اثر منفی نوسانات ارزی بر تولید داخلی

اثر منفی نوسانات ارزی بر تولید داخلی

یکی از مسائلی که از تأثیرات آن بر این صنعت و تمام صنایع به ویژه در سال های اخیر نمی توان چشم پوشی کرد بی شک نوسانات نرخ ارز بوده است. با توجه به اینکه ۷۵ درصد واردات ما کالاهای سرمایه ای و واسطه ای است شوک و نوسانات ارزی و تغییر قیمت ارز و افزایش آن می تواند بر تولید داخل که از قیمت مواد اولیه وارداتی تاثیر می پذیرد، اثرات منفی به جای بگذارد.

به گزارش نیک پرداخت، مرتضی افقه اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه اهواز در خصوص تاثیرات شوک های ارزی بر روند تولید داخلی می‌گوید:  با توجه به اینکه تولید کشور به شدت وابسته به مواد اولیه واسطه ای و سرمایه ای وارداتی است متغیر ارز هم به لحاظ قیمت کالاهای تولیدی و هم به  لحاظ کیفیت بر تولید ما بسیار تاثیر گذار است.

تاثیر متغیر ارز به دو طریق

وی ادامه داد: متغیر ارز از دو طریق می تواند بر تولیدات داخلی کشور تاثیر بگذارد. با توجه به اینکه ۷۵ درصد واردات ما کالاهای سرمایه ای و واسطه ای است  شوک های ارزی و تغییر قیمت ارز و افزایش آن هر دو می تواند بر تولید داخل که از قیمت مواد اولیه وارداتی تاثیر می بیند، تاثیرات منفی به جای بگذارد. حتی اگر قیمت ارز در یک نرخ بالا ثابت باقی بماند بهتر از کاهش یا افزایش مداوم نرخ ارز است. به عبارت دیگر بالا بودن یا تغییر قیمت و بی ثباتی قیمت ارز اثر منفی بیشتری بر روی تولید به جا می گذارد.

تغییر قیمت‌ها به اقتصاد ضربه می زند

مرتضی افقه در این باره توضیح داد: اگر امروز ارز روی همین ۳۰ هزار تومان باقی بماند و دولت این نرخ را ثابت نگاه دارد اگر چه تا مدتی می تواند متغیرهای دیگری را با این رقم تحت تاثیر قرار دهد وتولید کننده و مصرف کننده تا یک دوره مشخص باید خود را با این عدد بالا وفق  دهند اما اگر این نرخ ثابت بماند عملا اقتصاد خود را به سمت تعادل پیش می برد، بنابراین آنچه به تولید داخلی ضربه می زند تغییر قیمت هاست که هم به لحاظ روانی تولید کننده را دچار آشفتگی می کند و هم پیش بینی تولید کننده و بنگاه اقتصادی را از آینده اقتصادی خود را مخدوش می کند لذا تولید را متوقف می کند.

بیشتر بخوانید: کیف پول سخت افزاری Gate.io با قابلیت شناسایی اثر انگشت

عضو هیئت علمی دانشگاه اهواز خاطر نشان کرد: دولت به دلیل محدودیت ارزی، محدودیت عرضه ارز دارد، لذا خیلی نمی تواند در این موضوع فعال وارد شود، اما  اگر بتواند تولید کنندگانی که به واردات مواد اولیه و سرمایه ای وابسته تر هستند را با  نرخ ارز تضمینی ثابتی حمایت کند حرکت خوبی انجام داده هر چند طرفداران بازار آزاد به دولت فشار می آورند اما در شرایط حاد فعلی ثبات قیمت ارز برای تولید حیاتی است.

آسیب تولید کننده و مصرف کننده از نوسانات ارزی

این استاد اقتصاد افزود: لذا اگر دولت بدون توجه به افزایش نرخ ارز در بازار آزاد بتواند با استفاده از ارز نیمایی، ارز را با نرخ ثابتی به دست تولید کننده برساند در واقع  بهترین خدمت را به بخش تولید و تولید کننده انجام داده و اجازه برنامه ریزی برای خریدهای آتی و تامین کالاهای مورد نظر جامعه را به تولید کننده داده است، بنابراین با تداوم بی ثباتی نرخ ارز به لحاظ قیمتی و کاهش تولید، هم تولید کننده و هم مصرف کننده صدمه خواهند دید.

منبع: راهبرد معاصر

خوشحال می شویم نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید. 

اخبار ارز دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب پیشنهادی

فهرست