در کنفرانس هوش مصنوعی گوگل ۲۰۲۴ چه گذشت؟ آغاز تحولی عظیم در موتورهای جستجو

یک روز پس از رونمایی OpenAI  از جدیدترین ورژن هوش مصنوعی ChatGPT به نام GPT-4o، گوگل نیز به ارائه چشم اندازی خیره کننده و شگفت انگیزی از آخرین دستاوردهای هوش مصنوعی خود پرداخت.

در این کنفرانس سالانه توسعه‌دهندگان Google I/O از به روز رسانی‌های جدید این شرکت بر روی دستگاه‌های جدید و ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی رونمایی شد.

در طول این سخنرانی، گوگل گجت‌های جدیدی مانند اشتراک‌گذاری اطلاعات، تعامل با دیگران، یافتن اشیاء اطراف خانه، برنامه‌ریزی، خرید و استفاده از دستگاه اندرویدی را معرفی کرد و اعلام کرد که قصد دارد محصولات هوش مصنوعی خود را به بخش بزرگ‌تری از زندگی کاربران تبدیل کند.

ساندار پیچای، مدیر عامل گوگل به گروهی از خبرنگاران گفت:

“اتخاذ این رویکرد جسورانه و مسئولانه، قدمی ضروری برای انجام ماموریت ما و مفیدتر کردن هوش مصنوعی برای همه است.”

اختراع مجدد موتور جستجو

یکی از آخرین اخباری که از Google I/O در طی کنفرانس روز دوشنبه منتشر شد، به نوعی خبر از اختراع مجدد موتور جستجو دارد.

Mark Vena، مدیر عامل Smarttech، گفت:

“آنها واقعاً در تلاش هستند تا تجربه جستجو در گوگل را تغییر دهند و آن را از یک پایگاه متنی به یک پایگاه تصویری هوشمند تبدیل کنند که پاسخ‌های بصری‌تری ارائه می‌دهد.”

پروژه Astra

یکی از قدم‌های شرکت گوگل در راستای رسیدن به این تحول عظیم در موتورهای جستجوی گوگل، نمونه اولیه پروژه Astra است که از فناوری Gemini پشتیبانی می‌کند.

یکی از ویدیوهای نمایش داده شده توسط این غول فناوری کاربری را نشان می دهد که دوربین گوشی را به سمت بلندگوی کامپیوتر گرفته و به اجزای آن اشاره می‌کند و از هوش مصنوعی می خواهد که آن را تعریف کند.

این فناوری بیش از جستجوی تعاریف، حتی می‌تواند برای کمک به مردم برای رفع مشکلات اطراف خانه استفاده شود.

کنفرانس هوش مصنوعی گوگل 2024رز یائو با اشاره به در شکسته در یک دستگاه پخش ضبط، گفت: «من یک ویدیو می‌گیرم و از گوگل می‌پرسم که چرا این در به درستی بسته نمی‌شود.» و او در پاسخی کامل راهکارهایی برای عیب یابی و تعمیر آن را به من ارائه می‌دهد.

پروژه Ask Photos

آسترا تنها قدمی نیست که گوگل در حال اختراع مجدد موتور جستجو برداشته است، بلکه فناوری Ask Photos نیز با همین هدف در راه است.

ساندار پیچای، مدیر عامل گوگل، توضیح داد:

” قابلیت گنجانده شده در پروژه Ask Photos می‌تواند به شما کمک کند تا خاطرات خود را به روشی عمیق‌‍‌تر جستجو کنید. “برای مثال می‌توانید از او بپرسید دخترتان چه زمانی شنا را یاد گرفته یا شماره پلاک شما چند است!”

پروژه Imagen 3

گوگل می‌گوید با یک درخواست کاربران می‌توانند از چیزی به نام Imagen 3 بخواهند تا یک عکس ایجاد کند.

تصاویری مانند مردی با ریش که به دوربین لبخند می‌زند، یا نمایی از بالا با نگاهی به دره و رودخانه‌ای خیره کننده.

با این حال، با توجه به فناوری پیشرفته به کار رفته در این پروژه، نگرانی‌هایی در رابطه با مسائل امنیتی وجود دارد.

وینا گفت:

“برای اجرایی ساختن این پروژه و تحویل عکس‌های موردنظرتان لازم است تا گوگل را مطمئن کنید این اطلاعات از نظر حریم خصوصی محافظت شده‌اند. بنابراین ممکن است این بخش از تحویل موتورهای جستجو از ورود برخی کاربران جلوگیری کند اما در این تردیدی وجود ندارد که این ویژگی در تغییرات موتورهای جستجو مورد استفاده قرار گرفته است.”

قدم‌های بعدی گوگل در آینده‌ای نه چندان دور

در ماه‌های آینده، گوگل قابلیت Gemini Live را اضافه خواهد کرد که به کاربران راهی برای صحبت با چت بات از طریق دستورات صوتی ارائه می‌کند. گوگل اعلام کرد که چت بات با صدای طبیعی پاسخ می دهد و کاربران می توانند برای پرسیدن سوالات شفاف‌تر Gemini را قطع کنند. در اواخر سال جاری، کاربران می‌توانند از دوربین‌های خود برای نمایش دنیای فیزیکی اطرافشان به Gemini Live استفاده کنند و در مورد آن با چت بات گوگل گفتگو کنند.

پیچای مدیر عامل گوکل در یک جلسه توجیهی قبل از کنفرانس گفت:

“ما می‌خواهیم تعامل مردم با جمینی را بیش از پیش راحت‌تر کنیم.”

اخبارهوش مصنوعی

مطالب پیشنهادی

فهرست