نحوه خرید دامنه

همه چیز در مورد انتخاب نام و مراحل خرید دامنه | چگونه دامنه بخریم؟

اگر می‌خواهید یک وبلاگ فریلنسری یا کسب و کار آنلاین جدید راه‌اندازی کنید، نیاز به ثبت دامنه یا نامی برای وب‌سایت خود دارید. شاید در ابتدا خرید یک دامنه مناسب خیلی فنی به نظر برسد اما باید بگوییم که این کار بسیار ساده است. در این مطلب نیک پرداخت ضمن آشنایی با نام دامنه و مفاهیم مربوط به آن، مراحلی  که برای خرید دامنه انجام می‌شود را مرور می‌کنیم.

نام دامنه چیست؟

هر وب‌سایت در اینترنت یک آدرس آی‌پی (IP) دارد. این آدرس‌ها به مکان وب‌سایت‌ها اشاره دارند (مانند مختصات GPS). معمولا آدرس آی‌پی مجموعه‌ای از اعداد است شبیه به این:  ۲۱۶.۲۷.۶۱.۱۳۷. مطمئنا بخاطر سپردن این اعداد برای ورود به یک سایت کار مشکلی است. اینجاست که نام دامنه به کار می‌آید. در واقع ساختاری که به آن سیستم نام دامنه (DNS) می‌گویند، ترجمه همین اعداد موجود در آدرس آی‌پی است تا راحت‌تر بخاطر سپرده شوند.

در ساده‌ترین حالت می‌توان آدرس‌ آی‌پی را به مختصات GPS و
نام دامنه را به آدرس خیابان محل زندگی‌تان تشبیه کرد.

دامنه وب‌سایت شما همان نامی است که افراد در نوار آدرس مرورگر خود وارد کرده تا وارد سایتتان شوند. زمانی که کسی نام دامنه را در مرورگر خود تایپ می‌کند توسط سرور DNS به سمت سایت هدایت می‌شود. کار این سرور، ترجمه نام دامنه به آدرس آی‌پی است.

در نهایت، سرور اطلاعات وب‌سایت مورد نظر را گرفته و به مرورگر فرد تحویل می‌دهد. این فرایند تنها در عرض چند ثانیه اتفاق می‌افتد و در نتیجه آن شما می‌توانید از سایت مورد نظر خود بازدید نمایید.

خرید دامنه
نام دامنه به همین آدرسی می‌گویند که در نوار بالای مرورگر خود تایپ می‌کنید

انواع دامنه‌ها

طبق اطلاعات سایت Verisign، تا نیمه دوم سال ۲۰۲۱ میلادی بیش از ۳۶۷ میلیون دامنه ثبت شده است. شما می‌توانید انواع مختلفی از دامنه‌ها را خریداری کنید. برای داشتن بهترین انتخاب، ابتدا باید آناتومی دامنه را درک کنید. هر دامنه از دو بخش اصلی تشکیل شده است:

  1. دامنه سطح دوم (SLD)
  2. دامنه سطح بالا (TLD)

۱- دامنه‌های سطح دوم (SLDs)

دامنه‌های سطح دوم همان چیزیست که عموم مردم درباره نام یک وب‌سایت فکر می‌کنند. یک نام منحصر به فرد که نشان‌دهنده برند شماست چون افراد آن را بیشتر به خاطر می‌آورند. در یک آدرس وب، SLD درست در سمت چپ پسوند یا دامنه سطح بالا ظاهر می‌شود. این نام می‌تواند شامل هر تعداد حروف، عدد و یا هر کاراکتر خاصی که مدنظر شماست باشد؛ اما بهتر است نامی کوتاه و ساده را برای آن به کار ببرید.

۲- دامنه‌های سطح بالا (TLDs)

دامنه‌های سطح بالا را به عنوان پسوند دامنه نیز یاد می‌کنند. یک سری حروف که در سمت راست SLD بعد از نقطه وجود دارد. رایج‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • com: مخفف عبارت commercial، که اولین دامنه TLD است. این دامنه ابتدا برای فعالیت‌های تجاری طراحی شده بود و هنوز هم محبوب‌ترین و شناخته شده‌ترین در نوع خودش است.
  • net: مخفف network، که در ابتدا برای سازمان‌های فناوری محور طراحی شده بود. اما در حال حاضر یکی دیگر از دامنه‌های رایج، برای صاحبان مشاغل در انواع مختلف است.
  • edu: مخفف education، این دامنه برای دانشگاه‌ها، کالج‌ها و سایر مؤسسات آموزشی ایجاد شده است. امروزه بیشتر مدارس ایالات متحده از آن استفاده می‌کنند.
  • org: مخفف organization، دامنه‌ای که برای سازمان‌های غیر انتفاعی ساخته شد اما خیلی زود بین مدارس، جوامع و شرکت‌های انتفاعی رواج یافت.
  • gov: مخفف government، این مورد صرفا برای استفاده آژانس‌های دولتی در ایالات متحده ساخته شده است.
  • mil: مخفف military، این دامنه TLD فقط برای استفاده شاخه‌های ارتش ایالات متحده طراحی شده است.

هر کشور هم دارای دامنه TLD مخصوص به خودش است (مانند ir. برای ایران). همچنین دامنه‌های متفرقه‌ای (niche domains) مثل coffee. و cheap. و ninja. هم وجود دارند که برای کاربردهای خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند. در مجموع ۱۵۰۰ دامنه TLD مختلف وجود دارد که تعداد آن‌ها رو به افزایش است. قیمت دامنه و هزینه استفاده از هر کدام از این دامنه‌ها متفاوت است. بنابراین در هنگام انتخاب نام دامنه باید به این نکته توجه کنید.

انواع زیادی از پسوندهای دامنه وجود دارند که مطابق با نوع سایت خود باید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید

چگونه صاحب دامنه شویم؟

برای این کار باید به خرید هاست و دامنه اقدام کنید. وقتی که برای ثبت نام دامنه اقدام می‌کنید در واقع آن نام را برای یک یا چند سال در اختیار خود گرفته اید. پس از اتمام این دوره زمانی، قادر به تغییر نام دامنه خود خواهید بود. با پایان رسیدن مدت زمان تعیین شده، باید اقدام به تمدید آن کنید. معمولا زمان این کار توسط ثبت نام کننده به شما یادآوری می‌شود.

برای داشتن یک وب‌سایت آنلاین حتما باید یک هاست برای میزبانی وب داشته باشید. گرچه در مرحله خرید و ثبت دامنه نیازی به این کار ندارید. اگر قصد راه‌اندازی یک وب‌سایت تجاری یا وبلاگ را در ذهن دارید، می‌توانید با خرید دامین مدنظرتان، آن را برای استفاده در آینده رزرو کنید.

نحوه انتخاب نام دامنه

از آنجا که نام دامنه تأثیر بسزایی در حضور آنلاین شما دارد، نامی که انتخاب می‌کنید اولین گام حیاتی در ایجاد برندتان است. با این حال یافتن نام مناسب می‌تواند چالش برانگیز باشد. در حال حاضر میلیون‌ها نام دامنه وجود دارند که بسیاری از آن‌ها از جمله نام‌های محبوب و ساده برای به خاطر سپرده شدن هستند.

مطمئنا شما کار آسانی برای پیدا کردن یک نام جدید و مناسب نخواهید داشت. با این حال با طی کردن این مراحل ساده و البته همراه با کمی تفکر  می‌توانید به آنچه نیاز دارید برسید. دیدگاه‌های زیر می‌تواند مفید باشد. ضمن اینکه خواندن مطلب راهنمای انتخاب نام دامنه نیز می‌تواند برایتان کاربردی باشد.

  • از نام‌های عمومی استفاده نکنید

نام‌های خلاقانه و به یاد ماندنی همیشه بهتر از نام‌های کلی هستند. به علاوه نام دامنه نشان دهنده این است که افراد چگونه کسب و کارتان را در اینترنت پیدا کرده، آن را به یاد می‌آورند و حتی تبلیغ می‌کنند. بنابراین بهتر است که نام انتخابی به جای اینکه گروهی از کلمات کلیدی عمومی باشد، با نام تجاری‌تان تطابق داشته باشد. شرکت‌ها با این روش روی برند تجاری خود سرمایه گذاری کرده و از آن در نام دامنه خود استفاده می‌کنند. در این صورت شما هم می‌توانید از اعتبار و قانونی بودن این سایت‌ها هم مطمئن باشید.

نحوه خرید دامنه
پسوند مناسب برای نام دامنه خود استفاده کنید
  • انتخاب پسوند مناسب برای دامنه

هنگام انتخاب پسوند یا دامنه TLD، هنوز هم com. بهترین انتخاب است. مگر اینکه دلیلی برای انتخاب پسوندهای دیگر داشته باشید. تقریبا ۴۳ درصد دامنه‌ها پسوند com. دارند که این باعث افزایش سطح انتظارات مردم شده است. در حالی که گوگل تأکید می‌کند که پسوند انتخابی بر رتبه بندی سایت تأثیر نمی‌گذارد اما در واقع پسوندها بر ادراک مشتریان از سایت شما تأثیر گذار هستند.

اگر تصمیم گرفتید که پسوندی غیر از com. را استفاده کنید، باید بررسی کنید که در حال حاضر چه سایت‌های مشابه دیگری با پسوند com. وجود دارند. چون ممکن است بعضی افراد هنگام جستجوی نام تجاری شما به طور اتفاقی به این سایت‌ها وارد شوند. اگر این سایت‌ها دارای محتوای بد یا توهین آمیز هستند، بهتر است از انتخاب این نام صرف نظر کنید.

اگر نام مناسبی پیدا کردید و پسوند com. در دسترس نبود، این گزینه‌ها هم انتخاب‌های ثانویه مناسبی هستند. اما اکثر مردم به پسوندهای دیگر چندان اعتمادی ندارند. با این وجود پسوندهای net. و org. هم رایج هستنند. از انتخاب پسوندهایی مانند space. یا club. یا pizza. هم اجتناب کنید. مگر اینکه واقعا فکر می‌کنید این پسوندها می‌توانند گامی برای تقویت برند مخصوص شما باشند.

  • طول نام دامنه

هرچه طول دامنه کوتاه‌تر باشد بهتر است (بین ۶ تا ۱۴ حرف). موتورهای جستجو خصوصا گوگل، اولویت را به دامنه‌های ساده و قابل فهم می‌دهند. آدرس‌های اینترنتی که پر از اعداد و کاراکترهای خاص هستند می‌توانند به رتبه بندی سایت شما در موتورهای جستجو آسیب برسانند. نام دامنه تا جایی که امکان دارد و مفهوم وب‌سایت‌تان را معلوم می‌کند، باید کوتاه باشد.

دامنه‌های کوتاه‌تر ساده‌تر خوانده می‌شوند، فضای کمتری در مطالب بازاریابی اشغال می‌کنند و شانس بیشتری هم برای ماندن در خاطر بازدیدکنندگان دارند. نقطه ضعف دامنه‌های کوتاه این است که تعدادشان کم است. اما اگر برندتان ۱۰۰ درصد منحصربه فرد بوده و عناصر خلاقانه دیگری هم داشته باشد، ممکن است بتوانید نامی مناسب برای آن بیابید.

مراحل انتخاب نام دامنه
انتخاب نام دامنه مناسب تاثیر زیادی روی موفقیت سایت دارد
  • دامنه‌ای به یاد ماندنی بسازید

هر دامنه‌ای که انتخاب می‌کنید باید به حدی ساده باشد که هر کسی بتواند آن را درست تایپ کرده و بخاطر بسپارد. آیا از در خاطر ماندن دامنه‌تان مطمئن نیستید؟ آن را به ۱۰ نفر از دوستان خود بگویید و از آن‌ها بخواهید که آن نام را برایتان بنویسند. اگر آن‌ها برای به خاطر آوردن و نوشتن این نام نیاز به تلاش زیادی دارند بهتر است تغییرش دهید.

در صورتی که دامنه انتخابی‌تان در اولین آزمون قبول شد، مطمئن شوید که تلفظ آن هم از جهت تبلیغات زبانی، ساده باشد. می‌توانید از همان آزمون ۱۰ دوست برای این کار استفاده کنید. اسم دامنه را بنویسید و از ۱۰ نفر بخواهید آن را تلفظ کنند. اگر کسی دچار اشکال نشد، شما برنده‌اید.

به برخی از وب‌سایت‌های معروف مانند آمازون، یاهو، رددیت و توییتر فکر کنید. هر کدام از این سایت‌ها نام‌های کوتاه و با تلفظ آسان دارند. اگر انتخاب بدی داشته باشید احتمالا بیشتر بازدیدکنندگان شما به وب‌سایت‌های دیگر رجوع می‌کنند.

  • اجتناب از بکارگیری اعداد و خط فاصله

اگر دامنه‌ای با این عناصر انتخاب کنید تعداد زیادی از بازدیدکنندگان بالقوه خود را از دست خواهید داد. شاید اگر سایت فیس‌بوک هم به صورت Face-Book.com نوشته می‌شد امروزه وجود نداشت.

  • بررسی تخلف علائم تجاری

هم برندهای بزرگ و هم برندهای کوچک ممکن است در استفاده از علائم تجاری‌شان با دیگران به مشکل بخورند. حتی اگر بدون آگاهی در این زمینه اشتباهی را مرتکب شوید، دردسرهای قانونی یک دعوی و اجبار به تنظیم مجدد وب‌سایت‌تان می‌تواند امری هزینه بر باشد. با استفاده از ابزار جستجوی علائم و نام‌های تجاری، می‌توانید قبل از نهایی شدن انتخابتان از این موقعیت‌ها رهایی یابید.

  • آینده را مدنظر داشته باشید

دامنه‌ها و وب‌سایت‌ها، سرمایه گذاری‌های بلندمدت محسوب می‌شوند. یعنی نباید نامی را تنها برای یک سال انتخاب کنید و یا از عبارت‌های عجیب و غریبی که به تازگی ترند یا مد شده‌اند استفاده کنید. درباره اینکه شغل یا برندتان در ۵ یا ۱۰ سال آینده چه جایگاهی دارد فکر کنید.

مثلا اگر اکنون خدمات اولیه سئو را ارائه می‌کنید، ممکن است با پیشرفت کسب و کارتان، پیشنهادهای بیشتری در سایر حوزه‌های کسب و کار مانند بازاریابی هم دریافت کنید. پس صرفا روی نامی که متمرکز بر یک نوع خدمت خاص است تکیه نکنید.

  • استفاده از تولیدکننده‌های نام دامنه

در صورت نیاز می‌توانید برای گرفتن ایده از تولید کننده‌های نام دامنه بهره ببرید. کار با این ابزار بسیار ساده است. تعدادی کلمه یا عبارت در توصیف برند یا وب‌سایت‌تان وارد کنید. سپس لیستی از نام‌ها برای دامنه سایت در اختیارتان قرار می‌گیرد که در صورت رضایت می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

چگونه نام دامنه بخرم؟
سایت‌های زیادی می‌توانند به شما در انتخاب یک نام منحصر به فرد برای سایت‌تان کمک کنند

مراحل خرید نام دامنه

پس از انتخاب نام دامنه، نوبت به خرید آن می‌رسد. برای این کار باید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید.

۱. یک ثبت کننده دامنه قابل اعتماد انتخاب کنید

برای گرفتن دامنه باید ابتدا یک ثبت کننده یا رجیستری بیابید که دارای مجوز از شرکت بین المللی آیکان (ICANN) است. آیکان یک سازمان غیر انتفاعی است که مسئولیت هماهنگی تمام فضاهای عددی در اینترنت را بر عهده دارد. شما با یک جستجوی ساده می‌توانید سایت‌های داخلی در این زمینه را به راحتی پیدا کنید.

۲. ابزار بررسی در دسترس بودن دامنه را بیابید

مرحله بعد، جستجوی نام دامنه است. برای این کار می‌توانید از ابزارهای بررسی در دسترس بودن دامنه استفاده کنید. این ابزار به شما نشان می‌دهد که دامنه مورد نظرتان قبلا توسط کس دیگری خریداری شده است یا نه.

۳. بهترین نام دامنه را انتخاب کنید

زمانی که به دنبال نام برای دامنه خود هستید ممکن است ده‌ها نام را انتخاب کنید که قبلا خریداری شده اند. وقتی این اتفاق می‌افتد می‌توانید رویکردهای مختلفی داشته باشید. مثلا به جستجو تا جایی ادامه دهید که نام دلخواه مشابه را پپیدا کنید. همچنین می‌توانید پسوند دیگری با همان نام دامنه که آزاد است را انتخاب کنید. البته توصیه این است که چنین کاری انجام ندهید.

یکی دیگر از گزینه‌هایتان این است که با مالک دامنه تماس گرفته و پیشنهاد فروش دامنه را به او بدهید. شما می‌توانید اطلاعات تماس فرد مورد نظر را از طریق جستجو در فهرست WHOIS بیابید. اگر در این فهرست چیزی پیدا نکردید، ممکن است بتوانید از اطلاعاتی که در وب‌سایت دامنه موجود است با او تماس بگیرید.

۴. خرید نام دامنه و تکمیل فرایند ثبت نام

پس از تعیین نام دامنه، زمان خرید آن و تکمیل ثبت نام است. حتما همه اطلاعات خواسته شده در این مرحله را به دقت وارد کنید. در نهایت هم باید برای تکمیل خرید خود، عملیات پرداخت را انجام دهید.

۵. مالکیت دامنه جدیدتان را تأیید کنید

شاید فکر کنید آخرین مرحله ثبت دامنه، فرایند پرداخت است، اما پس از این مرحله، باید مالکیت شما روی این دامنه تایید شود. بدین ترتیب از این پس دیگران نمی‌توانند از آن استفاده کنند.

مراحل خرید دامنه و ثبت نام
آخرین مرحله خرید دامنه و ثبت نام آن، تایید مالکیت شما روی آن دامنه است

جمع بندی

در این مطلب به بررسی نام دامنه و انواع آن پرداختیم. سپس شیوه خرید دامنه را مرور کردیم. به این ترتیب شما هم می‌توانید به سادگی با با به کار بستن مواردی که در این مطلب به آن‌‌ها اشاره شد به انتخاب و خرید دامنه خود و در نهایت راه‌اندازی یک سایت بپردازید. البته برای این کار علاوه بر خرید دامنه به استفاده از خدمات هاستینگ هم نیاز دارید. بدین منظور می‌توانید از خدمات خرید هاست خارجی از نیک پرداخت هم بهره ببرید.

منبع: mailchimp

خرید از سایت های خارجیهاستینگ

۲ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • مطالب زیبا بودن.فقط برنامه های که بشه با آن جستجو ی دامنه رو زد هم در اینجا بزارید بهتر هست

    پاسخ
  • حسین شجاعی
    دی ۱۰, ۱۴۰۲ ۱۵:۳۹

    سلام منم اتفاقا یه مقاله از شتابان هاست میخوندم درباره ۱۳ ایده برای انتخاب نام دامنه مناسب
    که میگفت ابزار Lean Doman Search برای انتخاب دامنه خیلی متونه کمک کنه من استفاده کردم خوب بود.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب پیشنهادی

فهرست