کامیون وارداتی

واردات کامیون‌ دست دوم اروپایی با ارز بازگشت از صادرات

رئیس کل بانک مرکزی با استفاده از ارز بازگشت از صادرات برای واردات کامیون های دست دوم اروپایی موافقت کرد.

به گزارش نیک پرداخت و به نقل از خبرگزاری مهر، سومین طرح نوسازی ناوگان جاده‌ای که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم اجرا می‌شود، ۶ خرداد امسال با حضور وزیر راه و شهرسازی معرفی و از سامانه ثبت نام متقاضیان واردات کامیون‌های دست دوم اروپایی با هدف نوسازی ناوگان باری جاده‌ای رونمایی شد. در دو طرح دیگر که به نام‌های کلید به کلید و طرح ریاست جمهوری مشهور بود، تعداد ۵۱۸۸ کامیون نوسازی شدند.

کاهش میانگین سنی ناوگان جاده‌ای با واردات کامیون

شایان ذکر است که در حال حاضر ۳۴۶ هزار و ۲۴۳ دستگاه کامیون در جاده‌های کشور فعالند که بیش از یک سوم آنها (۱۰۷ هزار و ۸۷۱ دستگاه) معادل ۳۱ درصد ناوگان فعال جاده‌ای، عمر بالای ۲۲ سال دارند. اما در طرح واردات کامیون‌های دست دوم، قرار است ۵۳ هزار دستگاه ناوگان بالای ۴۰ سال فرسوده کشور نوسازی شود که در صورت اجرا، میانگین سنی ناوگان جاده‌ای کشور ۵.۵ سال کاهش می‌یابد. به گفته مهران قربانی معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، با اجرای کامل این طرح، می‌توان به صرفه جویی ۵۳۰ میلیون لیتری سوخت در سال دست یافت و تعداد کامیون‌های زیر ۵ سال فعال در جاده‌ها نیز از ۴۵ هزار دستگاه فعلی به حدود ۱۰۰ هزار دستگاه افزایش می‌یابد.

جزئیات طرح واردات کامیون‌های دست دوم اروپایی

در طرح سوم؛ مالکان حقیقی کامیون‌های فرسوده سالانه ۱ دستگاه کامیون دست دوم اروپایی با عمر کمتر از ۳ سال به ازای اسقاط یک دستگاه کامیون فرسوده، می‌توانند وارد کشور کنند؛ شرکت‌های حمل و نقلی ۱۰ دستگاه، شرکت‌های واردکننده خودروهای سنگین ۵۰ و خودروسازان داخلی (تولیدکنندگان کامیون) ۱۰۰ دستگاه کامیون دست دوم در سال می‌توانند وارد کنند اما به ازای هر یک دستگاه کامیون وارداتی، حداقل یک دستگاه کامیون فرسوده باید گواهی اسقاط دریافت کند؛ همچنین امکان اسقاط چند دستگاه کامیون فرسوده در برابر واردات یک کامیون زیر ۳ سال هم وجود دارد.

بیشتر بخوانید: بیت کوین از مرز ۱۲ هزار دلار عبور کرد

روش‌های مختلف تامین ارز وادارات کامیون ‌های اروپایی

صدرالله بمانا مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در امور نوسازی ناوگان در خصوص واردات کامیون‌های دست دوم اروپایی تصریح کرد: صورت جلسه‌ای میان رئیس کل بانک مرکزی، سرپرست وزارت صمت و وزیر راه و شهرسازی امضا شده که در این صورت جلسه اعلام شد، ارز کامیون‌های وارداتی باید منشأ خارجی داشته باشد ولی از محل ارز بازگشت از صادرات و همچنین تهاتر کالا نیز امکان تأمین ارز واردات این کامیون‌ها وجود دارد؛ بنابراین سه روش برای تأمین ارز واردات کامیون‌های اروپایی، کره‌ای و ژاپنی در این صورت جلسه تعیین شده است.

منبع: مهر 

خوشحال می شویم نظرات خود را با ما در میان بگذارید. 

اخبار ارز دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب پیشنهادی

فهرست