نسخه‌ی جدید اتریوم با بازنگری بر مقیاس پذیری و حریم خصوصی

آینده اتریوم از زبان ویتالیک بوترین؛ بهبود مقیاس‌پذیری و حریم خصوصی

Vitalik Buterin چشم‌انداز جدیدی برای پلتفرم اتریوم طراحی کرده است. او در آینده‌ به دنبال رفع فوری چالش‌ها و استفاده از تازه‌ترین فناوری‌ها برای ترمیم زیرساخت اتریوم است. هسته‌ی اصلی چشم‌انداز بوترین تمرکز مجدد بر مقیاس‌پذیری و حریم خصوصی است. Buterin بزرگترین مشکل شبکه‌ی موجود را هزینه‌های بالای آن می‌داند. این موضوع نه تنها مانع پذیرش گسترده شده، بلکه شبکه را به سمت برنامه‌های کاربردی مالی منحرف کرده است. این موضوع باعث شده که تنها کاربرانی با منابع قابل توجه، بتوانند در پیک‌های زمانی، تراکنش انجام دهند.

راه‌حل پیشنهادی برای این مشکل در پیشبرد rollupها نهفته است. Rollupها اجرای تراکنش را خارج از زنجیره اصلی اتریوم (لایه ۱) انجام می‌دهند، اما داده‌های تراکنش را به لایه ۱ ارسال می‌کنند. در نتیجه ظرفیت شبکه را افزایش و امنیت آن را حفظ می‌شود.

انتزاع حساب (Account abstraction) یکی دیگر از اجزای کلیدی چشم‌انداز بوترین است. این نشان‌دهنده تغییر در نحوه مدیریت حساب‌های کاربری و تراکنش‌ها است و مدلی انعطاف‌پذیرتر و کاربرپسندتر را ارائه می‌دهد که می‌تواند فرصت‌های جدیدی را برای توسعه‌دهندگان برنامه‌ها ایجاد کند.
لابت کلاینت‌ها (Light Client) که برای مدتی در اولویت قرار نداشته‌اند، اکنون به محقق شدن نزدیک شده‌اند. نقش آنها برای قادر ساختن کاربران به تعامل با شبکه اتریوم بدون اجرای کامل گره‌ها (full nodes) در نتیجه کاهش موانع فنی برای ورود و مشارکت بسیار مهم است.

پیشگامانه‌ترین قدمی که بوترین برداشته، کاربرد عملی اثبات دانش صفر (ZKPs) است. زمانی ZKPها همچون فناوری‌ای غیرقابل دسترس در نظر گرفته می‌شدند. اما حالا به طور فزاینده‌ای آماده‌ی استفاده‌ی توسعه دهندگان است. این فناوری می‌تواند حریم خصوصی و مقیاس پذیری اتریوم را با اجازه دادن به کاربران برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها بدون افشای اطلاعات اساسی، متحول کند.

منبع: coinmarketcap

اخباراخبار ارز دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب پیشنهادی

فهرست