بررسی دلایل ریزش نرخ ارز

دلایل روانی ریزش نرخ ارز پس از چند هفته افزایش

پس از چندین هفته افزایش قیمت دلار و دیگر ارزها در بازار، یک هفته اخیر با ریزش نرخ ارز مواجه بودیم که به نظر میرسد دلایل آن به چندین عامل اقتصادی و روانی باز می گردد.

دلایل روانی ریزش نرخ ارز

به گزارش نیک پرداخت، دلار در همین هفته طی دو روز کاری اول هفته ۱۶۰۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت ۲۸ هزار تومان رسید که با توجه به افزایش مستمری که در طول فصل تابستان داشت به یک شوک تبدیل شد.

در همین راستا روز گذشته دلار باز هم ارزان تر شد و روز دوشنبه ۵ آبان ماه در صرافی ها به ارزش ۲۷۷۵۰ تومان برای خرید و ۲۸۳۵۰ تومان برای فروش رسید.

هفته گذشته نیز ۱۹۳ میلیون دلار در سامانه نیما به صورت حواله ارزی عرضه شد که از این میان، ۶۲ میلیون دلار آن با میانگین قیمت ۲۶۲۰۰ تومان معامله شد که نشان از تعمیق بازار نیمایی دارد.

علاوه بر این، ۶۰ تا ۷۰ میلیون دلار روزانه اسکناس دلار نیز به بازار عرضه شده است، اما با وجود صدور مجوز افزایش سقف خرید صرافیها به ۵۰۰ هزار دلار، همچنان خریدهای روزانه به ۲ میلیون دلار نمی رسد. این امر موجب تعلیق سنگین در بازار ارز شده است و دلالان از شسکت نرخ ها نگران هستند.

انتخابات آمریکا

با توجه به اینکه یک هفته به انتخابات آمریکا باقی مانده است، مشخص نیست که آیا این ریزش نرخ ارز ادامه دار است یا خیر.  به نظر می رسد پروپاگاندای رسانه ای درباره قطعیت انتخاب مجدد ترامپ موجب شده که دلالان بازار ارز و سوداگران و واسطه ها این روزها نرخ ارز را در مقایسه با سایر کالاها پایین نگهدارند، چرا که این عوامل روانی در دستورکار آنها قرار گرفته است.

انتظارات منفی سوداگران

اما از سوی دیگر در کنار حفظ هیجانات در بازار ارز، روند ریزشی نرخ دلار موجب شده است که نگرانی هایی نیز از سوی  برخی دیگر مطرح شود و کاهش جذابیت بازار ارز را افزایش دهد.  به همین دلیل سوداگران در تلاش هستند تا با ایجاد انتظارات منفی، قیمت ارز را افزایش دهند. آنها این موضوع را به انتخابات آمریکا مرتبط می دانند و اتفاقات پیش روی بازار را منفی می بینند. حتی بسیاری از آنها توصیه می کنند که بخشی از دارایی تان را به ریال تبدیل کنید.

بیشتر بخوانید: کنیا به دنبال اتخاذ رویکرد مشترک در زمینه ارز دیجیتال در قاره آفریقا

سخنان رئیس بانک مرکزی

علاوه بر این موارد همتی رئیس بانک مرکزی نیز اثرپذیری بازار ارز و ریسک آن را در روزهای آینده شدید دانست و همین موضوع نیز یکی دیگر از اثرات روانی ریزش نرخ ارز بود.

نرخ سازی فضای مجازی

یکی دیگر از دلایل کاهش نرخ ارز طی این روزها را می توان افزایش حساسیت دولت و دستگاه های نظارتی به نرخ سازی دلالان مجازی و حقیقی دانست که فعالیت های خود را در قالب معاملات فردایی  و شبانه انجام می دادند و حتی موجب شدند چند شب پیش در پی ریزش نرخ دلار بسیاری از مردم به فکر فروش دلارهای خود به صورت شبانه بیفتند یا صبح روز بعدش جلوی صرافی ها صف بکشند. مدیریت این موارد موجب آرامش بازار و کاهش تحرک دلالان شد.

دیگر دلایل روانی ریزش نرخ ارز

در کنار این موارد خبرهای دیگری مانند آزادسازی دارایی های بلوکه شده کشور و همزمانی با انتخابات آمریکا، امور دلالان و سفته بازان داخل کشور و تحلیل های جسته و گریخته در مورد روند افزایشی بازار ارز را در نظر بگیرید تا دلایل روانی دیگر تمایل پایین متقاضیان برای خرید ارز در بازار را دریابید.

جالب است بدانید حتی زمانی که دلار ۳۲۰۰۰ تومان بود نیز تمایلی برای خرید چه در بازار اسکناس و چه حواله های نرخ بالا نبود. گویا پس از ۳ سال رشد پیاپی نرخ ارز، این بازار نیاز به یک دوره  استراحت داشت و ثبات در این حوزه حس می شد.

منبع: مهر 

خوشحال می شویم نظرات و پیشنهادات خود را در خصوص این مطلب با ما در میان بگذارید. 

 

اخبار ارز دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب پیشنهادی

فهرست