نقد کردن ارز دیجیتال

هنر نقد کردن ارز دیجیتال

دنیای کریپتوکارنسی و به طور کلی ارزهای دیجیتال به عنوان یکی از پرطرفدارترین و پرسودترین معاملات غیرنقدی محسوب می‌شود. بسیاری از افراد با نقد کردن ارز دیجیتال، درآمد قابل توجهی کسب می‌کنند و بسیاری دیگر هم تمایل دارند بدانند که این مسیر چگونه طی می‌شود. اگر شما یک کاربر تازه‌وارد باشید، بیشتر با عناوینی مثل ارز دیجیتال یا رمز ارز مواجه شده‌اید، اما به نظر من ترجمه دقیق‌تر و بهتر کریپتوکارنسی، همان ارز دیجیتال است.

معتقدیم که نقد کردن ارز دیجیتال یک هنر محسوب می‌شود؛ دلیل آن هم پیچیدگی‌های منحصربه‌فرد این دنیای بزرگ است که حل کردن آن‌ها ساده نخواهد بود. دنیای ارزهای دیجیتال و به طور کلی ورود به دنیای بی‌حدومرز کریپتوکارنسی، به یک دستورالعمل نیاز دارد تا به بهترین شکل ممکن سوددهی داشته باشد. همچنین وجود پلتفرمی امن برای انجام پروسه تبدیل ارز دیجیتال به تومان در ایران نیز یک چالش محسوب می‌شود. اما با ارهکاری نیک پرداخت می‌توان از این مانع نیز عبور کرد.

اگر شما یک تریدر یا یک تازه‌ وارد علاقه‌مند به دنیای ارزهای دیجیتال هستید که علاقه زیادی به کسب درآمد از طریق کریپتوکارنسی دارید، این مطلب را تا انتها مطالعه کنید. در ادامه این مطلب به معرفی اجمالی ارزهای دیجیتال می‌پردازیم و سعی می‌کنیم تا بهترین، مطمئن‌ترین و سریع‌تربن پلتفرم موجود در ایران را برای انجام هرچه‌ بهتر پروسه‌هایی چون خرید و فروش ارز دیجیتال و نقد کردن ارز دیجیتال را ارائه دهیم.

نقد کردن ارز دیجیتال
تصویری نمادین از چند سکه منتصب به ارزهای دیجیتال؛ ارزهای دیجیتال هرگز به صورت فیزکی خرید و فروش نمی‌شوند.

ارز دیجیتال دقیقا چیست؟

همان‌طور که گفتم واژه مرکب ارز دیجیتال ترجمه نسبتا صحیحی از واژه کریپتوکارنسی است. واژه انگلیسی کریپتوکارنسی هم یک واژه مرکب است که از ترکیب ۲ واژه کریپتو (به معنای رمزنگاری) و کارنسی (به معنای پول یا ارز) تشکیل شده است. کریپتوکارنسی هم مثل همه پول‌های رسمی در سرتاسر جهان دارای یک واحد مشخص به نام توکن یا کوین  است که با توجه به مقادیر آن‌ها می‌توان ارز دیجیتال خرید و آن‌ها را در کیف پول دیجیتال یا Wallet ذخیره کرد. البته شما می‌توانید برای اطلاع هرچه‌ بیشتر از مفهوم کیف پول دیجیتال، مطلب پیشین ما در مورد همین موضوع را مطالعه کنید.

نقد کردن ارز دیجیتال به چه صورت است؟

جالب است بدانید که نقد کردن ارز دیجیتال اصلا به معنای دریافت فیزیکی این ارزها نیست. ارزهای دیجیتال اساسا برای گریز از سیستم‌های ردیابی دولتی و بانکی ساخته شده‌اند و ماهیتی مستقل و پنهان دارند. بنابراین در پروسه نقد کردن ارز دیجیتال هیچ بانک دولتی یا شخص خاصی دخیل نیست و می‌توان روی امنیت صرافی‌های متعدد و کیف پول‌های موجود حساب ویژه‌ای باز کرد. در نهایت در این پروسه معادل ریالی این ارزهای دیجیتال به حساب بانکی شما واریز خواهید شد.

البته این اقدامات امنیتی در رابطه با نظارت نهادهای قانونی و دولتی، متقابل است. مثلا ارزهای دیجیتال یا پروسه نقد کردن ارز دیجیتال مانند سپرده‌های نقدی یا غیرنقدی دولت‌ها مثل ایالات متحده بیمه نمی‌شوند. از طرفی نوسانات و حباب‌های بازار کریپتوکارنسی به نحوی است که محاسبه سود و زیان سپرده‌ها نیاز به دقت و بررسی‌های تخصصی دارد.

ارز دیجیتال با چه مکانیزمی کار می‌کند؟

بیایید به بخش اول واژه کریپتوکارنسی یعنی واژه کریپتو برگردیم؛ این واژه معرف بخش بزرگی از مکانیزم ارزهای دیجیتال است. قبل از نقد کردن ارز دیجیتال لازم است بدانید که کریپتوکارنسی به وسیله پروتکل‌هایی که به وسیله ریاضیات و مهندسی‌های پیچیده محافظت می‌شوند. ارزهای دیجیتال توسط الگوریتم‌های پیچیده و سخت رمزگذاری یا encoding می‌شوند تا امکان جعل کردن، کپی کردن یا نفوذ به سیستم‌های تراکنشی آن‌ها غیر ممکن باشد.

دنیای کریپتوکارنسی و پروسه نقد کردن بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال را با پروتکل‌های مالی غیرمتمرکز یا DeFi می‌شناسند. همه تراکنش‌ها، اطلاعات مربوط به فعالیت کاربران یا ماینرها (Miners) در همین سیستم وجود دارند و در دسترس افراد و نهادهای دیگر قرار نخواهند گرفت.

مکانیزم عملکرد ارزهای دیجیتال از طرفی دیگر به دنیای وسیع و بزرگ بلاک‌چین‌ها هم گره خورده است. یک بلاک چین (Blockchain) در دنیای ارزهای دیجیتال، به ذخیره‌سازی و ثبت همه فعالیت‌ها و تراکنش‌های قبلی می‌‌پردازد و مالکیت واحدهای ارزهای دیجیتال را در یک زمان معلوم تایید می‌کند. داستان بلاک‌چین‌ها بحثی مفصل و تخصصی است که بهتر است آن را در مطلبی با عنوان تکنولوژی بلاک‌چین‌ چیست مطالعه کنید.

نقد کردن ارز دیجیتال
ارزهای دیجیتال همه محدودیت‌های مربوط به قوانین بانکی و دولتی را پشت سر گذاشته‌اند و کاملا امن و مستقل هستند. البته همین ویژگی، زمینه‌ای برای وسیع شدن بازار سیاه و فراهم شدن فرارهای مالیاتی هم شده است.

ارزهای دیجیتال چه مزایایی دارند؟

نقد کردن ارز دیجیتال به دلایل متعددی صورت می‌گیرد که یکی از آن‌ها کسب درآمد قابل توجه از سود ترید است. اما شاید سوال پیش آید که دنیای ارزهای دیجیتال دیگر چه مزایایی دارد که استفاده از آن‌ها با چنین استقبال گسترده‌ای روبه‌رو شده است؟ با ما همراه باشید تا به سراغ همه مزایایی برویم که ارزهای دیجیتال برای من به ارمغان می‌آورند:

  • عرضه محدود: این ویژگی ارزهای دیجیتال باعث می‌شود تا ارزش، بها و سوددهی ارزهای این بازار معمولا روبه‌بالا باشند. پروسه نقد کردن ارز دیجیتال هم به واسطه این قابلیت می‌تواند همیشه گرم‌ترین بازار را برای کاربران و تریدرها فراهم کند تا بهترین موقعیت برای سودآوری صورت بگیرد.
  • هیچ نظارتی از جنس دولت وجود ندارد: بسیاری از کاربران به دلیل عدم نظارت‌های دولتی به سراغ سرمایه گذاری در حوزه ارز دیجیتال می‌روند. اینجا در دنیای ارزهای دیجیتال می‌توان بدون نگرانی از مجازات‌های مالی یا پرداخت مالیات، معامله کرد.
  • کارمزد کمتر نسبت به معاملات سنتی: معامله یا ترید در دنیای ارزهای دیجیتال از کارمزد بسیار کمتری نسبت به معاملات پولی سنتی برخوردار است. این برتری در مورد معاملات غیرنقدی و الکترونیکی قبلی هم صدق می‌کند و دنیای معاملات کرپیتوکارنسی را در دست بالاتر قرار می‌دهد.
  • حریم خصوصی: همان‌طور که گقتم، بازار ارزهای دیجیتال از پروتکل‌ها و پلتفرم‌هایی تشکیل شده است که به شدت از حریم خصوصی کاربران و اطلاعات تراکنش‌ها محافظت خواهند کرد. هیچ نگرانی خاصی در رابطه با ردیابی اطلاعات هویتی افراد یا دستیابی به چگونگی و زمان تراکنش‌ها وجود ندارد.
  • کاهش انحصار ارزهای دولتی: با خارج شدن مسیر ارزهای دیجیتال از جاده بانک‌های دولتی، کاهش انحصارگرایی پولی به وقوع می‌پیوندد. این مسئله به زبان ساده‌تر به معنای این است که با معامله ارزهای رمزگذاری‌ شده، دیگر همه قدرت مالی در اختیار ارزهایی که توسط دولت ارائه و عرضه می‌شوند، نخواهد بود.
  • امنیت بیشتر در مقایسه با ویزا کارت یا Paypal: قابلیت‌های امنیتی دنیای کریپتوکارنسی، نیاز به حضور پردازنده‌ ایی از جنس شخص ثالث را برطرف می‌کنند. این به معنای آن است که دیگر نیاز نیست مثل ویزا کارت یا پی پال به دنبال شخصی برای تایید اعتبار تراکنش‌ها باشید.

البته در کنار همه این مزایا، معایبی مثل امکان گسترده‌تر شدن بازار سیاه مالی، فرارهای مالیاتی و از دست رفتن پول هم وجود دارد. از طرفی عملیات استخراج یا ماین کردن ارزهای دیجیتال نیازمند صرف انرژی بسیار زیاد برق است و می‌تواند باعث بروز اثرات مخرب بشود. در ضمن همان‌طور که در ابتدای این مطلب گفتم، عدم تخصص و آگاهی کامل در این زمینه با توجه به نوسانات ناگهانی می‌تواند باعث از دست رفتن سرمایه بشود. به همه موارد بالا شبهات خرید و فروش ارز دیجیتال در کشور را نیز اضافه کنید تا دریابید که سرمایه گذاری در این حوزه این موانع و مشکلات را هم دارد.

 معرفی اجمالی چند ارز دیجیتال

نقد کردن ارز دیجیتال با توجه به اعتبارات ارزی مختلفی صورت می‌گیرد که در کیف پول دیجیتال شما ذخیره شده‌اند. این ارزهای دیجیتال شامل چندین نوع مختلف و متعدد از انواع کریپتوکارنسی هستند؛ البته همان‌طور که حدس می‌زنید، بیتکوین اولین و پرارزش‌ترین ارز دیجیتال حال حاضر در سرتاسر جهان است. برای نقد کردن ارز دیجیتال لازم است تا با چند ارز رمزگذاری‌شده و محبوب آشنا شوید؛ من این کار را انجام دادم و ۵ ارز دیجیتال معتبر و پرطرفدار را برای معرفی انتخاب کردم:

  • Bitcoin: اگر دنیای کریپتوکارنسی را به یک بدن تشبیه کنیم، بیت کوین شاهرگ این بدن خواهد بود. این ارز دیجیتال ارزشمندترین و محبوب‌ترین ارز رمزگذاری‌شده در دنیاست. محدودیت عرضه برای بیتکوین تا الان ۲۱ میلیون واحد یا توکن است، که بر ارزشمندی آن می‌افزاید. برای اطلاع بیشتر از چگونگی استخراج این ارز دیجیتال، مطلب استخراج بیت کوین چیست را مطالعه کنید.
  • Ethereum: سال ۲۰۱۵ برای دنیای کریپتوکارنسی، سرآغاز عصر جدیدی بود؛ چرا که یکی از محبوب‌ترین ارزهای بعد از بیتکوین وارد میدان شد. اتریوم سازوکار جالبی دارد؛ طبق این سازوکار که به قرارداد هوشمند معروف است، اگر کسی با توجه به توافق‌نامه عمل نکند، تراکنش معاملات انجام نمی‌شود. برای اطلاع از دیگر جزئیات اتریوم و تفاوت آن با اتر این مطلب را مطالعه کنید.
  • DogeCoin: دوج کوین از جمله ارزهایی است که در جریان افزایش قیمت بیتکوین در سال ۲۰۲۰ به دنیای کریپتوکارنسی اضافه شد. این ارز دیجیتال که دُردانه ایلان ماسک (مدیرعامل تسلا) محسوب می‌شود، یکی از محبوب‌ترین ارزهای رمزگذاری‌ شده است. اطلاعات بیشتر در مورد این کریپتوکارنسی را در مطلبی با عنوان دوج کوین چیست در کوین‌ نیک مارکت بخوانید.
  • Litecoin: به سیزدهم اکتبر سال ۲۰۱۱ برگردیم؛ جایی که جناب آقای لی که قبلا از کارمندان گوگل بود، اقدام به فعال کردن لایت کوین کرد. بسیاری از متخصصان دنیای کریپتوکارنسی، بیت کوین و لایت کوین را از لحاظ اشتراک و جزئیات مثل طلا و نقره ارزیابی می‌کنند.
  • Ripple: بسیاری از کاربران، این ارز دیجیتال را با نماد XRP به خوبی می‌شناسند. اما جالب است بدانید که ارز ریپل یا همان XRP تنها یکی از چندین محصولات مرتبط با ارز ریپل است. برای اینکه بدانید ریپل چیست، مطلبی با همین عنوان را مطالعه کنید.
تبدیل ارز دیجیتال به ریال
تصویری از نماد بایننس و چند سکه نمادین از ارزهای دیجیتال پرطرفدار از جمله اتریوم و دوج کوین.

نقد کردن ارز دیجیتال از صرافی‌های معتبر

از همه بحث‌های تخصصی دنیای کریپتوکارنسی که بگذریم، به بحث شیرین و جذاب نقد کردن ارز دیجیتال خواهیم رسید. همه ارزهای دیجیتال که در کیف پول‌ها ذخیره‌ می‌شوند را باید از طریق صرافی‌های مخصوص دنیای کریپتوکارنسی خرید یا فروخت. صرافی‌های ارزهای دیجیتال از اعتبار درستی برخوردار هستند و برای استفاده از آن‌ها به حساب‌های کاربری و Wallet های مخصوص دسترسی داشت. لیست زیر، تنها ۱۰ صرافی برتر حال حاضر دنیای ارزهای دیجیتال را نشان می‌دهد:

در این صرافی‌ها کاربران می‌توانند ارز دیجیتال خود را به دلار یا دیگر ارزها تبدیل کنند. اما امکان تبدیل ارز دیجیتال به ریال در این صرافی‌ها وجود ندارد و نیاز است که به صرافی‌های داخلی مطمئن مانند نیک پرداخت مراجعه کرد. در ادامه بیشتر با این مسیر آشنا خواهید شد.

تبدیل ارز دیجیتال به ریال با نیک‌پرداخت

یکی از بهترین و امن‌ترین پلتفرم‌های موجود در ایران که می‌توان همه سفارشات را در آن در کمتر از ۳۰ دقیقه انجام داد، نیک‌ پرداخت است. بخش ویژه نقد کردن ارز دیجیتال در اختیار کاربران و علاقه‌مندان به دنیای ارزهای دیجیتال قرار گرفته تا دیگر هیچ کمبودی در این رابطه احساس نشود و بتوانند به راحتی ارزهای خود را به ریال تبدیل کنند. در نیک پرداخت نه تنها نقد کردن بیت کوین و دیگر ارزهای دیچیتال انجام می‌شود، بلکه نقد کردن انواع کیف پول مانند نقد کردن وب مانی، پرفکت مانی، نقد کردن پی پال و نقد کردن درآمد ارزی در محیطی امن و سریع انجام می‌شود.

خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی

همچنین مجموعه نیک‌ پرداخت با فراهم کردن بخش ویژه خرید و فروش ارز دیجیتال همه امکانات سرمایه گذاری در دنیای ارزهای دیجیتال را در اختیار کاربران قرار داده است. شما می‌توانید با مراجعه به این مجموعه به صورت تخصصی وارد دنیای کریپتوکارنسی شوید.

جمع‌ بندی

ارزهای دیجیتال یک انقلاب در دنیای معاملات غیر نقدی محسوب می‌شوند. با ورود بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال رسمی و پر ارزش در دنیا، همه‌چیز به نفع این ارز رمزگذاری‌ شده و دیگر چیزهای مرتبط با آن تمام شد. در حال حاضر یکی از مسائل مهمی که کاربران به خصوص کاربران ایرانی با آن مواجه هستند، مسئله نقد کردن ارز دیجیتال است.

در این مطلب با صرافی‌ها، چگونگی عملکرد ارزهای دیجیتال، مزایا و معایب و همچنین ۵ مورد از انواع ارزهای دیجیتال آشنا شدیم؛ در نهایت هم به مجموعه مطمئن و حرفه‌ای نیک‌پرداخت رسیدیم که به صورت حرفه‌ای به خرید و فروش کریپتوکارنسی می‌پردازد. نظراتتان در مورد ارزهای دیجیتال و دیگر مزایا و معایبشان را برای ما در زیرهمین مطلب بنویسید. راستی اگر تجربه نقد کردن ارز دیجیتال از طریق نیک‌پرداخت را دارید، این تجربه را با ما به اشتراک بگذارید.

فروش ارز دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب پیشنهادی

فهرست