ارز دیجیتال XRP

ریپل (Ripple) چیست و نحوه خرید و فروش آن چگونه است؟

هر زمان که از پلتفرم‌های تسهیل تراکنش‌های مالی صحبت می‌شود، محال است که اسمی از شبکه‌هایی همچون ریپل (Ripple) به میان نیاید. شبکه ریپل که گاهی با شبکه هم‌ریشه خود یعنی استلار (Stellar) اشتباه گرفته می‌شود، دارای توکن بومی خود با عنوان ارز دیجیتال XRP است. شناخت شبکه ریپل و همچنین جزئیات مربوط به ارز دیجیتال XRP آن‌قدر مهم است که هر معامله‌گر یا کاربری که در حوزه پرداخت‌های مالی فعالیت می‌کند، باید آن را به خوبی بشناسد و تحرکات قیمتی ریپل را مورد بررسی قرار دهد. ما هم تصمیم گرفته‌ایم که این بار به سراغ این شبکه بسیار معتبر برویم و شما را با قابلیت‌های متعدد آن آشنا کنیم.

همه افرادی که در حوزه پرداخت‌های بین‌المللی فعالیت می‌کنند، به خوبی می‌دانند که بین پلتفرم‌های تسهیل‌کننده مالی، تفاوت‌هایی فاحشی وجود دارد. برای مثال، شبکه ریپل، پلتفرمی است که برای تسهیل سیستم‌های بانکداری مدرن و همچنین کراودفاندینگ به وجود آمده است. این که چه اتفاقی برای شبکه ریپل افتاد و چرا شبکه استلار از کنار آن به وجود آمد، از جمله موضوعاتی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید تا در این مقاله به سراغ تاریخچه ریپل، بررسی قابلیت‌ها، نحوه خرید و فروش و همچنین معرفی توکن XRP برویم.

ریپل (Ripple) چیست؟

شبکه ریپل در سال ۲۰۱۲ به منظور ایجاد یک پلتفرم حرفه‌ای برای نقل‌وانتقال آنی و سریع انواع پول‌های رایج به وجود آمد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که ریپل به همراه دارد، این است که به واسطه آن می‌توان نقل‌وانتقال انواع ارزها را بدون پرداخت کارمزد انجام داد؛ البته مقدار هزینه‌ای که ریپل بابت تراکنش‌ها دریافت می‌کند، آن‌قدر ناچیز است که بتوان از آنها چشم‌پوشی کرد. شبکه ریپل دارای یک توکن بومی با عنوان ارز دیجیتال XRP است که با وجود قیمت مناسب می‌توان از آن به عنوان یکی از ارزهای دیجیتال سبد سرمایه‌گذاری یاد کرد.

با توجه به این که شبکه ریپل بر اساس سیستم DLT راه‌اندازی شده است، هیچ لزومی به وجود یک شخص ثالث برای انجام معاملات و یا تراکنش‌ها وجود ندارد. به عبارت ساده‌تر، یک شبکه تسهیل‌کننده مالی مثل ریپل که بر پایه سیستم DLT راه‌اندازی شده است، به صورت خودکار فعلیت می‌کند و به همین دلیل مقدار هزینه‌هایی که احتمال دارند را به حداقل میزان ممکن کاهش می‌دهد. جامعه هدف شبکه ریپل، عموما به مؤسسات مالی و بانک‌ها مربوط می‌شود، اما با این اوصاف، امکان سرمایه‌گذاری معامله‌گران و علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال هم در این شبکه وجود دارد.

کاربران بسیاری با استفاده از ارز دیجیتال XRP و سرمایه‌گذاری روی آن، وارد دنیای معاملات کریپتوکارنسی شده‌اند و هم‌اکنون در حال کسب سود از طریق این توکن هستند. لازم به ذکر است که حجم معاملات روزانه XRP بیش از یک میلیارد و ۸۷۳ میلیون دلار برآورد می‌شود. در مورد جزئیات مربوط به ارز دیجیتال XRP در ادامه مقاله به صورت مفصل توضیح خواهیم داد، اما آنچه در حال حاضر اهمیت بیشتری دارد، اشاره به چگونگی راه‌اندازی شبکه ریپل است.

 

ارز دیجیتال XRP
ریپل همواره به عنوان قدرتمندترین پلتفرم تهسیل‌کننده پرداخت‌های مالی محسوب می‌شود.

تاریخچه راه‌اندازی شبکه ریپل

برای اینکه در مورد تاریخچه به وجود آمدن شبه ریپل اطلاعات کافی را کسب کنید، لازم است با ما به حدود یک دهه پیش برگردید. در سال ۲۰۱۲، دو همکار و دوست با عناوین کریس لارسن و جد مک کی لب، تصمیم گرفتند که یک پلتفرم تسهیل‌کننده مالی را راه‌اندازی کنند. آنها تصمیم داشتند که شبکه مورد نظرشان که بعدا با عنوان ریپل شناخته شد، به عنوان قدرتمندترین پلتفرم جهان شناخته شود. پس از راه‌اندازی شبکه ریپل در سال ۲۰۱۲، همواره از این پلتفرم و ارز دیجیتال XRP به عنوان ابزارهای مالی حرفه‌ای و کاربردی یاد می‌شد.

پس از اینکه در سال ۲۰۱۴، کریس لارسن و جد مک کی لب به مشکلات اساسی برخوردند، تصمیم بر این شد که این دو شریک به همکاری خود خاتمه دهند. جد مک کی لب تصمیم داشت که ریپل به یک پلتفرم عمومی تبدیل شود که می‌تواند، امکان تراکنش‌های معمولی را هم فراهم کند و کریس لارسن با این طرح مخالف بود. البته ناگفته نماند که مشکلات این ۲ شریک سابق و ۲ رقیب فعلی، تنها به ساختار ملی ریپل محدود نمی‌شد و آنها در مسائل مختلف با یکدیگر اختلاف نظر داشتند. جد مک کی لب در سال ۲۰۱۴ با استفاده از یک تیم حرفه‌ای، شبکه استلار را راه‌اندازی کرد و راه لارسن از مک کی لب برای همیشه جدا شد.

آنچه که برای کریس لارسن حائر اهمیت بود، حفظ و نگهداری ساختار ریپل به عنوان یک پلتفرم تسهیل‌کننده مالی برای دنیای وسیع بانکداری بود؛ هرچند که هنوز هم این فلسفه در ساختار ریپل دنبال می‌شود. با وجود شباهت‌های بسیاری که بین این دو شبکه وجود دارد، نباید تفاوت‌های این دو کنار گذاشته شود یا آنها را با یکدیگر اشتباه گرفت. علاوه بر ارز دیجیتال XRP که به صورت اختصاصی برای ریپل فعالیت می‌کند، اختلاف‌های اساسی دیگری هم در مورد این ۲ شبکه وجود دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

آیا استفاده از شبکه ریپل خطرناک است؟

در سال ۲۰۲۰، حواشی بسیاری در مورد مقدار عرضه ارز دیجیتال XRP مطرح شد؛ این حواشی که به صورت مستقیم، قلب شبکه ریپل را نشانه می‌گرفتند، از طرف کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) مطرح شده بودند. کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایلات متحده ادعا می‌کرد که عرضه توکن‌های ارز دیجیتال XRP به صورت مشکوک و غیر قانونی وجود دارند و از شبکه ریپل می‌خواست که به این ادعاها پاسخ بدهد.

قرار شده است که در سال جاری یعنی در سال ۲۰۲۲، دادگاهی مبنی بر رسیدگی به عرضه توکن‌های ارز دیجیتال XRP برگزار شود و ریپل به این ادعاها پاسخ دهد. چند وقت پیش، جرمی هوگن (وکیل) در اظهاراتی بیان کرده بود که به احتمال بسیار زیاد، مشکلات حقوقی بین کمیسیون بورس آمریکا و ریپل حل خواهند شد. لازم به ذکر است که بدانید، این دعاوی حقوقی هیچ ربطی به ارزش و معاملات ارز دیجیتال XRP ندارند و تمامی معامله‌گران می‌توانند، با خیالی راحت به فعالیت خود مشغول شوند.

اطلاعات به روز در مورد قیمت XRP

با توجه به اطلاعاتی که توسط سایت Coinmarketcap ارائه شده است، در زمان نگارش این مقاله، قیمت ریپل برابر با ۰.۷۰۹۱۴۴ دلار ارزیابی می‌شود. همچنین، لازم به ذکر است در همین تاریخ، حجم معاملات روزانه ارز دیجیتال XRP بیش از یک میلیارد و ۹۳۷ میلیون دلار برآورد شده. در رتبه‌بندی سایت کوین مارکت کپ، XRP در مقام ششم ایستاده است و ارزش واقعی بازار برای آن بیش از ۳۴ میلیارد و ۱۳۴ میلیون دلار برآورد می‌شود. در حال حاضر، وضعیت توکن‌های در حال گردش ارز دیجیتال XRP برابر با مقادیر زیر است:

  • حداکثر توکن XRP برای عرضه: ۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ توکن
  • حجم توکن در حال گردش XRP در بازار ارز دیجیتال: ۴۸,۱۳۵,۲۰۹,۶۶۰ توکن

بهترین صرافی‌های خارجی برای خرید XRP، صرافی‌های FTX، Bybit، Binance و CoinTiger هستند. البته با توجه به تحریم‌های اقتصادی ایران، نباید فراموش کرد که برای خرید ارزهای دیجیتال باید از صرافی‌های ایرانی و مطمئن استفاده کرد. در حال حاضر، مجموعه نیک پرداخت امکان معاملات همه ارزهای دیجیتال را فراهم کرده است.

توکن XRP دقیقا چیست؟

توکن XRP همان ارز دیجیتال بومی شبکه ریپل است که به منظور تسهیل در پرداخت‌های ارز دیجیتال به وجود آمده. شبکه ریپل به واسطه XRP این امکان را فراهم کرده است تا آنها با هزینه بسیار کم، معاملات و پرداخت‌های خود را انجام دهند. جالب است بدانید که ریپل به واسطه XRP بود که توانست، اعتماد بانک‌ها و مشتریان بالقوه خود را جلب کند. در حال حاضر، بانک‌های معتبری همچون Bank of Santander، Bank of America و Standard Chatered به واسطه XRP با ریپل همکاری می‌کنند.

ارز دیجیتال XRP
ارز دیجیتال XRP، توکن بومی شبکه ریپل است.

ارز دیجیتال ریپل چگونه کار می‌کند؟

ریپل به واسطه چندین محصول مرتبط با XRP فعالیت می‌کند؛ این ابزارها با عناوین RippleX، RippleNet، XRP Ledger و XRP coin شناخته می‌شوند. شبکه ریپل نت (RippleNet) شبکه جهانی این پلتفرم است که با استفاده از آن می‌توان، ارزهای مختلف را خیلی سریع و با هزینه بسیار پایین منتقل کرد. تمامی ساختاری که در این شبکه به کار گرفته شده‌اند، برخلاف سیستم‌های رایج و سنتی هستند. به عنوان مثال، اگر می‌خواستید که با استفاده از پلتفرم‌های سنتی، به نقل‌وانتقال پول مشغول شوید، می‌‎بایست تمامی کارمزدهای مربوط به آن را با همان پول پرداخت می‌کردید که در نهایت به ضرر شما تمام می‌شد. اما حالا با استفاده از ارز دیجیتال XRP به عنوان واسط معاملات و نقل‌وانتقال پولی، دیگر خبری از مشکلات قبلی نخواهد بود.

شبکه XRP Ledger یک شبکه بلاک چین غیر متمرکز با قابلیت Open Source است که از مکانیزمی به جز الگوی اثبات کار (PoW) استفاده می‌کند. با استفاده از XRP Ledger که هم‌اکنون به عنوان رقیب شبکه اتریوم هم محسوب می‌شود، می‌توان همه تراکنش‌ها را در عرض چند ثانیه انجام داد؛ این زمان بسیار کمتر از زمانی است که در شبکه‌های بلاک چین دیگر صورت می‌پذیرد. برای مثال، انجام تراکنش‌ها در شبکه بلاک چین بیت کوین ۱۰ دقیقه طول می‌کشد. همچنین، شبکه RippleX هم در کنار همه این ابزارها وجود دارد که به صورت تخصصی برای پروژه‌های پرداخت‌محور مورد استفاده قرار می‌گیرد. تاکنون، ۲ پروژه پرداخت‌محور با عناوین Interledger و PayString در ریپل ایکس راه‌اندازی شده‌اند که آدرس‌های پرداخت‌های مالی را ساده می‌کنند.

کیف پول‌های مناسب برای نگهداری ریپل

در حال حاضر، کیف پول‌های دیجیتالی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری بسیاری برای نگهداری ارز دیجیتال XRP وجود دارند که کیف پول Ledger Nano X یکی از آن‌هاست. شما می‌توانید، این کیف پول را با معقولانه‌ترین قیمت در مجموعه نیک پرداخت خریداری کنید و با آن در دنیای کریپتوکارنسی مشغول فعالیت شوید. برای خرید این کیف پول سخت‌افزاری امن و حرفه‌ای در نیک پرداخت، روی آدرس الکترونیکی خرید کیف پول Ledger Nano X کلیک کنید. در ادامه، بقیه کیف پول‌های مناسب برای ارز دیجیتال XRP را مشاهده خواهید کرد:

  • کیف پول نرم‌افزاری Binance
  • کیف پول نرم‌افزاری Bitcoin IRA
  • کیف پول نرم‌افزاری Coinbase
  • کیف پول نرم‌افزاری Coinsmart
  • کیف پول سخت‌افزاری Ledger Nano S و Ledger Nano X
  • کیف پول سخت‌‌افزاری Trezor
  • کیف پول تحت وب Robinhood Crypto
  • کیف پول نرم‌افزاری Coinmama
  • کیف پول نرم‌افزاری Edgewellet
  • کیف پول نرم‌افزاری Electrum
  • کیف پول نرم‌افزاری Atomic Wallet
ارز دیجیتال XRP
تصویری از کیف پول سخت‌افزاری لجر نانو که امکان خرید آن در نیک پرداخت وجود دارد

کیف پول نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری؛ کدام برای ریپل مناسب هستند؟

کیف پول سخت‌افزاری یک دستگاه فیزیکی برای نگهداری انواع ارزهای دیجیتال از جمله ریپل است که امنیت بسیار بالایی را برای دارایی‌های دیجیتال شما فراهم می‌کنند. تنها ویژگی منفی کیف پول‌های سخت‌افزاری این است که برای خرید آنها باید هزینه بدهید. هرچند که این هزینه، نسبت به امنیتی که برای کلیدهای خصوصی فراهم می‌کند بسیار معقولانه است. با استفاده از کیف پول‌های سخت‌افزاری، می‌توان به صورت آفلاین از دارایی‌های دیجیتال از جمله ریپل نگهداری کرد و کلیدهای خصوصی حساب خود را از دسترس دیگران و افراد سودجو دور نگه داشت.

از طرف دیگر، استفاده از کیف پول‌های نرم‌افزاری، کاملا رایگان است و کلیدهای خصوصی توکن‌های XRP شما در دستگاه تلفن همراه یا لپ‌تاپ شما ذخیره خواهند شد. کیف پول نرم‌افزاری از ایمنی کمتری نسبت به کیف پول‌های سخت‌افزاری برخوردار شده‌اند و ممکن است که افراد سودجو به محتویات آنها دسترسی داشته باشند. اگر قرار است که از کیف پول‌های نرم ‎افزاری برای خرید و فروش ریپل استفاده کنید، لازم است که از لیست کیف پول‌هایی که ارائه کردیم، یکی از قابل‌اعتمادترین‌ها را برگزینید. البته فراموش نکنید که ممکن است، بعضی از کیف پول‌ها قابلیت احراز هویت را اجباری کرده باشند و با این اوصاف نمی‌توان به عنوان یک کاربر ایرانی از آنها استفاده کرد.

جایگاه  ریپل در بین سایر ارزهای دیجیتال

شاید اگر از بیرون و به عنوان یک کاربر تازه‌وارد به دنیای کریپتوکارنسی نگاهی بیندازید، گمان کنید که هیچ ارز دیجیتالی به جز بیت کوین ارزشمند نیست؛ البته که این یک تفکر اشتباه است و باید کمی حرفه‌ای‌تر به دنیای کریپتوکارنسی نگاه کرد. بدیهی است که بیت کوین به عنوان ارزشمندترین ارز دیجیتال حال حاضر قلمداد می‌شود، اما گزینه‌های دیگری هم از جمله ارز دیجیتال XRP وجود دارند که افق سودآوری آنها بسیار قابل توجه است. یک معامله‌گر یا تریدر حرفه‌ای به خوبی می‌داند که باید سبد سرمایه‌گذاری یا پرتفولیوی خود را با ارزهای دیجیتال متنوع پُر کند. در ادامه این مقاله با مقایسه XRP و بیت کوین (BTC) به تمامی جزئیات این ۲ بپردازیم تا درک بهتری از خرید ریپل داشته باشید.

ارز دیجیتال XRP
یکی از برتری‌های ریپل، عرضه بیشتر آن نسبت به بیت کوین است.

مقایسه بیت کوین و ریپل؛ کدام‌یک پیروز میدان است؟

فارغ از بحث قیمتی هرکدام از ارزهای دیجیتال BTC و XRP، نکات کلیدی دیگری هم وجود دارند که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

تفاوت اول: روش‌های متفاوت برای اعتبارسنجی

شبکه استلار به جای استفاده از مفهوم ماینینگ (Mining) یا استخراج کردن، از مکانیزم توزیع‌شده منحصربه‌فرد برای اعتبارسنجی‌ها بهره می‌برد؛ با توجه به این مکانیزم، تمامی تراکنش‌های جدید با توجه به یک رأی‌گیری در بین گره‌ها یا نودها انجام می‌شوند. با توجه به این که بیت کوین هم شبکه‌ای غیر متمرکز است، اما نسبت به استلار، انرژی بسیار بیشتری را صرف می‌کند و تمامی تراکنش‌ها باید با توجه به عملکرد ماینرها صورت بگیرند.

نکته دیگری که در مورد نحوه اعتبارسنجی در میان بیت کوین و استلار وجود دارد، ابن است که با توجه به همه این اوصاف، سرعت شبکه استلار هم به مراتب بیشتر از بیت کوین خواهد بود. با توجه به ازدحام کاربران در شبکه بیت کوین و همچنین، مقیاس‌پذیری بسیار پایین آن نسبت به استلار، سرعت استخراج ارز دیجیتال XRP و تراکنش‌های مختلف استلار، به مراتب بیشتر از بیت کوین هستند.

تفاوت دوم: قیمت ارز دیجیتال XRP ارزان‌تر است

بدیهی است که قیمت استلار بسیار پایین‌تر از یک واحد بیت کوین یا BTC است. در حال حاضر و در اواسط آوریل سال ۲۰۲۲، قیمت هر واحد بیت کوین بیش از یک میلیارد و ۷۴۱ میلیون تومان (۴۱ هزار و ۱۸۰ دلار) برآورد می‌شود. با توجه به ماهیت پیچیده و فشرده شبکه بیت کوین، استخراج هر واحد جدید BTC حدود ۱۰ دقیقه طول می‌کشد و هزینه‌های تراکنش آن هم بیشتر از هر ارز دیجیتال دیگری است. در عوض، تراکنش‌های مربوط به ارز دیجیتال XRP در عرض چند ثانیه انجام می‌شوند و عموما هم هیچ کارمزد خاصی در پِی نخواهند داشت.

با توجه به همین مسئله مهم ما به معامله‌گران تازه‌وارد توصیه می‌کنیم، تمامی سرمایه خود را به خریدن بیت کوین اختصاص ندهند؛ چرا که خریداری کردن بیت کوین با این قیمت گران، بدون تضمین آینده‌ای با قیمت فزاینده، بسیار پرریسک خواهد بود. کاربران و معامله‌گران می‌توانند، هر واحد XRP را با قیمتی بسیار ارزان‌تر از بیت کوین (۰.۷۰۶۵ دلار در چهاردهم آوریل ۲۰۲۲) بخرند و روی آینده ریپل از نظر سودآوری حساب ویژه‌ای باز کنند. فراموش نکنید که با توجه به نوسانات قیمتی بیت کوین، ممکن است که بخش عمده‌ای از سرمایه شما برای همیشه نابود شود.

تفاوت سوم: حجم توکن‌های XRP از BTC بیشتر است

حدود یک میلیارد XRP در زمان راه‌اندازی آن استخراج و به تدریج توسط سرمایه‌گذاران اصلی، به بازار ارزهای دیجیتال تزریق شدند؛ این در حالی است که عرضه کل بیت کوین به ۲۱ میلیون واحد محدود شده است. به عبارت ساده‌تر، فقط ۲۱ میلیون واحد بیت کوین در دنیای کریپتوکارنسی وجود خواهد داشت و پس از آن دیگر توکن جدید BTC منتشر نخواهد شد. یکی از عواملی که باعث شده، نگاه معامله‌گران و سرمایه‌گذاران به خرید بیت کوین معطوف شود، همین عرضه محدود است.

یکی دیگر از تفاوت‌های مهم بیت کوین و ریپل به نحوه استخراج و توزیع آنها در بازار مربوط می‌‌شود. هر توکن جدید بیت کوین پس از استخراج شدن، بلافاصله به شبکه بیت کوین اضافه می‌شود. همچنین، جالب است بدانید که برای انتشار و عرضه توکن‌های جدید BTC، هیچ برنامه یا زمان‌بندی خاصی وجود ندارد. در مقابل، یک قرارداد هوشمند، تمامی امور مربوط به توزیع و انتشار ارز دیجیتال XRP را مدیریت می‌کند. ریپل در ابتدا قصد داشت که حداکثر یک میلیارد توکن XRP در ماه منتشر کند و می‌خواست که این عملیات را به واسطه یک قرارداد هوشمند، تحت کنترل داشته باشد؛ اما بعدها این حجم بیشتر شد و در حال حاضر، بیش از ۵۰ میلیارد توکن XRP در ماه روانه بازار می‌شوند.

خرید ریپل در نیک پرداخت

امکان معاملات مستقیم در بازار ارزهای دیجیتال به راحتی فراهم است و معامله‌گران می‌توانند، با استفاده از خدمات و قابلیت‌های صرافی‌های مختلف، فعالیت‌هایی چون خرید ریپل، فروش ریپل، مشاهده قیمت لحظه‌ای ریپل و … داشته باشند. صرافی‌های تخصصی دنیای کریپتوکارنسی از جمله بایننس و کوکوین، از جمله صرافی‌های مناسب برای خریداری کردن ارز دیجیتال XRP محسوب می‌شوند، اما مسئله اینجاست که فعالیت ایرانیان در صرافی‌های بین‌المللی محدود است. با توجه به تحریم‌های اقتصادی کشور ایران، امکان معاملات مستقیم تریدرهای ایرانی ممنوع شده است. کاربران و معامله‌گران ایرانی که در حوزه کریپتوکارنسی فعالیت می‌کنند، می‌توانند با استفاده از صرافی‌های مطمئن ایرانی، به صورت غیر مستقیم وارد معاملات کریپتوکارنسی شوند.

مجموعه نیک پرداخت یکی از همان صرافی‌های امن و مطمئن ایرانی است که خدمات مورد نیاز برای معاملات ارز دیجیتال را فراهم کرده است. در حال حاضر همه خدمات نیک پرداخت به صورت ۲۴.۷ (۲۴ ساعت شبانه‌روز و ۷ روز هفته) صورت می‌پذیرند. برای خریداری کردن یا حتی فروختن ارز دیجیتال XRP در نیک پرداخت، کافی است که روی آدرس الکترونیکی خرید و فروش ارز دیجیتال کلیک کنید. چنانچه، ارز دیجیتال مورد نظرتان در بخش معاملات ارز دیجیتال نبود، روی بخش سفارشات کلیک کنید و از معامله خود، نهایت لذت را ببرید.

ارز دیجیتال XRP
خریداری کردن ارز دیجیتال XRP در نیک پرداخت در سریع‌ترین زمان ممکن

جمع‌بندی

شبکه ریپل با توجه به ارائه خدمات مربوط به تراکنش‌های مالی بین‌المللی راه‌اندازی شد. این شبکه که حالا به عنوان یکی از قدرتمندترین پلتفرم‎‌های حوزه پرداخت محسوب می‌شود، از جمله مهم‌ترین شبکه‌های مورد استفاده برای بانک‌ها و سیستم‌های کراودفاندینگ است. ارز دیجیتال XRP به عنوان توکن بومی این شبکه محسوب می‌شود و با استفاده از آن می‌توان، تراکنش‌های مورد نظر کاربران را با موفقیت انجام داد. نکته مهمی که در مورد این شبکه وجود دارد، کارمزد بسیار پایین آن است که عملا در حد صفر تلقی می‌شود. شما می‌توانید، ارز دیجیتال XRP را از طریق مجموعه نیک پرداخت بخرید و به آینده سودآور آن فکر کنید.

خرید ارز دیجیتالفروش ارز دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب پیشنهادی

فهرست