رانت ارزی

رانت ارزی با این تصمیمات بانک مرکزی به پایان می‌رسد؟

به گفته رییس کل بانک مرکزی، نرخ‌های ارز در بازار اقتصادی نیستند و دوام نخواهند داشت و بانک مرکزی تصمیماتی برای کنترل رانت ارزی به زودی اتخاذ خواهد کرد.

تصمیمات بانک مرکزی برای کنترل رانت ارزی چیست؟

به گزارش نیک پرداخت، عبدالناصر همتی تاکید دارد مردم دارایی خود را در معرض ریسک بازار ارز قرار ندهند. این اظهارات رییس کل بانک مرکزی از آنجا نشات می‌گیرد که سیاست‌گذار پولی در هفته جاری سه تصمیم مهم در جهت تعادل‌بخشی به بازار ارز انتخاب کرد: «حذف رانت ارزی با نزدیک کردن قیمت صرافی به بازار»، «حذف سقف قیمتی در معاملات سامانه نیما» و در گام آخر «صدور مجوز عرضه دلار صادرکنندگان به صرافی‌ها».

در همین خصوص رییس کل بانک مرکزی در آخرین پست اینستاگرامی خود درباره بازار ارز، نوشت: ثبات بازار ارز برای بانک مرکزی اولویت دارد و در حاشیه نرخ بازار نسبت به عرضه سنگین اقدام و اجازه آربیتراژ و نوسان گیری نخواهد داد. همتی تاکید کرد: بانک مرکزی ضمن افزایش عرضه در بازار ثانویه تسهیل و تسریع تامین ارز واردکنندگان در این بازار به پتروشیمی‌ها، فولادی‌ها و معدنی‌ها اعلام کرد که آنها نیز می‌توانند ارز حاصل از صادرات خود را علاوه بر صرافی‌های بانکی، مستقیم به صرافی‌های مجاز جهت واردات کالاهای دارای تخصیص ارز بفروشند.

نقطه پایانی بر رانت ارزی

در حال حاضر رشد قیمت دلار در صرافی‌های بانکی و رفتن آن به کانال ۲۶ هزار تومانی، به باور تحلیلگران اقتصادی، سد راه نوسان‌گیران برای افزایش بیشتر قیمت این ارز در بازار آزاد شده و نقطه پایانی بر رانت ارزی خواهد بود.

در واقع افزایش قیمت دلار بر تابلوی صرافی‌های بانکی، دو امکان محدودکننده برای نوسان‌گیران ایجاد می‌کند؛ نزدیک کردن قیمت‌های بازیگران رسمی به بازار آزاد موجب می‌شود که صرافی‌ها انگیزه بیشتری برای عرضه ارز و فروش دلار داشته باشند.

در وهله بعدی، فروش ارز در نرخ‌های بالاتر باعث می‌شود که ریال بیشتری در دست بازیگران رسمی بازارساز قرار بگیرد؛ این ریال هم می‌تواند بخشی از هزینه‌های جاری را پوشش دهد و هم در صورتی که قیمت دلار افت کرد، توان صرافی‌ها برای خرید و جایگزین کردن ارز فروخته شده را بالاتر ببرد.

دلیل ورود دلار به کانال ۲۶ هزار تومانی

از سوی دیگر، تحلیلگران اقتصادی باور دارند برداشته شدن سقف قیمتی در سامانه نیما، زمینه‌ساز رفتن دلار نیمایی به کانال ۲۶ هزار تومانی شد. این افزایش از جهت آنکه کمک می‌کند، جریان تبادلات تجاری سرعت بگیرد و زمینه‌ساز افزایش عرضه ارز صادرکنندگان شود، می‌تواند در روزهای آینده، اثر کاهشی در بازار آزاد داشته باشد.

بازاری‌ها این موضوع را با عنوان جبران یکی از اشتباه‌های بازارساز برشمرده و می‌گویند: یکی از اشتباهات بازارساز در سامانه نیما جبران شد. این امید می‌رود که دیگر شاهد اشتباه‌های این‌چنینی که در گذشته نیز اتفاق افتاده بود، نباشیم.

بیشتر بخوانید: تصاحب تاج دیفای توسط اتریوم حداقل به مدت سه سال

همچنین گفته می‌شد با توجه به افزایش قیمت دلار صرافی‌های بانکی، امکان آربیتراژ قیمتی از بین رفته است؛ در نتیجه عرضه ارز به هر فرد در میزان۲ هزار و ۲۰۰ دلار می‌تواند از سر گرفته شود.

علی شریعتی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی با پیش‌بینی کاهش قیمت دلار حداقل تا ۲۳ هزار تومان، اظهار داشت: با ورود جدی بازارساز به بازار و برداشتن سقف دلار نیمایی و کاهش آربیتراژ قیمتی صرافی ملی و بازار، نوید دیدن روند کاهشی قیمت ارز در بازار متصور است.

وی با بیان این‌که این شرایط به نفع صادرکننده و به ضرر دلالان تمام خواهد شد، افزود: ۲۳ تا ۲۳ هزار تومان، کف مقاومتی قیمت دلار خواهد بود. حذف سریع ارز ۴۲۰۰ تومانی و تسهیل بازگشت ارز صادرکنندگان ، هم در کنترل قیمت ارز بسیار موثر خواهد بود.

منبع: اقتصاد شهروند

خوشحال می شویم نظرات و پیشنهادات خود را در خصوص این مطلب با ما در میان بگذارید.

اخبار ارز دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب پیشنهادی

فهرست