رونمایی از vision pro

آیا ویژن پرو دنیای متاورس را برای همیشه عوض می‌کند؟

کمپانی اپل بالاخره به انتظارها پایان داد و از هدست واقعیت مجازی خود، ویژن پرو، رونمایی کرد. این هدست با قیمت ۳.۴۹۹$ در WWDC 2023 در روز دوشنبه رونمایی شد.
همانطور که بسیاری انتظار داشتند، ویژن پرو بیشتر از اینکه برای استفاده‌ی عموم طراحی شده باشد، مخصوص طرفدار و استفاده‌کنندگان اپل است. با توجه به اینکه نظرات مثبتی پیرامون هدست‌های واقعیت مجازی وجود ندارد؛ با این حال اپل هیچ فعالیتی برای رقابت یا همکاری با کمپانی متا برای ایجاد یک دنیای جدید مجازی انجام نداده است.

برای مثال؛ ویژن پرو هیچ کنترلی برای تغییرات در محیط با چشم انجام نداده است و براساس کنترل صدا و حرکت دست است؛ آن هم در زمانی که هدست‌ها با چشم، حرکت دست و همچنین کنترل صدا قابل کنترل هستند؛ هدست Vision Pro تنها دارنده‌ی تنظیمات AR است.

با یک نگاه کلی از رونمایی این هدست می‌توان فهمید که اپل با این هدست به چیزی دست‌نیافتنی، دست پیدا کرده است. این غول فناوری از همکاری با دیزنی برای ارائه‌ی ویدئوهای سه بعدی و همه‌جانبه خبر داد. البته باید گفت تازه‌ترین فناوری اپل یک محصول لوکس است و برای گیمرها مناسب به نظر نمی‌رسد.

این هدست بیشتر از ۱۰۰ بازی در بخش arcade اپل را ساپورت می‌کند و ۵۰ درصد در همان فضای IOS قرار گرفته است. با توجه به آن چیزی که در رویداد رونمایی شد، به نظر می‌رسد تمرکز این هدست روی توسعه دهندگانی است که بازی‌های دوبعدی خود را می‌خواهند در فضای سه بعدی نمایش دهند.

با این توصیف‌ها، قیمت بالای این هدست ۳۴۹۹$ با پیشرفت تکنولوژی توجیه شده است. این هدست ظاهری قابل دسترس و جذاب دارد و احتمال زیاد احساس بهتری را به کاربر می‌دهد.

قابل پیش بینی است که توسعه دهندگان به زودی بازی‌هایی متناسب با visionOS را به میدان بازی‌های موبایلی خواهند آورد و اپل هم به خوبی در این زمینه پشتیبان خواهد بود. این توسعه دهندگان به راحتی می‌توانند با unity که زبانی آشنا برای ساخت بازی است؛ فعالیت‌های خود را گسترش دهند.

با این حال، علی رغم همه‌ی این ویژگی‌ها، گیمرها هنوز نتوانستند رابطه‌ی خوبی با این دستگاه برقرار کنند. به نظر نمی‌رسد اولین انتخاب گیمرها در حال حاضر با این قیمت‌، ویژن پرو باشد. البته عدم تعامل اپل با متاورس و وب۳ مشکوک به نظر می‌رسد چرا که این دو دامنه‌ سرتاسر جهان را به سرعت گرفته‌اند و مردم، همه تکنولوژی‌های جدید را با این دو مقایسه می‌کنند و این تک‌روی برای این محصول عجیب است. در کل شوقی که درباره‌ی این محصول بود کاهش پیدا کرده است.

اخباراخبار ارز دیجیتال

مطالب پیشنهادی

فهرست