توقف آزمون های آیلتس در ایران

توقف ثبت نام آزمون آیلتس در ایران از اول اسفند ۱۴۰۱

خبر کوتاه بود و تلخ؛ توقف ثبت نام آزمون آیلتس. حالا قشر بزرگی از داوطلبان در پی این خبر نگران کننده به وضعیت نامشخصی دچار شده‌اند.

در پی ارسال پیامکی مبنی بر دستور سازمان سنجش کشور در خصوص توقف تمامی آزمون‌های آیتلس در سراسر کشور، سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی آموزش‌های زبان، خبر توقف برگزاری آزمون آیلتس در ایران را منتشر کردند. طی این خبر، برگزاری این آزمون فقط برای داوطلبان اسفند ماه برگزار خواهد شد و دیگر امکان ثبت نام برای آیلتس وجود ندارد.

دلیل توقف ثبت نام آزمون آیلتس در ایران

غلامرضا یادگارزاده، رییس امور آزمون‌های بین‌المللی سازمان سنجش، علاوه بر اعلام موقتی بودن این موضوع، دلیل توقف ثبت نام آیلتس را «بازنگری مقررات، توسعه مراکز برگزاری آزمون و رفع مشکلات» از جمله «تقلب و افشای سؤال» اعلام کرد. او در این خصوص افزود:

«نظارت و تذکر به مراکز برگزاری آزمون، پیگیری قانونی موارد تقلب و افشای سؤال، مذاکره با موسسه IDP و تلاش برای عمل به مفاد قانون منع انحصار و تسهیل رقابت به منظور پایان دادن به مشکلات و حواشی آزمون آیلتس صورت گرفته است و ثبت‌نام داوطلبان آزمون آیلتس از اول اسفند ماه ۱۴۰۱ به صورت موقت متوقف شده است.»

او اضافه کرد: «بازنگری مقررات، توسعه مراکز برگزاری آزمون و رفع مشکلات موجود به صورت جدی در حال پیگیری است. آزمون‏‌های ثبت‌نام شده تا پایان بهمن ماه مطابق برنامه‌ریزی قبلی برگزار می‌شود.»

البته یکی دیگر از دلایل توقف آیلتس را می‌توان قیمت این آزمون‌ها اعلام کرد. هزینه این آزمون متغیر است ولی معمولاً ۲۲۰ دلار امریکا (نه میلیون و ششصد و سی هزار تومان) خواهد بود. اما این احتمال و شایعه وجود دارد که پس از شروع مجدد این آزمون‌ها، هزینه آن ۵۰ درصد افزایش داشته باشد. البته بد نیست به این موضوع هم اشاره کرد که یکی از دلایل توقف آزمون‌های آیلتس، ایجاد مانعی برای جلوگیری از افزایش مهاجرت‌هاست.

پیامدهای لغو برگزاری آزمون آیلتس

هر دلیلی که پشت توقف این آزمون باشد، بعید است که بتواند جلوی داوطلبان را بگیرد. در حقیقت این اتفاق فقط راه را برای این داوطلبان پیچیده‌تر و جیب کشورهای همسایه را پر‌تر می‌کند. حالا داوطلبان بیشتری برای انجام این آزمون راهی کشورهایی نظیر ترکیه خواهند شد. این کار در نهایت منجر به خروج بیشتر ارز از کشور و افزایش هزینه داوطلبان برای انجام آزمون و اقامت خواهد بود. جدا از هزینه آزمون، رفت و آمد و اقامت چند روزه، حداقل ۳۰ تا ۳۵ میلیون تومان برای داوطلبان هزینه خواهد داشت. البته فقط بحث هزینه نیست. بسیاری از داوطلبان نسبت به اعتبار آزمون در کشور ترکیه انتقاد داشتند و اعلام کرده‌اند که میزان تقلب در این کشور بسیار زیاد است.

تکلیف داوطلبان آیلتس چیست؟

متاسفانه هنوز متولی اصلی برگزاری این آزمون‌ها یعنی سازمان سنجش کشور، واکنشی نسبت به این خبر نداشته است. بنابراین باید تا انتشار اطلاعیه تازه از سوی این سازمان، منتظر بمانیم.

 

آزمون بین المللیاخبار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب پیشنهادی

فهرست