NFT کردن آثار هنری

مروری بر مزایا و معایب NFT کردن آثار هنری

تکنولوژی محبوب دنیای کریپتوکارنسی یعنی NFT تمام بازار ارزهای دیجیتال و البته فضای هنری را متحول کرده است. تمامی افرادی که تا همین لحظه، تجربه NFT کردن آثار هنری یا مطالعه در مورد آن را دارند، با اسامی خاصی مثل CryptoPunks و Bored Ape Yacht Club به خوبی آشنایی دارند. اما مفهوم و داستان کلی NFT ها دقیقا چیست و چگونه می‌توان این موضوع را با افرادی که برای اولین‌بار قرار است با NFT کردن آثار هنری مواجه شوند، توضیح داد؟

همه کاربرانی که دارایی‌های خود را به NFT تبدیل کرده‌اند، آگاهند که دارایی آن‌ها از جنس سرمایه‌های دیجیتال است. نمونه‌های میلیون‌ دلاری NFTها که به فروش رفته‌اند، دلیلی محکم بر ارزش سرمایه‌گذاری در NFT کردن آثار هنری تلقی می‌شوند. با این حال، کارشناسان دنیای کریپتوکارنسی بر این باورند که باید از تصمیمات و سرمایه‌گذاری‌های هیجانی و احساسی دوری کرد.

یکی از روش‌هایی که برای به دست آوردن یک شناخت کامل و حرفه‌ای در رابطه با NFTها استفاده می‌شود، مطالعه مطالبی تخصصی در این‌باره است. ما هم دست به کار شده‌ایم تا با نگارش این مطلب تخصصی و جذاب، مروری مفصل بر مزایا و معایب توکن NFT و داستان پیدایش آن‌ها داشته باشیم. مطالعه این مطلب را به هیچ‌وجه از دست ندهید و با حقایق کمتر گفته‌ شده در رابطه با این دارایی‌های دیجیتال آشنا شوید.

پلتفرم پرداخت NFT در ایران
نیک پرداخت تنها پلتفرم پرداخت NFT در ایران

آشنایی با مفهوم NFT کردن آثار هنری

توکن غیرقابل معاوضه یا NFT به طور کلی به نوعی از دارایی‌های دیجیتال گفته می‌شود که نه به صورت ارز، بلکه به صورت آثار هنری دیجیتال فروخته می‌شوند. خرید و فروش NFT آثار هنری در بستر بلاکچین صورت می‌گیرد و سرمایه‌گذاران باید با توجه به قوانین حاکم بر دنیای NFTها اقدام به خرید آثار هنری کنند.

فرض کنید که شما قصد دارید تا یک جلد کتاب بخرید و ناشر مورد نظر شما، کتاب را در قالب یک PDF و به صورت دیجیتالی به شما خواهد فروخت. با خریدن کتاب مورد بحث به صورت دیجیتالی، محصول، نه به صورت کاغذی و مجلد، بلکه به صورت یک اثر دیجیتال در اختیار شما قرار خواهد گرفت. داستان NFT آثار هنری هم چیزی شبیه به همین مکانیزم است و تمامی آثار به صورت دیجیتالی با قیمت‌ بالا و در خلال یک مزایده به فروش می‌رسند.

سیستم بلاکچین در پروسه فروش NFT آثار هنری، تایید می‌کند که یک آیتم هنری که به NFT تبدیل می‌شود، منحصربه‌فرد است و نمی‌توان آن را دوباره تکرار کرد. همین سازوکار باعث شده است تا به NFTها توکن‌های غیرقابل معاوضه گفته می‌شود. البته برای اطلاع بیشتر و دقیق‌تر در رابطه با NFTها می‌توانید مقاله NFT چیست را در نیک پرداخت مطالعه کنید.

NFT کردن آثار هنری
با استفاده از NFT می‌توان نسخه دیجیتالی و ماندگار آثار مختلف را گردآوری کرد.

پروسه NFT کردن آثار هنری چگونه انجام می‌شود؟

برای فروخته شدن یک NFT، در ابتدا لازم است تا خالق اثر هنری، محتوای مورد نظرش را در یک قالب مشخص (مانند عکس، ویدیو، میم، آهنگ و غیره) برای فروش در یک بلاکچین قرار دهد. اگر در جریان مزایده بین کاربران، فرم دیجیتالی و منحصربه‌فرد اثر هنری خریداری شود، مالک جدید از طریق یک قرارداد هوشمند، اثر را به عنوان یک دارایی در اختیار می‌گیرد. البته بدیهی است مالک جدید هم ممکن است NFT خریداری‌شده را برای کسب سود بیشتر به فروش برساند.

نکته جالب در رابطه NFT کردن آثار هنری اینجاست که اگر هنرمند و خالق اصلی، یک قرارداد حق امتیاز را به تراکنش اضافه کند، می‌تواند سود بیشتری از NFT آثار هنری خود کسب کند. طبق این قرارداد، بابت هربار تغییر NFT و به فروش رسیدن مجدد، هنرمند اصلی غرامت یا سود دوباره‌ای را دریافت خواهد کرد.

کاور NFT چیست؟

بسیاری از کاربران و علاقه‌مندان به دنیای ارزهای دیجیتال، برای اولین‌بار، از طریق فروش جلد آثار موسیقی، با NFT آشنا شدند. خرید و فروش کاور NFT عبارت است از خرید یا فروش نسخه دیجیتالی یک کاور یا جلد که مربوط به یک قطعه یا آلبوم موسیقایی است.

مزایای NFT کردن آثار هنری چیست؟

دنیای NFT آثار هنری، بیش از هر ایرادی که به آن وارد می‌شود، دارای مزایای بسیاری است که نمی‌توان به راحتی از کنار آن‌ها عبور کرد. بدیهی است که هر پدیده‌ای، خصوصا در زمینه سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال، علاوه بر مزایا و خوبی‌های فراروان، معایب و دردسرهایی هم دارد.

لازم است بدانید که NFT کردن آثار هنری، هم به عنوان یک سرمایه‌گذاری پرسود و هوشمندانه تلقی می‌شوند و هم بستری برای حفظ آثار هنری و تجاری نکردن ماهیت آن‌ها تلقی می‌شود. از طرفی، به دلیل اینکه NFT آثار هنری، در حال حاضر بسیار نوپا و جدید است، نمی‌توان به همین آسانی‌ها به سراغ سرمایه‌گذاری در آن رفت. در ادامه این مطلب، قرار است تمام مزایای مهم و حیاتی NFT کردن آثار هنری را بشناسیم.

مزیت اول: امنیت

مجموعه‌داران و هنردوستانی که با استفاده از روش‌های سنتی، وارد تجارت، خرید و فروش آثار هنری می‌شوند، راه دشواری در رابطه با یک خرید مطمئن دارند. آن‌ها در جریان هر خرید، باید جسم فیزیکی آثار را مورد بررسی مفصل و طولانی قرار بدهند تا از صحت و سقم کیفیت و اصالت آثار اطمینان حاصل کنند. در عوض، NFT آثار هنری به هیچ‌عنوان اینگونه نیستند و امنیت آن‌ها همه‌چیز را به صورت شفاف و زلال در اختیار خریداران و هنردوستان قرار می‌دهد.

NFT کردن آثار هنری در سایه امن امضاهای دیجیتالی غیرقابل تغییر صورت می‌گیرد و باعث می‌شود تا اعتمادی بی‌سابقه و بی‌نظیر میان خریدار و هنرمند صورت بگیرد. از طرفی، این مکانیزم فوق‌العاده باعث می‌شود تا آثار دیجیتالی و هنری که به NFT تبدیل می‌شوند، از گزند آسیب‌ها و تخریب در امان بمانند. با ذخیره شدن NFT در بلاکچین، اثر هنری از زوال فیزیکی دور خواهد ماند و به عنوان یک میراث ارزشمند به نسل‌های بعدی منتقل می‌شود.

دقیقا همان‌طور که یک بلاکچین، موجب به وجود آمدن پروتکل اعتماد میان ۲ کاربر در تراکنش‌های ارز دیجیتال می‌شود، NFT کردن آثار هنری هم با منحصربه‌فرد کردن دارایی‌ کاربران، اصالت و امنیت سرمایه‌گذاری در این فضا را تضمین می‌کنند.

NFT کردن آثار هنری
مسئله امنیت در NFT آثار هنری، بسیار حائز اهمیت است و کم پیش می‌آید که بتوان یک اثر NFT را مورد سرقت قرار داد.

مزیت دوم: شفافیت در مالکیت

تا پیش از ظهور NFTها هیچ ابزاری برای تایید صحت و مالکیت یک قطعه هنری وجود نداشت. همین مسئله باعث شده بود تا همیشه یک بحث جنجال‌برانگیز در رابطه با مالکیت بعضی آثار در جریان باشد. اکنون NFTها به ما این امکان را می‌دهند تا با در دست داشتن شواهدی غیر قابل انکار، مالکیت این دارایی‌های دیجیتال را برای همیشه به اثبات برسانیم.

تراکنش‌های NFT، بدون ذره‌ای زحمت، قابل رویت و مشاهده هستند و می‌توان آن‌ها را مورد بررسی قرار داد. این مکانیزم، امکان ردیابی اندازه نسخه‌های خاص NFT را هم فراهم می‌کند. برای مثال، یک پروژه مشخص مثل Capsule House شامل ۴ سطح مختلف از نسخه NFT است.

مزیت سوم: دسترسی

با NFT کردن آثار هنری، مادی‌گرایی به طور کل حذف می‌شود و دسترسی به آثار هنری بسیار ساده و به دور از دردسر خواهد بود. به این ترتیب، دیگر نیاز نیست که آثار هنری را با قاب گرفتن، به دیوار خانه یا محیط کار آویزان کنید؛ تنها با نصب یک کیف پول دیجیتال می‌توان مجموعه هنری خریداری‌ شده را در گوشی موبایل مشاهده کرد.

برای افرادی که جسارت بیشتری به خرج داده‌اند و تجربه بازدید از نمایشگاه‌های هنری دنیای متاورس را پشت سر گذاشته‌اند، خریدن NFT در یک دنیای دیجیتال هم بسیار جذاب است.

NFT کردن آثار هنری
برای دسترسی به NFT آثار هنری، کافی است تا گوشی موبایل خود را بردارید و از طریق کیف دیجیتال خود، اثر هنری NFT شده را مشاهده کنید.

مزیت چهارم: درآمد و حق امتیاز آثار هنری

اصناف، نحوه، مدیریت فروش آثار هنری، آژانس‌های تبلیغاتی، پدیدآورندگان و سرمایه‌گذاران، از جمله عواملی هستند که حقوق هنرمند یا صاحب اثر را در دنیای واقعی، زیر سوال می‌برند. با NFT کردن آثار هنری، حق امتیاز و درآمد صاحب اثر با NFT اثر هنری در هم آمیخته می‌شود. این به آن معناست که با هربار فروش یک NFT اثر هنری، درصدی از معامله به صورت خودکار به حساب سازنده اثر (هنرمند) واریز می‌شود.

مزیت پنجم: ترکیب‌پذیری

یکی از هیجان‌انگیزترین موارد در خصوص NFT کردن آثار هنری، این است که می‌توان چند اثر هنری را در یک مجموعه واحد جمع‌ آوری کرد. با استفاده از این قابلیت، می‌توان NFTهایی را راه‌اندازی کرد که نسبت به سایر NFTها دارای موفقیت بیشتری هستند.

به عنوان مثال، اگر یک هنرمند یا خالق اثر، یک مجموعه NFT متشکل از ۱۰ هزار آواتار منتشر کند، می‌تواند طیفی کامل و گسترده از آثار هنری را در اختیار مشتریان قرار دهد. حالا که با ۵ مزیت برتر NFT کردن آثار هنری آشنا شدید، لازم است تا درباره معایب اندک این دارایی‌های دیجیتال هم آگاهی کسب کنید.

NFT کردن آثار هنری
ویژگی ترکیب‌پذیری NFT باعث می‌شود تا بتوان چندین اثر را در یک قالب واحد، عرضه کرد.

معایب NFT کردن آثار هنری

همان‌طور که گفته بودیم، NFT آثار هنری علاوه بر مزایا و قابلیت‌های مثبت، دارای ایرادات و معایبی هم است. از هزینه ساخت NFT که بگذریم، چند ایراد  دیگر هم باقی می‌ماند که در ادامه این بحث، به صورت مختصر، آن‌ها را مورد بررسی و واکاوی قرار خواهیم داد.

  • امکان دزدیده شدن: علی‌رغم اینکه در مبحث قبلی، به امنیت بالای NFTها اشاره کردیم، اما باید این نکته را هم اضافه کنیم که این توکن‌ها قابل دزدیده شدن هم هستند. بسیاری از صرافی‌های دنیای کرپتوکارنسی از پروتکل‌های امنیتی قدیمی و ناکارآمد استفاده می‌کنند و می‌توان آن‌ها را مورد هک قرار داد.
  • نامطمئن در سرمایه‌گذاری بلندمدت: از آن‌جایی که ارزش NFT آثار هنری با زیبایی‌شناسی و تصمیمات احساسی گره خورده است، ارزیابی این بازار به عنوان یک سرمایه‌گذاری بلندمدت، (در حال حاضر) چیزی جز حدس و گمان نیست.
  • مالکیت برابر با کنترل نیست: صرفا به دلیل اینکه یک شخص دارای NFT است، نمی‌توان گفت که او می‌تواند هرکاری که دلش خواست با آن اثر هنری دیجیتال بکند. مالکیت و خریداری NFT تنها به معنای آن است که مالک می‌تواند نسخه اصل اثر هنری را در پیش خود نگه دارد.

نحوه ساخت و NFT کردن آثار هنری در ایران

پروسه خرید و فروش NFT آثار هنری، مراحل خاص خودش را دارد و برای این کار بهتر است تا از یک پلتفرم مطمئن و مجرب استفاده کرد. هم‌اکنون تبدیل کردن آثار هنری به NFT در ایران هم ممکن است و با استفاده از امکانات و قابلیت‌های پلتفرم نیک پرداخت می‌توان این کار را به سرعت انجام داد.

خدمات NFT در نیک پرداخت به صورت ۲۴/۷ (۲۴ ساعت شبانه‌روز و ۷ روز هفته) انجام می‌شود و سفارشات NFT را می‌توان در کمتر از ۳۰ دقیقه به ثبت رساند. نیک پرداخت اولین سایت ایرانی محسوب می‌شود که امکان NFT آثار هنری را فراهم کرده است. برای ثبت سفارش NFT در سایت ما کافی است تا روی آدرس الکترونیکی خرید و فروش NFT یا بنر زیر کلیک کنید.

ساخت توکن NFT
ساخت و فروش توکن NFT در نیک پرداخت

جمع‌بندی

دنیای NFT آثار هنری، از پیچیدگی‌ها و ظرافت‌های خاص خودش برخوردار است. به طور کلی، یک توکن NFT قابلیت تبدیل کردن یک اثر هنری (اعم از عکس، نقاشی NFT، میم و موزیک) به یک نسخه دیجیتالی را داراست. با روی کار آمدن NFTها دیگر لازم نیست که مانند قدیم، تابلوهای آن‌چنانی را به دیوار خانه یا محل نصب کنید. با خریدن یک NFT می‌توان نسخه اصل و دیجیتالی آثار را در گوشی موبایل و در کیف پول دیجیتال نگهداری کرد.

NFT کردن آثار هنری را می‌توان در سایت و پلتفرم مطمئن نیک پرداخت انجام داد. مجموعه نیک پرداخت اولین سایت ایرانی است که قابلیت NFT کردن آثار هنری را در اختیار مخاطبان و علاقه‌مندان قرار می‌دهد. اگر مایلید که تجربه‌ای متفاوت از دنیای وسیع هنر داشته باشید، همین حالا به سرویس ویژه NFT آثار هنری در نیک پرداخت مراجعه کنید!

خرید ارز دیجیتالفروش ارز دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب پیشنهادی

فهرست