخش “واسطه‌گری‌های مالی به جز تامین وجوه بیمه و بازنشستگی” گروه “سایر واسطه گری‌های مالی “و طبقه ” اجاره داری مالی” در فهرست نرخ‌های بازار دوم و در نماد ” ولپارس ” به شیوه ثبت سفارش جهت کشف قیمت، عرضه خواهد شد.

در این عرضه اولیه به هر کد معاملاتی حداکثر ۳۰۰ سهم در دامنه قیمتی سه هزار ریال تا سه هزار و ۲۰۰ ریال تعلق می‌گیرد.

در ماه‌های اخیر، حمایت دولت از بورس بی‌سابقه بوده، به طوری که از طریق عرضه صندوق‌های ETF  با قیمت مناسب، تامین مالی از طریق این بازار، عرضه سهام شرکت های جدید و نیز آزادسازی سهام عدالت، حمایت همه‌جانبه ای از بازار سرمایه صورت گرفت.

در این میان، عرضه سهام شرکت های جدید (عرضه اولیه) همواره مورد توجه اهالی بازار سرمایه قرار داشته است، زیرا تاکنون بیش از ۹۰ درصد از عرضه اولیه‌هایی که در بورس انجام شده، سودآور بوده‌اند به همین دلیل این اقدام همیشه در بورس برای فعالان بازار جذابیت داشته است.

هنگامی که سهام شرکتی برای نخستین بار در بورس عرضه می‌شود، به روز اول عرضه سهام، «عرضه اولیه» گفته می‌شود، در این روز درصد مشخصی از کل سهام شرکت برای نخستین بار از طریق بورس یا فرابورس توسط سرمایه‌گذاران خریداری می‌شود.

 

خوشحال می‌شویم که سوالات و نظرات‌‌تان درمورد این مطلب را در قسمت دیدگاه‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

اخبار ارز دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب پیشنهادی

فهرست