اتریوم چیست

اتریوم چیست؟ | همه چیز درباره اتریوم و خرید و فروش آن

اتریوم دومین ارز دیجیتال ارزشمند و معتبری است که پس از بیت کوین در جدول ارزهای معتبر و پرطرفدار کریپتوکارنسی ایستاده است. برای این که بدانیم اتریوم چیست، باید به سراغ تاریخچه آن و عواملی که به افزایش یا کاهش ارز و قیمت آن منجر شده‌اند، برویم. به طور کلی، اتریوم نوعی ارز دیجیتال است که مانند بیت کوین به عنوان وسیله‌ای با ارزش برای مبادلات غیرنقدی و البته سرمایه‌گذاری‌های کوتاه یا بلندمدت مورد استفاده قرار می‌گیرد. اتریوم از نظر ارزش کل بازار و از نظر اندازه کل، پس از بیت کوین در مرتبه دوم ایستاده است و قیمت آن با رقم‌های بسیار بالا معامله می‌شود.

دنیای کریپتوکارنسی در همین سال‌های اخیر جنجال‌های بسیاری به پا کرده است و یکی از این جنجال‌ها، ظهور اتریوم محسوب می‌شود. برای این که بدانید، اتریوم چیست و چرا باید نسبت به خرید و فروش یا صعود و فرود قیمت آن حساس باشید، این مقاله را مطالعه کنید.

خرید کالا با بیت کوین
با نیک پرداخت در کمتر از چند دقیقه ارز دیجیتال خریداری کنید!

اتریوم چیست؟

ارز دیجیتال اتریوم با عنوان لاتین Ethereum از جمله ارزهای دیجیتال پرفروش و ارزشمند در دنیای کریپتوکارنسی است؛ البته ناگفته نماند که نماد اتریوم با ETH نشان داده می‌شود. اتریوم با مکانیزم خاصی با عنوان گَس یا Gas کار می‌کند و توکن اختصاصی آن اتر (Ether) نام دارد. از اتریوم همواره به عنوان رقیب بیت کوین یاد می‌شود و بسیاری بر این باور هستند که اتریوم همیشه در جایگاه پس از بیت کوین قابل ارزشیابی است. با یک نگاه مختصر به دنیای اتریوم می‌توانیم متوجه این قضیه شویم که این ارز دیجیتال بسیار ارزشمند می‌تواند به عنوان یک پلتفرم جداگانه هم محسوب شود. برای رسیدن به پاسخ سوال اتریوم چیست، باید در ابتدا به خوبی در مورد شبکه اتریوم مطلع شویم.

اگر از طرفداران دنیای کریپتوکارنسی باشید، حتما ژوزف لوبین را به خوبی می‌شناسید؛ لوبین یکی از چند توسعه‌دهنده شبکه اتریوم است و وقتی درباره اتریوم از او پرسیدند، او در پاسخ گفته بود که اتریوم فلسفه خاص خودش را دارد و یک انقلاب عظیم در دنیای کریپتوکارنسی محسوب می‌شود. لوبین افزوده بود که فلسفه ایجاد شدن اتریوم به این دلیل بود که دیگر ما به هیچ بانک، شرکت یا موسسه خاصی به جز خودِ خودمان نیازی نداشته باشیم. از این تعریف‌های بسیار جامع در مورد اتریوم، این نکته دستگیرمان می‌شود که اتریوم به طور مشخص به عنوان ابزاری برای سهولت در انجام امور مالی و پرداختی ما محسوب می‌شود.

یک گام فراتر از بیت کوین

اگر بخواهیم یکی از برتری‌های اتریوم نسبت به بیت کوین را مثال بزنیم، باید به قابلیت قرارداد هوشمند اشاره کنیم. سیستم بیت کوین اولین سیستم غیر متمرکز است که به جای قرارگیری روی شبکه‌های بانکی و موسسات دیگر، روی سیستم خاص خودش متمرکز شده است؛ در دنیای کریپتوکارنسی به این شبکه اصطلاحا شبکه غیر متمرکز گفته می‌شود.

شبکه اتریوم هم با به وجود آوردن یک چنین شبکه‌ای، کمی فراتر رفته و با ایجاد کردن قراردادهای هوشمند، به صورت کاملا خلاقانه وارد بازی ارزهای دیجیتال شده است. قراردادهای هوشمند باعث می‌شوند که هر دو طرف معامله یا تراکنش بتوانند با خیالت راحت معامله کنند. اگر طرف مقابل به عهد و وظیفه خود عمل نکند، ارز دیجیتال مورد نظر به حساب طرف مقابل ریخته نخواهد شد؛ این، تنها یک خلاصه از عملکرد قراردادهای هوشمند است.

همه‌چیز غیر متمرکز است

با ظهور ایده‌ای که از طرف ویتالیک بوترین ارائه شد، همه‌چیز (تکرار می‌کنیم، همه‌چیز) در اتریوم به صورت غیر متمرکز درآمد. با این اوصاف، اتریوم به شبکه‌ای تبدیل می‌شد که بستر راه‌اندازی همه‌چیز را به صورت آزادانه فراهم می‌کرد. برای مثال، یک سیستم انتخاباتی را در نظر بگیرید که برای انتخاب نمایندگان آن و عملیات رای‌گیری، صلاحیت نمایندگان و نامزدها باید توسط یک هیئت ویژه تایید شود. در این میان، احتمال دارد که نامزدهای نامتناسب با عقاید و مقررات آن هیئت مخصوص، به مراحل بعدی راه پیدا نکنند و ناکام بمانند. به چنین شبکه یا سیستمی، شبکه متمرکز گفته می‌شود؛ شبکه‌ای که در آن همه‌چیز به صورت متمرکز انجام می‌پذیرد.

اما سازوکار اتریوم چیست و این شبکه در قبال فعالیت‌های مختلف چه وضعیتی دارد؟ برای این که بدانید، وضعیت اتریوم چیست، باید همان شبکه متمرکز را به صورت دیگر در نظر بگیرید. با ایده‌ای که از شبکه بیت کوین الهام گرفته شده بود، شبکه اتریوم هم غیر متمرکز شد. در چنین شرایطی که اتریوم هم غیر متمرکز است، می‌توان انتخاباتی کاملا آزادانه و غیر متمرکز انجام داد. برای مثال، اگر آن انتخاباتی که مثال زدیم در اتریوم اتفاق می‌افتاد، دیگر هیچ هیئت ویژه‌ای برای تایید کردن نامزدها وجود نداشت. چون در شبکه‌های غیر متمرکز، خود کاربر، مالک آن است و او می‌تواند برای داده‌ها و اطلاعات تصمیم بگیرد.

تاریخچه مختصری از اتریوم؛ داستان خلق اتریوم چیست؟

برای این که بدانیم، هدف از نام‌گذاری اتریوم چیست، باید به سال ۲۰۱۳ برویم و ایده این نامگذاری را از ویتالیک بوترین جویا شویم. فرض کنید که حالا سوار یک ماشین زمان شده‌ایم و به اوایل سال ۲۰۱۳ یعنی ۹ سال پیش رفته‌ایم؛ تصور کنید که بوترین پیش روی شماست و شما از او در مورد نام‌گذاری اتریوم می‌پرسید. پاسخ بوترین به شما این گونه خواهد بود: «از میان تمامی اسامی خاصی که جست‌وجو کرده بودم، اتریوم برای من جذاب‌تر و برجسته‌تر جلوه می‌کرد. احساس می‌کردم که این، همان اسم رویایی و ایده‌آل من است. اتریوم، نام اتر را در قلب خود جا داده بود و تداعی‌گر ماده‌ای فرازمینی بود که مژده نور و نفوذ به جهان هستی را می‌داد».

ویتالیک بوترین (Viltalik Buterin) بنیان‌گذار اصلی شبکه اتریوم است و نام‌گذاری اتریوم را از یک مقاله ویکی‌پدیایی انتخاب کرد. حالا اگر کسی از شما بپرسد که فلسفه نام‌گذاری اتریوم چیست، حتما این پاسخ بوترین را به او خواهید داد. بوترین یک پژوهشگر در زمینه ارزهای دیجیتال و یک برنامه‌نویسی ماهر است؛ از او به عنوان هم‌بنیان‌گذار مجله معتبر Bitcoin Magazine هم یاد می‌شود. ایده ساختن و خلق اتریوم در سال ۲۰۱۳ در زمانی به ذهن بوترین خطور کرد که او ایده ورق سفید یا White Paper را برای ساخت برنامه‌های کاربردی و غیر متمرکز ارائه کرده بود.

اتریوم چیست
بوترین (بنیان‌گذار اتریوم) در یک کنفرانس مطبوعاتی

تلاش برای بیت کوین و شکستی که به پیروزی ختم شد

بگذارید یک داستان جالب را برای شما روایت کنیم؛ احتمالا این‌طوری درک بهتری از پاسخ اتریوم چیست خواهید داشت. همان موقع‌ها که بوترین هنوز ایده ایجاد کردن اتریوم هم به ذهنش خطور نکرده بود، سعی داشت تا با ارائه یک برنامه کاربردی برای غیر متمرکز شدن بیت کوین، به این شبکه بسیار محبوب کمک کند. پس از این که تلاش‌های او برای رسیدن به یک توافق جامع با بیت کوین به شکست انجامید، بوترین با خود فکر کرد که چرا نباید خودش به فکر ایجاد یک شبکه اختصاصی باشد؟ آن موقع‌ها او هنوز نمی‌دانست که اتریوم چیست و مکانیزم آن باید بر چه اساسی بنا شود.

ژانویه سال ۲۰۱۴ (چند ماه پس از خلق ایده اتریوم) بوترین به یک کنفرانس خبری در میامی رفت و به همه فهماند که اتریم چیست و برای راه‌اندازی این شبکه چه چیزهایی در سر دارد. بسیاری از تامین‌کنندگان مالی این پروژه هم در همان شهر گرد هم آمدند و تصمیم بر این شد که اتریوم شکل بگیرد. با این حال، در آن زمان هنوز هیچ کاربری در دنیای کریپتوکارنسی نمی‌دانست که اتریوم چیست و قرار است که این شبکه جدید با چه هدفی وارد دنیای کریپتوکارنسی شود.

اتریوم چگونه کار می‌کند؟ 

برای این که بدانید، مکانیزم و کارایی اتریوم چیست، باید در مورد فناوری بلاکچین اطلاعات لازمی را در دست داشته باشید. اتریوم هم مانند همه ارزهای دیجیتال موجود در دنیای کریپتوکارنسی در شبکه بلاکچین قرار گرفته است. برای درک بهتر شبکه بلاک چین، باید بدانید که این شبکه مجموعه‌ای از زنجیره‌های به هم پیوسته بلاک‌هاست که دارای اطلاعات خاصی از همه تراکنش‌ها هستند. بلاکچین دقیقا مانند یک دفتر کل توزیع‌ شده عمل می‌کند و می‌تواند تراکنش‌های مورد نظر کاربران را ایجاد کند.

شبکه اتریوم ماهیت و کارایی خود را از ماهیت غیرمتمرکز فناوری بلاک چین وام می‌گیرد. شبکه گسترده‌ای از کامپیوترهای مختلف در سرتاسر جهان به حفظ شدن شبکه بلاک چین اتریوم کمک می‌کنند و عملکرد این شبکه با توجه به توافق اکثریت کاربران انجام می‌شود. همان‌طور که اشاره کرده بودیم، توکن اختصاصی اتریوم، اِتِر (ETH) نام دارد و شبکه اتریوم می‌تواند علاوه بر اتر از سایر ارزهای دیجیتال هم پشتیبانی کند.

برای درک بهتر از این که سازوکار اتریوم چیست، باید یک گریز به دنیای بیت کوین هم بزنیم. اتریوم هم دقیقا مثل بیت کوین بر اساس استخراج یا ماینینگ کار می‌کند. تمامی افرادی که در فرایند ساخت و ایجاد بلاک‌های جدید در شبکه اتریوم کار می‌کنند، از قدرت سخت‌افزارهای کامپیوتری خود برای استخراج اتریوم استفاده می‌کنند. این قدرت پردازش در سخت‌افزارهای کامپیوتری ماینرها باعث می‌شود که امنیت شبکه بالا برود و تراکنش‌های مورد نظر کاربران به تایید نهایی برسد.

الگوی Pow در اتریوم چیست؟

در شبکه اتریوم، عملیات ماینینگ یا استخراج بر اساس سیستم PoW (Proof of Work) یا اثبات کار صورت می‌پذیرد. طبق این روش، پروسه ایجاد بلاک جدید در بلاک چین اتریوم رقابتی خواهد بود و ماینرها برای دریافت پاداش‌های بیشتر برای ماین کردن، باید از قدرت سخت‌افزارهای خود برای حل معادله‌های پیچیده ریاضی استفاده کنند. حالا، هر ماینری که زودتر به جواب برسد و معامله ریاضی را حل کند، بلاک جدید را زودتر خلق می‌کند و پاداش از آن او خواهد بود.

شاید این سوال برای شما ایجاد شده باشد که پاداش استخراج در شبکه اتریوم چیست؛ پاسخ به این سوال، به واحدهای اختصاصی اتریوم یعنی اتر (ETH) مربوط می‌شود. ماینرها پس از هر بار استخراج، ۲ واحد اتر دریافت می‌کنند. به طور متوسط در ۱۴ ثانیه، ۲ واحد اتر به هر ماینر در شبکه اتریوم تعلق می‌گیرد؛ با این اوصاف فعالیت به عنوان یک ماینر در شبکه اتریوم بسیار سخت و رقابتی خواهد بود.

گس چیست و چرا به آن نیاز خواهید داشت؟

بدیهی است که برای انجام شدن تراکنش‌ها در شبکه اتریوم باید کارمزد پرداخته شود. کارمزد در شبکه اتریوم، گس یا Gas نام دارد. گس در دنیای اتریوم، نقش بنزین را در دنیای واقعی ما ایفا می‌کند. همان‌طور که در دنیای واقعی برای راه انداختن ماشین باید از بنزین استفاده کنید و آن را بخرید، برای انجام شدن تراکنش‌ها و خرید اتریوم هم باید از گس استفاده کنید و کارمزد آن را به ماینرها پرداخت نمایید.

مزایا و معایب اتریوم

اتریوم هم مانند بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر دارای مزایا و معایب خاصی است که نباید از آن‌ها غافل شد. برای این که بدانید مزیت و ایراد اتریوم چیست، باید به اطلاعات درج‌ شده در جدول زیر نگاهی بیاندازید و تمامی نکات آن را به صورت دقیق و جزئی مورد بررسی قرار دهید.

مزایای اتریوم چیست؟ معایب اتریوم چیست؟
شبکه اتریوم کاملا غیر متمرکز است و کاربران برای انجام فعالیت‌های خود تصمیم می‌گیرند با توجه به الگوی اجماع PoW، پروسه اعتبارسنجی بلاک چین و هزینه‌های گس، امکان حضور میلیون‌ها کاربر به صورت هم‌زمان بسیار دشوار خواهد بود
شبکه اتریوم بسیار امن است و نفوذ به آن محال خواهد بود برخی از پلتفرم‌ها برای پشتیبانی از ETH نیاز به کیف پول‌های مخصوص خود دارند؛ از این بابت، کاربران باید اتر را از کیف پول اتریوم خود به کیف پول‌های دیگر منتقل کنند
قراردادهای هوشمند در شبکه اتریوم باعث می‌شوند که تراکنش مورد نظر کاربران با موفقیت و با اطمینان کامل صورت گیرد برای استفاده از اتر در پلتفرم‌های پی پال، باید با اتصال به شبکه‌های DiFi و DApps دسترسی لازم را داشت
بسیاری از شبکه‌های پرداخت غیر نقدی مثل پی پال و Venmo از اتریوم و توکن اتر برای پرداخت‌ها پشتیبانی می‌کنند تعداد واحدهای اتریوم نامحدود است؛ برخلاف تعداد بیت کوین که کلا ۲۱ میلیون عدد است، اتریوم با حجم بی‌نهایت تولید خواهد شد. این ویژگی هم مثبت است و هم منفی. دلیل منفی بودن آن به خاطر کاهش نوسان ارزش اتریوم به دلیل نامحدود بودن و کاهش پتانسیل افزایش قیمت آن است

کاربرد اتریوم چیست؟

برنامه‌های غیر متمرکز یا DApps از جمله برنامه‌های کاربردی هستند که به لطف شبکه اتریوم قوت گرفته‌اند. همان‌طور که از عنوان این برنامه‌ها پیداست، هیچ شخص ثالثی به این برنامه‌ها دسترسی ندارد و کاربران می‌توانند آن‌ها را کنترل کنند. برای استفاده از این برنامه‌ها حتما باید آن‌ها را در فضای یک بلاک چین ایجاد کرد. بلاک چین اتریوم هم اولین بستر برای راه‌اندازی این برنامه‌های غیر متمرکز محسوب می‌شود. این برنامه‌ها بزرگترین دستاورد شبکه اتریوم محسوب می‌شوند و می‌توان یکی از کاربردهای اتریوم را به Dappها اختصاص داد.

از طرفی، قراردادهای هوشمندی که در بلاک چین اتریوم وجود دارند، باعث می‌شوند که علاقه‌مندان به NFT آثار هنری بتوانند تمامی معاملات خود را در قالب یک قرارداد کاملا امن و مطمئن انجام دهند. ممکن است که از خود بپرسید، اهمیت معامله کردن NFTها در اتریوم چیست؟ پاسخ به این سوال، علاوه بر مزیت استفاده قرارداد هوشمند، به این قضیه هم مربوط می‌شود که دارندگان NFTها می‌توانند سند مالکیت خود را به صورت کاملا امن در شبکه بلاک چین اتریوم، ذخیره‌سازی کنند. همچنین، بازی‌های کامپیوتری و آنلاینی که در بستر بلاک چین‌ها راه‌اندازی شده‌اند، این امکان را به کاربران شبکه اتریوم می‌دهند که بتوانند از بازی کردن خود کسب درآمد دلاری و بیت کوینی داشته باشند و از یک حقوق قابل توجه، نهایت لذت را ببرند.

پیش‌بینی‌ها برای قیمت اتریوم چیست؟

برای این که بتوانیم تاریخچه دقیقی از قیمت اتریوم و نوسانات آن داشته باشیم، لازم است اطلاعات دقیقی از قیمت اتریوم داشته باشیم. قیمت دقیق اتریوم در نیمه اول اسفند ۱۴۰۰ برابر با ۲,۷۴۱.۱۳ دلار است که با احتساب دلار ۲۵ هزارتومانی، برابر با ۶۸ میلیون و ۵۲۵ هزار تومان معامله خواهد شد. با توجه به اطلاعات موثق، معاملات روزانه اتریوم بیش از ۱۴ بیلیون دلار، حجم بازار آن بیش از ۳۶۶ بیلیون دلار، سکه در گردش و عرضه کل آن بیش از ۱۱۹ میلیون ETH ارزیابی می‌شود.

مهم‌ترین عاملی که در بحث افزایش یا کاهش قیمت اتریوم وجود دارد، میزان عرضه و تقاضا در بازار ارزهای دیجیتال است. با توجه به پیش‌بینی‌هایی که در مورد قیمت اتریوم در سال ۲۰۲۲ انجام شده است، به علت افزایش تقاضا و کاهش عرضه در شبکه اتریوم، احتمال افزایش قیمت اتریوم وجود دارد. با این اوصاف، جدول زیر نشان‌دهنده افزایش یا کاهش قیمت اتریوم در سال‌های اخیر است. با استفاده از اطلاعات زیر می‌توان به راحتی فهمید که علت تاثیر عرضه و تقاضا در روند قیمت اتریوم چیست.

تاریخ قیمت اتریوم (دلار) حجم معاملات (دلار)
۱۵ فوریه ۲۰۲۲ ۳,۰۶۶.۱۸ ۱۱,۹۶۷,۰۶۰,۵۵۳
۴ دسامبر ۲۰۲۱ ۴,۱۱۸.۲۴ ۲۵,۸۵۲,۹۶۶,۰۸۹
۱۲ نوامبر ۲۰۲۰ ۴۶۱.۰۰ ۱۲,۸۷۷,۳۲۷,۲۳۴
۷ آگوست ۲۰۱۵ ۲.۷۷ ۱۶۴,۳۲۹

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، می‌توانید به خوبی درک کنید که چگونه قیمت اتریوم از ۲.۷۷ دلار در آگوست ۲۰۱۵ به ۲.۷۴۱ دلار در فوریه ۲۰۲۲ رسیده است. همان‌طور که اشاره کردیم، مهم‌ترین عامل کاهش و افزایش قیمت اتریوم در این سال‌ها مشخصا به مقدار عرضه و تقاضا در دنیای کریپتوکارنسی مربوط می‌شود.

اتریوم چیست
پیش بینی قیمت اتریوم همیشه در هاله‌ای از ابهام بوده است؛ اما بدیهی است که سرمایه‌گذاری در این شبکه معتبر می‌تواند آینده خوبی را در پیش داشته باشد.

تفاوت بیت کوین و اتریوم چیست؟

در حالی که بیت کوین ارزشمندترین ارز دیجیتال موجود در بازار است، اتریوم هم دست کمی از آن ندارد و مدیران پروژه اتریوم در صدد آن هستند که بتوانند این ارز دیجیتال را هم به صدر جدول برسانند. اما مهم‌ترین تفاوت بین بیت کوین و اتریوم چیست؟ اولا که عرضه بیت کوین محدود است و تنها حجمی که می‌توان از این ارز دیجیتال ارزشمند داشت، تا سقف ۲۱ میلیون واحد است.

از طرفی، شبکه اتریوم پتانسیل این را دارد که در فضای کاملا غیر متمرکزتر از بیت کوین فعالیت کند. در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های بزرگ تصمیم دارند که ادامه پروژه‌های جدید خود را با شبکه اتریوم پیش ببرند. برای مثال، اولین بانک مجازی در دنیای متاورس که با پشتوانه بانک جی پی مورگان راه‌اندازی شده است، با استفاده از خدمات شبکه اتریوم پیش خواهد رفت. از این بحث‌ها که بگذریم، اتریوم بیشتر به عنوان تعامل با شبکه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد، در حالی که بسیاری از کاربران به واسطه ارزش بیت کوین و عرضه محدود آن، از این ارز دیجیتال به عنوان راهی برای پرداخت‌های خود هم استفاده می‌کنند.

آینده ارز دیجیتال اتریوم چیست؟

با روی کار آمدن اتریوم ۲ و ارتقای نسخه قدیمی این شبکه، همه تغییرات بنیادین در حال شکل گرفتن هستند و باید انتظار قابلیت‌های جدید را از این پلتفرم داشت. شبکه سنتی اتریوم که از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ برنامه‌ریزی شده است، هم‌اکنون در حال ادغام با Beacon Chain است و باید در انتشار تغییرات جدید بود. انتقال شبکه اتریوم به حالت اثبات سهام یا PoS باعث شد تا کاربران قدرت اعتبارسنجی تراکنش‌ها را داشته باشند. همچنین، ارتقای جدید شبکه اتریوم باعث شد تا ظرفیت آن برای حمایت بهتر از معامله‌گران فراهم شود؛ با این قابلیت، مشکلاتی که به افزایش هزینه‌های گس منجر می‌شدند، برطرف شدند.

از طرفی، با پیش بینی‌هایی که در مورد قیمت اتریوم در سال ۲۰۲۲ انجام شده است، آینده خوبی برای این ارز دیجیتال دیده می‌شود و بهتر است با در نظر گرفتن تمامی مباحث فنی و تخصصی و مشورت‌های لازم، وارد بازار اتریوم شد.

مهم‌ترین روش کسب درآمد از اتریوم چیست؟

به یاد داشته باشید که اتریوم، شبکه یا سازمانی متمرکز نیست که به خودی خود کسب درآمد داشته باشد. اما اگر شما می‌خواهید به عنوان یک تریدر یا معامله‌گر وارد دنیای اتریوم شوید و کسب درآمد کنید، باید دانش لازم را برای معامله کردن در دنیای کریپتوکارنسی داشته باشید. شاید به این سوال مهم فکر کنید که آینده یک ماینر در شبکه اتریوم چیست؛ در پاسخ این سوال باید گفت که با توجه به پاداش‌هایی که به صورت توکن ETH به ماینرها داده می‌شود، فعالیت به عنوان یک ماینر در این شبکه بسیار سودآور و معقولانه است.

آیا اتریوم سرمایه‌گذاری خوبی است؟

شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که وضعیت سرمایه‌گذاری در اتریوم چیست و آیا می‌توان سرمایه خود را در این شبکه تزریق کرد؟ سرمایه گذاری اتریوم در چند سال گذشته افزایش یافته و استقبال کاربران از آن قابل توجه است. با این اوصاف، تقریبا همه کاربران و معامله‌گرانی که در سال‌های اخیر در امر معامله، خرید یا فروش این ارز دیجیتال فعالیت داشتند، از سودآوری آن راضی هستند. یکی از نکاتی که پیش از سرمایه‌گذاری در اتریوم باید در نظر داشت، دانستن این نکته است که ارز دیجیتال اتریوم توسط هیچ دارایی یا جریان پول نقدی پشتیبانی نمی‌شود. ممکن است این نکته در نگاه اول حائز اهمیت نباشد، اما این موضوع تفاوت عمده و اساسی یک سهام و ارز دیجیتال را نشان می‌‎دهد.

احتمالا حالا این سوال برای شما پیش آمده است که تفاوت سرمایه‌گذاری در بازار سهام با اتریوم چیست. برای پاسخ به این سوال کافی است بدانید که سرمایه‌گذاری در سهام، شما را مستقیما وارد یک بازار یا تجارت مشخص می‌کند؛ بنابراین اگر تجارت یا کسب‌وکار مورد نظر که سهام شما در بازار آن در حال رشد کردن است، رشد کند، شما هم با سود مواجه خواهید شد. ارز دیجیتال اتریوم دقیقا برعکس چنین مکانیزمی است. تنها چیزی که باعث رشد ارز دیجیتال اتریوم می‌شود، خوش‌بینی مالکان آن است. منظور ما از خوش‌بینی مالکان ارز دیجیتال اتریوم این است که آن‌ها باید دائما به این فکر باشند که حالا این ارزها را باید با چه قیمتی به مالکان بعدی بفروشند.

با این اوصاف اگر همین حالا از ما سوال کنید که مهم‌ترین نکته در سرمایه‌گذاری اتریوم چیست، با این پاسخ مواجه می‌شوید که: «سرمایه‌گذاری در اتریوم به شرطی مفید، کاربردی و سودآور است که به خوبی از بازار کریپتوکارنسی و وضعیت این ارز دیجیتال باخبر باشید. اگر بتوانید تحلیل‌های خوبی را مد نظر قرار بدهید و از دانش کافی برخوردار باشید، می‌توانید به افق‌های بهتری در این حوزه فکر کنید».

اتریوم چیست
سرمایه‌گذاری در اتریوم به شرطی خوب است که بتوان با اطلاعات کافی در مورد ارزهای دیجیتال به سراغ آن رفت.

خرید و فروش اتریوم در نیک پرداخت

برای نقد کردن اتریوم یا تبدیل اتریوم به ریال باید از یک صرافی معتبر که کارمزدهای معقولانه‌ای دریافت می‌کند، استفاده کرد. شاید از این مسئله باخبر باشید که ایران جزو کشورهایی است که به علت تحریم‌های اقتصادی، حق حضور مستقیم در دنیای کریپتوکارنسی را ندارد. از این لحاظ احتمالا این پرسش برای شما پیش می‌آید که راه کسب درآمد از اتریوم چیست. پاسخ به این سوال ساده است؛ شما باید بتوانید با استفاده از خدمات صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی به معاملات خود مشغول شوید و کسب درآمد کنید. اما کدام صرافی بهترین گزینه است و به کدام‌یک از آن‌ها باید اعتماد کرد.

مسئله‌ای که هم‌اکنون وجود دارد، این است که بسیاری از صرافی‌های ایرانی خدمات محدودی را به کاربران و معامله‌گران ارائه و کارمزدهای غیر معقولانه و بعضا زیاد را بر معاملات و تراکنش‌ها اعمال می‌کنند. در این میان، مجموعه حرفه‌ای و منسجم نیک پرداخت با سال‌ها تجربه در حوزه انواع پرداخت‌ها، نقد کردن‌ها و ارزهای دیجیتال در کنار شما ایستاده است. برای این که بدانید، مکانیزم معامله انواع ارزهای دیجیتال در نیک پرداخت چگونه است و راهکار معامله اتریوم چیست، کافی است روی آدرس الکترونیکی خرید و فروش ارز دیجیتال در نیک پرداخت کلیک کنید.

خدمات نیک پرداخت شامل معامله، خرید و فروش همه ارزهای دیجیتال موجود در دنیای کریپتوکارنسی می‌شود و می‌توان با استفاده از این قابلیت‌ها، به سودآوری قابل توجهی در این دنیای بزرگ دست یافت. در ضمن، تمامی خدمات نیک پرداخت به صورت ۲۴/۷ (۲۴ ساعت شبانه‌روز و ۷ روز هفته) بوده و نیاز نیست که هیچ دغدغه‌ای در مورد پاسخگویی و پشتیبانی داشته باشید.

خرید بیت کوین با کارت بانکی
خرید و فروش ارز دیجیتال در نیک پرداخت

جمع‌بندی

اگر با دنیای ارزهای دیجیتال سروکله زده باشید، حتما این سوال برای شما پیش آمده است که اتریوم چیست؟ مخصوصا که وقتی پای موضوعات تخصصی‌تر مانند گس (Gas) و شبکه‌های غیر متمرکز در میان باشد، آشنایی با اتریوم و ارز دیجیتال مخصوص آن یعنی اتر (Ether) الزامی می‌شود. در این مقاله سعی شد تا تمامی پاسخ‌های مفصل و مورد نیاز در مورد پرسش «اتریوم چیست» در اختیار شما قرار بگیرند. در ادامه، تمامی مفاهیم مرتبط با اتریوم و اجزای آن را مورد واکاوی و بررسی قرار دادیم تا هیچ چیزی از قلم نیفتد.

در ادامه، پرسش‌های بنیادی‌تر مثل «سازوکار سرمایه‌گذاری در اتریوم چیست» یا «تفاوت بیت کوین با اتریوم چیست» را زیر ذره‌بین قرار دادیم. در ضمن، جداولی را هم در اختیار شما قرار دادیم که به صورت واضح و کامل بیانگر اطلاعات حیاتی و مقایسه‌ای در مورد شبکه اتریوم و ارز دیجیتال آن یعنی اتر بودند.

حالا اگر یک علاقه‌مند تازه‌وارد که مشتاق است، در دنیای کریپتوکارنسی معامله داشته باشد، از شما سوال کند که «اتریوم چیست؟»، شما پاسخ‌های مفصلی در چنته خواهید داشت که مرور آن‌ها برای خودتان هم لذت‌بخش خواهد بود. راستی، شما می‌توانید، همان‌طور که اشاره کردیم، از خدمات ویژه نیک پرداخت در مورد ارزهای دیجیتال استفاده کنید و به کسب درآمد در این حوزه مشغول شوید.

خرید ارز دیجیتالفروش ارز دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب پیشنهادی

فهرست