هاوینگ بیت کو.ین 2024 به عنوان نقطه عطف قیمت آن

آیا هاوینگ بیت کوین در سال ۲۰۲۴ نقطه عطف افزایش قیمت بیت کوین در آینده خواهد بود؟

چهارمین رویداد هاوینگ بیت کوین در ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ در ساعت ۰۵:۰۹:۲۷ UTC برگزار شد. بلافاصله پس از آن، قیمت بیت کوین ثابت ماند و فقط در حدود ۶۴۰۰۰ دلار در نوسان بود. رویداد  هاوینگ بیت کوین (Bitcoin halving)، پیامدهای مهمی برای پویایی دنیای ارز دیجیتال و تغییرات احتمالی قیمت در این بازار دارد.

هاوینگ بیت کوین یک رویداد از پیش برنامه ریزی شده است که تقریباً هر چهار سال یا پس از تأیید هر ۲۱۰.۰۰۰ بلاک اتفاق می‌افتد. این رویداد یکی از ویژگی‌های غیر قابل اجتناب بیت کوین از زمان شروع به کار آن در ژانویه ۲۰۰۹ است. در طول این رویداد، نرخ ایجاد بیت کوین جدید هر ۱۰ دقیقه به نصف و در نتیجه پاداش ماینرها برای استخراج آن کاهش می‌یابد.

 

تاثیرات هاوینگ بیت کوین

پس از چهارمین هاوینگ بیت کوین، پاداش برای استخراج موفقیت آمیز یک بلوک از تراکنش‌های جدید به ۳.۱۲۵ بیت کوین کاهش یافت. این پاداش، بیت کوین تازه استخراج شده‌ای است که به عنوان پاداش برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها به استخراج کنندگان اهدا می‌شود. علاوه بر این، ماینرها هزینه تراکنش‌های مرتبط با تراکنش‌های موجود در بلوک را نیز دریافت می‌کنند.

جالب است بدانید ۸۴۰۰۰۰امین بلوک که نشانگر چهارمین هاوینگ بیت کوین است، توسط ViaBTC با موفقیت استخراج شد. این ماینر بیش از ۴۰ بیت کوین، معادل بیش از ۲.۶ میلیون دلار، پاداش و کارمزد بلوک دریافت کرد.
نکته جالب ماجرا اینجاست که این مقدار به طور قابل توجهی بیشتر از حدود ۷ بیت کوین، به ارزش کمی بیش از ۴۵۰،۰۰۰ دلار، در کارمزد بلاک‌‎های منتهی به این هاوینگ بیت کوین بود.

دلیل این افزایش کارمزدها هنوز مشخص نیست، اما می‌توان آن را به کاربرانی نسبت داد که مایل به پرداخت هزینه‌های بالاتر برای تسریع تراکنش‌های خود و قرار گرفتن در بلوک نصف هستند.

در همین حال، در ۶۰ بلاک اولیه پس از هاوینگ چهارم بیت کوین، ماینرها ۸۶۰.۲ بیت کوین را صرفاً از کارمزد تراکنش جمع کردند. این رقم که بیش از ۵۴ میلیون دلار است، در حال حاضر از رکورد قبلی کارمزد تراکنش‌های یک روزه که ۲۴ میلیون دلار بود، پیشی گرفته است.

 

زمینه تاریخی هاوینگ بیت کوین و پیامدهای آن در آینده

از نظر تاریخی، نصف شدن پاداش استخراج بیت کوین اغلب پیش ازمیزان افزایش قابل انتظار بوده است، به طوری که این ارز دیجیتال در ماه‌های پس از این رویداد به بالاترین حد خود رسیده است. با این حال، این رویداد چهارم نشانگر انحراف از این روند است، زیرا بیت کوین پیش از این رویداد به بالاترین سطح خود رسیده بود!

حرکت صعودی اخیر در قیمت بیت کوین تا حد زیادی به معرفی صندوق‌های قابل معامله در بورس بیت کوین (ETF) نسبت داده شده است. این نشان می‌دهد که تقاضای ایجاد شده توسط بازار ETF ممکن است تأثیر قابل‌توجهی بر قیمت بیت کوین نسبت به خود رویدادهای نصف شدن داشته باشد.

فراتر از پیامدهای بازار فوری، این رویداد دارای اهمیت نمادین است. این بر سیاست پولی غیرسیاسی و ثابت بیت کوین تاکید می‌کند و جایگزینی برای ارزهای معمولی است که بسیاری آن را در برابر تورم، نرخ بهره و عدم اطمینان اقتصادی آسیب پذیر می‌دانند.

 

دیدگاه تحلیلگران

در حالی که پیش بینی می‌شد چهارمین رویداد هاوینگ بیت کوین تاثیر صعودی بر قیمت آن داشته باشد، برخی از تحلیلگران استدلال می‌کنند که اثرات این رویداد به صورت از پیش تعیین شده، قبلاً در بازار قیمت گذاری شده بود. در نتیجه، آنها پیش‌بینی می‌کنند که قیمت بیت کوین به دنبال این رویداد، یک حرکت رو به بالای محدود خواهد داشت. با این حال، برخی شروع یک حرکت صعودی را در اواخر سال جاری پیش بینی می‌کنند.

در همین حال، علی مارتینز، تحلیلگر مشهور ارزهای دیجیتال، خاطرنشان می‌کند که:

بیت کوین در دوره‌های پس از هاوینگ‌های قبلی، به طور مداوم از سایر ارزهای اصلی بهتر عمل کرده است. در نتیجه هاوینگ  ۲۰۲۴ بیت کوین، می‌تواند زمان مناسبی برای تمرکز بر مسیر بالقوه بیت کوین باشد.

در حال حاضر، سریع‌ترین تأثیر هاوینگ بیت کوین احتمالاً در بخش استخراج بیت کوین احساس می‌شود. با کاهش پاداش استخراج بلاک، ماینرها ممکن است کاهش سودآوری را تجربه کنند، که منجر به یکپارچگی بالقوه و کاهش هش ریت (hash rate) کلی می‌شود.

با این حال، علیرغم این چالشها، ماینرها ممکن است راههای جایگزینی برای درآمدزایی پیدا کنند. پیشرفت‌های اخیر، مانند Ordinals و شبکه‌های لایه دو، می‌توانند افزایش هزینه‌های کل تراکنش‌ها را تسهیل کنند و  کاهش ایجاد شده در پاداش‌های استخراج بلوک بیت کوین را جبران کنند.

 

سخن پایانی

چهارمین هاوینگ بیت کوین بار دیگر پویایی عرضه منحصر به فرد این ارز دیجیتال و تأثیر بالقوه آن بر تغییرات قیمت را مورد توجه قرار داده است. در حالی که روندهای تاریخی یک مسیر صعودی پس از هاوینگ بیت کوین را نشان می‌دهد، چشم انداز بازار فعلی که توسط عواملی مانند تقاضای ETF هدایت می‌شود، متغیرهای جدیدی را وارد معادله می کند.

همانطور که بیت کوین به تکامل خود ادامه می‌دهد، انعطاف پذیری و جنبه مالی تزلزل ناپذیر آن، جایگزین قانع کننده‌ای برای ارزهای سنتی، به ویژه در زمان عدم اطمینان اقتصاد جهانی خواهد بود. اینکه آیا نصف شدن پاداش استخراج بیت کوین به عنوان یک کاتالیزور برای افزایش قیمت در آینده عمل می‌کند یا صرفاً ارزش پایدار بیت کوین را تأیید می‌کند، باید دید.

 

 

منبع: blockchainreporter

اخباراخبار ارز دیجیتالارز دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب پیشنهادی

فهرست