افزایش نرخ ارز

تلاطم بازار کشور وابسته به افزایش نرخ ارز است؟

صرف رشد قیمت و افزایش نرخ ارز گرچه اثرگذار در بازارهای دیگر و تورم زا است اما بحران آفرین نیست بلکه عدم ثبات و تلاطم در بازار ارز باعث ایجاد مشکل در  فضای اقتصادی کشور می‌شود زیرا تولیدکننده،‌ صادر کننده و .. نمی تواند خود را با آهنگ تغییرات ‌هماهنگ کند.

به گزارش نیک پرداخت، صحبت‌های بالا سخنان علی اسلامجو،‌ پژوهشگر و عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه جامع امام حسین است که در رابطه با تاثیر افزایش نرخ ارز با ایجاد تلاطم در بازار کشور صحبت کرده است.

تعیین نرخ ارز  از یک طرف نقش مؤثری در صادرات و واردات و به تبع آن تنظیم و تعدیل تراز تجاری و تراز پرداختهای کشور دارد و از طرف دیگر، از نقش مؤثری در تعیین قدرت رقابتی تولیدکنندگان داخلی در برابر رقبای خارجی در بازارهای داخلی وخارجی و به تبع آن تعیین میزان تولید و اشتغال برخوردار است.

تاثیر نرخ ارز بر صادرات غیرنفتی

وی با اشاره به اختلاف نظر کارشناسان در تاثیر نرخ ارز بر صادرات غیرنفتی گفت:‌ برخی از کارشناسان معتقدند افزایش نرخ ارز  باعث رونق صادرات غیر نفتی می‌شود و این اتفاق مبارکی برای اقتصاد کشور هست و برخی از کشورهای دنیا نیز به همین سبب و از قصد ارزش پول ملی خود را کاهش می دهند تا باعث رشد اقتصاد خود شوند.

اسلامجو اضافه کرد:‌ در تحلیل ها نمی توان صرفا بر اساس مکتوبات علم  اقتصاد نسخه پیچی کرد و باید شرایط خاص بر اقتصاد میدانی کشور را نیز در نظر گرفت.

این استاد دانشگاه با اشاره به  اینکه  افزایش و بی ثباتی  نرخ ارز  به شدت در تولید اثرگذار است و اینکه با افزایش نرخ ارز قیمت کالاها چند برابر می شود صرفا یک جو روانی نیست گفت:‌ زیرا تولید در کشورمان  به شدت وابسته به واردات مواد اولیه است.

افزایش نرخ ارز اتفاق مبارکی نیست

اسلامجو با اشاره به اینکه افزایش نرخ ارز اگرچه ممکن است با توجه به اینکه افزایش قیمت ارز در فصل برداشت صورت گرفته باعث افزایش درآمد مقطعی تولید کننده وصادر کننده ‌شود اما به طور کلی نمی تواند اتفاق مبارکی برای اقتصاد کشور باشد گفت: زیرا قیمت نهاده های تولید وابسته به واردات  است که با افزایش قیمت ارز بالا می‌رود و تولید کننده مجبور است با قیمت بالایی تولید کند که این مورد برای غالب تولیدکنندگان کشور صادق است.

وی با ابراز اینکه افزایش بی رویه و بدون ضابطه نرخ ارز به هیچ وجه نمی تواند کمکی به تولیدکنندگان کند گفت:‌ زیرا تولیدکننده  نمی‌داند که چه موقع کالای خود را بفروشد چه موقع مواد اولیه تهیه کند. حالت انتظاری نشأت گرفته از تلاطم و عدم ثبات در بازار ارز به وجود می آید که تاثیر منفی در تولید و به تبع صادرات غیر نفتی ایجاد می کند.

بیشتر بخوانید: اتریوم باز هم رشد خواهد کرد

اسلامجو با تأکید بر اثرگذاری بیشتر بی ثباتی نرخ ارز  نسبت به افزایش قابل پیش بینی نرخ ارز در بحران آفزینی برای اقتصاد کشور گفت: بنابراین مشکلات کشور به‌طور عمده نه از تحریم که ناشی از مدیریت اقتصادی است؛‌ زیرا تحریم محتمل است که باعث افزایش قیمت ارز شود اما بی ثباتی در بازار ارز نشأت گرفته از شیوه  مدیریت اقتصادی است.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به علت این گرانی لجام گسیخته گفت:‌ بی ثباتی بازار ارز مهمترین عامل است زیرا انتظار تورمی در بی ثباتی برای  عرضه کننده به وجود می آید که یا دست به احتکار می زند و یا کالای خود را به چند برابر قیمت می فروشد چون می داند چند وقت دیگر بایستی با قیمت بیشتر کالا را تهیه کند.

منبع: تسنیم

خوشحال می شویم نظرات و پیشنهادات خود را در بخش کامنت ها با ما مطرح کنید. 

اخبار ارز دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب پیشنهادی

فهرست